تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):تلاوت کننده سوره حدید و واقعه و الرحمن در آسمانها و زمین اهل بهشت خوانده می شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821181830




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ناقوس مرگ كارخانجات به صدا درآمد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: ناقوس مرگ كارخانجات به صدا درآمد
آگهي فروش كارخانجات و واحدهاي توليدي يكي پس از ديگري در فضاي حقيقي و مجازي قرار مي‌گيرد، به نظر مي‌رسد طولاني شدن مدت انتظار جهت بهبود شرايط اقتصادي، صاحبان بنگاه‌هاي تعطيل شده را بر آن داشته تا با فروش بنگاه خود عطاي توليد را به لقايش بسپارند...
نویسنده : هادي غلامحسيني 


آگهي فروش كارخانجات و واحدهاي توليدي يكي پس از ديگري در فضاي حقيقي و مجازي قرار مي‌گيرد، به نظر مي‌رسد طولاني شدن مدت انتظار جهت بهبود شرايط اقتصادي، صاحبان بنگاه‌هاي تعطيل شده را بر آن داشته تا با فروش بنگاه خود عطاي توليد را به لقايش بسپارند و از اين حوزه بر‌اي هميشه خارج شوند، در اين بين بخشي از مسئله آن است كه عده زيادي كارگر شغل خود را به دليل تعطيلي كارخانجات از دست داده‌اند و در شرايطي كه از منبع درآمدي برخوردار نيستند با بي‌پولي به استقبال شب عيد مي‌روند.
به گزارش «جوان»، آمارها و اخبار 2/5 سال گذشته نشان مي‌دهد کارخانجات بسياري به حالت تعطيلي درآمده و واحدهاي تجاري متعددي بوده‌اند که به واسطه عدم حمايت‌هاي دولت، اقدام به اخراج کارگران خود کرده‌اند؛ موضوعي که منجر به افزايش روند بيکاري در کشور شده است، البته اين آگاهي نشان مي‌دهد كه هيچ يك از بسته‌هاي خروج از ركود اقتصادي دولت كارگر نيفتاده و نتيجه تمركز بيش از حد دولت روي مسئله هسته‌اي و كنترل تورم به تعميق ركود منجر شده است.
اگر سري به آگهي‌هاي روزنامه‌ها و سايت‌هاي خريد و فروش كالا بيندازيم مي‌بينيم كه آگهي‌هاي فروش بنگاه‌ها يكي از پس از ديگري به شكل رگباري صفحات اين رسانه‌ها را پر كرده‌اند و اگر كمي تأمل كنيم به اين نتيجه مي‌رسيم كه تعلل در حمايت از بنگاه‌ها و واحدهاي توليدي و گره زدن زمين و زمان به مذاكرات هسته‌اي، بيكاري قابل ملاحظه‌اي را در كشور رقم زده است و در اين بين بايد از دولت پرسيد آيا بهتر نبود با كمي حمايت مانع از تعطيلي و فروش اين واحدها مي‌شديم؟
پاسخ مشخص است قطعاً هزينه راه‌اندازي يك واحد توليدي از هزينه حمايت از يك واحد نيمه‌تعطيل بيشتر است، اما حال دوره انتظار براي بهبود اوضاع اقتصادي كشور آنقدر طولاني شده كه آگهي فروش كارخانجات و واحدهاي توليدي را در فضاي مجازي و حقيقي و وضوح مي‌توان ديد كه اين آگهي‌ها بي‌شك نشان از نااميدي صاحبان واحدهاي توليدي از بهبود اوضاع اقتصادي دارد.
طبق آخرين آمار در حال حاضر هزار و 500 واحد صنعتي توليدي در دو سال گذشته تعطيل شده که اين تعطيلي پيامدهايي چون افزايش بيکاري، تشديد فشار بر خانوارها، رشد بزهکاري و مشکلاتي از اين دست را در پي داشته است.  مشكلاتي چون كمبود نقدينگي، واردات، سود بالاي تسهيلات بانكي، انتقال ارز، تحريم‌هاي ناعادلانه غربي، بهاي بالاي نرخ ارز، حمايت نكردن دولت از بنگاه‌هاي توليدي، ماليات، انحصاري شدن بازارها و از بين رفتن اصل رقابت، ضعف مالي متقاضيان و... از جمله مشكلات جدي واحدهاي تعطيل شده و نيمه‌تعطيل در كشور عنوان مي‌شود و پيش‌تر از اين نيز كارشناسان اقتصادي از به صدا درآمدن ناقوس تعطيلي كارخانجات و بيكاري كارگران به دليل ناكارآمدي برنامه‌هاي دولت و توجه بيش از اندازه اين نهاد به برجام و كنترل تورم خبر داده بودند.
 
اشتغالزايي   
بانک مرکزي در خلاصه تحولات اقتصادي کشور در سال 1393 از منفي شدن روند اشتغالزايي خبر داد.  براساس گزارش بانک مرکزي، موجودي اشتغال بخش کشاورزي تا پايان سال 1393 بيش از 101 هزار نفر کاهش يافته و به 3/8 ميليون نفر رسيده است.
بدين ترتيب سهم بخش کشاورزي از کل اشتغال کشور به کمترين ميزان (17/9 درصد) در 10 سال اخير سقوط کرده است.  در بخش صنعت نيز تعداد شاغلان تا پايان سال 1393 بالغ بر 122 هزار نفر کاهش داشته و به 7/2 ميليون نفر رسيده است. در اين مدت مجموع شاغلان بخش خدمات هم 187هزار نفر کمتر شده و به 10/3 ميليون نفر رسيده است.  بانک مرکزي همچنين اعلام کرده که در سال مذکور بيش از 161 هزار فرصت شغلي نيز از مجموع شاغلان روستايي کشور کاسته شده است.  بانک مرکزي علت كاهش اشتغال را عدم اجراي برنامه‌هاي اشتغالزايي عنوان کرده است. به عنوان مثال براي طرح خوداشتغالي و مشاغل خانگي، فقط 3/2 درصد از سهميه 3 هزار ميليارد توماني ابلاغي به بانک‌ها تحقق يافته است.
پيش از اين رسانه‌ها براساس گزارش‌هاي مرکز آمار از منفي شدن روند اشتغال در دولت يازدهم خبر داده و نوشته بودند: در طول ۲۷ ماه فعاليت دولت تدبير و اميد، هر ماه 5 هزار و ۳۵۲ نفر در ايران شغل خود را از دست داده‌اند.  مقايسه نتايج طرح آمارگيري فصلي نيروي کار در پاييز ۹۴ با تابستان ۹۲ نشان مي‌دهد در تابستان۹۲، 22 ميليون و 191 هزار و 244 نفر در ايران شاغل بوده‌اند، اما اين آمار در پاييز ۹۴ به 22 ميليون و 46 هزار و 733 نفر رسيده است.گفتنی است که به طور معمول در ایران در فصل پاییز و زمستان تعداد شاغلین در بخش‌هایی چون کشاورزی کاهش می‌یابد.   با وجود حرف‌ها و شعارهاي بسيار براي بهبود وضعيت اقتصادي کشور سير صعودي تعطيلي کارخانه‌ها و کوچک‌تر شدن سفره کارگران ملموس است، از اين‌رو بايد سياستي زودبازده براي بهبود اين وضعيت در دستور کار قرار بگيرد.
 
موج تعطيلي کارخانجات
محمد سقايي عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، در گفت‌وگو با خانه ملت با تأکيد بر ضرورت تسريع در بهبود شرايط اقتصادي کشور گفت: تعطيلي بسياري از کارخانجات و واحدهاي توليدي نتيجه بي‌توجهي به توليد ملي بوده که تبعات بسياري براي اقتصاد کشور به همراه داشته است.  وي با بيان اينکه توجه دولت بايد بيش از پيش به امر توليد معطوف شود، افزود: متأسفانه مشغول شدن بانک‌ها در کشور به فعاليت هايي که در حوزه کاري آنها نيست به بيشتر شدن مشکلات اقتصادي و تعطيلي کارخانجات دامن زده است.
وي با تأکيد بر اينکه دولت بايد حمايت جدي از واحدهاي توليدي و صنعتي داشته باشد، تصريح کرد: دولت‌ها بايد از ارائه شعار و مطرح کردن حرف‌هاي بدون عمل خارج شده و زمينه توليد ارزان با ارائه يارانه به توليد و همچنين تخصيص يارانه به اين حوزه را فراهم کنند.
اين نماينده مردم در مجلس نهم، با بيان اينکه پياده کردن سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي به دور زدن شرايط فعلي کشور و بهبود آن منجر خواهد شد، گفت: در صورتي که سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي مرکز توجه قرار بگيرد به طور حتم رفع مشکلات واحدهاي توليدي براي بهبود وضعيت اقتصاد کشور در اولويت کارها قرار مي‌گيرد.
 
کارخانه نساجي
 سقايي با اشاره به آمار بالاي تعطيلي کارخانه‌ها و واحدهاي توليدي در سال‌هاي اخير افزود: تا زماني که اين باور در مسئولان به وجود نيايد که تنها کليد رشد اقتصادي توجه به توليد است نمي‌توان به آينده اقتصاد اميدوار بود.
عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي، هدايت نقدينگي به سمت توليد را عاملي اساسي براي احياي واحدهاي توليدي خواند و گفت: بايد سرمايه‌هاي کلان به سمت و سوي توليد هدايت شود تا به اين ترتيب انگيزه افزايش توليد و در نهايت تحقق رشد اقتصادي رخ دهد.
 
نتيجه تعطيلي واحدهاي توليدي
نادر قاضي‌پور عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس، با بحراني خواندن وضعيت توليد در کشور گفت: تعطيلي کارخانجات و نابودي بسياري از واحدهاي توليدي زنگ خطري براي اقتصاد کشور است.  نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه تسهيلات گرانقيمت، ماليات‌هاي سنگين و عدم حمايت از توليد واحدهاي صنعتي بسياري را به آستانه تعطيلي کشانده است، تصريح کرد: اقتصاد کشور ما راه اصلي خود را گم کرده و در بيراهه مانده است.
 
زنگ خطر فروش کارخانه‌ها
وي با تأکيد بر اينکه اقتصاد مقاومتي و اجراي آن جدي گرفته نشده است، تصريح کرد: افزايش روزافزون آمار بيکاري بحراني است که از بي‌توجهي به توليد ملي ناشي شده است.  قاضي‌پور با انتقاد از سياست‌هاي دولت در اشتغالزايي، توجه به مشاغل خرد را راهي براي خروج از بحران بيکاري خواند و گفت: در حال حاضر بي‌توجهي به توليد هر روزه به تعطيلي کارخانجات منجر شده که اين مهم مي‌تواند اقتصاد کشور را به سمت وابستگي صرف به واردات هدايت کند.  اين نماينده مردم در مجلس نهم با اشاره به تبليغات گسترده در زمينه فروش کارخانه و واحدهاي توليدي در سال‌هاي اخير گفت: زياد شدن اين نوع آگهي‌ها زنگ خطري است که مسئولان براي جلوگيري از بحراني شدن وضع اقتصاد بايد به آن توجه کنند.
 
دولت در جريان تعطيلي كارخانه‌هاست
عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس تصريح کرد: کميسيون صنايع و معادن مجلس بارها در خصوص تعطيلي واحدهاي توليدي و تبعات آن به دولت تذکر داده است.
 
پزشکيان: وضع صنعت دارو هم خراب است
تعطيلي کارخانه‌ها تنها محدود به واحدهاي صنعتي نبوده بلکه واحدهاي توليد دارو و لوازم بهداشتي نيز اين روزها از گردونه مشکلات اقتصادي به دور نمانده‌اند، به گونه‌اي که دست و پنجه نرم کردن بسياري از اين واحدها با بي‌پولي کارگران آنان را بيکار کرده است. در اين رابطه مسعود پزشكيان عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس، با تأکيد بر ضرورت توجه به کارخانجات توليد دارو در کشور گفت: بايد اقداماتي انجام داد تا کارخانجات توليد دارويي به استقلال رسيده و مانع از واردات بي‌رويه دارو و مواد اوليه آن شد.
نماينده مردم تبريز درمجلس شوراي اسلامي افزود: نبايد ميدان را براي واردکنندگان دارو باز کرد و اگر قرار است راه براي واردات برخي اقلام دارويي هموار شود بايد تکنولوژي آن نيز وارد کشور شود.
 فرش قرمز زير پاي واردات
قاسم عزيزي عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با اشاره به تعطيلي بسياري از کارخانه‌ها از جمله کارخانه قند گفت: صفر کردن تعرفه واردات شکر، فرسودگي تجهيزات کارخانه قند شازند و همچنين عدم بازسازي منجر به تعطيلي آن شده است.
 
برجام 2 مانند برجام يك نباشد
حال در شرايطي شاهد تعطيلي كارخانجات يكي پس از ديگري هستيم كه دولت از اجرايي كردن برجام2 خبر داده است، اگر نتيجه برجام2 هم شبيه برجام يك باشد به نظر مي‌رسد روند تعطيلي كارخانجات ادامه يافته و كارگران بيشتري شغل خود را از دست دهند.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن