تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1848655628




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

باید زیرساخت های نظری تمدن اسلامی در مجلس طراحی شود


واضح آرشیو وب فارسی:رویش نیوز: رویش نیوز- پرونده ویژه انتخابات مجلس دهم : مصاحبه های انتخاباتی رویش نیوز از شنبه سوم بهمن منتشر شده بود که با توجه به شکایت برخی نامزدها و شائبه تبلیغاتی بودن این مصاحبه ها و تذکر فرمانداری در پنجم بهمن ماه این مصاحبه ها از صفحه سایت حذف شد؛ حال با توجه به شروع زمان رسمی تبلیغات انتخاباتی از امروز مصاحبه های انتخاباتی نامزدهای مجلس دهم را در سایت درج می شود. البته پیشاپیش از مخاطبان عزیز رویش نیوز به خاطر ترافیکی که در انتشار مصاحبه ها با آن مواجه خواهند شد عذرخواهی می کنیم. امید است که این مصاحبه ها باعث افزایش مشارکت در انتخابات و انتخاب افرارد اصلح برای ورود به مجلس باشد. دکتر حسن نیلی احمدآبادی استاد تمام و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز و از اساتید نمونه کشور در مباحث پژوهشی است. وی از فعالین فعالیت های اجتماعی در زمان تحصیل در خارج از کشور با حضور در انجمن های اسلامی بوده است. نیلی از نویسنگان و محققان برتر دانشگاهی است و به مقالات علمی او در سطح دنیا بارها استناد شده است. هفدهمین مصاحبه انتخاباتی رویش نیوز با دکتر حسن نیلی احمد آبادی را مشاهده می فرمایید: -در ابتدا در مورد سوابق فعالیت های خود توضیح کوتاهی بدهید. ***اینجانب حسن نیلی احمدآبادی استاد تمام پایه 31 هستم و مسئولیت های مختلفی را در داخل و خارج از کشور داشته ام. در دوره دانشجویی چه در داخل و چه در خارج از کشور در مسائل اجتماعی حضور داشتم و فعال بودم. مثلاً در زمان ادامه تحصیل در ایالت کوئینزلند استرالیا دبیر Islamic council o Queensland بودم که یک تشکلی مثل شورای شهر اینجا است. همچنین دبیر انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی در ادانشگاه کوئینزلند بودم. بعد از اینکه به داخل کشور آمدیم، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز بودم و مسئولیت های مختلفی را در سطح دانشکده و دانشگاه، عضو هیئت ممیزه، عضو شورای سیاست گذاری و جاهای مختلفی بودم. همیشه هم نیم نگاهی به چالش های کلان جامعه داشته ام. شاید جزء اولین کسانی بودم که بعضی از چالش ها را قبل از وقوع به مسئولین عالی مملکتی مکتوب گزارش کردم. از جمله آن ها بحث بیماری آنفلونزا بود که الآن تازه جامعه متوجه آن شده است. ولی من در سال های 76 و 77 با ریاست جمهوری مکاتبه کردم. ولی دستگاه های اجرایی، آن توقعی که لازم بود انجام بدهند را انجام ندادند. ما تحقیقات زیادی کردیم که در عرصه بین المللی مورد استناد زیاد قرار گرفته است. بطوری که پر استنادترین مقالات در خاور میانه در زمینه آنفونزای پرندگان می باشد. اگر شما در اینترنت سرچ کنید، ما مقالات با سایتیشن های خیلی زیاد را در این بحث به چاپ رسانده ایم و مقالات قابل دسترسی است.. تازه الآن در کشور یک مقداری بعضی متوجه شده اند که آنفولانزا چه بیماری مهمی است و اهمیت آن چیست. می دانید در سال 1918 بین پنجاه تا هفتاد میلیون نفر در دنیا به خاطر بیماری ناشی از ویروس آنفلونزا H1N1 تلف می شوند. به خاطر چالش هایی که ما با آن مواجه بودیم و هستیم که یکی از آن ها بیوتروریسم است؛ یعنی استفاده از اجرام عفونی برای تهدید کردن ملت ها. در این حوزه ما ده پانزده سال جلوتر از مسئولین حرکت کردیم و خوشبختانه خدا هم کمک کرد و الآن جزء دانشمندان برتر بین المللی در این حوزه هستیم. -انگیزه شما برای حضور در انتخابات مجلس چه بوده است؟ ***ببینید ما یک نظام مردم سالار داریم که مشارکت مردم در سرنوشت سیاسی مملکت یک اصل پذیرفته شده است؛ یعنی شاید بزرگ ترین دستاورد انقلاب اسلامی را بشود همین بحث انتخابات و مشارکت مردم در نظر گرفت. حالا جا دارد که یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و امام شهدا را گرامی بداریم. این به آن معنی است که در عرصه انتخابات باید ظرفیت های جامعه ظهور و بروز پیدا کند؛ یعنی ما به دور از دعواهای سیاسی در یک فضای منطقی، فرصت ها و چالش های نظام را آسیب شناسی کنیم و راه برون رفت از این چالش ها را هم پیدا کنیم. ولی وقتی انتخابات اتفاق افتاد و هیئت مجریه یا قوه مقننه شکل گرفت، دیگر آن موقع باید کمک کرد که کار پیش برود. ولی قبل از انتخابات باید در جهت آگاهی بخشی به مردم، حداکثر تلاش صورت گیرد که مردم بتوانند انتخاب مناسبی انجام دهند. چون الآن تحولات ایران فقط به دایره مرزهای جغرافیایی کشور محدود نمی شود. شما الآن ببینید هر تحولی در ایران اتفاق می افتد، همه دنیا تحت تأثیر آن قرار می گیرد. مثلاً مناظره های انتخابات ریاست جمهوری دوره نهم و دهم که سیصد میلیون نفر، آن را مشاهده می کردند. در حالی که بر اساس آمار، داخل کشور یک برنامه پربیننده، شاید حداکثر بیست میلیون نفر بیشتر مخاطب نداشته باشد. این نشان می دهد که جمعیت زیادی در خارج از کشور هستند که خیلی از آن ها هم ممکن است فارسی زبان نباشند، ولی تحولات داخل ایران روی آن ها تأثیرگذاری دارد. این آمار و ارقامی است که در دنیا منتشر شد که مناظره های ریاست جمهوری دوره دهم را سیصد میلیون نفر مشاهده کننده داشت. این به چه معنی است؟ به معنی این است که حوزه ژئوپلیتیک و تأثیرگذاری ما به جغرافیای ایران محدود نمی شود و الآن انقلاب اسلامی یک گستره وسیعی از مناطق مختلف جهان را تحت پوشش خود دارد؛ بنابراین نمی شود نسبت به مسائل انتخابات بی تفاوت بود. از طرفی جریان های سیاسی هم یک ناکارآمدی در گذشته و حال داشته اند و بعضا باعث شده اند که بروز و ظهور ظرفیت های انقلاب با کندی مواجه شود. شما الآن خودتان درگیر این کنش و واکنش های سیاسی هستید و می بینید که چقدر ظرفیت سوزی ها و فرصت سوزی ها اتفاق می افتد. در حالی که ما اگر به درستی از ظرفیت های جامعه بهره می گرفتیم، نباید این همه چالش داشته باشیم؛ یعنی مجلس ما نباید این قدر ناکارآمد باشد؛ یعنی وقتی که انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف می تواند خیلی از عرصه ها را درنوردد، بدیهی است که ما در یک حوزه های روزمره زندگی مردم نباید این همه چالش داشته باشیم. خیلی از این ها به ناتوانی قوه مقننه در شناسایی چالش ها و یا عدم توان نظارت کافی بر قوه مجریه برمی گردد که این هم خودش یک نکته خیلی مهمی است. ما الآن ضعف ها را همه جا حس می کنیم و طبیعی است که وقتی آدم، احساس مسئولیت می کند، نمی تواند بنشیند و تماشاچی باشد. به دلیل ضعف توان کارشناسی مجلس تاکنون با چالش های زیاد در حوزه تصویب قوانین ونظارت مواجه هستیم. -حالا اگر وارد مجلس شدید، می خواهید در چه کمیسیونی فعالیت داشته باشید؟ ***ببینید بحث کمیسیون یک بحث مهمی است که ما باید به آن توجه کنیم. ولی پیش از آن، ما باید ببینیم که انقلاب اسلامی بر چه اساسی شکل گرفت و بر چه اساسی مردم حاضر به سرمایه گذاری شدند. ما در حال رسیدن به یک حوزه تمدنی هستیم و انقلاب اسلامی دارد به سمت تشکیل تمدن اسلامی پیش می رود؛ بنابراین باید زیرساخت های نظری این تمدن اسلامی در مجلس طراحی شود. ولی ما این چنین چیزی را حس نمی کنیم؛ یعنی حرکت به سوی تمدن اسلامی یک اقتضائاتی دارد که این اقتضائات در حوزه قانون گذاری این است که آقایان بیایند و بر اساس آن مبانی که در حوزه تمدن اسلامی ما لازم داریم، عمل نمایند. این مبانی آن هم باید از قرآن گرفته شود، آن مبانی را استخراج کنند. ولی می بینیم که کسی اصلاً سراغ قرآن نمی رود. حالا من اگر موردی نیاز شد اشاره می کنم و چند چالش عمده را مثال می زنم که ببینید ما اصلاً قرآن را فقط در شروع جلسات می خوانیم و بعد کنار می گذاریم؛ بنابراین، این بحث جهت گیری کلان مهم است که در مجلس و در کمیسیون ها باید به آن پرداخته شود. کمیسیون های زیادی در مجلس است که مرتبط با کار ما است. به خصوص کمیسیون کشاورزی که بخش زیادی از ظرفیت استان ما در این بخش است و همیشه هم چالش داشته ایم و متأسفانه به این چالش ها به درستی پرداخته نشده است. یعنی ما اگر می خواهیم در حوزه اقتصاد مقاومتی عملیاتی حرکت کنیم، یکی از بزرگ ترین بخش هایی که می تواند کمک کند بخش کشاورزی است؛ یعنی به ظرفیت های استان در این بخش توجه نشده است و همین باعث شده که سرمایه و نیروی انسانی ما در این حوزه مُستهلک شود. اصفهان علی رغم مواجه بودن با محدودیت منابع آبی در برخی از تولیدات کشاورزی و دامی در کشور رتبه اول را دارا می باشد. مانند تولید شیر. اصفهان قطب تولید شیر کشور است. -سؤالی که وجود دارد این است که شما مستقلاً وارد انتخابات شده اید یا خودتان را از جناح خاصی می دانید؟ ***ما در درون ائتلافی به نام ائتلاف سفید فعالیت می کنیم. چرا ائتلاف سفید؟ سفیدی رنگ بی رنگی است. سفیدی رنگ فطرت انسانی است که هیچ آلودگی به خود نگرفته است. سفیدی رنگ آنهایی است که تلاش می کنند از دائره خطاها بیرون باشند. هر کس روز جزا سفید روی باشد، هم او از رستگاران است. و جالب است که خداوند در قرآن کریم از بین دو ماده یکی بد بو و دیگری نجس، شیری سفید در اختیار بشر قرار می دهد. که برای نوشندگان گواراست. سفیدی آلودگی نمی پذیرد و آلودگی ها را بخوبی نشان میدهد، خواه این آلودگی هوا باشد یا آلودگی آب و خاک؟! آلودگی سیاست باشد و یا آلودگی فرهنگ، آلودگی اقتصاد باشد و یا آلودگی اخلاق. از این روست که هنگام وضو از خداوند می خواهیم که خداوندا ما را در روزی که همه چهره ها سیاه است، سفید روی بگردان. و چه زیبا در آیه یکصد و هفت سوره آل عمران خداوند سفید رویان را در رحمت خداوندی جاودانه می داند. بنابر این ما با تعدادی از کاندیداها در این ائتلاف مشغول فعالیت هستیم. -نظر شما درباره مجلس نهم چیست؟ مجلسی که روزهای آخرش را دارد می گذراند. خصوصاً عملکرد آقای لاریجانی در مدیریت مجلس را چطور ارزیابی می کنید. ***ببینید من خدمت شما عرض کردم، انقلاب اسلامی ما بر اساس مبانی و ارزش های دینی شکل گرفت. طبیعی بود که انتظار می رود که مجلس هم تجسم این باشد. ولی ما می بینیم که این طور نیست؛ یعنی مجلسی که در زمان مدیریت آقای حداد عادل اعتبار هفتاد و پنج میلیارد تومان داشت و در زمان آقای لاریجانی این اعتبار، نه صد میلیارد تومان می شود. با وجود این اعتبار چه اتفاقی افتاده است؟. بعد در طرح های عظیمی مثل برجام هم که این طوری عمل می کنند؛ بنابراین مجلس ما فوق العاده پرخرج است؛ یعنی این مجلس با الگوی نظام دینی سازگار نیست. به علاوه اینکه لابی ها در آن خیلی وسیع و گسترده است و مبانی این لابی گری هم از آن مبانی ما در انقلاب اسلامی آموختیم، فاصله دارد. بنده علی رغم اینکه مجلس را در بعضی از حوزه ها موفق می دانم، ولی فکر می کنم در حوزه نظارتی و بعضی از حوزه هایی که مرتبط با بحث تمدن سازی یعنی آن سبک زندگی اسلامی است که مقام معظم رهبری روی آن تأکید دارند و یا بحث اقتصاد مقاومتی که مطرح می کنند، آقایان حرکت جدی را صورت ندادند. -عملکرد دولت یازدهم را چطور بررسی می کنید؟ خصوصاً در دو موضوع بحث سیاست خارجی و برجام و همچنین عملکرد اقتصادی دولت. ***ببینید شاخص های اقتصادی ما خیلی شاخص های خوبی نیست؛ یعنی ما از نظر رشد اقتصادی، میزان بیکاری و رکودی که در بخش های مختلف وجود دارد، مدیریت کلان کشور با مشکل مواجه است. اگرچه کنترل تورم ب یک دستاوردی بوده ولی این وقتی ارزشمند است که با رشد اقتصادی همراه باشد. ولی اگر مهار تورم به قیمت رکود اقتصادی باشد، خیلی دستاورد مهمی نیست. به نظر من، دولت وقت زیادی را روی بحث برجام گذاشت. که می توانست بر روی ظرفیت های درونی اقتصاد کار کند. اگر ما دغدغه های مقام معظم رهبری را در حوزه اقتصاد مقاومتی مورد تأکید قرار می دادیم و در دستور کار قرار می دادیم، شاید خیلی از چالش های ما زودتر حل می شد؛ یعنی نزدیک دو سال و نیم وقت دولت را به مذاکره با طرف های غربی گرفته شده است. آن ها هم به هرحال می خواهند از این نمد کلاهی برای خودشان درست کنند. طبیعی است که انتقال تکنولوژی و یا انتقال فناوری با این خوش بینی ها یی وسیع به ما صورت نخواهد گرفت. مثلاً ما در حوزه تولید علم می بینیم که یک مقدار شتاب تولید علم در کشور کاهش پیدا کرده است و این به هرحال مشکلی است که دولت باید به آن توجه کند، چون اثرات آن در جامعه بعدها مشخص خواهد شد. به نظر من، به هرحال دولت در بعضی از حوزه ها موفقیت نسبی داشته است. ولی در عرصه نظام بین المللی یک مقداری به صورت یک طرفه تنش را در پیش گرفته است، در حالی که آن رقبای ما در منطقه، اصلاً این چنین استراتژی را ندارند. شما می بینید که هرروز دارند بیشتر از گذشته برای ما شاخ و شانه می کشند. مثلاً فرض کنید در مورد عربستان که یکی از عجایب تاریخ این است که عربستان درگیر جنگ است، ولی نفت دارد ارزان می شود؟؟ این مسئله را من نمی توانم به عنوان یک کسی که همیشه برای همه جا و برای خودم تحلیل می کردم، تحلیل کنم. چه شکلی می شود که در حوزه سیاست خارجی، در کنار مرزهای ما بزرگ ترین قطب تولیدکننده نفت درگیر یک جنگ شود و نفت هم رو به ارزانی باشد؟!. این را من نمی توانم از نظر استراتژیکی تحلیل کنم. دوست دارم شما که بالأخره با سیاسیون سر و کار دارید این را هم برای من و هم برای مردم پاسخ بگویید که چه اتفاقی دارد می افتد. ما در حوزه نظام بین الملل از ظرفیت های انقلاب اسلامی استفاده نکردیم و یک حالت عقب نشینی دارد اتفاق می افتد و این وضعیت خسارت بار است. اگر آن اتفاقی که در فرودگاه جده افتاد، یک اقدام مناسبی در قبال آن صورت می گرفت، ما شاهد تحولات منا نبودیم. اگر در قبال تحولاتی که در منا رخ داد و باعث کشته شدن تعداد زیادی حجاج شد، ما واکنش مناسبی نشان داده بودیم، شهادت شیخ نمر اتفاق نمی افتاد. در کنار همه این ها جنگ یمن است. کشتی که ما برای کمک به مردم یمن فرستادیم، چرا باید با یک تلفن جان کری برگردد؟؟! مسئولین چه پاسخی در برابر وجدان انسانی خود دارند؟؟ این قابل توجیه نیست. اصلاً نه در گفتمان انقلاب اسلامی قابل توجیه است و نه در گفتمان حقوق بشری و لیبرال دموکراسی غربی؟!. من نمی دانم با چه توجیهی ما این کشتی را برگرداندیم. در حالی که قبل آن، همه نیروهای مسلح و ارتش ما می گفت که ما داریم این کشتی را اسکورت می کنیم. به نظر بنده، این اتفاق خیلی افت بود. -فکر می کنید دولت، در پسابرجام موفق باشد؟ آیا دولت در دوران پسابرجام، می تواند به آن اهدافی که در این دو سال و چند ماهه گذشته به مردم وعده داده است برسد؟ ***ببینید در دوران پسابرجام اتفاق خاصی نخواهد افتاد؛ یعنی چه اتفاقی قرار است بیفتد. ما تا به ظرفیت های داخلی خودمان تکیه نکنیم و تا آن کاستی ها رفع نشود تغییری نخواهیم داشت. مثلاً بهره وری در کشور ما پایین است. حالا برجام می خواهد برای ما چکار کند؟؟. آیا برجام بهره وری را بالا می برد؟؟. یا مثلاً بعضی از شاخص های مصرفی مثلاً اصلاح الگوی تغذیه ما خسارت بار است و باعث شده که ما سالی چند ده هزار میلیارد در حوزه درمان هزینه کنیم. حالا پسابرجام می خواهد چکار کند.؟؟!! این ها یک کارهای نرم افزاری است که در داخل باید اتفاق بیفتد. یا مثلاً فرض کنید که با یک سری کارهای ساده قانون گذاری و هم افزایی با دستگاه های مختلف ما از بسیاری از هزینه های دولت می توانیم کم کنیم، ولی این اتفاق نمی افتد. بنابراین در پسابرجام اتفاق خاصی نخواهد افتاد. پیکره ساختار اقتصادی ما با اقتصاد دولتی است و تا این اصلاح نشود حل نمی شود. برجام مثل آبکش می ماند، یک جایی که شما آب بیشتری در آن بریزید، خوب آب بیشتر خارج می شود و باید روزنه ها را بگیرید. مثلاً کشور را در تعهدات بین المللی وارد کنید، بدون اینکه بهره وری بالا رفته باشد اتفاق خاصی در کشور نمی افتد. -بحث سلامت و بهداشت را در دولت یازدهم چطور می بینید؟ *** به نظر من دولت در حوزه سلامت موفقیت هایی داشته است ولی ما عادت داریم همیشه شیپور را از سوراخ گشاد آن می زنیم؛ یعنی مثلاً وزیر بهداشت ما، ماهیتاً جراح است و ارتقای خدمات سلامت را در بیمارستان سازی می بیند. الآن میزان سرطان های مختلف مثل سرطان دستگاه گوارش دارد در کشور بیداد می کند. ما چند همایش درزمینه اصلاح الگوی تغذیه برگزار کردیم و با اساتید تغذیه ثابت کردیم که اگر شما با یک کار نرم افزاری ساده اصلاح الگوی تغذیه انجام دهید، سالانه سی هزار میلیارد تومان از هزینه های بهداشتی کشورکم می شود. سی هزار میلیارد تومان معادل شش برابر بودجه کل وزارت علوم است. امسال که بودجه وزارت علوم زیاد شده است، پنج هزار میلیارد تومان شده است. بنابراین شما با یک کار نرم افزاری که نه نیاز به انتقال تکنولوژی است و نه نیاز به وارد کردن و تعهدات جدید برای کشور است، با یک سری کارهای نرم افزاری ساده و آموزش مردم می توانید این کار را انجام دهید. جالب است که این مسائل را هم جریان های سیاسی در کنش و واکنش ها رها کرده اند؛ یعنی مثلاً شما می بینید که یک سری کارهایی است که به راحتی قابل انجام است، ولی در این تقابل های سیاسی اصلاً مغفول واقع می شود. مردم هم می خواهند یک راه برون رفتی از این مسائل پیدا کنند. مردم می خواهند زندگی روزمره آن ها ارتقا پیدا کند و دنبال تابلوهای مختلف نیستند. -اگر دوست داشتید به ما بگویید که در سال 92 در انتخابات ریاست جمهوری به چه کسی رأی دادید؟ همچنین رأی آوردن و رییس جمهور شدن آقای روحانی در سال 92 را چطور ارزیابی می کنید؟ ***ببینید، متوجه هستید به هرحال همیشه گفتمان های مختلفی در عرصه انتخابات حضور دارند. ما در عرصه انتخابات ریاست جمهوری در سال 92 شاهد اتفاقاتی بودیم که نشان می داد چقدر مبانی نظری ما اشکال دارد. اینکه می گویم مبانی نظری مدل تمدن غرب بر اساس مبانی اومانیستی است، همین در انتخابات بروز و ظهور کرد؛ یعنی دیگران برای اثبات خودشان حتی حاضر شدند به ارزش های انقلاب خدشه وارد کنند؛ یعنی رقبایی که به هرحال خودشان را اصولگرا می پنداشتند، خیلی خوب در منظر رسانه و در برابر مردم ظاهر نشدند. این باعث شد که به هرحال انتخابات آن نتیجه لازم را برای کسانی که دغدغه انقلاب اسلامی را داشتند به همراه نداشته باشد. ولی به هرحال نظام مردم سالار بر خروجی صندوق های رأی تأکید دارد و کسانی که در گذشته همین خروجی صندوق های رأی را انکار می کردند، اینجا دیگر چون احساس می کردند منافع آن ها تا حدودی تأمین شده است، تمکین کردند، با اینکه اختلافش یک اختلاف خیلی زیادی نبود. -عملکرد نمایندگان اصفهانT چه مجمع نمایندگان که شامل بیست نماینده کل استان هستند و چه پنج نماینده خود شهر اصفهان در مجلس اخیر را چطور ارزیابی می کنید؟ به نظر شما آیا عملکرد نمایندگان، مفید بوده است و توانسته اند به آنجایی که اصفهان نیاز داشته است برسند یا خیر؟ ***ببینید عرض کردم، ما با نگاه اومانیستی نگاه نمی کنیم. ما نگاه نمی کنیم که اصفهان کجا باید می رسید. ما نگاه می کنیم که اگر رشد اقتصادی کشور دو دهم درصد بالا برود، این در جیب همه مردم ایران صدا می کند؛ یعنی اصلاً مبانی اومانیستی باعث شده است که به این چالش برسیم، یعنی چالشی که ظرفیت های کشور مغفول واقع شده است. هرکسی به نظام تصمیم سازی نزدیک تر است، بهره مندی بیشتری دارد. شما باید بر اساس مدل قرآنی حرکت کنید که مدل توسعه امام زمان (ع) هم بر اساس قرآن خواهد بود. ببینید چقدر در قرآن جالب نگاه می کند که مثلاً الگوی ارائه شده در کشتی نوح باید ملاک عمل ما باشد. یک مدل فراگیر برای عبور از چالشهای پیش رو ارائه می دهد.، در مورد داستان حضرت نوح (ع) من به یکی از این مفسرین قرآن عرض کردم. حاج آقا شما اگر می خواستید امروز کشتی بسازید، سه تا کشتی می ساختید. یکی برای حضرت نوح (ع) و اصحاب خاص او  VIP می ساختید و یک کشتی برای بقیه مردم می ساختید و یک کشتی هم می ساختید و حیوانات را سوار آن می کردید. قرآن می گوید نه!!. شما و بقیه موجودات عالم سرنشینان یک کشتی هستید و اگر این کشتی سالم به ساحل برسد، همه شما سالم به ساحل می رسید. کشتی یکی است و کشتی بان نیز یکی. و جالب است که موجودات دیگر بر اساس روایات و متن قرآن کشتی بان را می شناسند. در حوزه آب ببینید ما به چالش خوردیم، برای اینکه فکر کردیم کشتی تک سرنشین است؟؟. یک روز آب را می بندیم و یک روز باز می کنیم؟؟!! فکر می کنیم عالم تک سرنشین است. جالب است که خدا به حضرت نوح (ع) می گوید که اول حیوان ها را سوار کشتی کن، یعنی چه؟ یعنی دورترین نقطه را باید اول ببینی. بر اساس مبانی اومانیستی که حرکت می کنی، شما اول خودت سوار می شوی، بعد پسرخاله و اقوام نزدیک و بعد به همشهری ها می رسد و ........ گفتمان انقلاب اسلامی این بود که وقتی مرزهای ما در خوزستان تهدید می شد، رزمندگان نگاه نمی کردند که حالا سهم اصفهان چه می شود و حالا آن زمینی که من می روم در آن شهید می شوم، قیمت آن چند می شود و کاربری آن مسکونی یا تجاری می شود؟ آیا مثلاً دو نبش می شود یا سه نبش می شود و شهرداری چقدر مجوز می دهد؟انقلاب اسلامی این ظرفیت را ایجاد کرد چرا ظرفیت های کشور مغفول واقع شده است؟ چرا رشد اقتصادی ما این طوری است؟ چون آن دیدگاه دیگر وجود ندارد و هر کسی بخشی نگری می کند. در هیئت دولت هم وزارتخانه ها با بخشی نگری کار می کنند و هر کسی قدرت او بیشتر است، بیشتر از امکانات می گیرد. این با گفتمان انقلاب اسلامی فاصله دارد. اگر ما به عنوان یک جریان انقلابی می خواهیم گفتمان انقلاب اسلامی را تحقق بخشیم، باید بر اساس مدل قرآنی حرکت کنیم. مدل قرآنی این نیست که من اول سهم خودم را جدا کنم. این غلط است. در بدن انسان نیز اینگونه نیست که هر رگ که به قلب نزدیک تر خون بیشتری دریافت می کند. جالب است که بزرگترین رگ بدن یعنی آئورت خون مورد نیاز خود را از خون اصلی که در گردش است نمی گیرد، بلکه خود خون رسانی مجزایی دارد مانند بقیه اندام ها و از آن طریق خون مورد نیاز را دریافت می کند. الآن ببینید دستگاه های قانون گذاری چکار می کنند؟ یک قانون تصویب می کند و تا می بیند که منافع خودش دارد به خطر می افتد، چیزی مثل آن بحث فوق لیسانس پیش می آید که می بینید چکار می کنند؟؟ و همان یک روزه قانون را عوض می کند. اصلاً این روش مدل قرآنی ندارد و برای همین است که نتایج آن آشکار نمی شود. سایت رویش به عنوان یک سایتی که دارد گفتمان انقلاب اسلامی را دنبال می کند، به نظر من نباید در این بازی های بخشی نگری بیفتد که آقا مثلاً ما سهم بخواهیم. ما اگر بتوانیم ظرفیت های کشور را شکوفا کنیم، سهم همه به آن ها خواهد رسید. وقتی اقتدار کشور حفظ شود. وقتی یک حادثه ای مثل حادثه فرودگاه جده اتفاق می افتد، فرض می کنید همه کشتی آسیب دیده است، هم در این کشور دارای سرنوشت مشترک هستیم و جالب است که قرآن خیلی فراتر نگاه می کند. می گوید که شما و همه موجودات سرنشینان یک کشتی هستید. حالا شما در حوزه آلودگی هوا ببینید، ما فکر کردیم این کشتی تک سرنشین است. -در مورد مشکلاتی که فکر می کنید در مجلس برای حل آن ها راهکاری دارید، صحبت کنید. اینکه اقداماتی انجام دهید و پیگیری هایی انجام دهید به چه صورتی است؟ ***ببینید به نظر من، مجلس اتاق فکر نظام است و باید چالش ها را ده سال قبل پیش بینی کند. کار مجلس راه اندازی کارچاق کنی برای مردم نیست و این ظرفیت سوزی و فرصت سوزی برای نظام است. اگر بودجه خود مجلس را بخواهیم حساب کنیم، هرروز کاری مجلس چهار و نیم میلیارد تومان هزینه آن است. اگر به عنوان یکی از چرخ های حرکت کشور به مجلس نگاه کنیم، باید بودجه کشور را تقسیم بر دویست روز کاری کنیم. وقتی یک روز مجلس درست کار نکند، بقیه دستگاه ها هم عقب می افتند. مثل یک چرخ ماشین است و باید با هم بچرخند تا کشور به پیش برود. چون ما وقتی صد طرح و لایحه پشت در مجلس داریم، حالا هرچه قدر که هست، کار آن دستگاه یعنی صد روز عقب می افتد؛ بنابراین خسارت آن یک خسارت چندوجهی به کشور است؛ بنابراین مجلس اولین رسالت آن این است که فرصت ها و چالش های پیش رو را به درستی شناسایی کند و بتواند برای آن ها برنامه ریزی کند. ما در حوزه تولید علم و عملیاتی کردن دستاوردهای علمی خیلی مشکل داریم؛ یعنی دستاوردهای علمی ما تا بیاید به عرصه جامعه برسد، خیلی معلوم نیست چند دهه طول می کشد. الآن شما می بینید متوسط رشد علمی ما سیزده برابر جهان است ولی سطح جامعه که نگاه می کنیم و در خیابان که می روید، اصلاً چنین چیزی حسی نمی کنید.بهترین تحقیقات ما در مقالات به زبان انگلیسی نوشته می شود. یک مقاله به زبان انگلیسی شده است و یک محقق خارجی از آن استفاده کرده است و نتایج آن را دارد بهره می گیرد و شهروند شما در داخل کشور از آن بهره مند نیست. عملیاتی کردن دستاوردهای علمی در عرصه اجتماع یک کار است که در حوزه های مختلف اتفاق نیفتاده است. -مدیریت استانداری اصفهان در دولت یازدهم را چطور می بینید؟ ***عرض کنم که من چون آن موقع خیلی اینجا حضور فعالی نداشتم و خیلی کنش و واکنش های داخل اصفهان را رصد نمی کردم. به هرحال فکر می کردم مدیریت ها، کارگزارانی است؛ یعنی مدیریت ها و آن سبک و سیاق ساختار اداری کشور به صورتی است که هر کسی وقتی با شعار گفتمانی وارد فضای اداری می شود، فضای اداری او را هضم می کند؛ یعنی من فکر نمی کنم، اصلاً سبک و سیاق حرکت، یک الگوی موفقی از آن مدیریت اسلامی باشد. -یک سؤال، الآن شیراز محل کار شما است؟ ***من در حال انتقال به اصفهان هستم. من چندین سال است که در حوزه تخصصی در اصفهان فعال هستم. دلیل آن تشکیل دبیرخانه شیر به پیشنهاد اینجانب و برگزاری دهها نشست علمی و تخصصی است که در اصفهان انجام شده است. -چرا از شیراز کاندیدا نشدید و از اصفهان کاندیدا شدید؟ ***بالأخره همه خانواده اصفهان هستند و ما نیلی احمدآبادی هستیم. منشاء همه فامیل خیابان احمدآباد است. و در آینده خودم می خواستم در اصفهان فعال باشم. مجلس یک مجلس ملی است و شما نماینده مجلس که می شوید نماینده همه ملت ایران هستید. درست است که خاستگاه ها متفاوت است ولی مجلس یک رسالت کلان دارد و آن شناسایی فرصت ها و چالش های فراروی نظام است که دیگر حالا فرق نمی کند که فرد از کجا آمده است. دیگر آنجا یک رأی دارد، حالا چه موقع انتخابات ده هزار رأی آورده باشد و چه یک میلیون رأی آورده باشد. تأثیرگذاری مجلس از نظر مکانیسم قانون گذاری یکسان است. -اگر صحبت پایانی دارید می شنویم. ***صحبت پایانی همان بحث اولیه ای است که عرض کردم. چون انقلاب اسلامی بر اساس یک مبانی نظری متفاوتی از مبانی ساری و جاری در دنیا شکل گرفته است. پس اقتضا می کند که ما در حوزه های مختلف این مبانی را مورد توجه قرار دهیم. متأسفانه در بعضی از حوزه ها که بر اساس مبانی غیرتوحیدی عمل کردیم، باعث شده که کشور یک توسعه نامتوازنی پیدا کند؛ یعنی از بیرون که نگاه می کنی، در بعضی از حوزه ها خیلی موفقیت چشمگیر است و در بعضی از حوزه ها اصلاً وحشتناک است و این یک حالت کاریکاتوری به کشور بخشیده است. برای اینکه ما بر اساس مبانی نظری مخلوط حرکت کرده ایم. اگر ما بیاییم مبانی نظری توحیدی را در همه عرصه ها به کار بگیریم، طبیعی است که آن برکات و وعده های الهی هم تحقق پیدا می کند. شما نمی توانید بر اساس مبانی نظری مثلاً اومانیستی حرکت کنید، ولی توقع داشته باشید که مثلاً خداوند هم در تمامی عرصه ها به شما کمک کند. اتفاقی مثل پیروزی در جنگ و ناتوانی آمریکا در حمله نظامی به طبس و از بین رفتن توطئه های آمریکا در چند دهه گذشته به دلیل این است که شما بر اساس آن مبانی نظری قرآنی حرکت می کرده ای. در حقیقت قرآن در آیت الکرسی می گوید، اول باید مبانی نظری طاغوتی را کنار بگذارید "فَمَن یَکفُر بِالطاغُوت وَ یُؤمِن بِالله" اولین پیش شرط آن این است که چون شما نمی توانید با هر دو مبانی جلو بروید؛ یعنی هم ایمان به طاغوت داشته باشید، و هم ایمان به خدا؟!! طاغوت الزاما ممکن است یک جسم فیزیکی در خارج نباشد، بلکه مبانی نظری باشد. بعضی وقت ها وجود خارجی دارد و بعضی وقت ها ذهنی است. شما مثلاً همین مبانی نظری که با توحید و با مبانی نظری شما فاصله دارد، وقتی با این مبانی نظری حرکت می کنید طبیعی است که یک حرکت نامتوازنی پیدا می کنید و توسعه شما یک توسعه کاریکاتوری می شود. همین اتفاقی که الآن افتاده است. بنابراین ما فکر می کنیم که برای رسیدن به تمدنی که حالا انقلاب اسلامی دارد در این مسیر حرکت می کند، شناسایی مبانی نظری جزء اولویت های اولیه است. باید همه مسئولین دستگاه ها و به خصوص قوه مقننه این مبانی نظری را شناسایی کنند و در عملکرد روزانه خود دخیل دهند. ما این را نمی بینیم و این خروجی آن را نه در حوزه اقتصاد و نه در حوزه فرهنگ و نه در حوزه سیاست نمی بینیم. ما فکر می کنیم خدای جبهه، مال دوران جنگ بود و در اقتصاد باید یک کارهای دیگری کرد. در حالی که خداوند تعریفی که از عالم دارد به عنوان یک مجموعه به هم پیوسته است و فرق نمی کند که شما کجا حضور پیدا می کنی. آن مسیر ثبت و ضبط می شود. شما می بینید یک گروهی به نام اصحاب کهف بر اساس مبانی نظری توحیدی حرکت می کنند، ولی می خواسته اند یک کاری انجام دهند. کاری هم انجام نمی دهند و خوابشان می برد. آنجا نه خبرنگاری بوده است و نه کسی بوده است که این ها را ثبت کند ولی خداوند خودش یک خبرنگار می شود. من یک چیزی نوشته ام که وقتی خداوند نقش خبرنگار را بازی می کند، یعنی خدا رصد می کند و نقش خبرنگار را بازی می کند. بعد فرض کنید یک سگی هم همراه آن ها بوده است. مثلاً فرض کنید که سگ دست های خودش را این طوری گذاشته بوده است و این هم مهم می شود. وقتی حرکت توحیدی است، جزئیات آن هم مهم است. مثل اینکه از یک پدیده ای مستند سازی می کنند. در قرآن در خصوص اصحاب کهف این مسئله اتفاق افتاده است. می آید که این سگ، دست های خود را این طوری گذاشته بود. درحرکت های توحیدی چه اهمیتی دارد که یک سگ چطوری دست خود را گذاشته است. ولی می بینیم که خداوند می خواهد به ما درس دهد. نکته مهم تری که خدمت شما عرض کردم این است که کاری هم انجام نمی دهند و خوابشان می برد؛ یعنی نیت می کنند و حرکت می کنند ولی خدا می گوید مهم نیست، من همه را ثبت کردم و کار انجام شده است. آن وقت جایگاه این ها به جایی می رسد که وقتی که سر بریده امام حسین (ع) قرآن می خواند، چه می خواند؟ دو مرتبه سوره کهف می خواند "اَم حسبت اصحاب الکَهف و کانوا مَن آیاتِنا عجبا" فکر کردی قصه اصحاب کهف عجیب است اگر یک سگی هم همراه آن ها است مهم نیست و می گوید ما حساب می کنیم. در قضیه تحولات اجتماعی بعضی وقت ها یک افرادی ملاحظه می کنند و موضع گیری نمی کنند. خدا می گوید نه. اگر شأن اجتماعی یک کسی که او از سگ که دیگر کمتر نیست همراهی کرده است و خیلی نکته از این درمی آید که اصلاً نظام هستی یک نظام هوشمند است. این طور نیست که ما فکر کنیم. ما فکر می کنیم و با عینک متفاوت نگاه می کنیم و فکر می کنیم که نظام هستی سکولار است و به حرکت های توحیدی توجه ندارد؛ بنابراین ما بزرگ ترین چالشی که می بینیم این است که ما شعار قرآنی می دهیم، ولی بر اساس مبانی قرآنی عمل نمی کنیم. مثلاً سگ اصحاب کهف را شما در تقسیم بندی های سیاسی کجا قرار می دهید؟. ما با این تقسیم بندی ها داریم خودمان را مشغول می کنیم. قرآن یک طور دیگر نگاه می کند و از ما می خواهد همانگونه نگاه کنیم. مثلاً قرآن می گوید نپرس چند نفر بودند و جزئیات آن را هم نپرس، مهم نیست. این جهت حرکت و مقصد است که مهم است. به هدف هم نرسیدند، آن هم مهم نیست. حتی اگر خوابشان برد از نظر ما حساب شده است. آیا فکر کردی قصه داستان اصحاب کهف عجیب است نه. آن ها کاری انجام ندادند. آن ها از شهر بیرون رفتند که برنامه ریزی کنند ولی خوابشان برد ببینید این حرکت تکاملی دارد چطور می شود و به جایی می رسد که در دوره انقلاب اسلامی به این صورت تکامل پیدا می کند. مثلاً شما بحث یمن را نگاه کنید. امروز این ها با چه امیدی جلوی نظام سلطه این طوری ایستاده اند. همین داستان "ام حسبت اصحاب الکهف و کانوا من آیاتنا عجبا" می بینید که این حرکت تکاملی انقلاب اسلامی یا حرکت بیداری اسلامی در این آیه نهفته است. همین طور که عرض کردم. گفتمان انقلاب اسلامی می گوید "کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا" یعنی شما هر جا که باشی، آن جریان حق باطل وجود دارد و باید خودت را تنظیم کنی و درست حرکت کنی. اینکه حالا فرض کنید کجا هستی و از نظر جغرافیا کجا هستی و لهجه تو چه است و مثلاً شهری و روستایی هستی و این مسائل. اتفاقاً در این مدل اصحاب کهف خیلی قشنگ است. خیلی کوچک است ولی از نازل ترین سطوح اجتماعی که تصور آن را نمی کنید، در آن مطرح شده است. مثلاً بین این افراد یک حیوان نجس وجود دارد. قرآن شک ایجاد می کند که این ها چند نفر هستند ولی شک ایجاد نمی کند که این سگ جزء اصحاب است؛ بنابراین در این نکته است، یعنی این یک مدل حرکت است. خیلی ساده است ولی یک مدل حرکت را نشان می دهد. ما وقتی می خواهیم یک امانتی را به یک کسی بسپاریم، باید ساز و کار متناسب با آن را پیدا کنیم؛ به نظر من خیلی بهتر می توانست عمل شود. مثلاً ما با سه دقیقه صحبت کردن کاندیداها، چه شکلی می توانیم توان فنی آن ها را ارزیابی کنیم. این یک کار جالبی نبود؛ یعنی به نظر من این استفاده حداکثری از ظرفیت اصولگرایی نبود و استفاده حداقلی بود. همین بحث مبانی که عرض کردم همین است؛ یعنی مبانی در همه عرصه ها خودش را نشان می دهد. می بینید حضرت آدم (ع) یک حرکتی انجام می دهد و این حرکت را می گویند خیلی کارخلاف بزرگی نبوده است. ولی خسارت آن را هم می دهد و توبه هم می کند و توبه او هم پذیرفته می شود. ولی خداوند چند هزار سال بعد می آید و این قضیه را رسانه ای می کند. در حالی که خداوند ستارالعیوب و غفارالذنوب و ارحم الراحمین است. می توانست مثلاً خیلی به این موضوع نگاه نکند. بالأخره حضرت آدم (ع) توبه کرده بود، ولی مسائلی که سرنوشت یک مردمی و یک امتی را تحت تأثیر قرار می دهد، اهمیت آن خیلی زیاد است و غیر از مسائل شخصی است و پاسخگویی دارد. ما باید برای این پاسخگویی خودمان را آماده کنیم. جالب است که قرآن می گوید که "وَ اذا الوُحوشُ حُشِرَت" یعنی موجودات دیگر هم می آیند، نه تنها کاندیداهای مختلف. می گوید گربه و سگ و کلاغ هم می آیند و آنجا هم چراگاه نیست. آنجا می آیند و حساب و کتاب می کنند. می آید و ممکن است طلبکار شما شود. دیگر این مدل ها که خیلی ممکن است پاسخگویی داشته باشد؛ یعنی قرآن می گوید که "ثُمَّ الی رَبِّهم یحشرون" همه آن ها می آیند. آنجا انبار دانه و چراگاه و مرتع نیست. روز حساب و کتاب است. "یَومَ تُبِلُ السَرائر" است. می آیند تا سئوال کنند که چرا این طوری عمل کرده ای و شما به همه ممکن است پاسخگویی داشته باشید. به نظر من مدل خیلی بهتر از این می توانست عمل شود و به هرحال ظرفیت مجموعه اصولگرایی را مورد استفاده بیشتری قرار داد.


چهارشنبه ، ۵اسفند۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رویش نیوز]
[مشاهده در: www.rooyeshnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن