تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كم بخورد، سالم مى‏ماند و هر كس زياد بخورد تنش بيمار مى‏شود و قساوت قلب پي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803062254




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

به بهانه انتشار مجموعه شعر « آفتاب اول مرداد » سروده محمد رضا واحدی/ ما ماهی کوچکیم و این دنیا تُنگ


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


به بهانه انتشار مجموعه شعر « آفتاب اول مرداد » سروده محمد رضا واحدی/ ما ماهی کوچکیم و این دنیا تُنگ استان‌ها > کرمان - مجموعه شعر «آفتاب اول مرداد» سروده ی محمد رضا واحدی توسط انتشارات خاموش در 96 صفحه چاپ و منتشر شده است. این کتاب چندین گونه ی شعری را در خود جای داده است و شامل تجربیات شاعر در غزل ،رباعی، ترانه و شعر آزاد می باشد.


شهرام پارسا مطلق- خبرآنلاین: مجموعه شعر «آفتاب اول مرداد» سروده ی محمد رضا واحدی توسط انتشارات خاموش در 96 صفحه چاپ و منتشر شده است. این کتاب چندین گونه ی شعری را در خود جای داده است و شامل تجربیات شاعر در غزل ،رباعی، ترانه و شعر آزاد می باشد. 1- غزل: غزل نئوکلاسیک چنان چه شعریت و عناصر آن را ارتقا نبخشد و امکانات شاعرانه جدیدی در اختیار این قالب کلاسیک نگذارد ضرورت چندانی برای سرایش و چاپ ندارد و در غیر این صورت به حل جدول کلمات متقاطع و در دایره لفاظی های بیهوده و نظم پردازی ها تکراری عقیم می ماند.غزل های محمد رضا واحدی در این مجموعه طیف متنوعی را شامل می شوند، از شعرهای روایی صرف که بیشتر فرم غزل را دارند تا غزل های موفق که به خوبی از ظرفیت های امروزی این قالب استفاده شده است از جمله غزل شماره 10 : « سنگچین عشوه هایش بیستونی از دوباره» یا «هندوکش شانه هایش دوردستی از تخیل» موید این نظرند.مضامین غزل ها در این مجموعه از عشق ، تنهایی و گاهی اعتراض تا باورهای هستی شناسانه شاعر در نوسانند، از نمونه های این مضامین شاعرانه می توان به غزل شماره 2 اشاره کـرد ابیاتی چـون «وقتی شغالان بیشه را تسخیر کردند / بغض کمان در مشت آرش گریه می کرد» یا « زرتشت بر بالین آتش گریه می کرد» که علاوه بر اشارات اسطوره یی پارادوکسی از اعتراض را نیز در خود دارد . در برخی از ابیات غزل های این مجموعه تنها به روایت هایی بر می خوریم که به طور نسبی اتفاق شاعرانه ای در آنها نمی افتد. اجمالا به نظر می رسد که شاعر با تجربیات دیرسال و متنوعی در غزل سرایی و توانایی های غیر قابل انکاری که در این قالب شعری دارد خواهد توانست با گسترش دایره واژگان و آفرینش فرم های تازه مخاطب را با نا به هنگامی بیشتری مواجه کند . 2- رباعی : رباعی بر خلاف نگاه شعرناشناسان قالبی سهل و ممتنع نیست و تاریخ پرفراز ز نشیب این قالب شعری در این سرزمین بر این مدعا صحه می گذارد به قول بهاالدین خرمشاهی پس از خیام هر کس رباعی درخشانی گفت بی درنگ وارد دیوان رباعیات خیام شد و اگر رباعی متوسط یا ضعیفی بود یکسره فراموش شد( نقل به مضمون) بنا بر این ماندگاری رباعی از قانون همه یا هیچ تبعیت می‌کند. رباعی امروز در سال های اخیر با نام هایی چون ایرج زبردست ،جلیل صفربیگی بیژن ارژن و...با کشف ظرفیت های معاصر در این قالب شعری به رشد و بالندگی خود ادامه می دهد. اگر با این مقدمه سراغ رباعی های محمد رضا واحدی برویم می توان گفت که آنها فرم و مضمونی امروزی دارند و دربیشترشان شعریت -همان طور که در مورد رباعی گفته اند-به کشف و ضربه شاعرانه در مصرع آخر منجر می شود از جمله نمونه های : « تا پلک زدیم خواب دریا دیدیم ! / ما ماهی کوچکیم و این دنیا تنگ » ، « ما پشت تمام نخل ها را گشتیم / بم بود ولی نشانی از ارگ نبود» و ...شا عر در رباعی های « آفتاب اول مرداد » با آفرینش مضامین و فرم های بدیع انسانی عاشق ، تنها ،دردمند و اندوهگین را به تصویر می کشد و مهر تایید می زند بر این هایکوی سید علی صالحی که « ... شعر اولاد اندوه آدمی ست» مصاریعی چون : « یک کوفه چقدر ابن ملجم دارد»، « ما شیشه ی ترد و سنگ از هر سویی»، « این آش نخورده را بیا زهر نکن » و... 3- ترانه : ترانه از ژانرهایی است که به دلیل استفاده از امکان قوی صدا و تصویر در دهه ها ی اخیر مخاطبان. عام زیادی پیدا کرده است و از طرفی به همان نسبت ترانه سراها رشد کمی قابل ملاحظه ای داشته اند. شاعران ترانه سرا و ترانه سراهای شاعر همیشه از ترانه سرایان صرف موفق تر نشان داده اند اگر چه تعریف مرزهای مشخص تئوریک میان شعر و ترانه کار آسانی نیست ولی به نظر می رسد ترانه ظرفیت های نامکشوف و بالقوه ای در زبان دارد که به مرور در حال کشف و گسترش هستند . در ان مجموعه اگر چه کمیت ترانه ها پایین است اما شاعر در همین مجال کوتاه استعدادش را در سرودن ترانه نشان می دهد ، مضامین اجتماعی ،لحن ساده و صمیمی ، نقد ریا و خشونت ،وجوه نوستالژیک و تنهایی به انضمام شاعرانگی در این ترانه ها بسامد بالایی دارند . مثال های زیبایی از این دست : « کلاف ماه و خورشیدو بیارین/ مسیر شام یوسف می فروشن» ،« بیا خنده هاتو به دنیا بیار / جهان از خشونت سر زا نره / یه قرنه که لبخند های ژکوند / کمک کرده آبروی دنیا نره » و « بیام و هق هق تنهایی یا مو / ببارم روی دشت دامن تو / بگیرم عطر دلخواه تنت رو / برم تو خلسه ی پیراهن تو» و.... 4 - شعر آزاد : کیفیت تعریف ناشدنی شعر آزاد واجد ابعاد متعدد ، غیر محصور و متکثری است و هر چه در یک شعر این وجوه وسیع تر باشند شعر موفق تر است. شعر سپید به دلیل رهایی از قالب ها و کلیشه های کلاسیک در واقع مسیری است که در هر شعر مقصدش را تعریف می کند و در آن مقصد نهایی وجود ندارد و در واقع بی نهایت فرم در این گونه‌ی رهای شعری در انتظار آفرینش اند و همیشه در آن جا برای تخیل ، آفرینش ، انقباض و تراکم کلام ، تصویر ، کشف و... بیشتر و بیشتر وجود دارد. شعرهای آزاد این مجموعه غالبا اشعاری مفهوم محور هستند و در آنها آشنایی زدایی اکثرا در معنا صورت می پذیرد. نمونه های موفق از مفهوم مذکور را در شعرهای « تعطیلات » و « سرهنگ » می توان یافت آن جا که شاعر مخیل ، زیبا و در معانی چند لایه می گوید : « فانوس ها را بمیران / رازهای تنت را / به خط بریل می خوانم» در شعر « سرهنگ » شاعر با کلمات ساده ،از مفهوم بزرگ عشق می گوید و آن را در وجودی خشن که ظاهرا با عشق بیگانه است جستجو می کند سرهنگ شعر محمدرضا واحدی واجد مفهومی پارادوکسیکال است سرهنگ عاشق ....! و به همین ترتیب در شعر« دختر» یک معناگرایی ساده به شعر منجر شده است و در واقع تکنیک شاعر در کار آزاد هم همین است. به نظر می رسد به طور نسبی جای بازی های زبانی ، تخیل ، تصاویر و کشف و شهود های خلاقانه در برخی از کارهای آزاد این مجموعه خالی است و با تکیه بیش از حد لزوم بر مضمون سایر ابعاد مهمی که از آن سخن رفت مغفول مانده است. وجود ترکیب های اضافی و وصفی در شعر آزاد امروز کمتر ضرورت پیدا می کند در این مجموعه برخی از این ترکیب ها و کلمات کلیشه ای و تکراری به نظر می رسند و به شعریت نرسیده اند.نمونه هایی از این دست : « ارتفاع باور» ، « گیسوان خسته» ، « کوچه های وحشت فردا » ، « خطوط باطل» ، « سینه های متورم زمین» و.... به طور کلی می توان گفت دفتر شعر « آفتاب اول مرداد » مجموعه ای موفق است و محمد رضا واحدی شاعری است که با برخورداری از دات شاعرانه ،تکنیک و آگاهی همراه با توانایی ها ی بالفعل و بالقوه و تجربیات متنوع شعـری خواهـد توانست «ترین» هایی برتر به شعر و ادبیات این سرزمین بیفزاید.  

کلید واژه ها: استان کرمان -




شنبه 1 اسفند 1394 - 18:05:12





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن