تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شب و روز بر هر كس بگذرد، او را ادب مى‏كند، فرسوده‏اش مى‏نمايد و به مرگ نزديكش مى‏س...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804097904




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گوي و ميدان بهارستان در دست نمايندگان منتخب مجلس دهم


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: گوي و ميدان بهارستان در دست نمايندگان منتخب مجلس دهم
مطالبه مردم از نمايندگان؛ ‌آسيب‌هاي اجتماعي را دريابيد/روز گذشته در حالي مردم كشورمان پاي صندوق‌هاي رأي حاضر شدند و حماسه آفريدند كه همگي از افرادي كه امروز و فردا نام‌هاي‌شان از صندوق‌هاي رأي‌گيري بيرون مي‌آيد و قرار است بر صندلي‌هاي سبز بهارستان تكيه بزنند، يك مطالبه اصلي و مهم دارند.‌
نویسنده : زهرا چيذري 


روز گذشته در حالي مردم كشورمان پاي صندوق‌هاي رأي حاضر شدند و حماسه آفريدند كه همگي از افرادي كه امروز و فردا نام‌هاي‌شان از صندوق‌هاي رأي‌گيري بيرون مي‌آيد و قرار است بر صندلي‌هاي سبز بهارستان تكيه بزنند، يك مطالبه اصلي و مهم دارند.‌ مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي و ارائه برنامه براي پيشگيري از گسترش اين آسيب‌ها در كنار توجه به زير‌ساخت‌هاي اقتصادي و معيشت مردم اصلي‌ترين مطالباتي است كه مردم از نمايندگان‌شان دارند و آمده بودند نمايندگاني را به خانه ملت بفرستند كه اين مطالبات را پيگيري كنند.
هميشه وقتي نوبت به مردم مي‌رسد سنگ‌تمام مي‌گذارند؛ همان‌هايي كه براي رسيدن به مدينه فاضله و از بين بردن ظلم و بي‌عدالتي به پا خاستند و انقلاب كردند. هنوز هم اين مردم با همان انگيزه و نشاط روزهاي آغاز انقلاب هر زماني كه به حضورشان نياز باشد حماسه مي‌آفرينند. روز گذشته و در انتخابات مجلس خبرگان رهبري و مجلس شوراي اسلامي نيز مردم با حضور تمام‌عيار خود يك بار ديگر به دنيا نشان دادند تا هميشه پاي نظام جمهوري اسلامي ايران و انقلابشان ايستاده‌اند. امروز و فردا مشخص خواهد شد مردم به چه كساني اعتماد كرده‌اند و كدامين افراد را براي خدمتگزاري به دين و مملكت راهي مجلس كرده‌اند. مجلسي كه طبق فرموده پير جماران در راس امور است و بايد مسائل و چالش‌هاي اساسي كشور را در رأس امور خود قرار دهد. آسيب‌هاي اجتماعي و چالش‌هاي اقتصادي و معيشت مردم در رأس چالش‌هايي قرار دارد كه سلامت و بنيان‌هاي جامعه را تهديد مي‌كند؛ ‌موضوعي كه از مدت‌ها پيش رهبر معظم انقلاب هم درباره آن هشدار داده‌اند و از سران قوا خواستند براي حل اين معضل چاره‌اي بينديشند. حالا ميدان براي اثبات شعارهاي كانديداهايي كه با رأي مردم راهي بهارستان مي‌شوند مهياست و رفع آسيب‌هاي اجتماعي معضلاتي همچون اعتياد، ‌افزايش كارتن‌خواب‌ها، ‌معضل اعتياد زنان، ‌ازدواج جوانان، ‌اشتغال، ‌مباحث مرتبط با جمعيت و... در انتظار تدبير مجلسي است كه بايد در رأس امور باشد.
 
مطالبه‌اي همگاني
آسيب‌هاي اجتماعي چند سالي است كه در رأس مطالبات مقام معظم رهبري و علما قرار دارد. رهبر معظم انقلاب در جلسه‌اي با سران قوا بر ريشه‌يابي آسيب‌هاي اجتماعي تأكيد كرده‌اند. بالا رفتن آمار آسيب‌هايي نظير اعتياد حتي موضع‌گيري علما را هم در پي داشته است، به گونه‌اي كه آيت‌‌الله العظمي ناصر مكارم‌شيرازي در درس خارج فقه آمار اعتياد را در كشور وحشتناك توصيف كردند و افزودند: مسئله اعتياد سياسي شده است زيرا دشمنان به دنبال اعتياد جوانان هستند زيرا فرد معتاد حاضر به قرار گرفتن در خط مبارزه نيست بنابراين بايد تلاش شود تا افراد در گرداب اعتياد گرفتار نشوند.
 
ريشه‌هاي فرهنگي افزايش دو برابري اعتياد زنان
اعتياد يكي از جدي‌ترين آسيب‌هايي است كه مي‌تواند زيربناي بسياري از آسيب‌هاي ديگر همچون طلاق، ‌دزدي و كارتن‌خوابي و مشاغل كاذبي همچون گدايي باشد. با وجود اين آمار و ارقام اين حوزه اخبار خوشي را حكايت نمي‌كنند. به گفته پرويز افشار، معاون كاهش تقاضا و توسعه مشاركت‌هاي مردمي ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال ۱۳۸۰ نزديك به ۵ درصد از كل رقم معتادان كشور جمعيت خانم‌ها بودند اما در سال ۱۳۹۰ اين رقم به ۹ درصد رسيده است، يعني نزديك به دو برابر شده است. اعتياد زنان اما از آن دست آسيب‌هايي است كه ريشه‌هاي فرهنگي دارد و بسياري از زنان به واسطه تغييرات فرهنگي و تغيير در سبك زندگي براي باربي شدن و شباهت به برخي بازيگران هاليوودي به نادانسته در دام اعتياد مي‌افتند و در ميانه مثلث مرگ يعني آرايشگاه‌ها، ‌باشگاه‌هاي بدنسازي و ماهواره‌ها سلامتي‌شان را از دست مي‌دهند. از همه بدتر اينكه اعتياد زمينه را براي شكل‌گيري بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي ديگر فراهم مي‌كند و در اين بين زنان بيشتر از مردان آسيب مي‌بينند. به گفته مريم مهرابي، كارشناس ارشد وزارت بهداشت، مراجعه زنان معتاد براي درمان به كمپ‌هاي اعتياد بسيار كمتر است، چون امكانات براي درمان در حوزه زنان به صورت تخصصي كمتر است. ضمن اينكه زنان در صورت رفتن به اين كمپ‌ها دچار مشكلات مي‌شوند و انگ اعتياد براي يك زن به عنوان سقوط اخلاقي شناخته مي‌شود ولي براي يك مرد پذيرفته شده كه يك بيماري است.
 
مادراني كه فرزند مي‌فروشند
اعتياد زنان به دليل جايگاه زن در خانواده و جامعه آسيب‌هاي بيشتري را متوجه اعضاي خانواده نيز مي‌‌كند و موجب شده با پديده اعتياد در نوزادان مواجه باشيم. نوزادان معتاد اغلب مادراني كارتن‌خواب دارند و همين مسئله موجب شده موضوع تكان دهنده خريد و فروش نوزادان شكل بگيرد؛ موضوعي كه چندي پيش از سوي فاطمه دانشور، رئيس كميته اجتماعي شوراي شهر تهران رسانه‌اي شد. وي در اين باره گفته بود: «گزارشات نشان مي‌دهد خانم‌هاي كارتن‌خواب و زنان روسپي به هنگام زايمان به برخي از بيمارستان‌هاي جنوب و مركز شهر مراجعه مي‌كنند و پس از به دنيا آمدن نوزاد با دريافت 100 تا 200 هزار تومان بچه خود را مي‌فروشند. اكثر نوزادان متولد شده مبتلا به HIV هستند.‌» اين در حالي است كه به گفته سعيد منتظرالمهدي، سخنگوي نيروي انتظامي كودك‌فروشي جرم تلقي مي‌شود و چنانچه مواردي از اين دست شناخته شود، برخورد قانوني خواهد شد.  طبق آمارهايي كه ارائه شده است شروع مصرف بيش از 60 درصد افرادي كه مواد مخدر مصرف مي‌كنند از دوره دانش‌آموزي بوده است. به گفته قائم‌مقام دبير‌كل ستاد مبارزه با مواد مخدریک درصد دانش‌آموزان كشور مواد مخدر مصرف مي‌كنند.
 
له شدن برخي اقشار زير چرخ اقتصادغيراسلامي
تمام اين آمار و ارقام اما فقط بخشي از واقعيت است و بسياري از مسئولان خود نيز تأكيد دارند كه آمار درست و دقيقي از آسيب‌هاي اجتماعي در دسترس نيست و ممكن است آمارهاي واقعي بسيار بيشتر از اينها باشد. زير‌ساخت‌هاي اجتماعي و فرهنگي كشور نيازمند بازسازي است چراكه با نفوذ فكري و فرهنگي و تغيير در سبك زندگي بسياري از هنجارهاي اجتماعي ما تغيير كرده است. از اين گذشته زيرساخت‌هاي اقتصادي جامعه نيز با يك جامعه اسلامي فاصله زيادي دارد و همين مسئله موجب شده عدالت اقتصادي از جامعه رخت بر‌بندد و در سايه اقتصادي بيماري برخي افراد توانسته‌اند يك شبه ره صد‌ساله بروند و گروه بزرگي از اقشار جامعه نيز در حداقل معيشت خود وامانده‌اند و اين مسئله خود بار آسيب‌هاي اجتماعي را به شكلي جدي افزايش داده است.
 
انتظارات مردم از مجلس دهم
حالا هر يك از 6 هزار و 300 نفر كانديداي نمايندگي مجلس دهم كه از صندوق‌هاي رأي با انتخاب مردم بيرون بيايد با جامعه‌اي مواجه است كه تشنه بازگشت به اصول انقلاب اسلامي و مقابله و كنترل آسيب‌هاي اجتماعي است. در اين زمينه در برخي بخش‌ها با خلأ قانوني مواجهيم و در برخي بخش‌ها قانون وجود دارد اما اجرا نمي‌شود و مجلس مي‌تواند با عنايت به وظايف نظارتي كه در قانون اساسي بر عهده‌اش گذاشته شده به ميدان بيايد، به ويژه اينكه در قانون برنامه ششم توسعه جاي آسيب‌هاي اجتماعي خالي است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن