تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه دیدید که مردی باکی ندارد که چه می گوید و چه درباره اش گفته می شود،چنین ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816022735




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«بی‌استعدادی» همیشه باید سانسور شود/ گمنامی نویسندگان کلاسیک روس


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یوری پالیاکوف، نویسنده پرمخاطب روس:
«بی‌استعدادی» همیشه باید سانسور شود/ گمنامی نویسندگان کلاسیک روس

یوری پالیاکوف


شناسهٔ خبر: 3559418 - یکشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۴
فرهنگ > شعر و ادب

یوری پالیاکوف از پرمخاطب‌ترین نویسندگان روسیه، لِسکوف، تولستوی، کوپرین و داستایوسکی را از جمله نویسندگان کلاسیک و مطرح روسیه برمی‌شمارد که مردم روسیه امروز دیگر آنها را به خاطر نمی‌آورند. به گزارش خبرنگار مهر، یوری پالیاکوف یکی از پرخواننده‌­ترین نویسندگان روس است که کارگردانان برای ساختن سناریو از آثار وی نوبت می­‌گیرند. بسیاری از آثار و تالیفات او در تئاترهای داخلی و خارجی به نمایش درمی‌­آیند. محبوبیت یوری پالیاکوف از اواسط سال­‌های ۸۰ با چاپ داستان «وضعیت فوق‌­العاده منطقه» و «صد روز تا فرمان» آغاز شد. وی در گفتگو با «روزنامه پارلمان» درباره فرهنگ، ادبیات، سیاست و نقش آنها در زندگی انسان سخن گفته است که ترجمه آن در ذیل از نظر مخاطبان می‌گذرد: * سال ادبیات چطور برگزار شد؟ اگر سه عیب بزرگ نداشت، می‌­توانست بهتر برگزار شود. عیب اول این است که برنامه‌­های اصلی سال «ادبیات» به جای اینکه حول نویسندگان برگزار شوند، حول ناشران کتاب بود. عیب دوم اینکه سال ۲۰۱۵ به توسعه شبکه­‌های فروش کتاب کمک نکرد، بلکه تنها در مسکو نزدیک به ۴۰ کتابفروشی تعطیل شد. عیب سوم هم این است که هیچ توجهی به ادبیات ملی روسیه نشد. در کشور روسیه به بیش از ۵۰ زبان کتاب منتشر می‌­کنند، اما در مراسم افتتاحیه سال ادبیات در تئاتر چخوف از هیچ نویسنده ملی نامی به میان نیامد و حتی یک خط از اثر نویسندگان قرائت نشد. * آیا می‌­توان گفت که این چالش حکومت ما با تعدد قومیت‌هاست؟ من اطمینان دارم که سال ادبیات می‌­توانست به بازگشت ادبیات به تلویزیون کمک کند. زیرا متاسفانه، سبک زندگی ما تا حد زیادی به تلویزیون وابسته است. آنچه در تلویزیون نشان می‌­دهند، وارد زندگی ما می‌­شود و آنچه نشان نمی­‌دهند، از زندگی بیرون می­‌رود. البته، قرائت کتاب «جنگ و صلح» را به اجرا گذاشتند. این خیلی خوب بود، اما ادبیات معاصر را فراموش کردند، انگار اصلا وجود ندارد. * با تمام این احوال، کشور به آرامی به سال سینما وارد شد که جزوی از همان ادبیات است. بله همین طور است؛ زیرا بدون ادبیات خوب و بدون سناریوهای مناسب امکان فیلمبرداری وجود ندارد. «یوگنی گابریلویچ» که به من سناریونویسی را آموخت، می‌­گفت که سناریو یک سبک تمام عیار ادبیات است و نمایشنامه­‌ای است برای سینما؛ از این رو اگر اثر خوب نباشد، سناریو هم خوب نخواهد بود و بلافاصله بر سطح سینماپردازی تاثیر می­‌گذارد. کارگردانان امروز به سختی می­‌افتند. گاواروخین، مِنشوف، شاه نظروف به دنبال مروارید می­‌گردند و پیدا نمی­‌کنند. * نمایشنامه­‌های خوب کجا هستند؟ نمایشنامه­‌هایی در سطح زورینا، روزووا، والودینا و وامپیلوا دیگر نیست، چون در چند دهه گذشته تنها شاخه تجربی تکان‌دهنده در تئاتر رشد کرده است. این شاخه لازم است، اما نباید بر سایر شاخه‌­ها برتری پیدا کند، زیرا جریانات اصلی هستند که سطح فرهنگ را مشخص می‌­کنند و نه جریانات خاص. جریان اصلی جریانی است که غالب مردم می­‌پسندند. * آخرین نمایشنامه شما «چمدان کوچک» از قضا همان جریان اصلی بود. بله، چون من سنت‌­شکنی می­‌کنم و حوادث را بسط می‌­دهم. این اثر یک کمدی سیاسی است و از سبک کم‌­نظیری در آن استفاده شده است و «شیرویندت» هنرمند معروف مردمی آن را به اجرا درآورد. تعداد سیاستمداران در هنر بسیار کم است و من فکر می‌­کنم که این صحیح نیست. سوژه از این قرار است که از رئیس جمهور روسیه یک چمدان کوچک هسته‌­ای می‌­دزدند. سارق یک افسر است که خود حامل چمدان بوده است. باید بگویم که کمدی با تراژدی تفاوت دارد. داستان به آنجا ختم می­‌شود که رئیس جمهور برای گرفتن چمدان به خانه افسر می‌­رود. در ماه دسامبر وقتی ولادیمیر پوتین در کرملین به من جایزه داد، او را به تماشای اثر «چمدان کوچک» در تئاتر طنز اجتماعی مسکو دعوت کردم و به نظرم رئیس جمهور به تماشای آن تمایل نشان داد. * آیا در دوره کنونی روسیه، نویسنده بودن کار سختی است؟ کسی در زندگی برنده است که حرفه خود را از قبل حدس بزند. برای من این اتفاق افتاد. اگر شما خود را یک ادیب می­‌بینید و در حین حال آماده‌­اید تا روزنامه‌­نگار، ویراستار یا مترجم بشوید، یک زندگی عادی خواهید داشت و می­‌توانید خانواده خود را تامین کنید. اما اگر خود را شاعر یا شوالیه بپندارید، همه چیز سخت‌­تر می­‌شود. * چرا فقط نام برخی از نویسندگان روس به گوش خوانندگان آشناست؟ متاسفانه، پروسه ادبی تحت کنترل سازمان چاپ و نشر قرار دارد. اگرچه مدیریت آن به دست افراد محترمی است، اما قابل اغماض نیست که آنها لیبرال­‌هایی به سبک سال­ ۱۹۹۱ هستند و نسبت به شاخه‌های سنتی مثل ادبیات میهن­‌پرستانه توجه بیشتری دارند و در حقیقت تعصب دارند و به همین دلیل مشخص، خط مشی کلی تعیین می­‌شود. ولادیمیر لیچوتین، میخاییل تارکوفسکی، وِرا گالاکتیونوا، سرگی الکسی­یف نویسندگان فوق‌­العاده­ای هستند و فروش کتاب‌­هایشان کمتر از باریس آکونین نیست. اما شرایط به گونه­‌ای است که به صورت حواشی ادبیات معرفی می­‌شوند. اگر نویسنده راجع به نقطه نظرات میهن‌­پرستانه خود آشکارا سخن بگوید وارد فهرستی می­‌شود که دیگر در برنامه­‌های آژانس چاپ و نشر حضور نخواهد داشت و علاوه بر این در فهرست بلند و کوتاه جایزه «کتاب بزرگ» نیز وارد نخواهد شد. من چندین مرتبه گفته‌­ام که اگر حکومت نگاه خود را به این موضوع تغییر دهد، ما شاهد نویسندگان خارق العاده‌­ای خواهیم بود، اما بیست سال است که این جهت­گیری تغییر نکرده و در سال ادبیات نیز تغییری صورت نگرفت. * چطور باید تغییر کند؟ حکومت و فرهنگ باید یک سند خاص برای عدم حمله به یکدیگر امضاء کنند تا به موجب آن موظف باشند به عنوان دو شریک و با حقوق برابر کنار هم زندگی کنند. در این شراکت، فعالان فرهنگ منافع حکومت را در نظر می­‌گیرند و حکومت هم به نوبه خود متوجه خواهد شد که وقتی دست به «ساختن» فرهنگ و مدیریت آن می‌­زند، از همان لحظه فرهنگ دچار رکود می­‌شود. به عنوان مثال، اگر حکومت بگوید که در کشور تنش­‌های قومی وجود دارد، هنر به این مساله دامن نخواهد زد و باعث ناراحتی آنها نخواهد شد، زیرا فرونشاندن آن بعداً با تانک و اسلحه خواهد بود. علاوه بر این، روشن است که بازگرداندن هزینه‌­های انجام گرفته در بخش فرهنگ با بازگرداندن هزینه سیب زمینی متفاوت است؛ از این رو حکومت باید بفهمد که موظف به تامین هزینه‌­های فرهنگی به شکل مقتضی می‌­باشد. به عنوان مثال، باید در نظر گرفت که بخشی از مالیات پرداختی فعالان فرهنگ باید برای حمایت افرادی هزینه شود که تازه در حوزه هنر گام گذاشته‌­اند. * نباید با سانسور باعث ترس بشوند؟ در چند دهه گذشته شاهد افت شدید کار حرفه‌­ای هستیم که نباید این مساله را با سانسور ایدئولوژیک مربوط به دوران شوروی و مطالبات آنها برای ساختن کار حرفه­‌ای مقایسه کرد. زیرا آن زمان مطالبات به رشد کیفیت تولید کمک می­‌کرد، اما امروز به خاطر کمبود استعداد یا تلاش امکان چنین مطالباتی نیست، پس خود و دیگران را از سانسور می‌­ترسانند. اولین کتاب‌­های من در دوره حکومت شوروی به نمایش درآمدند. جلسات «سینمای دولتی» را به خاطر دارم؛ در این جلسات ۹۰ درصد وقت به گفتگوی حرف‌ه­ا می‌­گذشت، نه به بحث درباره چگونگی تهیه آن. به اعتقاد من بی‌استعدادی و بی‌کفایتی در هر دوره‌ای باید به شدت سانسور شود. سینماپردازان جوان باید دوباره از مکتب برخوردار شوند؛ باید جهان‌بینی درستی به آنها داد، زیرا آنها در التقاط لیبرالیسم تربیت شده‌­اند. * زمانی شما هم خود را در زمره لیبرال­‌ها قرار می‌­دادید و حال می­‌گویید که آنها فرصت­‌طلب هستند. این سنت شکنی چطور رخ داد؟ من در دوره شوروی تربیت شدم و لیبرالیسم به معنای کلاسیک آن اصلاً وجود نداشت. علاوه بر این، تاریخ روسیه در قرون ۱۹ و ۲۰ به صورتی بوده که واژه خنثی «لیبرال» رنگ منفی به خود گرفته است. اولین کارهای من «وضعیت فوق‌العاده در منطقه» و «صد روز تا فرمان» مجوز نشر نگرفتند. از این دو اثر انتقاد شد زیرا همچون ایوان بونین در اثر «روستا» یا ایوان شمیلیوف در اثر «انسانی در رستوران» به جامعه خود نگاه انتقادآمیز داشتند. البته قصد مقایسه با چنین بزرگانی را ندارم، بلکه شرایط را ترسیم می­‌کنم. بعد از آن آثار «روزهای نفرین» و «خورشید مردگان» را به چاپ رساندم و اثر «آسمان سقوط کرده» به عرصه چاپ رسید. این آثار واکنشی طبیعی به حوادث بود. نویسنده همیشه می­‌خواهد آزادی عملی در حد مطالبات جامعه داشته باشد. آزادی نباید چیزی را خراب کند، اما لیبرالیسم روسی دقیقاً روی همین «آزادی» بنا می‌­شود. * میهن­ پرستی چیست؟ نگاه حاکی از احترام به میهن. کشور به تو فرصت تحصیل و کار می­‌دهد؛ پس هر گاه از آن انتقاد کردی، حد را نگه‌دار و طالب درگیری و آشوب نباش. حتی اگر با سیاست­‌های حکومتت موافق نیستی، نباید دست حمایت رقبای ژئوپولتیکی کشورت را بگیری. حتی سولژنیتسین هم چنین نکرد. * ۱۰۰ سال بعد در قفسه­­‌های «ادبیات جهانی. کلاسیک» کتابخانه­‌ها چه می‌­بینید؟ اگر کتابی امروز خوانده نشده، این شانس را دارد که نامزد ادبیات کلاسیک بشود. در سال­‌های ۱۹۰۲-۱۹۰۱ یک نظرسنجی انجام دادند که بهترین شاعر روسیه کیست؟ اگر اشتباه نکنم یاکوبوویچ اول شد و بعد از او گلاگول رتبه دوم را کسب کرد. امروز به غیر از متخصصین ادبیات، هیچکس با نام آنها آشنا نیست. در نتایج آن نظرسنجی نه نامی از الکساندر بلوک بود نه فوفانوف و نه اسلوچِفسکی. یکی از پرخواننده‌ترین نثرنویسان قرن ۱۹ گراف سالیاس بود که آثار خوبی برجای گذاشته است. اما او نیز در آثار کلاسیک ما جای خاصی را نمی‌­گیرد. لِسکوف، تولستوی، کوپرین، داستایوسکی نویسندگان کلاسیک ما هستند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن