تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه توبه كننده چهار است: عمل خالصانه براى خدا، رها كردن باطل، پايبندى به حق ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803759090




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

غفلت مسئولان و ماندن سالمندان در کنج خانه‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش مهر؛
غفلت مسئولان و ماندن سالمندان در کنج خانه‌ها

سالمندان چشم انتظار


شناسهٔ خبر: 3569115 - سه‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷
استانها > آذربایجان شرقی

تبریز - آذربایجان شرقی رتبه چهارم سالمندی کشور را دارد که بسیاری از بسترهای پاسخگویی به نیازهای این قشر در استان فراهم نشده و همین امر موجب خانه نشینی بسیاری از سالمندان شده است. خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها – زهرا ناصران: عاشق تلاش و کوشش بود، هرگز از انجام کاری نمی‌گریخت، دیگران را تشویق به تحرک می‌کرد و لحظه‌ای دست از فعالیت بر‌نمی‌داشت، همیشه می‌گفت باید شهر و کشوری آباد را برای نسل‌های آینده بسازیم تا آن‌ها همانند ما با مشکلات دست‌ و پنجه نرم نکنند و با آسایش و آرامش زندگی کنند و از تمام زیبایی‌ها لذت ببرند. اکنون‌که به سن میان‌سالی پا گذاشته، انگار دیگرکسی او را نمی‌شناسد، همان‌هایی که با تلاش او امروز در آسایش و آرامش زندگی می‌کنند، آن‌قدر در لذت‌ها غرق‌شده‌اند که او را فراموش کرده‌اند، او اکنون نیازمند توجه و مکانی است که بتواند در آنجا آرامش داشته باشد و اوقات فراغت خود را به بهترین نحو ممکن سپری کند، اما انگار در این نزدیکی‌ها گوش شنوایی وجود ندارد تا به نیازهایش پاسخ دهد و چاره‌ای جز غصه خوردن و کنج خانه نشستن ندارد. این گوشه‌ای از روزگار عموم سالمندانی است که البته گاهی وقت‌ها تنهایی به پارک می‌روند و وقتی به خانه برمی‌گردند، حسرت روزهایی را می‌خورند که تنها به فکر تأمین نیازها و امکاناتی برای کودکان خود بودند و هرگز فکر نمی‌کردند که روزی خود نیز همانند دیگران پیر شود و به دیگران نیاز داشته باشد. آذربایجان شرقی چهارمین رتبه سالمندی کشور را دارد مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه آذربایجان شرقی چهارمین رتبه سالمندی کشور را دارد، اظهار داشت: بر اساس سرشماری سال ۹۰ در این استان نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت استان را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل داده‌اند و حدود ۱۰ درصد این جمعیت سالمند هستند. محسن ارشد زاده از درصد تحقق کم وعده‌های نهادهای عضو شورای سالمندان استان نیز گفت و افزود: تاکنون درصد کمی از وعده‌ها در خصوص سالمندی توسط نهادها محقق شده است و در این میان طرح‌هایی نیز برای فراهم آوردن شرایط برای این قشر ارزشمند ارائه‌شده که تاکنون نتیجه‌ای در این خصوص حاصل نشده است.

وی خواستار تائید طرحی پیشنهادی با عنوان «شهر دوستدار سالمند» توسط شهرداری و شورا شد و تصریح کرد: با تائید این پیشنهاد شرایط مناسب برای رفاه سالمندان در سطح شهر فراهم می‌شود و انتظار داریم که شورا پس از تائید این پیشنهاد آن را به شهرداری و دستگاه‌های مربوطه دیگر ارجاع و ابلاغ کند. مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی از راه‌اندازی ۴۲ کانون‌ محلی برای سالمندان تبریزی نیز خبر داد و گفت: این امر همانند تهران می‌تواند باهمت شهرداری تبریز انجام شود. امکانات رفاهی و تفریحی برای سالمندان مهیا نیست عضو شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه در سطح شهر امکانات رفاهی و تفریحی لازم برای سالمندان مهیا نیست، اظهار داشت: متأسفانه مسئولان تنها برای رفع تکلیف شعارهایی می‌دهند اما در عمل شاهد حل‌وفصل مشکلات و نیازهای رفاهی و تفریحی سالمندان نیستیم. علی شیاری بابیان اینکه شهرداری به‌منظور تکریم سالمندان اقدام به ارائه کارت‌های منزلت شهری کرده است، افزود: سالمندان بالای ۶۰ سال با اخذ این کارت می‌توانند از مزایای تعیین‌شده استفاده کنند و البته باید گفت ارائه این کارت تنها اقدامی است که از سوی شهرداری و شورای شهر تبریز انجام‌شده است و این امر نیز بعد از چند سال تصویب به مرحله اجرایی رسیده است. وی با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر ارائه پیشنهادهایی برای ایجاد امکانات رفاهی و تفریحی به شورای شهر تبریز اظهار داشت: پیشنهادهای مختلف و زیادی از سوی مسئولان برای شهر دوستان سالمند به شورای شهر تبریز ارائه‌شده اما برخی از دستگاه‌های اجرایی درحالی‌که متولی امر سالمندی هستند و انجام برخی از اقدامات از وظایف ذاتی آن‌ها به‌حساب می‌آید، باید اقدامات لازم را انجام دهند، به‌جای عمل به وظایف خود تنها شعار می‌دهند. شیاری کم‌هزینه‌ترین راه برای اجرای طرح شهر دوستان سلامت را توسعه پارک‌های محله‌ای متناسب با نیاز و رفاه سالمندان دانست و افزود: برای اجرای این طرح از دو سال گذشته سیاست‌گذاری لازم در شورا و شهرداری انجام‌شده است، اما در خصوص اجرای آن نه شهرداری و نه نهادهای دیگر اقدامات چشمگیری انجام نداده‌اند. این عضو شورای شهر تبریز تصریح کرد: سالمندان با استفاده از امکانات رفاهی و تفریحی در پارک‌های محله خود می‌توانند از حالت رکود خارج شوند و این اقدام یکی از کم‌هزینه‌ترین اقدامات به‌حساب می‌آید که در کوتاه‌مدت به نتیجه می‌رسد و البته باید برای تفریح و آسایش سالمندان بسترهایی فراهم شود تا آن‌ها دچار مشکلات روحی نشوند و دچار رخوت و سستی نشوند. تراز زندگی در کشورهای پیشرفته صنعتی ۹۰ تا ۹۵ سال است استاد ممتاز شهرسازی کشور و استاد تمام دانشگاه تبریز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه بحث سالمندی به شرایط اجتماعی، اقتصادی و سلامت جامعه برمی‌گردد، اظهار داشت: یکی از بازتاب‌های رشد و توسعه و همچنین تغییر از وضعیت سنتی به وضعیت مدرن در کنار مسائلی مانند صنعت یا آموزش و آموزش عالی، بحث سالمندی است و این مسئله حاصل بحث امید به زندگی است و هر چه قدر شرایط زندگی ازنظر سلامت و رفاه فراهم باشد و روزبه‌روز پیشرفت و ترقی کند امید به زندگی در سالمندان نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

محمدحسین زاده دلیر ادامه داد: در کشورهای پیشرفته صنعتی تراز زندگی بین ۹۰ تا ۹۵ سال است و این به این معناست که اگر کسی تا این سال عمر نکند درواقع زندگی نکرده است و این امر در کشورهای جهان سوم بین ۵۵ تا ۶۵ سال بوده و اگر کسی از ۶۵ سال بیشتر زندگی کند درواقع بدین معناست که آن فرد عمر طولانی کرده و این شاخص در کشور ما نیز بین ۷۰ تا ۷۵ سال است و این امر رابطه تنگاتنگی با کاهش زادوولد دارد و به‌این‌علت جمعیت کشور به سمت سالمندی سوق پیدا می‌کند، موضوعی که در کشورهای پیشرفته خود را نشان داده و بیشتر جمعیت افراد سالمند هستند و آمار زادوولد نیز در این کشورها زیر صفر است. وی بابیان اینکه کشور ما از دیرباز تاکنون جمعیت جوان را تجربه کرده است، افزود: اکنون روند جمعیتی ایران رو به کهن‌سالی است، جمعیتی که روزی در مشاغل متعدد تلاش کرده‌اند، عمر خود را در زمینه‌های مختلف صرف خدمت به کشور کرده‌اند، در طول خدمت خود در اقتصاد کشور نقش داشته‌اند، برای عمران و آبادانی کشور مالیات پرداخت کرده‌اند، همواره در جامعه حضور فعال داشته‌اند و در پیشرفت کشور نیز مشارکت‌های زیادی انجام داده‌اند و اکنون نیازمند امکانات رفاهی و تفریحی هستند که مسئولان و متولیان امر باید تمهیدات لازم را در این خصوص اتخاذ کنند. این استاد دانشگاه تأکید کرد: سالمند به دلیل تمام تلاش‌ها و زحمات خود حق دارد که از بهترین امکانات رفاهی برخوردار باشد و  یکی دیگر از بزرگ‌ترین مشکلات برخی از سالمندان نیز عدم وجود بیمه آن‌ها به علت فعالیت در مشاغل آزاد است و هیچ مستمری برای تأمین هزینه‌های زندگی خود دریافت نمی‌کنند و نباید فعالان بخش خصوصی در برنامه‌های دولت‌مردان فراموش شوند، چراکه آن‌ها نیز همانند کارمندان دولتی در بخش‌های خصوصی فعالیت کرده و در اقتصاد کشور نقش خود را ایفا کرده‌اند و دولت باید نهادی را به وجود ایجاد کند تا فعالان بخش خصوصی نیز در زمان سالمندی اوقات خود را در آن بگذرانند تا دچار بیماری‌های روحی نشوند و البته متأسفانه برخی از سالمندان هنوز دغدغه مسکن دارند درحالی‌که این قشر نباید در زمان استراحت خود دغدغه مسکن داشته باشد. جامعه هدف مسئولان در زمان احداث مکان‌های رفاهی تفریحی فقط جوان است وی بابیان اینکه در داخل شهرها نگرش برای ایجاد امکانات رفاهی و تفریحی تنها برای جوانان است، اظهار داشت: به‌صورت محدود به نیازهای سالمندان توجه می‌کنیم و با توجه به اینکه سالمندان از اوقات فراغت بیشتری برخوردار هستند، ضرورت دارد که مکان‌هایی برای آن‌ها احداث شود تا اوقات فراغت خود را به بهترین نحو ممکن سپری کنند، چراکه ماندن در کنج خانه آن‌ها ر با مشکلات روحی مواجه می‌کند.

حسین زاده با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته خانه‌های عمومی در داخل محلات ایجادشده است، افزود: با ایجاد این خانه‌ها سالمندان اوقات بیکاری خود را در آن محل صرف فعالیت‌هایی چون بازی شطرنج، و حل جدول می‌کنند. وی با تأکید بر اینکه باید در اولویت طرح‌های شهری به نیازهای سالمندان توجه شود و کارت‌هایی برای آن‌ها صادر شود تا خارج از نوبت از امکانات شهری استفاده کنند، گفت: افراد سالمند همانند افراد عادی نمی‌توانند از فضاهای عمومی استفاده کنند و ضرورت دارد که مسئولان و متولیان امر در این خصوص تمهیدات لازم را اتخاذ کنند تا سالمندان روحیه بانشاط داشته باشند و دچار افسردگی نشوند و امید به زندگی در آن‌ها افزایش یابد. این استاد دانشگاه ابراز داشت: متأسفانه در چنین حوزه‌هایی نگرش عقلایی نداریم و افراد نادری هستند که به این امر توجه می‌کنند و در کشورهای جهان سوم مسئولان تنها لحظه‌ها را می‌بینند و برای آینده برنامه‌ریزی نمی‌کنند درحالی‌که باید برای ۷۰ سال آینده برنامه داشته باشیم تا امکانات لازم در اختیار سالمندان قرار دهد. حسین زاده تأکید کرد: باید شهروندان خود را آگاه کنیم که یک سالمند قهرمان، اندیشمند و متفکر دیروز بود، اگر این اتفاق در جامعه ما بیفتد، می‌توان گفت جامعه عاری از وجود هر مشکلی است و همچنین باید به خانواده‌های سالمندان آموزش داد تا سالمندان خود را تنها نگذارند و دولت نیز از آن‌ها حمایت کند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن