تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عاقل‏ترين مردم كسى است كه در امور زندگيش بهتر برنامه‏ريزى كند و در اصلاح آخرتش بيشتر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816616508




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روایت نسلی که برای نفس کشیدن می جنگد


واضح آرشیو وب فارسی:ایمنا: در سالهای اخیر با بر هم خوردن تعادل جمعیتی کشور و لزوم افزایش موالید، توجه سازمان ها و نهادهای مختلف نیز به مسئله ی فرزندآوری و مباحث آن جلب شده است. سینماگران ما نیز از این قضیه مستثنی نبوده و در فیلم های خود به این مسئله پرداخته اندبه گزارش خبرگزاری ایمنا، فیلم شکاف در مورد دو زوج است. زوج پیمان (بابک حمیدیان) و سارا (هانیه توسلی) که به دلیل بیماری سارا یا باید بچه دار شوند یا اینکه تا آخر عمر دیگر نمی توانند صاحب فرزند شوند. زوج دیگر نسیم (سحر دولتشاهی) و فرهاد (پارسا پیروزفر) هستند که به تازگی از یکدیگر جدا شده اند و درگیر مسائل بعد از طلاق و حضانت فرزند خود، ایلیا هستند. فرهاد به دلیل گرفتاریِ کاری، ایلیا را به دوست خود پیمان می سپرد و در ادامه اتفاقاتی می افتد که این زوج را بیشتر به یکدیگر گره میزند. شکاف، فرم و ساختار ویژه ای ندارد، نه از جذابیت های دراماتیک خبری هست و نه از روایتی پیچیده، بدون شخصیت های خاص و تصویرهایی گیرا. کیارش اسدی زاده در این فیلم تمام تلاش خود را صرف مضمون فیلم کرده است، بدون اینکه بخواهد حرف های دهن پرکن بزند یا متظاهرانه جلوه کند، آرام و متین داستان خود را گفته است. زوج پیمان و سارا برای رهایی از درد و نجات جان سارا مجبورند بچه دار شوند و فرهاد و نسیم برای ماندن در شهر محل خدمت فرهاد، ایلیا را به دنیا آورده اند. بچه دار شدنی که برای یک زوج جبری و برای دیگری منفعت طلبانه است. فیلم در جاهای دیگری دلیل بچه دار شدن را ذکر می کند. پدر پیمان با همان نگرش سنتی که فرزند را عصای دست پدر و مادرها می داند، فایده گراتر از فرهاد و نسیم نشان می دهد. سارا بچه دار شدن در شرایط عادی را یک تجربه ی شگفت انگیز می خواند و پیمان با همان شرایط، سهل اندیشی را به ترس ناشی از تعهد ترجیح می دهد. مسئله ی بعدی فیلم مسئولیت پذیری است یا اینکه حال که کسی را به این دنیا آورده ایم وظیفه مان در قبال او چیست؟ فرهاد و نسیم با همان خودخواهی ای که ایلیا را به دنیا آوردند از یکدیگر طلاق می گیرند بدون اینکه ذره ای به آینده ی ایلیا بیاندیشند. حتی وقتی پیمان مشکل ریه ی ایلیا را به فرهاد گوشزد می کند باز هم او بی توجهی می کند. پیمان و سارا هر دو شاغل اند و تعللشان برای بچه دار شدن به این دلیل است که سارا دیگر نمی تواند کار کند و در نتیجه "مسئولیت" پیمان بیشتر می شود. اگر او همان سخت گیری را که در قبال به دنیا آوردن بچه ی خود داشت در قبال ایلیا هم داشت و مسئولیت نگهداری از او را به عهده نمی گرفت آن اتفاقات نمی افتاد، اخراج نمی شد و مسئولیت خود را بیش از این سنگین نمی کرد. این هم یکی از وجوه مسئولیت پذیری فیلم است. اینکه مسئولیت شخصی پیمان چه تاثیری در زندگی دیگران (ایلیا فرهاد نسیم)، خودش (اخراج پیمان) و آیندگان (سارا و بچه دار شدنش) دارد. اهمیت مسئولیت پذیری در فیلم به قدری است که به زعم این قلم نام فیلم هم ناظر به آن است. اینکه چه چیزی میان مسئولیت های ما در قبال خودمان و مسئولیت هایی که در قبال دیگران (از جمله فرزندانمان) داریم فاصله انداخته است؟ این سوال یکی از سوالات اصلی فیلم است فیلمی که به وضوح نیاز به یک بازنگری جدی در زمینه ی فرزندآوری را مطرح می کند. نگاه فیلمساز به این مسئله با آن پایان فاجعه بارش بسیار تلخ و توام با ناامیدی است. پایانی که تلخی اش برای به فکر فرو بردنمان به جا و ناامیدی اش در شرایط کنونی کشور به نظر نابجاست. اما در نهایت چه کسی می تواند انکار کند که قربانی اصلی این ماجرا ایلیاست. ایلیایی که جز صدای سرفه چیزی از او نمی شنویم شاید به دلیل این که او صدای بی صدای فرزندانی است که به گوش والدین نمی رسد. نسلی که برای نفس کشیدن و "بودن" می جنگد. /ابراهیم سوادکوهی/


پنجشنبه ، ۶اسفند۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایمنا]
[مشاهده در: www.imna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن