تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806718524




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جشنواره فجر متاثر از فضای فرهنگی یا انتخاباتی!/ ‫ترورهایی که در جشنواره امسال رخ داد


واضح آرشیو وب فارسی:زنان خبر: شاید مهجور ماندن آثار ارزشی و توانمند در جشنواره فیلم فجر بیشتر از آن که متأثر از فضای فرهنگی و محتوایی باشد تأثیر گرفته از فضای سیاسی و انتخاباتی استبه گزارش زنان خبر ؛ شکی نیست که جشنواره سالانه فیلم فجر فرصتی مناسب است تا فیلم های تاثیرگذار با برد ملی و بین المللی در آن رونمایی و آماده اکران شوند به همین خاطر هم این جشنواره مهم سینمایی کشورمان از سی وچهار سال پیش طراحی و اجرایی شد تا فیلم سازان و کارگردانان در رقابتی تنگاتنگ با داشتن چشم انداز و هدفی بزرگ اقدام به ساخت فیلم های با محتوای غنی فرهنگی و هنری نموده و آثارشان را در معرض نقد و نظر کارشناسان، منتقدان، داوران و اهالی رسانه قرار دهند؛ اما متأسفانه هرچه به جلو آمدیم رویکرد اصلی این جشنواره مهم هنری و فرهنگی در حاشیه قرارگرفته و نگاه متفاوتی را در این عرصه شاهدیم، در این جشنواره که راه خود را به مقدار زیادی گم نموده فیلم های را شاهدیم که اغلب نمایی تلخ و سیاه از وضعیت اجتماعی ارائه می دهند البته این آثار در اولویت ساخت و حمایت قرار می گیرند فیلم هایی که مشکلات عده معدودی را با بزرگ نمایی و به کل جامعه تعمیم می دهند؛ فیلم هایی که ازنظر فرهنگی و معنوی دستاوردی باری جامعه خود و جهان ندارند و حضورشان نه تنها در جا زدن است بلکه عقب گرد به سمت آنارشیسم و بی نظمی اجتماعی است امید در این آثار معنایی ندارد و خروجی شان نیازی از جامه را مرتفع نمی کند. البته در این میان شاهد تولید آثار انگشت شمار خوب با محتوای قوی هم بوده ایم و هستیم که حکم آبروی جشنواره فجر را پیداکرده اند؛ چنانچه در جشنواره سی چهارم فیلم فجر هم باوجود تمام نقطه ضعف ها و کاستی هایی که وجود داشت شاهد رونمایی از فیلم هایی چون ایستاده در غبار، بادیگارد، سیانور، رسوایی۲ و… بودیم که تا اندازه زیادی توانستند خلأ محتوایی و غنای معنایی جشنواره را جبران کنند.اما همه این ها بازهم عذر جشنواره را و مسئولین سینمایی ایران را در رابطه باهدفی که گم شده توجیه نمی کند ابراهیم حاتمی کیا سازنده اثر تأثیرگذار «بادیگارد» در حاشیه اکران فیلمش در جشنواره به نکات جالبی اشاره کرد حاتمی کیا به این نکته اشاره کرد که چرا سینمای ایران به موضوعاتی مثل بحث صدای مدافع حرم که بحث روز جامعه ماست نمی پردازد. او بدون رودربایستی و تعارف حرف های برنده ای را در نشست خبری فیلم «بادیگارد» زد و خطاب به رییس جمهور کلیددار اصلی عرصه فرهنگ هنر گفت: «من نه به محمد حیدری کاردارم و نه حتی به آقای ایوبی و آقای جنتی با آقای روحانی کاردارم. چطور می شود که فیلم هایی ازاین دست وارد مسابقه نمی شوند، حتی اگر ضعیف باشند. اما به هرحال این موضوع، موضوع روز ماست. چه کنیم که هنوز هم مثل زمان جنگ مسئولان سمت شمال می ایستند، درحالی که در جنوب جنگ است. خطر پشت مرزهای این کشور است و دوستان متوجه نیستند….» اما حرف های حق حاتمی کیا نه تنها شنیده نشد بلکه حتی در جشنواره امسال به نوعی شاهد بایکوت و به قول برخی اصحاب رسانه ترور آثار ارزشی حاضر در جشنواره به خصوص فیلم بادیگارد وی بودیم «رسوایی ۲ » ده نمکی نیز در کنار بایکوت «بادیگارد» با تحرکات هجمه های زیادی مواجه شد به طوری که ده نمکی با انتشار تصویری از پوستر این فیلم، در صفحه شخصی اینستاگرامش نوشت: دوستان دعا کنید، وقتی همه تلاش ها برای دیده نشدنتان هست خدا بخواهد دیده شوید. من که یاد گرفته ام بین لابی گری با این وآن و توسل به خودش یکی را انتخاب کنم امشب شب دعاست برای آن هایی که جز او کسی را ندارند ما را هم فراموش نکنید. این جملات ده نمکی که در اینستاگرام با صراحت و بدون واسطه با مخاطبش صحبت می کند فارغ از هجمه هایی که همیشه از طرف دشمنان دیرینه او به آثارش می شده قابل تأمل است . «سیانور » ساخته شعیبی نیز باوجود محتوای قابل قبول و استقبال از سوی مخاطبان از نگاه داوران و دست اندرکاران جشنواره دور ماند و به حاشیه رانده شد. شعیبی در نشست خبری فیلم گفت: «سیانور» درباره بخش هایی از تاریخ انقلاب است که مغفول مانده است و تلویزیون تنها اطلاعاتی درباره مقاطع و آدم های خاص نشان می دهد و داستان ما مربوط به زمان مغفول مانده ۱۳۵۴ است. نسل ما باید از ریا و سودجویی ها پرهیز کنیم و مردم باید با واقعیت ها مواجه شوند. به گزارش فرهنگ نیوز، درواقع نکته مشترکی که در این فیلم های باارزش مهجور مانده از نگاه دوارن جشنواره وجود دارد این است که همه حرفی برای گفتن داشته اند هم برای جامعه و هم برای مسئولان و شاید از مشخصه های مهم برخی ازاین دست فیلم ها آن است که نوک پیکان انتقادشان بدون اغماض و تعارفی به سمت مسئولان مدیران نشانه رفته است؛ فیلم هایی که هرچند به تمامیت نظام و انقلاب و ارزش های آن متعهد و پایبند هستند، مسئولان و نوع نگاه آن ها به جامعه و تعاریف واژه های ارزشی را مورد خطاب قرار داده اند. مثلاً «بادیگارد» درحالی که یک فیلم حماسی و اکشن است سعی می کند هویت اصلی و اعتقادات اصیل را به یاد مسئولان کشور بیاورد و اینکه هیچ کس از مسئولان بدون اعتقاد به نظام مقدس اسلامی ایران دارای آن چنان ارزش و اعتباری نیستند که کسی جان خود را برایشان فدا کند «رسوایی۲» نیز اشتباهات مسئولان را در مسائل مختلف از نوع ارتباط با مردم و نوع جرم انگاری (از رباهای بانکی تا فساد در جامعه) موردنقد قرار می دهد… در حقیقت این فیلم ها؛ فیلم هایی هستند که بدون نگرانی با خانواده می توانیم به راحتی در سالن سینما به تماشای آن بنشینیم و با سازندگانش به یک حس مشترک برسیم. فیلم هایی که منطبق بر اصول و آیین نامه ای ساخته شده اند که جشنواره فجر برای آن تشکیل شد و قرار بود برای دیده شدن آن ها و ساخته شدنشان موجودیت پیدا کند، اما اینجاست که باید گفت بایکوت و حتی بدتر از آن حمله به این آثار به اشکال مختلف و تحت لوای الفاظ گوناگون جای تعجب دارد؛ شاید آثاری مانند «بارکد» ازنظر فنی توانایی هایی داشته باشند اما نمی توان گفت جشنواره ای که نام فجر را با خود یدک می کشد و در یک زمان مقدس و مهم تاریخی اجرا می شود نسبت به چنین فیلم هایی این گونه برخورد البته شاید مهجور ماندن آثار ارزشی و توانمند در جشنواره فیلم فجر بیشتر از آن که متأثر از فضای فرهنگی و محتوایی باشد تأثیر گرفته از فضای سیاسی و انتخاباتی است، سایه ای که بارها و بارها به اشکال مختلف در محافل گوناگون سیاسی و هنری خود را نشان داده است و اذعان می دارد که در یک حرکت انحصارگرایانه باید برای انتخابات پیش رو دست به هر اقدامی زد. لذا در این عرصه خلأ حاصل از بی مهری نسبت به آثار توانمند را محصولاتی ضعیف پر می کنند که این خود به اعتبار و شاخصه های جشنواره فیلم فجر که نام بین المللی را هم به دنبال خود دارد لطمه می زند. در فضای رسانه ای هم بایکوت آثار ارزشی به اشکال مختلف نمود داشته که می توان آن را متأثر از نگاه ها و منفعت طلبی های سیاسی دید تا منطق رقابتی در عرصه هنر و فرهنگ.


یکشنبه ، ۲اسفند۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: زنان خبر]
[مشاهده در: www.zanankhabar.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن