تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هر كس به خدا توكل كند، مغلوب نشود و هر كس به خدا توسل جويد، شكست نخورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820243431




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یادداشت مهمان/ محمد افسر رهبین آیا «شیوع» به دنبال تفرقه‌افکنی بین ایران و افغانستان است؟


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت مهمان/ محمد افسر رهبین
آیا «شیوع» به دنبال تفرقه‌افکنی بین ایران و افغانستان است؟
جای تعجب و پرسش دارد که چرا کارگردانان ایرانی از میان این همه دانشمند، هنرمند، شاعر، نویسنده، مهندس و مخترع که در مهاجران افغانستان وجود دارد، فقط به انتخاب شخصیت‌های خیالی و کذایی در آثار خود می‌پردازند؟

خبرگزاری فارس: آیا «شیوع» به دنبال تفرقه‌افکنی بین ایران و افغانستان است؟



به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «محمد افسر رهبین» رایزن فرهنگی سفارت افغانستان در ایران طی یادداشتی به نقد و بررسی فیلم «شیوع» پرداخت. در این یادداشت آمده است: شخصیت‌های بزرگ و بی‌مانندی چون «فردوسی» و «فرخی»، «ابن سینا»، «بیرونی»، «فارابی»، «سنایی»، «عطا»، «مولوی»، «سعدی»، «حافظ» و هزاران دیگر، نه تنها از دیدگاه فرهنگی ـ تاریخی میان این 2 سرزمین مشترک بوده‌است، بلکه اثر گذاری اندیشه و تفکر این فرزانگان فرهنگ و دانش انسانی، اکنون نیز در هر 2 قلمرو امروزین، دانش گستر و شخصیت‌ساز هستند. میزبانی جمهوری اسلامی ایران از جامعه میلیونی مهاجر افغانستان در جریان چند دهه پسین و حضور صمیمی و کارگزاری صادقانه و جانبازانه مهاجران افغانستان در کنار برادران ایرانی، نشان دهنده همان ریشه‌های استوار کهن و تاریخی بوده‌است. امروزه دولت‌های این 2 کشور و مردمان آن با توجه به همان میراث‌های مشترک، در همسایگی نیک به سر می‌برند و داشته‌های بزرگ تاریخی خود را وجه پیوستگی سیاسی و دینی امروزین همدیگر نیز می‌شمارند.  مگر جای دریغ دارد که در چنین روزگار و احوال، هرازگاه برخی از کارگزاران رسانه‌های تصویری در ایران به خاطر بی‌مضمونی و نداشتن سوژه‌های جالب برای تهیه فیلم و مجموعه‌های تلویزیونی، به آفرینش‌هایی دست می‌زنند که نه تنها با واقعیت‌های جامعه افغانستان همخوانی ندارد، بلکه به گونه غیر مستقیم کوششی را در جهت «فصل کردن» این 2 ملت با هم برادر انجام می‌دهند.  هر چند بخش فرهنگی سفارت افغانستان در دیدارهایی که با نهادهای فرهنگی و نیز هنگام مراجعه فیلم‌سازان و کارگردانان سینما و تلویزیون ایران داشته است، آمادگی خود را برای همکاری در زمینه تولیدات مشترک و کارهای مشترک اعلام داشته است. مگر دیده می‌شود که برخی هنرمندان به گونه‌ای در ساخت و ساز تولیداتی می‌پردازند که هیچ‌گونه رابطه‌ای با واقعیت‌های جامعه افغانستان نداشته و صرف برای ایجاد «لبخند دروغین» برای بیننده‌ها، می‌خواهند روابط برادرانه 2 کشور را خدشه‌دار سازند. در این روزها شبکه یک سیما به پخش سریالی به نام«شیوع» می‌پردازد که به‌گونه‌ای حرمت شکنی برای افغان‌ها شمرده می‌شود. مرد مهاجری که گویا با خود بیماری را به ایران می‌آورد و مورد تمسخر قرار می‌گیرد و ..... این جای تعجب و پرسش دارد که چرا کارگردانان ایرانی از میان این همه دانشمند و هنرمند و شاعر و نویسنده و مهندس و مخترع که در مهاجران افغانستان وجود دارند، فقط به انتخاب شخصیت‌های خیالی و کذایی در آثار خود می‌پردازند؟ باید گفت: هنر متعهد و هنرمند متعهد بیشتر به جنبه‌های انسانی مسایل می‌پردازد و اگر هنر بازتابی از واقعیت نباشد، هنری فراگیر و انسانی نخواهد بود. باور داریم، هنر و فرهنگ هماره در پی «وصل کردن» است و نباید نشر و پخش آثاری از گونه «شیوع» رسالت هنر و فرهنگ در جامعه هنر پرور ایران اسلامی را زیر سؤال ببرد!

94/12/03 - 12:58





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن