پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1850907193
بسیاری از آموزه های دینی، در معتزله جدید، تاریخی و تعلیق می شوند
واضح آرشیو وب فارسی:هدانا: حجت الاسلام عرب صالحی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: در معتزله جدید بسیاری از آموزه های دینی تاریخی و تعلیق می شوند و بسیاری از آیات قرآن مختص زمان نزول دانسته می شود.به گزارش خبرگزاری مهر ، در تاریخ ۱۸ دیماه ۱۳۹۳ همایش ملی نقد اعتزال نو برگزار شد. در حاشیه این همایش از مجموعه پنج جلدی «جریان شناسی و نقد اعتزال نو» که به کوشش حجت الاسلام محمد عرب صالحی، عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه سامان یافته است، رونمایی صورت گرفت. به جهت اهمیت موضوع این مجموعه، از حجت الاسلام و المسلمین محمد عرب صالحی خواستیم تا هریک از مجلدات این مجموعه را در یادداشتهایی جداگانه معرفی کنند. آنچه در زیر می خوانید ضمن مقدمه ای درباره معرفی جریان اعتزال نو، به معرفی جلد اول این مجموعه اختصاص دارد. امروزه بسیاری از کرسی های تدریس دین اسلام در دانشگاه های کشورهای اسلامی و حتی کشورهای اروپایی و کلاً جهان مدرن، در دست جریان اعتزال نو است. بنا بر این نفوذ آنها در نسل جوان و تاثیرشان می تواند زیاد باشد. از این رو ما بر خودمان لازم دانستیم که معرفی علمی و روشمند و مطابق با مستندات علمی ارائه دهیم. اینکه اساس شکل گیری این جریان، خاستگاه آن، علل، حوزه و گستره جغرافیایی، مبانی فکری در موضوعات مختلف مثل فلسفه دین و مسائل آن، اندیشه های حقوقی، علوم قرآنی کجاست و بخصوص اینکه دیدگاه آنها در خصوص کتاب و سنت و نصوص دینی چیست از موضوعات بسیار مهم روز است. ۱ -معرفی اجمالی اعتزال نو معتزله فرقه ای نام آشنا در دانش کلام محسوب می شود و معتزلیان در تقابل با منطق غالب اهل سنّت که نقل گرایی پیشه کرده بودند، بر عقل گرایی تأکید کرده و در این راه مسیر افراط پیمودند و از این روی، عقل گرایی افراطی را می بایست از ویژگی های اساسی معتزلیان محسوب کرد. معتزله در روزگار رواج اعتزال یعنى در اواخر دوره اول خلافت عباسى (منتهى به اواسط قرن سوم هجرى) از جریان افکار فلسفى بیگانه (یونانى، پهلوى، هندى و غیره) به عالم اسلام و ترجمه آثار آنان به شدت متأثر بودند. عکس العمل این عقل گرایى افراطى، حرکت اصحاب حدیث در اهل سنت و محدثین شیعه بود که مى خواستند یکسره معارف کلامى و اعتقادى را از راه حدیث بفهمند. اما «اعتزال جدید» با توجه نمودنبه اندیشه های معتزله در عصر جدید از قرن ۱۹ میلادی آغاز شد و گروهی که میتوان آنان را معتزلۀ جدید یا نو معتزله نامید برخی نظرات متکلمان معتزلی رااحیا کردند. در جهان عرب توجه به آراء معتزله از سید جمال الدین اسدآبادی (متوفی ۱۳۱۵ ق) و پس از او شاگردش، شیخ محمدعبده(متوفی ۱۳۲۳ ق) آغاز شد و پس از او نیزاحمد امین (۱۸۸۶ ـ ۱۹۵۴ م. )در نوشتههای تاریخی و مقاله هایش اهمیت توجه به نظرات معتزله در دوران معاصر را یادآورگردید و به عنوان رئیس «انجمن تالیف، ترجمه و نشر» اقدام به انتشار برخی آثار عمدهمتکلمان معتزلی کرد. اما همزمان و شاید قبل از جهان عرب، شبه قاره نیز دستخوش تحولاتمشابهی شد و برخی اندیشمندان از جملهشاه ولی اللهدهلوی، (۱۱۱۴-۱۱۷۶ ق) محمد شبلی نعمانی ، (۱۲۷۴-۱۳۳۲ ق) سید امیر علی هندی (۱۲۶۵-۱۳۴۷)، عبید الله سندی (۱۲۸۹-۱۳۶۳ ق)، سید احمد خان هندی (۱۸۱۷ ـ ۱۸۹۸ م. )و برخی افکار و آراء مکتب اعتزالرا مورد بحث قرار دادند. این دو جریان که بطور جداگانه در هند و مصر به وجود آمدبدون تاثیر و تاثر از یکدیگر نبود خصوصا اینکه شخصیت هایی مانندسید جمال الدین اسد آبادی در هر دو محل به فعالیت علمی پرداختو با اندیشمندان معتزله گرای جدید در هند و مصر آشنا بود. مباحثه او با سید احمدخان درباره طبیعت گرایی مشهور است. حداقل چیزی که می توان از این دو جریان گفت ایناست که نو معتزله در هند و مصر به موازات هم پیش رفته اند. آزادی هند و مصراز یوغ استعمار زمینه را برای معرفی و شناخت این دو جریان از یکدیگر فراهم نمود. این گروه در زبان لاتین به «نئو معتزلیسم» و در زبان عربی بیشتر به «المعتزلة الجدد» معروف شده است. گر چه معتزلیان جدید، در خاستگاه و منشأ پیدایش، عقل گرایی و بسیاری از مبانی کلامی با معتزلۀ قدیم اشتراکات و تشابهات فراوانی دارند و نوع آنها در کتب خود به احیای آثار معتزله اشاره و آن را ضامن احیای دین دانسته اند، اما هم در تعریف عقل با معتزله قدیم متفاوتند و هم حوزۀ مسائلی که درگیر با آن است غیر از مسائل مطرح در معتزله تاریخی است. گر چه طبقه اولیه اعتزال نو همچون سید جمال، عبده، کواکبی و... با عقل خود بنیاد غربی سر سازگاری نداشتند، اما مراد از عقل در طبقه متاخر نو معتزله همان عقل مستقل و خود بنیاد غربی است؛ در حالی که عقل معتزله قدیم بطور کامل منقطع از وحی نبود؛ در معتزله جدید بسیاری از آموزه های دینی تاریخی و تعلیق می شوند و بسیاری از آیات قرآن مختص زمان نزول دانسته می شود؛ امروزه از حوزه مسائل مورد بحث نو اعتزال به «کلام جدید» تعبیر می شود. گستره مورد بحث در این پروژه از شخصیت هایی چون اقبال، سیدجمال، عبده، کواکبی و ... که تاحدودی می توان آنها را احیاگر دینی نام نهاد، آغاز و تا امثال ابوزید، (۱۹۴۳-۲۰۱۰) آرکون، (۱۹۲۸-۲۰۱۰) سروش و محمد مجتهد شبستری را که دیدگاه های شاذ و ادعاهای سهمناکی در خصوص نص دینی و قرآن و وحی دارند، شامل می شود. بنابراین می تواند در جهان عرب علاوه بر افراد فوق، افرادی چون شبلی شمیل، (۱۸۵۰-۱۹۱۷ م) طه حسین، (۱۸۸۹-۱۹۷۲ م) علی عبد الرازق، (۰۱۸۸۸-۱۹۶۶ م) احمد لطفی السید، (۰۱۲۸۸-۱۳۸۲ ق)، محمدبن عاشور (۱۸۷۹-۱۹۷۳ م)، محمود شلتوت (۱۸۹۳-۱۹۶۳ م)، امین خولی (۱۸۹۵-۱۹۶۶ م)، طیب تیزینی، محمد قطب، محمد احمد خلف الله، (۱۹۰۴-۱۹۸۳ م) محمد غزالی، حسن حنفی، (۰ معاصر زنده) و حتی امثال عابد جابری و در ایران افرادی چون عبدالکریم سروش، محمد مجتهد شبستری و مصطفی ملکیان و در شبه قاره افرادی چون، عبیدالله سندی، امیر علی، سید احمدخان هندی، اقبال لاهوری، فضل الرحمان (۱۹۱۹-۱۹۸۸ م) و... را شامل شود. مشخص است که این افراد در همه زمینه ها نظر واحد ندارند اما نوعا بر عقل گرایی افراطی اصرار و طبقه متأخر آنان بر عقل خودبنیاد غربی و در نتیجه بر تاریخ مندی بسیاری از آموزه های دینی تأکید می کنند. گر چه اعتزال قدیم از نظر مذهبی متعلق به جهان اهل سنت است که با عقاید اشاعره حاکم بر غالب جهان سنی مذهب به مخالفت برخاسته و در نتیجه آرای عقل گرای آنها در بسیاری از زمینه ها به مکتب تشیع نزدیک تر است، خاستگاه اعتزال جدید را هم باید در بلاد سنی مذهب جستجو کرد اما احیانا در اعتزال جدید افرادی هم پیدا می شود که پیش زمینه مذهبی آنها تشیع است و خود آنها اعتراف دارند که متعلق به مکتب اعتزال نو هستند؛ به عنوان نمونه عبد الکریم سروش خود می گوید که نو معتزلی است و معتقد است که باز اندیشی آراء معتزلیان و نقد و بررسی آنها می تواند دستاورد های تازه ای به بار آورد؛ او جهان اسلام را نیازمند تجدید تجربۀ اعتزال می داند و به توجه و استفاده از میراث آنان فرا می خواند؛ او معتزلیان قدیم را که به زعم وی عقل مستقل از وحی را بنیان نهادند می ستاید. مجتهد شبستری نیز که به گفته ابوزید همه آرائ او مورد قبول اوست و او هر گونه اختلاف نظری با شبستری را نفی می کند، معتقد است خاستگاه جریان نو اندیشی دینی معتزله است. ۲ -پیشینه تحقیق و نوآوری های آن در این زمینه هنوز تحقیق مستقل و روش مندی که بتواند با نگاهی منصفانه به همه زوایای اعتزال نو بپردازد منتشر نشده است و تحقیق حاضر نیز از آن جهت که به صورت مجموعه مقالات منتشر خواهد شد، به همه جوانب موضوع نپرداخته است و چنان کاری قطعاً پروژه ای عظیم در مجلدات پر شمار می طلبد. اما اساس پروژه بی سابقه است و می توان ادعا کرد که هم در نفس موضوع، هم در مسائل مطرح شده، هم در موضوعات خاصی که مورد نقد قرار گرفته و هم در بیشتر نقدهای وارده، نوآوری همه مجلدات نمایان است؛ شمارش نو آوری های یکایک مقالات از حوصله این مقدمه کلی خارج است. در جامعه عرب زبان نوع تحقیقات و نقدهایی که در این زمینه منتشر شده است، از سوی سلفیون و احیاناً تکفیری هاست و بالطبع نمی توان به آنها عنوان تحقیق داد؛ زیرا به جای استدلال و برهان به ناسزا گویی و پرخاش و احیاناً تمسک به دلایل نقلی صرف با برداشت های جزم گرایانه تمسک جسته است. قطعاً چنین ادعاهایی و لو در اصل ادعا برحق باشند اما چون روشمند و موجّه نیستند نمی توانند اذهان نسل جدید را که طالب واقعیت اند راضی کند. برای نمونه می توان به کتبی چون «المعتزله بین القدیم و الحدیث» اثر محمد العبده و طارق عبد الحلیم که در سال ۱۴۰۸ ق در بیرمنگام به چاپ رسیده، اشاره کرد که کتابی استدلالی نیست بلکه به تهمت و تکفیر نزدیک تر است؛ نمونه دیگر کتب محمد عماره است که گر چه برخی خود او را هم از نو معتزله می دانند اما او خود منتقد طبقه اخیر از نو معتزله است که در کتاب های خود از حیث جمع آوری آراء نومعتزله سعی خوبی داشته اما بعضاً آراء را تقطیع کرده و پاسخ های او نیز علمی و برهانی نیست؛ کتاب «الاسلام بین التنویر و التزویر»، «سقوط الغلو العلمانی» هر دو چاپ ۱۴۱۶ ق متعلق به ایشان است. البته در این بین نباید از ذکر نام کتاب دکتر احمد ادریس الطعان اهل سوریه گذشت؛ این کتاب با عنوان «العلمانیون و القرآن الکریم» چاپ ریاض در سال ۱۴۲۸ ق، در بین کتب عربی به نظر بنده از مزیّت نسبی در نقد آراء نواعتزال برخوردار است. در ایران نیز اثری با موضوع جریان شناسی و نقد اعتزال نو هنوز منتشر نشده است؛ کتاب «نو معتزلیان» اثر جناب آقای وصفی نیز گر چه از اولین آثار در این زمینه است اما بسیار مختصر و متن اصلی آن به صورت مصاحبه است. ۳ -ضرورت تحقیق از سوی دیگر در بیشتر دانشگاه های دنیا، حتی بسیاری از کشورهای اسلامی، کسانی که کرسی تدریس اسلام و معارف آن را در دست دارند، افکارشان اعتزالی و یا در راستای اعتزال جدید است؛ از این رو شناسایی اصل جریان به همراه نقاط قوت و ضعف آن، شناخت دستگاه معرفتی و اجتماعی آنان به همراه تحلیل و نقدهای موشکافانه آن دستگاه، امری ضروری به نظر می رسد؛ تحقیق حاضر در چهار مجلد تقدیم محققان و دانشوران می گردد؛ جلد اول آن به جریان شناسی اعتزال نو پرداخته که عمده آن مصاحبه هایی با برخی از اندیشمندان و فرهیختگانی است که در این زمینه دغدغه تحقیق و پاسخ گویی داشته اند و دو مقاله نیز به این مجموعه مصاحبه ها در همین موضوع اضافه گردیده است؛ ۴ -چکیده جلد اول و سرفصل های آن جلد اول این مجموعه در پی یافتن پاسخ به سؤال های زیر است: این که این دستگاه نوبنیاد را چگونه باید تعریف کرد و حوزه جغرافیایی از جهان اسلام که سخنان این گروه در آن رشد یا نفوذ پیدا کرده کدام است، تقسیمات و گروه بندی هایی که برای این گروه به حسب تمایز افکار آنان می توان نمود، خاستگاه یا خاستگاه های مختلف این گروه در پیمودن این راه چه بوده است؛ آیا درد دین داشته اند یا صرفاً به خاطر غرب زدگی و تقلید، از الگوهای غربی پس از رنسانس و به خصوص پس از مدرنیته کپی برداری نموده اند؛ تفاوتها و مشابهت های اعتزال نو با اعتزال تاریخی و این که آیا عقل گرایی در هر دو به یک معناست و انجام هر دو خصوصاً در کیفیت تعامل با نصوص دینی یکی است یا متفاوت، آیا اعتزال نو ادامه اعتزال قدیم است یا مثل فلسفه کانت و مدرنیته، کلاً رویکردی جدید مطرح می نماید. بیان دیدگاه های شاخص و برجسته این گروه، تبیین علل انحطاط مسلمین از نگاه اعتزال نو و راهکارهایی که این گروه در درمان عقب ماندگی ملت های مسلمان پیشنهاد داده اند؛ میزان تأثیر پذیری اعتزال نو از مباحث فلسفی و معرفت شناختی در غرب و مسیحیت، مخصوصاً مباحث هرمنوتیک و هیستوریسیزم و انسان شناسی و اومانیسم غربی؛ همچنین میزان تأثیرپذیری اعتزال نو ایرانی از اعتزالیون عرب؛ نگاه اعتزال نو به رویارویی سنت و مدرنیته و موضع آنان در این رویارویی؛ چالش های فراروی اعتزالیون جدید در جهان اسلام، اعم از شیعه و سنی و ... از جمله مطالبی است که در جلد اول این مجموعه مد نظر قرار گرفته است. در انتخاب فرهیختگانی که با آنها مصاحبه انجام گرفت، سعی بر این بوده که از تخصص ها و گرایش های مختلف استفاده شود و لذا در این مصاحبه ها هر کدام از چشم انداز تخصصی خود وارد بحث شده و همین امر در پاره ای موارد باعث ظهور تضاد آرا و نظرات گردیده است؛ بدیهی است که هیچ گونه دخل و تصرفی در محتوای مصاحبه ها و مقاله ها صورت نگرفته است و چه بسا برخی از مطالب یک مصاحبه و یا مقاله با مصاحبه و مقاله دیگر احیاناً تعارض و تناقض داشته باشد؛ در این زمینه قضاوت را به خوانندگان محترم واگذار کرده ایم و انتشار این مجموعه نمی تواند به معنای قبول همه این دیدگاه ها و نظرات باشد. جلد اول مجموعه مقالات پنج جلدی جریان شناسی و نقد اعتزال نو با عنوان "جریان شناسی اعتزال نو" به کوشش حجت الاسلام والمسلمین محمد عرب صالحی، با قیمت ۱۹۰۰۰ تومان در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب میتوانند به نشانی www.poiict.ir مراجعه کنند
شنبه ، ۸اسفند۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
معرفی کتابهای دینی، فرهنگی و تاریخی توسط هنرمندان
دیروز در نشست کتابخوان انجام شد معرفی کتابهای دینی فرهنگی و تاریخی توسط هنرمندان شناسهٔ خبر 3562992 - دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۳ فرهنگ > کتاب در اولین نشست کتابخوان که برای هنرمندان برگزار شد هنرمندانی چون نرگس آبیار داریوش ارجمند داریوش اسدزاده رضا فیاضی خسرو حکیم ودر دوسال گذشته بسیاری از پرسنل سازمان هوافضا تعدیل و بازخرید شده اند / دولت به سمت تعلیق توان موشک های بالستیک
عباسی گفت با توجه به تعدیل نیروی گسترده ای که در بدنه کادر این سازمان صورت گرفته است و کاهش گسترده بودجه این بخش دولت پیشاپیش به سمت سیاست تعدیل توان موشکی و دفاعی رفته است و عملا دولت سیاستی را دنبال می کند که بعد از مرحله پرونده هسته ای پرونده موشکی هم برای کشور باز می شود دوکابینه لبنان بر سر تعلیق کمک عربستان به توافق نهایی رسید
کابینه لبنان بر سر تعلیق کمک عربستان به توافق نهایی رسید به گزارش گروه بینالملل خبرزگزاری فارس پایگاه انگلیسیزبان رسانه دیلیاستار لبنان گزارش داده کابینه این کشور بر سر تعلیق کمک عربستان سعودی به توافق نهایی دست یافته است هنوز به جزئیات این توافق اشاره نشده است در حال تکمیلشهردار سابق اردبیل گفت : سال جدید، سال خلق حماسه اقتصای با اجرایی شدن برجام
شهردار سابق اردبیل گفت سال جدید سال خلق حماسه اقتصای با اجرایی شدن برجام استانها > اردبیل - بدری اظهار کرد با اجرایی شدن برجام سال 95 میتواند هم برای دولت و هم مجلس دهم سال خلق حماسه اقتصادی باشد تا بر اساس توافق برجام سال فرصتهای تحولآفرین تلقی شود به گزارشحاکمیت یک دست اصولگرایان و افراطیون بر دولت کشور باعث تخریب های بسیاری شده است/دانشجویان آرمان خواه انتخاباتی
سعید حجاریان در طی پیامی از دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک خواست که در انتخابات شرکت کنند گفت حاکمیت یک دست اصولگرایان و افراطیون بر دولت کشور باعث تخریب های بسیاری در کشور شده است خوب می دانم شما دانشجویان آرمان خواه انتخاباتی آزاد را خواستار هستیدبه گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاریمدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی آمل: پایگاه باستانشناسی پروژههای تاریخی در آمل ایجاد شود
مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی آمل پایگاه باستانشناسی پروژههای تاریخی در آمل ایجاد شودمدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری آمل گفت نخستین پایگاه باستانشناسی پروژههای تاریخی کشور در آمل ایجاد شود به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان آمل حمیدرضا طاهرنژاد امشب در آیین کاوش شکشف و ضبط ۱۳ قلم عتیقه تاریخی
کشف و ضبط ۱۳ قلم عتیقه تاریخی ۱۳ قلم شیء عتیقه که برخی از آنها متعلق به هزاره سوم قبل از میلاد است در قزوین کشف شد به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از خبرگزاری صدا وسیما فرمانده انتظامی قزوین گفت این اشیاء تاریخی شامل عقاب سنگی کاسه سنگی مجسمه شیر سنگی مهرمسجد جامع کرمان یکی از مساجد با ارزش ایران از نظر تاریخی وفرهنگی
مسجد جامع کرمان یکی از مساجد با ارزش ایران از نظر تاریخی وفرهنگی مسجد جامع کرمان یکی از مساجد با ارزش ایران از نظر تاریخی وفرهنگی است وسبقه بالغ بر800سال دارد به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری استان کرمبسیاری از ورودیهای زندان به نوعی با مشکل اعتیاد در ارتباط هستند
مسئول کلنیک مثلثی زندان مرکزی یاسوج عنوان کرد بسیاری از ورودیهای زندان به نوعی با مشکل اعتیاد در ارتباط هستند شناسهٔ خبر 3563452 - دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷ ۴۲ استانها > کهگیلویه و بویراحمد یاسوج - مسئول کلینیک مثلثی زندان مرکزی یاسوج گفت متاسفانه نقش اعتیاد در زندانها پررنگقفل 6ساله تعلیق یک تجارت شکست
قفل 6ساله تعلیق یک تجارت شکست چندی پیش ارسال محموله فرش ایرانی به آمریکا خبرساز شد و حالا به نظر میرسد صادرات برنج ایرانی به آمریکا آغاز شده است پیش از این در یک دهه اخیر تنها در سال 85 معادل 454 کیلوگرم و در سال 88 معادل 50 کیلوگرم برنج از ایران به آمریکا صادر شده بود به گزار-