پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1851006780
قرآن هزاروچهارصد آیه راجع به معاد دارد/ اعمال بد ما آتش جهنم ماست
واضح آرشیو وب فارسی:قدس آنلاین: آیت الله مظاهری در درس اخلاق اخیر خود گفت: آتش جهنّم را کسی برای شما نساخته، بلکه خودتان برافروخته اید. در دنیایتان کاری کردید که آتش جهنّم در آخرت شده است. «ذلِکَ بما قَدَّمَتْ أَیْدیکم».به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، متن درس اخلاق اخیر آیت الله مظاهری در پی می آید؛ هفتۀ گذشته گفتم این اعمال ما منقسم می شود به سه قسم؛ قسم اول اینکه اعمال ما اگر خوب است، پروردگار عالم پاداش خوبی به ما عنایت می کند و عمده هم راجع به رابطه با خدا و رابطه با مردم است. پاداش پروردگار عالم هم مثل خودش خیلی بزرگ است. ممکن است یک ذره ای را پاداش بهشت عنایت کنند. پروردگار عالم چون خود بزرگ است، نگاه به اعمال ما نمی کند، بلکه به خود نگاه می کند و پاداش می دهد و پاداش او بهشت است. اگر اعمال ما بد باشد، کیفر دارد، کوچک باشد یا بزرگ باشد؛ و اگر این اعمال ما زیاد باشد و توبه از آن اعمال نشود، جهنّم دارد و جهنّم خدا هم مثل خدا خیلی بزرگ است. ممکن است به واسطۀ ذره ای، انسان جهنّمی شود و چون خدا بزرگ است، بخواهیم یا نخواهیم، «اشدّ المعاقبین» می شود. لذا گفتم در اوّل دعای افتتاح که در شب های ماه رمضان خوانده می شود و در آن دعا می خوانیم: «أَنَّکَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ فِی مَوْضِعِ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ وَ أَشَدُّ الْمُعَاقِبِینَ فِی مَوْضِعِ النَّکَالِ وَ النَّقِمَة» اگر رحمت باشد، بزرگ است و اگر نقمت باشد، بزرگ است. این بحث هفتۀ گذشته بود. اما بحث امشب قسم دوّم اعمال است و آن این است که حساب پاداش و کیفر نیست، بلکه حساب خود درست کردن است. یعنی مائیم که بهشت می سازیم و مائیم که جهنّم می سازیم. اعمال ماست که خیر دنیا به ما می دهد و اعمال ماست که بلاهای بزرگ در دنیا به ما می دهد. چه خوش گفته است که: آنچه می کاری همه روزه بنوش آنچه می بافی همه روزه بپوش این سخن های چو مار و کژدمت مار و کژدم می شود گیرد دمت وقتی بهشتیان به بهشت رفتند، خطاب می شود: «کُلُوا وَ اشْرَبُوا هَنیئاً بِما أَسْلَفْتُمْ فِی الْأَیَّامِ الْخالِیَةِ» اینها را خودت در دنیا ساخته ای. این نعمت های بزرگ را که الان از آن استفاده می کنید، خود در دنیا ساخته اید. لذّت ببرید و بیاشامید و نوش جانتان، اینها برای خود شماست و خود شما بهشت را درست کرده اید. همین حرف در جهنّم نیز زده می شود. ظاهراً آن را هم خدا می گوید. پروردگار عالم در قیامت با بنده هایش حرف می زند. گاهی حرف های خوب و گاهی حرف های خیلی تهدیدآمیز. لذا پروردگار عالم به بهشتیان می فرماید: «کُلُوا وَ اشْرَبُوا هَنیئاً بِما أَسْلَفْتُمْ فِی الْأَیَّامِ الْخالِیَةِ» و به جهنّمیان می فرماید: «ذلِکَ بِما قَدَّمَتْ أَیْدیکُمْ» اگر آتش جهنّم است، این آتش جهنّم را کسی برای شما نساخته، بلکه خودتان برافروخته اید. در دنیایتان کاری کردید که آتش جهنّم در آخرت شده است: «ذلِکَ بِما قَدَّمَتْ أَیْدیکُمْ». اگر آتش جهنّم هست، ما با اعمالمان می سازیم. اعمال در دنیای ما آتش جهنّم در آخرت ماست. اعمال خوب ما در دنیا، بهشت در آخرت ماست و نظیر این دو آیه ای که خواندم در قرآن زیاد است. شاید بیش از صد آیه در قرآن راجع به این مطلب هست که اعمال ما در آخرت، بهشت ماست یا جهنّم ما در آخرت، اعمال دنیای ماست. اگر اعمال ما جداً اعمال خوبی باشد، بهشت است و اگر اعمال بدی باشد، جهنّم است. خدا می گوید: «کُلُوا وَ اشْرَبُوا هَنیئاً بِما أَسْلَفْتُمْ»، شاید معنایش این است که منّت سرتان نمی گذارم و خودتان این بهشت را درست کرده اید. آن آیۀ شریفه که می فرماید: «ذلِکَ بِما قَدَّمَتْ أَیْدیکُمْ»، شاید این اشاره را داشته باشد که از من گله نداشته باشید و خودتان آتش جهنّم را درست کرده اید. راجع به بلاهای دنیا نیز خیلی آیه داریم که این بلاهایی که برای ما هست، خودمان برای خودمان درست می کنیم: «وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً قَرْیَةً کانَتْ آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً یَأْتیها رِزْقُها رَغَداً مِنْ کُلِّ مَکانٍ فَکَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذاقَهَا اللَّهُ لِباسَ الْجُوعِ وَ الْخَوْفِ بِما کانُوا یَصْنَعُونَ» می فرماید: یا رسول الله! برای مردم مثال بزن که دهی آباد بود. هم امنیّت داشتند و هم نعمت فراوان بود. خوش و خرّم بودند. هم در امان بودند و امنیّت داشتند و هم صددرصد در رفاه بودند؛ اما قدر نعمت ها را نشناختند و امنیّت مبدّل به ناامنی شد و آن نعمت ها هم مبدّل به گرانی ها و بلاهای بزرگ شد. بعد قرآن می فرماید: اینها را ما نکردیم، بلکه خودتان نعمت ها را به نقمت مبدّل کردید و خودتان نعمت ها را به بلا بدل کردید. امنیّت را ناامن کردید و از نعمت ها و رفاه نیز خود را به فلاکت انداختید و دنیای مشکلی برای شما شد. کمبودها و گرانی ها و بالاخره بدبختی ها را به قول شعری که خواندم آنچه الان دارید خود بافته اید و آنچه الان دارید خود کاشته اید: آنچه می کاری همه روزه بنوش آنچه می بافی همه روزه بپوش این سخن های چو مار و کژدمت مار و کژدم می شود گیرد دمت باید خیرخواه دیگران باشید و باید زبانتان برای دیگران به جز خیر چیزی نخواهد. باید صداقت داشته باشید و باید وفا داشته باشید و بالاخره: «تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى» کمک و خیرخواهی برای همه بخواهید. در وقتی چنین کردید، اینها مبدّل می شود به: «آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً» و الاّ اگر درنده خویی داشتید و غیبت ها و تهمت ها و شایعه ها و پرخاشگری ها و آبروی دیگران ریختن داشته باشید، آنچه کاشته اید برداشت می کنید. این مار و کژدم ها در این دنیا بلاها می شود و در آخرت آتش جهنّم می شود. لذا اگر از شما بپرسند از نظر قرآن آتش جهنّم چیست؟ باید بگویید اعمال ما آتش جهنّم ماست. اگر به شما بگویند نعمت های بهشت از کجا پیدا می شود، باید بگویید از نظر قرآن، اعمال ماست. اعمال ما بهشت ماست و اعمال ما جهنّم ماست. در دنیا همین است و در آخرت نیز همین است: «یَوْمَ تَجِدُ کُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَیْرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَیْنَها وَ بَیْنَهُ أَمَداً بَعیداً وَ یُحَذِّرُکُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ» می فرماید در روز قیامت هرچه کردی، آنجا حاضر و ناظر است. مار و مور و عقرب و آتش جهنّم در آنجا حاضر است. اگر خوب است، بهشت و اگر بد است، جهنّم است و بعد قرآن می فرماید اگر خوب است، شاد است و اگر بد است، از دو سه جهت بد است. یکی اینکه مورد رحمت خدا واقع نشده است. دوم سرزنش ها و رسوایی ها دارد و اعمال بدش به رسوایی عجیبی مبدّل شده است. قرآن در اینجا این رسوایی را متذّکر می شود: «وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَیْنَها وَ بَیْنَهُ أَمَداً بَعیداً» می گوید ای کاش بین من و اعمال من خیلی فاصله بود و لاأقل رسوایی این اعمال را نمی دیدم. یعنی به صورت های بد و گزنده است و قرآن می فرماید که این می گوید ای کاش این رسوایی را نداشتم. بعد قرآن یک جمله دارد و می فرماید: «وَ یُحَذِّرُکُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ» ای بنده! خدا رئوف و مهربان است و تو را می ترساند، پس بترس. می گوید مواظب باش یک دفعه روز قیامت رسوایی اعمال نداشته باشد. خیلی از بزرگان می فرمایند: این نامۀ عمل به همین معناست. اینکه نامۀ عمل به دست راست می دهند، یعنی اعمال خوب و درخشنده دارد و این اعمال درخشنده سرفرازی در روز قیامت است. «وَ أَصْحابُ الْمَشْئَمَةِ» که قرآن می گوید: چقدر شومند، یک شومی همین است که اعمال بدی دارند و این اعمال نمایان است و در میان مردم رسوا هستند و به قول قرآن می گوید: چه کنم از این رسوایی! بنابراین آتش جهنّم یعنی اعمال ما و بهشت یعنی اعمال ما. در دنیا همین است و در آخرتمان نیز همین است و ذرّه ای کم و زیاد ندارد. در سورۀ زلزال که سورۀ عجیبی است، می فرماید: «فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ» هرکس به اندازۀ ذرّه ای خوبی کند، نه تنها جزا می بیند، بلکه خودش را می بیند. به قول حضرت امام «رضوان الله تعالی علیه»، این جملۀ یَرَهُ، یعنی خودش را می بیند. «وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ» اگر به اندازۀ ذرّه ای بدی کند، در روز قیامت حاضر است و اگر ذرّه ای خوبی کند در روز قیامت حاضر است. نامۀ عمل از اعمال ما تشکیل می شود و اگر خوب است، شادیم و اگر بد است، ناراحت کننده است و بالاخره اگر بهشت است، اعمال ماست و اگر جهنّم است، اعمال ماست و این بحث تجسّم عمل در پیش اهل معرفت خیلی حرف دارد. در این باره کتاب های زیادی نوشته شده است. در این باره خواب ها از اهل دل ها خیلی دیده شده است. احتمالش هم بس است که ما تنبّه پیدا کنیم. حتّی اگر یک درصد احتمال باشد که این بحث امشب ما درست است، باید آن یک درصد احتمال ما را بهشتی کند و به جهنّم نرویم؛ لذا من از همه و مخصوصاً جوان ها تقاضا دارم که در شبانه روز یک مرتبه یا دو مرتبه به فکر معاد باشید. قرآن هزار وچهارصد آیه راجع به معاد دارد. هیچ چیزی در قرآن نداریم، به اندازۀ تذکّر معاد و از این بیش از شش هزار آیه در قرآن، هزار و چهارصد تا مربوط به معاد و خصوصیّات معاد است. نمی توانید در قرآن یک صفحه پیدا کنید که در آن صفحه، یادی از معاد آورده نشده باشد. البته پروردگار عالم این را مراعات کرده که هرکجا اسم بهشت را می آورد، بلافاصله اسم جهنّم و هرکجا اسم جهنّم را می آورد، بلافاصله اسم بهشت را می آورد، که این هم به ما می فهماند اگر بهشت می خواهیم خود ما و اگر جهنّم می خواهیم دست خود ماست. مائیم که می توانیم بهشتی شویم و اعمال ما مبدّل به بهشت شود. همان وقتی که در عالم برزخ هستیم، تا خدا خدایی می کند، این بهشت برزخی را داشته باشیم. اگر اعمال بد باشد و قابل شفاعت نباشد و بدون توبه برود و این اعمال را نکشد، آنگاه تا خدا خدایی می کند، جهنّم می شود. مگر اینکه شفاعتی شامل حال ما شود که شیعه معمولاً بعد از آنکه پاک شد و آتش جهنّم او را پاک کرد، یعنی اعمالی که فرستاده است، تمام و نابود شد، به واسطۀ شفاعت اهل بیت «سلام الله علیهم» به بهشت می رود و الاّ اعمالش دست و پاپیچش است و اعمالش ملازم با اوست. اگر خوب است، بهشت و اگر بد است، جهنّم. این بحث ناقص است و باید بیش از اینها درباره اش صحبت کنم، اما بدانید در قرآن جدّی است. بدانید بیش از صد آیه در قرآن در این باره صحبت کرده است. این جملۀ «بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ»، «بِمَا کَانُوا یَصْنَعُونَ» مانند آن در قرآن فراوان است. نمی گوید این جهنّمی که خدا درست کرده مال تو و این بهشتی که خدا درست کرده مال تو؛ می فرماید بهشت تو دست خود توست و جهنّم تو دست خود توست. نمازها و کمک به بینوایان برای تو بهشت می سازد و توجّه داشته باشید برای خود بهشت تهیه کنید. این گناهان تو، حق الله ها و حق النّاس ها وقتی روی هم انباشته شد، جهنّم تو می شود. پس این را به واسطۀ توبه در دنیا نابود کنید. گناه هرچه بزرگ و هرچه فراوان باشد، توبه آن گناه را نابود می کند؛ لذا نمی شود کسی بگوید خدا مرا نمی آمرزد. گناه هرچه بزرگ و فراوان و اعمال هرچه انباشته روی هم باشد، اگر جداً توبه و تدارک کند، خدا می آمرزد و امّا اگر توبه نکند، این جهنّم هست. از همان وقتی که وارد قبر شد، هست: «الْقَبْرَ رَوْضَةٌ مِنْ رِیَاضِ الْجَنَّةِ أَوْ حُفْرَةٌ مِنْ حُفَرِ النِّیرَانِ» پیغمبر اکرم «ص» می فرمایند: قبر یا گودالی از گودال های جهنّم یا باغی از باغ های بهشت است. آن باغ را خود ساخته است و وارد آن می شود و حورالعین از او استقبال می کنند. آن جهنّم را هم خود ساخته است و مار و عقرب از او استقبال می کنند. اما در دنیا قابل جبران است و شاید بیش از صد آیه در قرآن می فرماید توبه، توبه، توبه. تأکیدی که در توبه داریم در هیچ چیزی در قرآن نداریم. توبه هم خیلی آسان است و به راستی اگر خجالت زده شود از خدا از اعمال زشتش و اگر جداً از گذشته اش پشیمان شود، یک دانه اشک و یک خدا گفتن تمام اعمال بد را نابود می کند. اصلاً آب می کند و نابود می کند و هرچه اعمال متراکم روی هم باشد، توبه، آن اعمال را نابود می کند. لذا قرآن مرتّب اصرار به توبه دارد و می گوید توبه کنید و الاّ پشیمان می شوید. در دنیا گره ها در اثر همین اعمال بد است و اگر در دنیا نفهمید، در روز قیامت می بینید که اعمال بد شما به صورت فوق العاده ناراحت کننده و به صورت دود و هُرم جهنّم است و چاره ای به جز رفتن به جهنّم نیست، مگر شفاعت اهل بیت (س) باشد و شفاعت اهل بیت «سلام الله علیهم» هم تناسب می خواهد.
چهارشنبه ، ۵اسفند۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
قرآن هزاروچهارصد آيه راجع به معاد دارد/ اعمال بد ما آتش جهنم ماست
پای درس اخلاق آیت الله مظاهری قرآن هزاروچهارصد آيه راجع به معاد دارد اعمال بد ما آتش جهنم ماست شناسهٔ خبر 3564566 - چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۱ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله مظاهری در درس اخلاق اخیر خود گفت آتش جهنّم را کسی برای شما نساخته بلکه خودتان300 آیه قرآن در رابطه با تقوا است/ لزوم استخراج آیات کاربردی در رابطه با زندگی
گروه فعالیت های قرآنی بیش از 300 آیه در قرآن کریم داریم که واژه تقوا در آن ها به کار رفته است مفهوم تقوا در خیلی از کارهاست و همین که خداوند در یک آیه انسان را به انجام کاری تشویق یا از انجام کاری نهی کرده همان مفهوم تقواست به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا از لرستان خامیدبخش ترین آیه قرآن کدام است؟
این آیه از امیدبخش ترین آیات قرآن مجید نسبت به همه گنه کاران است شمول و گستردگى آن به حدى بوده که در روایات از آن تعبیر به أوسَعُ الآیات شده است عقیق بر اساس برخی از روایات فراگیرترین و گسترده ترین آیه از جهت امید و رحمت قرآن این آیه مبارکه است یا عِبادِیَ الَّذِینَ أَسْاعلام زمان اعمال آتش بس در سوریه
منابع خبری از حصول توافق بر سر آتش بس در سوریه و اجرای آن از تاریخ ۲۷ فوریه بامداد شنبه هفته آینده خبر دادند به گزارش جهان به نقل از فارس آمریکا و روسیه بر سر آتش بس درسوریه و توقف درگیری ها در این کشور توافق کردند شبکه الجزیره ضمن انتشار این خبر گزارش داد که دو گروهک تروریستیارتباط دیجیتال زندانیان شیراز با مراجع قضایی
مدیر کل زندانهای استان فارس به منظور تسریع در امور زندان با راه اندازی صداوسیمای عادل آباد به صورت دیجیتال زندانیان می توانند از طریق گیرنده ها با مراجع قضایی ملاقات داشته باشند و همچنین برنامه های متنوع برای آنان پخش و اجرا شود تابناک فارس به نقل از روابط عمومی زندانهای فارسعکس/ آبشاری که سالی یک بار آتشین می شود
دولت بهار مهارت طبیعت در خلق مناظر و چشم انداز های زیبا و بدیع چون آبشار آتش در باورهای آدمی نمی گنجد دیلی میل نوشت یوسمیت Yosemite یک پارک ملی در ایالت کالیفرنیا – امریکا است این پارک در سال 1870 بعنوان پارک ملی انتخاب شد این آبشار یکی از دیدنی ترین چشم اندازها این پارک استشروط بشار اسد و معارضین برای برقراری آتشبس/ پیروزی نامطمئن کلینتون بر سندرز
شروط بشار اسد و معارضین برای برقراری آتشبس پیروزی نامطمئن کلینتون بر سندرز اعلام آمادگی مشروط رئیس جمهور سوریه و معارضین برای برقراری آتش بس در این کشور انتظارات نخست وزیر ترکیه از آمریکا تأکید روسیه بر ادامه همکاری های نظامی با ایران حمایت کشورهای عربی از تصمیم عربستان برایشروط بشار اسد برای آتش بس
شروط بشار اسد برای آتش بستاریخ انتشار يکشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۷ ۴۵ بشار اسد رییس جمهور سوریه روز شنبه پیشرفت های ارتش این کشور را مدیون کمک های ایران و روسیه دانست و گفت ما آماده آتش بس به شرط تغییرنکردن میدانی مواضع تروریست ها هستیم به گزارش ایرنا به نقل از شبکه المیادین بجهت گیری و ابزار؛ قیود قرآن بر پدیده رقابت
گروه سیاسی قید اول قرآن بر یک رقابت در هر حوزه ای از جمله انتخابات جهت گیری آن به سمت خیرات است و قید دیگری که به تبع مورد اول برای یک رقابت صحیح استخراج می شود این است که وقتی مسابقه برای امور خیر تأیید می شود طبیعتا نمی توان از روش های نادرست استفاده کرد حجت الاسلام والمسلمیتأسیس مجمع مؤسسات و مراکز قرآنی در شهرستان گلپایگان
گروه مؤسسات قرآنی مردم نهاد با توجه به اهمیت توان افزایی مؤسسات قرآنی و لزوم ساماندهی شهرستان ها در این خصوص مجمع مؤسسات و مراکز قرآنی شهرستان گلپایگان تشکیل شد به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا با توجه به اهمیت توان افزایی مؤسسات قرآنی و لزوم ساماندهی شهرستان ها در این-