تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تا مى‏توانى بكوش كه صبح و شب در قلبت (حتّى) قصد فريب و نيرنگ كسى نباشد؛ چرا كه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805249013




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خزانه دولت آرامگاه خونبهای گراز/درآمد شکار باید هزینه حفاظت شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ابراز تعجب مسئولان محیط زیست از واکنش منفی به صدور پروانه شکار گراز
خزانه دولت آرامگاه خونبهای گراز/درآمد شکار باید هزینه حفاظت شود

شکارچی اسپانیایی گراز مازندران


شناسهٔ خبر: 3570649 - چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۰
جامعه > محیط زیست

مسئولان محیط زیست از واکنش منفی به صدور پروانه شکار گراز برای شکارچیان خارجی ابراز تعجب می‌کنند اما یک نماینده مجلس معتقد است که این کار زمینه شکار گونه‌های در حال انقراض را فراهم می‌کند. خبرگزاری مهر-گروه جامعه: مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست علت صدور پروانه شکار گراز برای اتباع خارجی را، دفع آفت مزارع عنوان می‌کنند. این در حالی است که شکار در مناطق جنگلی و از جمله مناطق حفاظت شده‌ای چون لفوز استان مازندران انجام شده است. از سوی دیگر فعالان محیط زیست می‌گویند دست کم درآمد حاصل از این موضوع باید صرف حفاظت محیط زیست می‌شد. اسماعیل کهرم، مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز تعجب از واکنش‌های منفی نسبت به شکار گراز توسط شکارچیان خارجی که حاضرند هزاران دلار برای شکار و جمع آوری دندان این حیوان بپردازند، به خبرنگار مهر گفت: گراز به دلیل فرزندآوری زیاد و انقراض شکارگرانی چون شیر و ببر، گونه در خطر انقراضی به شمار نمی‌رود.

وی به این پرسش که اگر قرار باشد حیواناتی چون گراز در مناطق حفاظت شده نیز کشته شوند، پس زیستگاه این حیوانات کجاست پاسخ داد: تعداد پروانه های صادر شده برای این شکارچیان اسپانیایی که علاقمند به رکورد زدن با دندان نیش گراز هستند بسیار کم است.

کهرم تعداد کل پروانه‌های صادر شده برای شکار گراز توسط اتباع خارجی در سراسر کشور را کمتر از ۲۰ مورد در سال کنونی عنوان کرد اما رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش اداره کل محیط زیست مازندران از صدور ۴۵ پروانه تنها در این استان خبرداد. کورس ربیعی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: معاونت محیط طبیعی سازمان امسال ۴۵ پروانه شکار ویژه برای اتباع خارجی در استان مازندران صادر کرده است که اغلب آن توسط شرکت خدمات گردشگری یاسمین پارسه در اختیار شکارچیان اسپانیایی قرار گرفته است. وی افزود: آخرین گروه شکارچیان خارجی متشکل از ۸ نفر اسپانیایی که هرکدام مجاز به شکار حداکثر دو گراز بودند در تاریخ ۲۶ بهمن ماه وارد استان شدند و به همراه یک راهنمای محلی و یک محیط بان عازم شکار گراز شدند که تا این لحظه خبری مبنی بر شکار گونه دیگری توسط این گردشگران گزارش نشده است. ربیعی در خصوص نحوه دریافت هزینه پروانه‌های شکار برای اتباع خارجی گفت: روال دریافت هزینه‌ها به این شکل است که مبالغ پس از بررسی گزارش شکار، با توجه به تعداد شکار، تعداد و طول دندانهای نیش حیوان، تعیین شده و از این گردشگران اخذ می‌شود. صدور مجوز شکار، زمینه برای شکار گونه‌های دیگر را فراهم می‌کند یک عضو مجمع نمایندگان استان مازندران در مجلس با انتقاد از صدور مجوز شکار گراز برای شکارچیان اسپانیایی، مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست را ملزم به پاسخگویی نسبت به صدور چنین مجوزهایی دانست و گفت: جمعیت گرازها در این استان به اندازه‌ای نیست که بخواهند برای آن مجوز شکار صادر کنند. عزت‌الله یوسفیان‌ ملا افزود: واقعیت آن است که با صدور این مجوز ممکن است زمینه شکار گونه‌های در حال انقراض هم به راحتی برای شکارچیان فراهم شود.

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در دو منطقه از استان مازندران تعداد محدودی گراز وجود دارد که محلی‌های منطقه می‌توانند از حمله و بروز خسارت به مزارع جلوگیری کنند بنابراین صدور مجوز شکار برای جلوگیری از خسارت به مزارع بهانه‌ای بیش نیست. یوسفیان‌ملا تصریح کرد: البته این سوال در این جا مطرح است که آیا سازمان محیط زیست می‌تواند خسارت‌های احتمالی ناشی از صدور مجوز شکار گراز به شکارچیان اسپانیایی را بر عهده بگیرد؟ آیا این سازمان درکنار صدور مجوز راهکارهایی را برای جلوگیری از صید گونه‌های دیگر جانوری نیز اندیشیده است؟ زیرا بعید است که شکارچیان خارجی فقط به شکار گراز اکتفا کنند و به شکار گونه‌های دیگر روی نیاورند. وی ادامه داد: درحالیکه شکارچیان استان مازندران برای جلوگیری از تهدید نسل گونه‌های درحال انقراض تفنگ‌های خود را کنار گذاشته‌اند سازمان محیط زیست چگونه می‌تواند با بی‌توجهی برای شکارچیان اسپانیایی مجوز شکار صادر کرده و با این کار زمینه شکار گونه‌های در حال انقراض را تسهیل کند. نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس نهم، با بیان اینکه سازمان محیط زیست باید برای جلوگیری از حمله و خسارت گرازهای وحشی به مزارع استان مازندران تدابیر لازم را اتخاذ کند، تصریح کرد: مسئولان به جای صدور مجوز شکار به شکارچیان اسپانیایی باید به فکر ارائه راهکارهای مناسب برای کنترل جمعیت باشند.   خونبهای گراز کجا هزینه می‌شود رئیس اداره اجرایی شکار وصید سازمان حفاظت محیط زیست درباره مبالغ دریافتی بابت پروانه شکار اتباع بیگانه گفت: نرخ پروانه شکار هر راس گراز برای اتباع خارجی براساس تعداد و طول دندان نیش بین هزار تا هزار و پانصد دلار است.

رضا فرجی درباره نحوه مصرف این مبالغ توضیح داد: مبالغ دریافتی به خزانه دولت واریز می‌شود و بخشی از آن به عنوان قسمتی از اعتبار سازمان حفاظت محیط زیست در اختیار سازمان قرار می‌گیرد. سازمان محیط زیست در حالی رویه حاکم بر برخی کشورهای توسعه نیافته آفریقایی که برای کسب درآمد حیات وحش خود را در اختیار شکارچیان خارجی قرار می‌دهند را اتخاذ کرده است که آمار دقیقی از جمعیت حیات وحش ایران ندارد و از نیروی انسانی و امکانات کافی برای کنترل مناطق نیز برخوردار نیست. با وجود این مشخص نیست حتی با فرض پذیرش این رویه، چرا هزینه‌های دریافت شده بابت پروانه شکار اتباع خارجی مستقیماً برای تقویت امور حفاظتی از حیات وحش کشور هزینه نمی‌شود؟









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن