واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
ساز ناکوک جشنواره فجر و سوز کمبود آثار انقلابی
مرور آثار ارائه شده در بخش های مختلف این جشنواره نشان می دهدکه چه در محتوا و چه در شیوه اجرا، اثری که بتواند در خور نام و ایام فجر باشد ارائه نشده است.
سی و یکمین جشنواره موسیقی هم به پایان رسید و از هنرمندان برگزیده تقدیر به عمل آمد. همان گونه که پیش بینی می شد جشنواره این دوره نیز فارغ از حواشی گوناگون نبود. بخشی از این حاشیه ها به نحوه برگزاری و مسائل سخت افزاری جشنواره و بخشی دیگر نیز به آثار و محتوای این برنامه باز می گشت. نخستین حاشیه چند ماهی قبل از آغاز به کار جشنوارهرخ داد که طی آن مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد تغییر کرد و به جای آن یک سرپرست تعیین شد.
پیش از این و در حالی که علی مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد، اعلام کرده بود جشنواره امسال را به خانه موسیقی خواهد سپرد. گروهی از منتقدان خانه موسیقی که به زعم خودادامه فعالیت هیات مدیره، مدیرعامل و شورای عالی خانه موسیقی را غیرقانونی میدانستند به این تصمیم اعتراض کردند. انتقاد آنان به«حمیدرضا نوربخش» باز می گشت که همزمان عضو هیات مدیره و مدیرعامل خانه موسیقی بود.مرادخانی هم در گفت وگویی اعلام کرد مدیریت جشنواره را به حمیدرضا نوربخش به عنوان شخص حقیقی میدهد و نه شخصیت حقوقی او در خانه موسیقی. منتقدان ور سانه ها همچنین به این گفته نوربخش که اعلام کرده بود امسال از گروههای حرفهای و افراد معروف برای این جشنواره دعوت خواهد کرد که در دورههای گذشته حضوری در جشنواره نداشتند. این در حالی است که به جز محمدرضا شجریان، اغلب چهره ها و گروه های شاخص موسیقی کشور در دورههای قبلی جشنواره حضور داشتند و برنامه اجرا کردند. نکته ای که باعث شد نوربخش صحبت های خود را اصلاح کند. حضور سالار عقیلی در یکی از شبکه های تلویزیونی ماهوارهای شایعه حذف او از این دوره از جشنواره را قوت بخشید. اتفاقی که البته رخ نداد و عقیلی نیز اجرای پر مخاطبی در جشنواره امسال داشت. حضور 70 داور در بخشهای مختلف و اهدای بیش از 260 سکه طلا به برگزیدگان بخشهای مختلف از دیگر تغییرات جشنواره به نسبت ادوار پیش بود. حمیدرضا نوربخش مدیر سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر در سخنرانی مراسم اختتامیه با اعلام این که در ابتدای تغییر رویکرد جشنواره موسیقی با مخالفتهایی از سوی مدیرانی که در سالهای گذشته جشنواره حضور داشتهاند و برخی رسانهها روبهرو شده گفت:«اما با وجود این مخالفتها، دلسرد نشدیم و به حرکتمان ادامه دادیم. حالا بنده امشب با صدای رسا میگویم که مایه بسی مباهات است که این تغییر پس از سی سال آغاز شد. باید همه بدانیم که این تازه اول راه است؛ چرا که هدف اصلی ما بازگشت اعتبار به هنر موسیقی است». علی جنتی هم در سخنان خود جشنواره موسیقی فجر را جلوهگاه هنر موسیقی دانست و با انتقاد از جریان لغو کنسرت ها در ماههای اخیر و همچنین تلاش عده ای که با استفاده از امکانات مختلف تلاش میکنند کنسرت موسیقی را عملی خلاف شرع تلقی کنند گفت:«کسانی که دغدغه دین و مذهب دارند، اطمینان داشته باشند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن پاسخگویی به شئون دینی، فضای اجراهای زنده موسیقی را به شکلی سالم و قانونمند هدایت خواهد کرد». این اطمینان خاطر از جانب وزیر در حالی بیان می شود که حداقل مرور آثار ارائه شده در بخش های مختلف این جشنواره نشان می دهدکه چه در محتوا و چه در شیوه اجرا، اثری که بتواند در خور نام و ایام فجر باشد ارائه نشده است. البته این به معنای کم ارزش جلوه دادن اجراهای جشنواره نیست. آن چه مدنظر است تولید آثاری است که بتواند در قواره موسیقی ایرانی بیانگر ارزش های ملی و دینی جامعه ایران باشد. این مساله نه تنها در روزهای برگزاری جشنواره که با بررسی کارنامه موسیقی کشور در سال گذشته هم بیشتر خود را نشان می دهد. اگر در سال های گذشته به تناوب آثاری با محوریت انقلاب اسلامی ودفاع مقدس تولید و در جشنواره ارائه می شد مخاطبان این رویداد هنری امسال از شنیدن اثری قابل توجه در این عرصه هم محروم ماندند. به گونه ای که «محمد گلریز» از چهره های پیشکسوت موسیقی انقلابی و دبیر جشنواره موسیقی بسیج در گفت و گویی جشنواره موسیقی فجر را دچار نا آرامی دانست و گفت: «شاید لغو کنسرت های این جشنواره یکی از دلایل این ناآرامی باشد». وی افزود: «متاسفانه فقط فجر بر روی اسم جشنواره موسیقی فجر است و گویا یادشان رفته است که این نام به چه دلیل است و یا هدف اصلی برگزاری این جشنواره ها چیست. ما بعد از انقلاب اسلامی ایران دچار تهاجم فرهنگی شده ایم و این تهاجم فرهنگی در موسیقی هم وجود داشت جوانهای ما در وضعیت کنونی کشور تحت تاثیر موسیقی مبتذل قرار گرفتهاند و رسانهها و بانیان اصلی فرهنگ هیچ کاری در حوزه موسیقی انجام نمیدهند». این خواننده در ادامه بیان کرد: «در جشنواره موسیقی فجر ازخوانندگان ارزشی و انقلابی بسیار کمی استفاده شده است و این را مطرح می کند که گویا ما خوانندگان انقلابی و بسیجی نداریم». در کنار انتقاداتی که به محتوای آثار ارئه شده در جشنواره موسیقی امسال می شود، نباید از کم کاری و به حاشیه رفتن نهادها و هنرمندان انقلابی هم به سادگی گذشت. بخشی از این انفعال به همین موضوع باز می گردد. تحول در این عرصه و تولید آثار موجه، ماندنی و پرمحتوا نیازمند نقش آفرینی هنرمدانی است که دغدغه آرمان های انقلاب را همچنان حفظ کرده اند و یا جوانانی که با شور، انگیزه و خلاقیت پای در این میدان ناهموار گذاشته و نیازمند حمایت بیشتر هستند. جشنواره موسیقی فجر امسال هم همچون جشنواره فیلم به پایان رسید امّا باز هم خبری از جریان سازی در حوزه پر مخاطب موسیقی و تولید آثاری با محتوای انقلابی با فرمی جذاب و ماندگار نبود. فرایندی که نیازمند حمایت مادی و معنوی نهادهای مسئول و البته نقش آفرینی پررنگ تر هنرمندان این عرصه است. پایگاه رصد انتهای متن/
http://fna.ir/KWMZQJ
94/12/04 - 01:34
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]