تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه براى من است و من پاداش آن را مى‏دهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803592761




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضعف خودباوری عامل اصلی حضور کمرنگ زنان در عرصه های سیاسی


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: ضعف خودباوری عامل اصلی حضور کمرنگ زنان در عرصه های سیاسی
برخی از زنان فعال در حوزه های سیاسی و اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد با حضور در میزگرد تخصصی ایرنا مرکز یاسوج ضعف خودباوری در کنار تعصب های نابجا را از دلایل مهم کمرنگ بودن حضور بانوان این استان در عرصه سیاسی و نامزدی برای انتخابات دانستند.
آفتاب : به گزارش ایرنا، زنان فعال سیاسی در این میزگرد با بیان اینکه برخی چالش های فراروی این حوزه بومی و منطقه ای است و نباید به کل جامعه و دیدگاه های مسئولان کشوری تعمیم داده شود، برون رفت از این مشکلات را نیازمند گذشت زمان و فرهنگ سازی بیان کردند.
آنها معتقدند هنوز برخی نگاه های تعصب گرایانه نسبت به جنس زن در این استان با وجود همان سنت های حاکم عشیره ای و طایفه ای بر موضوع حضور کمرنگ تر زنان این خطه در عرصه های سیاسی و اجتماعی بویژه نامزد شدن زنان در عرصه انتخابات تا حدود زیادی سایه افکنده است.

**استاد حوزه و دانشگاه و از فعالان سیاسی در این باره گفت: تاکنون نگاه برخی سیاسیون و احزاب و حتی مسئولان اجرایی نسبت به حق و حقوق زنان و باور داشتن این مهم تنها در حد شعار بوده است.
خانم پریناز رومینا برخی نگاه ها و رویکردها نسبت به محدود کردن حوزه فعالیت زنان را نیز بی تاثیر نداست و گفت: نا آگاهی و اشرافت نداشتن جامعه به جایگاه و شان زنان از دیدگاه اسلام موجب بروز بسیاری از چالش ها و نادیده گرفتن حقوق مسلم آنان شده است.
این استاد حوزه و دانشگاه نیز برخی نظریه ها در زمینه محدودیت قائل شدن به تفکیک جنسیتی در امور اجرائی و مدیریتی و منحصر کردن فعالیت زنان تنها در برخی مشاغل و امور را فاقد موضوعیت دانست.
وی تصریح کرد: این مهم با اندیشه مترقی و سیاسی امام (ره) و محتوای اسلامی نظام سنخیت ندارد.
این طلبه زن با بیان اینکه بسیاری از فعالیت های سیاسی در جامعه ما بویژه برای زنان فکری نیست و متکی به افراد و جریان های سیاسی است ، یادآور شد: برای تقویت نقش زنان در حوزه های سیاسی نیازمند مشارکت بین بخشی،تغییر شرایط فرهنگی ونگاه جامعه البته با گذشت زمان ، پویایی تشکل ها،انجمن های زنان نخبه و فعالیت هدفمند آنان در زمینه های گوناگون است.

** استاد دانشگاه و عضو شورای زنان فرهیخته کهگیلویه وبویراحمد نیز در این میزگرد نقش ممتاز زنان در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی را یاداور شد و گفت: هنوز باور به جایگاه زن و درک توانمندهای این قشر به معنی واقعی در جامعه بویژه در این استان نهادینه نشده است.
سیده خدیجه توفیقیان تاکید کرد: برخی نگرش ها و نگاه های تحقیرآمیز نسبت به زنان در استان کهگیلویه وبویراحمد بسیار پررنگ تر و با شدت و حدت بیشتری در جریان است.
وی با بیان اینکه نمی توان بروز این مشکل را تنها در نگاه های قومیتی و عشیره ای جست و جو کرد،گفت: ضعف اعتماد به نفس زنان نیز تا حدود زیادی در نادیده گرفتن حقوق آنها موثر بوده است.
توفیقیان معتقد است که به جای متهم کردن همدیگر و سراغ معلول ها رفتن باید بیشتر در پی علت ها بود و با یک آسیب شناسی جدی به بررسی موشکافانه چالش های اساسی در زمینه حضور کمرنگ زنان در جامعه بویژه شدت بیشتر آن در این استان باشیم.
وی افزود: رنان ما الگوی های خوبی برای کسب موفقیت و فتح قله های رفیع در هر حوزه ای همچون حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت زینب (س) دارند و می توانند بیش از پیش درتمامی عرصه ها بویژه انتخابات نقش آفرینی کنند.

**ضعف اشراف اطلاعاتی عامل حضور کمرنگ زنان در فعالیت های سیاسی
یکی دیگر از زنان فعال سیاسی در کهگیلویه وبویراحمد با تایید و تصدیق موضوع حضور کمرنگ زنان در فعالیت های مختلف سیاسی و اجتماعی، گفت: نداشتن اشراف اطلاعاتی و آگاهی لازم از سوی زنان نسبت به مسائل سیاسی جامعه مهمترین عامل بروز این چالش است.
پریسا راد معتقد است که هنوز به دلیل برخی رویکردهای غیرمنطقی و متعصبانه به جایگاه زن در این استان، خودباوری و شکوفایی توانایی ها و کارآمدی بالقوه زنان در فضای عمومی شکوفا نشده است.
وی اظهار کرد: نمونه بارز این چالش در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان نیز مشهود بوده و برخی زنان فعال سیاسی با بوجود توانمندی بالقوه در صحنه حضور یافتند و پس از مدتی به دلایل مختلف از جمله ضعف خودباوری انصراف و میدان را بار دیگر به مردان واگذار کردند.
راد تصریح کرد: البته برخی ضعف های زیرساختی و خلاء های مدیریتی در حوزه تخصصی بانوان نیز در بروز مشکلات و بی اعتنایی به نقش بیشتر زنان در جامعه تعیین کننده بوده است.
فعال سیاسی و مشاور امورایثارگران استاندار اسبق کهگیلویه وبویراحمد نیز در این میزگرد، گفت: با وجود آنکه زنان هنوز به حضور و مشارکت سیاسی و اجتماعی خود در کشور قائل نیستند اما به نظر می رسد روند و نگاه مسئولان اجرایی و سیاسی به این مهم رو به فزونی و پیشرفت است.
مرضیه هرمزپور به حضور و مشارکت زنان در جنبش ها و احزاب مختلف در قبل و بعد از انقلاب اشاره و بر ضرورت نقش ویژه احزاب و جریان های سیاسی در فعالیت بیش از پیش زنان در اجتماع نیز تاکید کرد.
وی اظهار کرد: البته این مهم به خوبی در جامعه و این استان نهادینه نشده و نقش زنان در احزاب به جای معرفی و شکوفایی توانمندی های آنان به مشروعیت و مقبولیت و یا محبوبیت بیشتر احزاب انجامیده است.
وی با بیان این نکته که زنان نیز می توانند همپای مردان در عرصه های گوناگون سیاسی، اجتماعی ، فرهنگی و در اجتماع حضور فعال و ممتازی داشته باشند، گفت: این حضور نیز نباید به جایگاه و مسئولیت خطیر وی در خانواده خدشه وارد کند.

**یکی دیگر از بانوان فعال سیاسی نیز با اشاره به مشارکت ضعیف زنان در فعالیت های مختلف سیاسی و اجتماعی، گفت: خلاء احزاب و نگاه های فکری و اندیشه ای از مهمترین دلایل بروز این آسیب جدی در حوزه بانوان است.
خدیجه نظری یادآور شد: جامعه و مسئولان اجرایی و سیاسی باید به همان میزان که به رای و مشارکت زنان در انتخابات نیاز دارند و این مهم را نشانه بلوغ سیاسی و پیشرفت جامعه می دانند در احقاق حقوق و احترام به جایگاه و شان آنان نیز اعتنا و اهتمام ورزند.
وی با بیان اینکه زنان دارای حقوق برابری هستند، اما در واگذاری مسئولیت ها به حقوق آنها توجه نشده ،افزود: مدیران اجرایی زنان را در هیچ مجمع مشورتی مشارکت نداده اند و این امر در مغفول ماندن جامعه زنان برای مشارکت سیاسی فعال و پویا نیز بی تاثیر نبوده است.
از 108نفر نامزد انتخابات پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی در کهگیلویه وبویراحمد دو نفر زن بودند که با انصراف از صحنه رقابت بازماندند.
حدود نیمی از جمعیت 700هزار نفری کهگیلویه وبویراحمد را زنان تشکیل می دهند.








تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن