محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826702374
چه کسی ضربه اول را زد؟!
واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: چه کسی ضربه اول را زد؟!
هرچند گفت و گو با سینماگران به خصوص چهرههایی نظیر لیلا حاتمی که با اقبال مخاطبان مواجه میشد، برای رسانهها برد محسوب میشود اما حقیقت امر آن است که این یک بازی دو طرفه است. در این چنین فضایی نه رسانههای جدی در پی تحریم چنین سینماگری میروند و نه سینماگران برای همه رسانهها شمشیر میکشند.
کد خبر: ۵۷۰۵۸۲
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵ - 25 February 2016
مواجهه تازه لیلا حاتمی با اهالی رسانه در پشت صحنه فیلم «رگ خواب» اثر تازه حمید نعمت الله در روزهای اخیر با موجی از واکنشها مواجه شده و حتی سخن از تحریم رسانهای حاتمی در محافل رسانهای به میان آمده اما در این ماجرای پرحاشیه، تقصیر متوجه کیست و آیا باید به این حواشی دامن زد؟
به گزارش «تابناک»؛ تصویربرداری فیلم «رگ خواب» تازهترین اثر حمید نعمت الله در حالی به پایان رسید که در واپسین روزهای تصویربرداری، گروهی از اهالی رسانه به پشت صحنه این فیلم رفتند تا گزارشی از روند تولید این سریال تهیه کنند و در این میان زمینه گفت و گوی جمعی اهالی رسانه با لیلا حاتمی بازیکر توانمند سینمای کشورمان فراهم میگردد و حاشیهها آغاز میشود.
حاتمی در مواجهه با پرسشهای مرسوم از همان ابتدای برقراری دیالوگ میان خبرنگاران و او، لحنی تهاجمی در پیش میگیرد و در نهایت نیز این گفت و گو با پاسخهایی که عمدتاً طعم طعنه و کشمکش و به چالش کشیدن خبرنگاران را داشت، به پایان میرسد و ساعتی بعد متن این گفتوگو منتشر میشود و واکنشهایی در فضای افکارعمومی و همچنین در محافل خصوصی رسانههای سینمایی در پی داشت.
در این میان مانی حقیقی، نویسنده، بازیگر و کارگردان سینما، به شیوهای عجیبی از لیلا حاتمی حمایت کرد و در حساب کاربریاش نوشت: «چه لذت عمیقی میبرم از پاسخهای شفاف لیلا حاتمی به سوالهای احمقانه خبرنگارهای دوزاری» و بدین ترتیب به ماجرای مورد اشاره دامن زده شد و البته به این جریان، مانی حقیقی نیز افزوده شد.
لیلا حاتمی در نمایی از رگ خواب
درباره آنچه رخ داده باید چند نکته را متذکر شد که میتواند در حواشی مشابه نه تنها در قبال سینماگران بلکه در قبال سایر چهرههای سرشناس که رسانهها علاقمند به گفت و گو با ایشان هستند، مورد توجه قرار گیرد و طبیعتاً اکنون با توجه به آنکه رخ داده، عمدتاً متمرکز بر لیلا حاتمی است:
1- پرسشهای مطرح شده از سوی خبرنگاران که مبنای ایجاد چالش تعیین شده و مانی حقیقی نیز آنها را «احمقانه» تلقی کرده، مشابه پرسشهایی است که در بسیاری از گفتوگوها با سینماگران جهان در نشریات انگلیسیزبانِ مطرح شده است. در فضایی که خبرنگاران نه بخشهایی از فیلم «رگ خواب» را دیدهاند و نه از داستان این اثر و جزئیات نقش حاتمی اطلاعات کاملی دارند، این پرسشها منطقیترین گزینهها خبرنگاران در یک گفت و گوی سرپایی است.
2- در همه جای دنیا برای گفت و گو با سینماگران مطرح راههای سادهای وجود ندارد و بسیاری از بازیگران به سختی گفت و گو میکنند و گاهی نیز ادبیات مشابه و حتی پرخاشگریهای عجیبی از خود نشان دادهاند که البته همه اینها موید درست بودن اینچنین رفتارهایی با نمایندگان افکارعمومی نیست. رسانههایی که قصد دارند از این فضا عبور کنند، با هماهنگی مدیر برنامه سینماگران، گفت و گوهای اختصاصیشان را با پرداخت مبلغ مشخصی انجام میدهد که اساساً در این چنین تعاریف استانداردی وجودی ندارد.
3- پرسش اساسی این است که آیا برای گفت و گو با لیلا حاتمی هماهنگی صورت پذیرفته یا اساسا او در تنگنا گفت و گو کرده است. بخشی از این گفت و گو نشان میدهد حاتمی شرایط مساعدی برای گفت و گو نداشته است: «...میخواهید سوال کنید سوالتان را بکنید برایتان مهم است که من حوصله دارم یا حوصله ندارم؟ حوصله که معلوم است ندارم چون از اول گفتم دوست ندارم مصاحبه کنم.» اگر چنین فضایی بوده و از سوی رسانهها یا روابط عمومی فیلم به حاتمی برای این گفت و گو اصرار شده و او تحت فشار مقابل ضبطهای خبرنگاری سخن گفته، حرفهای بود که گفت و گو صورت نمیپذیرفت.
3- خبرنگاران حاضر در پشت صحنه فیلم «رگ خواب» با تماس روابط عمومی این فیلم دعوت شده بودند اما در دعوتی که از خبرنگار «تابناک» نیز همچون گروهی دیگر از رسانهها برای حضور و تهیه گزارش از پشت صحنه «رگ خواب» صورت پذیرفت، سخنی از گفت و گو با لیلا حاتمی و دیگر بازیگران این فیلم به میان نیامد و حتی تاکید شد برای این برنامه امکان آفیش دوربین و عکاسی از پشت صحنه نیز وجود ندارد.
لیلا حاتمی در نمایی از رگ خواب
قاعده مرسوم در سایر نقاط دنیا که سینما در آن نقاط حکم صنعت را دارد، این است که عوامل یک فیلم در متن قراردادشان ملزم به تعداد مشخصی گفت و گو، حضور در تعداد مشخصی برنامه و ... میشود و طبیعتاً اگر این قاعده در ایران نیز وجود داشت، این گفت و گوها در فضای حرفهای تر انجام میشد. با این حال اگر قرار نبود گفت و گویی میان این بازیگر زن و خبرنگاران شکل بگیرد، منطق ایجاب میکرد روابط عمومی این فیلم خبرنگاران را مطلع میکرد، کما اینکه درباره عدم عکاسی قبلاً اطلاع رسانی شده بود.
4- هرچند گفت و گو با سینماگران به خصوص چهرههایی نظیر لیلا حاتمی که با اقبال مخاطبان مواجه میشد، برای رسانهها برد محسوب میشود اما حقیقت امر آن است که این یک بازی دو طرفه است. در این چنین فضایی نه رسانههای جدی در پی تحریم چنین سینماگری میروند و نه سینماگران برای همه رسانهها شمشیر میکشند.
برخی ناظران که پیش از این گفت و گوهایی با لیلا حاتمی داشتهاند به خبرنگار «تابناک» گفتند که بخشی از آنچه رخ داده به واسطه لحن سوالات بوده و بخشی از حواشی نیز به واسطه غیرمنتظره بودن و عدم تمایل این بازیگر توانمند سینمای کشورمان برای این گفت و گو بوده و احتمالاً پاسخهایی داده شده، ثمره کنار هم قرار گرفتن این اتفاقات است. بنابراین بهتر است در پی رفع سوتفاهمها برآمد و از این حاشیه عبور کرد.
در ادامه متن کامل مصاحبه جنجال برانگیز مورد اشاره به نقل از مهر برای قضاوت بهتر میآید:
- این فیلم تجربه دوم شما بعد از فیلم سینمایی «بی پولی» با حمید نعمتالله است. به نظر میرسد «رگ خواب» شخصیتمحور و قصه یک زن است. در مورد تفاوت این دو کار توضیح دهید و کمی هم در مورد فضای فیلمنامه کار جدیدتان که با عنوان «رگ خواب» است بگویید؛ فیلمی که قبلا «مینا» نام داشت. حاتمی: من در مورد این واقعا چه بگویم؟ این سوال است به نظر شما؟ من گزارشگرم؟ مگر داستان فیلم را ننوشتند؟ داستان آن فیلم هم هست تفاوتش را هم خودتان نمیتوانید پیدا کنید؟ من باید بگویم؟ خلاصه هر دو داستان را دارید اختلافش را هم خیلی راحت خودتان میتوانید پیدا کنید. نه؟ - به عنوان پاسخ شما همین را منتشر کنیم؟ حاتمی: بله. پاسخ من همین است که از دهانم در میآید. - در وهله اول که این فیلمنامه به شما پیشنهاد شد به عنوان بازیگر چه جذابیتی داشت و فکر میکردید چه ویژگیهایی دارد که پذیرفتید در این فیلم بازی کنید؟ حاتمی: من به کار آقای نعمتالله خیلی علاقمندم و همیشه مشتاق همکاری هستم با ایشان. در مورد این فیلمنامه هم نقش بسیار قشنگی بود و برایم واضح بود که مایلم با ایشان همکاری کنم. - از ابتدا قرار بود شما در این فیلم حضور داشته باشید؟ ممکن بود که برخی ویژگیهای نقش را بر اساس شما نوشته باشند؟ چون گاهی اوقات برخی کارگردانان از ابتدا بازیگر را انتخاب می کنند و ... حاتمی: از ابتدا به نظر شما یعنی چه؟ یعنی از ابتدایی که من وجود داشتم؟ به نظر شما از قبل از خودم میدانم چه خبر است؟ به نظر شما من نوشتم و نگارش کردم؟ این سوال را نباید از من بپرسید. من از جایی خبر دارم که گفتند الو سلام. ما میخواهیم فیلم بسازیم این هم سناریو. - شما پیشفرض هایی از خود آقای نعمت الله به عنوان کارگردان داشتید. حاتمی: نه من پیشفرض نمیکنم که چه کسی چه کار کرده است. - ما امروز هرچه بپرسیم شما عصبانی میشوید. حاتمی: چون سوالی را که از یکی دیگر باید بپرسید از من میپرسید. من از حرکات نابجا عصبانی میشوم نه در مورد خودم، در مورد هر کس. ببخشید. آدم باید سوال جالب و مربوط به طرف بپرسد. الان شما از من میپرسید از ابتدا که آقای نعمتالله این را می نوشت قرار بود تو باشی؟ من چه میدانم. - گفتیم شاید با شما صحبت کرده باشند و گفته باشند طرحی داریم و ... حاتمی: اگر شما کمی تحقیق کرده باشید متوجه میشوید آقای نعمت الله اصلا این سناریو را ننوشتند. - می دانم نویسنده خانم بیات است. حاتمی: بنابراین فکر میکنم جواب سوالتان را گرفتید. - نمود بیرونی نقشی را که بازی میکنید چقدر در جامعه دیدید؟ ما میدانیم یک زنی هست که در رابطه با مردی دچار اضمحلال میشود. در جامعه و اطرافیان این زنها را چقدر دیدید و از شخصیتشان چقدر الهام گرفتید؟ حاتمی: به نظرم کاملا یک ماجرای آشنایی است. - از آن اتفاقاتی که در جامعه ما زیاد رخ میدهد؟ حاتمی: من به جامعه خودمان و بقیه جوامع فکر نمیکنم به نظرم یک مساله طبیعی و خیلی آشناست مثل غذا خوردن و همه چیزهای عادی است. - برداشتی که من از خلاصه داستان یک خطی داشتم این است که یک شخصیت منفی میبینیم. حاتمی: شخصیت منفی درباره چه کسی؟ - ما در خلاصه داستان میخوانیم زنی در روابط با دیگران دچار اضمحلال میشود. حاتمی: چه کسی منفی است؟ - زن. حاتمی: اضمحلال یعنی حالت خراب شود. شما سرما میخورید و غش میکنید منفی است؟ به نظر من جمله این معنی را نمی دهد. دچار اضمحلال شدن یعنی ناموفق، شکستخورده، یعنی از هم فرو میپاشد. - یا قربانی؟ حاتمی: نه به معنی قربانی نیست. اول فارسی تان را خوب کنید بعد هشت تا بلندگو بگذارید در دهان من. - اگر حوصله ندارید مزاحم نمیشویم. حاتمی: حوصله دارم. من نمیفهمم شما چه میگویید. شما چیزهای فرامتن را با متن قاطی میکنید. میخواهید سوال کنید سوالتان را بکنید برایتان مهم است که من حوصله دارم یا حوصله ندارم؟ حوصله که معلوم است ندارم چون از اول گفتم دوست ندارم مصاحبه کنم. - باشد ممنون. حاتمی: چرا؟ حالا که آلوده کردید و من را له کردید؟ حالا ممنونیند؟ ادامه دهید. - ما بیشتر از یک جمله از این فیلم نمی دانیم و در حد سه چهار ساعت از فضای فیلم مطلع شدیم. حاتمی: الان سوال تان چیست؟ - میخواهیم بدانیم خانم لیلا حاتمی برداشتش از نقشی که ایفا می کند چیست؟ حاتمی: به شما گفتم به نظر من بسیار آدم آشنایی است که همه جا هست. مربوط به جای خاصی هم نمیشود و یک چیز طبیعی است و برای من آشناست. جوابم را دادم. درست است؟ شما دوباره سوال کردید؟ سوالتان چه بود؟ - فضای منفی و بحث اضمحلال و روابط...؟ حاتمی: شما گفتید نقش منفی. نه نقش منفی در این داستان از نظر من وجود ندارد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]
صفحات پیشنهادی
در سال 88 با معترضان گفتگو کردم؛ می شد در همان هفته اول ماجرا را حل کرد / کسی که مخالفتی دارد، با لنگه کفش نظر
رئیس مجلس گفت ما معجزه مهمی در بحث تصویب طرح برجام انجام ندادیم زیرا برخی در کشور ظرف ۲ ساعت نیز ۳۰۰ مصوبه داشته اند و این رفتار مورد تمجید عده ای قرار گرفت اما این موضوع که بحث می کنیم مربوط به تصمیم گیری ۲۰ دقیقه ای در مجلس نبوده و نباید خودمان را به تجاهل بزنیم به گزارش اتماشا کنید: اولین ویدیوهای رسمی گلکسی اس ۷ و اس ۷ اج سامسونگ
پرچمداران جدید سامسونگ چند دقیقه پیش معرفی شدند و البته بسیاری از نگاه ها را به سوی خود جلب کرد S7 edge و Galaxy S7 طی ساعات پیش رو برای پیش فروش دردسترس خواهد بود و ۱۱ مارس ۲۱ اسفندماه اولین محموله ها به مقصد خواهند رسید در ادامه اولین ویدیوهای رسمی گلکسی اس ۷ و اس ۷ اج سامسوغرضی:کسی که موشک باران را یاد دارد به بمب همهکَسکُش نمیخندد/مجلس دهم مانند مجلس اول مشروطه است
غرضی کسی که موشک باران را یاد دارد به بمب همهکَسکُش نمیخندد مجلس دهم مانند مجلس اول مشروطه است کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت مجلس دهم مانند مجلس اول جمهوری اسلامی و مجلس اول مشروطه است که توسط جمعیت عقلا تشکیل میشود و تندروهای هر دو طیف در آن حضور نخواهند داشت آبرای اولین بار، پوشش مراسم رونمایی از گلکسی اس 7 به صورت 360 درجه
به نظر همه چیز برای رویداد بزرگ روز یکشنبه آماده است و سامسونگ بهترین خود را در روز 2 اسفند به نمایش خواهد گذاشت در آخرین اخبار منتشر شده هم سامسونگ از اپلیکیشن خود خبر داده که با استفاده از آن می توانید مراسم Galaxy Unpacked 2016 را به صورت زنده و 360 درجه مشاهده کنید در همیناولین گوشی ضد آب و ضدضربه جهان مجهز به دوربین مادون قرمز
مطبوعات فارس آنچه مشاهده می کنید یک ابزار حرفه ای است که داخل آن دوربین مادون قرمز Thermal Camera دوربین تصویربرداری حرارتی تعبیه شده و صاحب آن می تواند در تاریکی مطلق اشیاء را تا مسافت 30 متری به خوبی ببیند حتی دارنده گوشی ممکن است یک آتش نشان باشد می تواند دود را تشخیصتصاویری از اولین گوشی ضد آب و ضدضربه جهان مجهز به دوربین مادونقرمز
تصاویری از اولین گوشی ضد آب و ضدضربه جهان مجهز به دوربین مادونقرمز فناوری اطلاعات > سخت افزار - گوشی هوشمند کاترپیلارموسوم به CAT S60 محصولی فراتر از یک گوشی است CAT S60 CAT S60 CAT S60 CAT S60 CAT S60 به گزارش خبرآنلاین آنچه مشاهده میکنید یک ابزار حرفه&zwnاولین منتقد کتاب های بازرگان چه کسی بود
در دوران دهه های ۲۰ و ۳۰ شمسی بازرگان به عنوان شخصیت مذهبی یک استاد دانشگاه یک معتقد به گسترش علم یک روشنفکر اسلامی یک فرد دیندار که به تعبیر خود دنبال آشتی دادن علم و دین است به گزارش سرویس خبری تفتان ما در تاریخ معاصر ایران و به خصوص پس از انقلاب مشروطه افراد و خانواده هااولین گوشی ضد آب و ضدضربه جهان مجهز به دوربین مادون قرمز+عکس
CAT S60 CAT S60 CAT S60 CAT S60 CAT S60 به گزارش خبرآنلاین آنچه مشاهده می کنید یک ابزار حرفه ای است که داخل آن دوربین مادون قرمز Thermal Camera دوربین تصویربرداری حرارتی تعبیه شده و صاحب آن می تواند در تاریکی مطلق اشیاء را تا مسافت ۳۰ متری به خوبی ببیند حتی دارنده گوشی متصاویری از اولین گوشی ضد آب و ضدضربه جهان مجهز به دوربین مادون قرمز
CAT S60 CAT S60 CAT S60 CAT S60 CAT S60 به گزارش خبرآنلاین آنچه مشاهده می کنید یک ابزار حرفه ای است که داخل آن دوربین مادون قرمز Thermal Camera دوربین تصویربرداری حرارتی تعبیه شده و صاحب آن می تواند در تاریکی مطلق اشیاء را تا مسافت ۳۰ متری به خوبی ببیند حتی دارنده گوشی ممکاگر فکر می کنید کسی اصلح تر از من هست به من معرفی کنید تا من کنار بکشم/من کاملا از سیاست های دولت یازدهم دفاع
آمده ام کاری کنم خداوند در پل صراط از سر تقصیراتم بگذرد من کاملا از سیاست های دولت جدید دفاع می کنم بدانید کسی را باید به مجلس بفرستیم که قانون گذار خوبی باشد اولین سوال از کاندیداها این است که آیا شما تا حالا 2 خط قانون نوشته اید امروز به جایگاهی رسیدم که می توانم مشکلات مردم-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها