تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، تاج سوره‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804774556




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تفاوت‌های فهرست خبرگان مردم با فهرست جامعه مدرسین در چه اشخاصی است؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


تفاوت‌های فهرست خبرگان مردم با فهرست جامعه مدرسین در چه اشخاصی است؟ سیاست > انتخابات - سرانجام یک هفته مانده به انتخابات هفتم اسفند ماه، لیست های اصلی انتخابات مجلس خبرگان از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تا جامعه روحانیت مبارز و فهرست جریان اعتدال منتشر شد، اما مقایسه این فهرست ها با هم نکات جالبی از تفاوت های این فهرست ها را آشکار می کند.


به گزارش خبرآنلاین، فهرست جریان اعتدالگرا که تحت عنوان «خبرگان مردم» معرفی شده، شامگاه پنجشنبه 29 بهمن ماه فهرست اولیه و غیررسمی خود را ارائه داد، در حالی که جامعه روحانیت مبارز روز 25 بهمن فهرست رسمی خود را ارائه کرد و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، از 19 بهمن ماه انتشار فهرست خود برای برخی استانها را آغاز نمود. اما نحوه تایید صلاحیت کاندیداها در مقاطع مختلف انتخابات کنونی و از جمله رد صلاحیت تعدادی از نامزدهای جریان اعتدالگرا در روز آخر، بدون امکان اعتراض، جامعه مدرسین و جریان اعتدال را با دو مشکل متضاد روبرو کرد. مشکل جامعه مدرسین داشتن کاندیداهایی بیش از تعداد مورد نیاز است و هرچند این مشکل با انصراف برخی چهره ها چون آیات حائری شیرازی و ناصری یزدی بعد از قرار نگرفتن نام آنها در لیست جامعه مدرسین کاسته شد، اما هنوز جامعه مدرسین با معضل تورم نیرو روبروست. در سوی مقابل فهرست اعتدالگرایان، از کمبود نامزد رنج می برد و با وجود رویکرد عملگرایانه و حداقلی برای بستن لیستها تنها توانسته به ارائه فهرست 62 نفره در سراسر کشور و 16 نفره در تهران (78 نفر در مجموع) اقدام کند که 10 تن از مجموع کرسی های خبرگان کمتر است. با این وصف جامعه مدرسین در برخی حوزه های انتخابیه برای جلوگیری از کدورت نامزدها بیش از کرسی های موجود نامزد معرفی کرده و فهرست خبرگان مردم، با وجود نگاه کاملا حداقلی، در برخی حوزه ها نتوانسته از کسی حمایت کند و یا از تعداد کمتری حمایت کرده است. به عنوان نمونه، استان خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری، دارای شش کرسی است، اما جامعه‌ مدرسین از هفت کاندیدا در آن استان حمایت کرده و «خبرگان مردم» تنها موفق به حمایت از 5 تن (یکی کمتر از نصاب) شده است.
از سوی دیگر، رویکرد جامعه مدرسین در بستن فهرست‌ها اثباتی بوده، اما فهرست خبرگان مردم، بعد از عدم احراز صلاحیت شمار زیادی از افراد همسو با آن، نظیر آیات و حجج اسلام سید محمد غروی، موسوی بجنوردی، سروش محلاتی، مرتضوی، سید حسن خمینی، امجد، سید علی محمد دستغیب، قائم مقامی، ورعی، غرویان، قاضی زاده، قادری و حتی هادوی تهرانی، تنها با حذف برخی چهره‌ها که آنها را دارای گرایش اعتدالی نمی‌دانسته، تلاش کرده است تا حد امکان و با بیشترین تسامح، از چهره های روحانی تهران و استان‌ها حمایت کند و البته در این میان، سوابق اکثر این علما و آیت‌الله هاشمی در عرصه‌های مختلف انقلاب و حوزه و نظام، زمینه ساز شکل گیری چنین لیستی شده است.
از جمله چهره‌های محذوف در فهرست خبرگان مردم، 4 عضو فقیه شورای نگهبانند که سه تن از آنها (آیات جنتی، یزدی و مدرسی) در تهران و آیت الله هاشمی شاهرودی در خراسان رضوی هستند. عدم درج نام آیت الله شاهرودی در فهرست خبرگان مردم بعد از آن انجام شد که اخباری درباره ایفای نقش ایشان در رد صلاحیت حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی منتشر شد.
آیت‌الله شیخ محمد مومن تنها فقیه شورای نگهبان است که فهرست خبرگان مردم از وی حمایت کرده است.
آیت‌الله شب زنده دار جهرمی تنها عضو فقهای شورای نگهبان است که در انتخابات جاری کاندیدا نشد.
این افراد تایید صلاحیت کاندیداهای خبرگان و نظارت بر انتخابات را نیز بر عهده دارند.
از جمله شاخص ترین چهره‌های فهرست جامعه مدرسین که در فهرست «خبرگان مردم» قرار نگرفته‌اند، می‌توان به آیات و حجج اسلام سید احمد خاتمی(کرمان)، صادق لاریجانی(مازندران)، مصباح یزدی(تهران)، سید محمد سعیدی و سید احمد علم الهدی(خراسان رضوی) و عبدالنبی نمازی(اصفهان) اشاره کرد.
همچنین از چهره‌های اختصاصی شاخص فهرست خبرگان مردم که در لیست جامعه مدرسین حضور ندارند، می‌توان به آیات و حجج اسلام هاشمی رفسنجانی، تسخیری، علوی و دکتر محسن اسماعیلی(تهران)، آیات نورمفیدی(گلستان) و هاشم زاده هریسی(آذربایجان شرقی) و احمد مبلغی(لرستان) اشاره کرد. 29

کلید واژه ها: انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان - جامعه مدرسین حوزه علمیه قم -




چهارشنبه 5 اسفند 1394 - 20:09:14





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن