واضح آرشیو وب فارسی:ذاکرنیوز: هنرمندانی مانند بهمن فرمان آرا، مهناز افشار و کمند امیرسلیمانی از نمایشگاه نقاشی های گلناز قدیری با عنوان «ادراک» دیدن کردند. به گزارش ذاکرنیوز، تازه ترین نقاشی های این هنرمند با استقبال قابل توجهی از سوی مخاطبان مواجه شد و در سه روز نخست آن، 9 اثر از مجموع 15 نقاشی روی دیوار گالری «گلستان» به فروش رسید. نسیم ادبی، گلی امامی، رامین صدیقی، همایون نصیری، بیتا وکیلی، سمیرا علیخانزاده و ... از هنرمندانی بودند که از این نمایشگاه دیدن کردند. قدیری در نمایشگاهش 15 تابلوی نقاشی آبستره را که چند لت هستند به نمایش گذاشته است. تلاقی فضای شاعرانه همراه با ضربه قلم های اکسپرسیو در این آثار خودنمایی می کند . هنرمند در تازه ترین آثارش که بعد از پنج سال به نمایش درآمده، فضای بیشتری را به رنگ سفید اختصاص داده که این، نوعی حس رهایی و آزادی را به مخاطب القا می کند. در برخی از آثار این نمایشگاه، در کنار پالت گزیده تری که رنگ های آبی و سبز را دربر می گیرد، ورق طلا نیز به چشم می خورد. فرم های پیچ دار قدیری که در چند نمایشگاه در انتزاعی هایش به تصویر درآمده در این نمایشگاه نیز با حال و هوای متفاوتی مانند امضایی برای هنرمند روی بوم آمده است. لیلی گلستان - مدیر گالری «گلستان» - درباره نقاشی های قدیری گفت: برای نخستین بار که آثار گلناز قدیری را دیدم، متوجه شدم که این هنرمند نو پا، با وجود طبعی لطیف و شاعرانه، دستی قوی و محکم در ضربه ی قلم دارد. از قرابت این دو خصیصه خوشم آمد و تصمیم گرفتم که از آن پس، پیگیر کارهایش، مشوق و منتقدش باشم. او با اشاره به این که در حیطه ی کارش کمتر دیده است هنرمندی را که این همه محکم و لطیف کار کند، اظهار کرد: او این کار را خوب بلد است. گلناز خوب می خواند و خوب می بیند. کنجکاو است و به دنبال دانستن بیشتر. همین امر باعث پیشرفتش شده است. این بار کارهایش را بیش از همیشه دوست دارم. رنگ هایش از سیاهی درآمده اند و به سوی روشنی می روند. این نخستین بار است که گلناز قدیری کانسپت چند لت بودن را برای تمام آثار یک نمایشگاه انتخاب کرده است. این هنرمند در این باره گفت: چند وقتی است با این مفهوم بسیار درگیرم که همه ی ما به شکلی زندگی می کنیم که گویی هر کدام چندبار قبلا زندگی کرده ایم. مثلا در شاخه های مختلف کار می کنیم، چند تکه هستیم و این موضوع من را درگیر کرده بود و جایی متوجه شدم فرم تابلوی چند لت می تواند نوعی بیان این چند تکه بودن و چند دوره بودن ما باشد. او با بیان این که در نقاشی انتزاعی بیشتر از نقاش مخاطب مهم است، اظهار کرد: در این آثار، سعی در بیرون ریختن حس دورنی ام داشتم که نوعی رهایی و آزادی در آن دیده می شود. به نظر خودم، فضای کارهایم از یک چارچوبی خارج شده و یک رهایی عجیبی در آن وجود دارد. البته این تغییری است که در دو سه سال گذشته در وجود من هم اتفاق افتاده است. عنوان «ادراک» هم از همین حس سرچشمه گرفته است. در نمایشگاه جدید من نوعی رهایی وجود دارد که منتهی به شناخت است برای این که بخواهی به درک از چیزی برسی باید از خیلی قید و بندها آزاد شوی. اولین بار است که من برای نمایشگاهم اسم می گذارم، اما این بار آن قدر این حس قوی بود که فکر کردم یک سر این کلاف را خودم به دست مخاطب بسپارم. او درباره ی الهام از طبیعت در آثار آبستره به عنوان یک خاستگاه نیز بیان کرد: من همیشه به طبیعت توجه داشته ام و گاه کارهایم را به سمت طبیعت هل دادم، اما کارهایی را می بینیم که از روی عمد نمی خواستم به سوی طبیعت سوق دهم، ولی ناخودآگاه به سمت طبیعت رفته اند. با این حال، هیچ وقت نخواسته ام جهت گیری خاصی در کارهایم وجود داشته باشد، اما این اشاره را همیشه در آثارم داشته ام. بین نمایشگاه قبلی و این نمایشگاه، یک دوره کاری دارم که نقاشی هایم از حال و هوای آبستره خارج شدند و بسیار به طبیعت نزدیک شده بودند، اما جذابیت کار آبستره من را دوباره چنان به خود جلب کرد که کارهایم به آبستره محض تبدیل شدند. قدیری متولد 1358 و تحصیلاتش کارشناسی نقاشی است. نمایشگاه حاضر هفتمین نمایشگاه انفرادی او محسوب می شود. او در 33 نمایشگاه گروهی از جمله هفت نگاه، بینال جهان اسلام، اولین اکسپو تهران، 100 اثر 100 هنرمند و... حضور داشته است. نمایشگاه «اِدراک» تا پنجم اسفندماه در گالری «گلستان» واقع در خیابان دروس، کوچه کماسایی، شماره 34 ادامه دارد و علاقه مندان می توانند هر روز از ساعت 16 تا 20 از این آثار دیدن کنند. انتهای پیام
دوشنبه ، ۳اسفند۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ذاکرنیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 5]