تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نابودى جوانانتان را آرزو نكنيد ، گرچه بدى‏هاى بسيار در آنان باشد، زيرا آنان با ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820353679




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سودهاي چند صد درصدي به رغم تخفيفات 50درصدي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سودهاي چند صد درصدي به رغم تخفيفات 50درصدي
اين روزها هنگام گذر از خيابان‌هاي شلوغ پايتخت، تابلو‌ها و شيشه نوشته‌هايي روي درها و شيشه‌هاي مغازه‌ها جلوه‌گري مي‌كنند.
نویسنده : علي خدايي بيجاري 


اين روزها هنگام گذر از خيابان‌هاي شلوغ پايتخت، تابلو‌ها و شيشه نوشته‌هايي روي درها و شيشه‌هاي مغازه‌ها جلوه‌گري مي‌كنند. نوشته‌هايي غالباً با حروف و اعداد لاتين كه از«off»(ياهمان تخفيف خودماني) خبر مي‌دهند. اما نكته قابل توجه در اين بازار مكاره تخفيف‌هاي باور نكردني مغازه‌هاي صنف پوشاك‌فروشي است كه فعالان اين صنف بنابر اعلان‌هايي كه تهيه ديده‌اند براي عرضه اجناس خود از 20 تا 70 درصد تخفيف قائل شده‌اند و به تعبيري آتش به مال خود زده‌اند! اما نتيجه‌اي كه در پيگيري خبرنگار «جوان» حاصل شد، واقعيت تلخي است كه بر مبناي آن اين برداشت شكل مي‌گيرد كه در اكثر تخفيف‌هاي نوروزي هيچ حسن‌نيتي دخيل نيست و اين نمايش مسخره تخفيف‌هاي مناسبتي چيزي جز ترفندي نو براي تداوم كلاهبرداري‌ها نيست. با اين همه عجيب است كه مردم بي‌هيچ حسابي خريدارند و اوضاع بازار بي‌حساب پوشاك از اين تغافل همواره «سكه» است !
در بررسي موضع تخفيف‌هاي نوروزي آنچه كه از اهميت ويژه‌اي برخوردار مي‌باشد، اين است كه در اين آشفته‌بازار هيچ دستگاه نظارتي، بازار صنف پوشاك را رصد نمي‌كند و اين تغافل وضعيتي را رقم زده كه به رغم قاچاق بودن بخش اعظم اجناس از آب گذشته، قيمت فروش و عرضه آنها در داخل كشور گاه به چندين برابر رقم خريد برسد! موضوعي كه نه تنها در شرع و عرف جامعه ما مطرود و مردود است، بلكه در هيچ كجاي دنيا چنين رويه‌اي محلي از اعراب ندارد! به اين خاطر بود كه پاسخ مشترك اكثر فعالان صنف پوشاك به اين سؤال كه‌ چرا فعاليت در صنف پوشاك را پي گرفته‌اند، «سكه بودن كار صنف پوشاك» بود و بس!
 
تبدیل گنجشك‌هابه قناري
فروشنده فروشگاهي واقع در تهرانپارس (كه فعاليتش محدود به صنف پوشاك مردانه بود)، مفتخر بود كه هيچ جنسي كه توليد داخل باشد در مغازه‌اش يافت نمي‌شود! ضمن آنكه به فرموده، شلوارهاي جين اين مغازه كه غالباً امريكايي و ايتاليايي هستند به‌صورت قاچاق وارد مي‌شوند. همين امر سبب شده كه به‌خاطر شانه خالي كردن از پرداخت ماليات، اجناس به قيمت واقعي به دست مشتري برسد. با اين تفاصيل است كه شلوارهاي منظورنظر با 35 تا 40 درصد تخفيف از 180 تا 250 هزار تومان عرضه مي‌شد!
اما واقعيت چيز ديگري بود، چراكه يك توليد‌كننده شلوار جين در نزديكي‌هاي ميدان فردوسي به خبرنگار «جوان» گفت كه بيشتر از 60 درصد شلوارهاي جين نه تنها دوخت داخل است، بلكه متريال اوليه آن نيز از ايران تأمين مي‌شود. به اين صورت كه پنبه ايران به طرق مختلف به تركيه مي‌رود و بعد از آنكه تبديل به پارچه شد دومرتبه به كشور باز مي‌گردد و در بين توليدكنندگان كه غالباً زيرزميني هستند و كارگاه‌هاي آنها به دلايل مختلف دور از انظار عمومي و اماكن است، عرضه مي‌شود.
اين توليد‌كننده كه مدعي است در دوخت شلوارهاي جين كه به صورت سري‌دوزي توليد و بين 30تا 35 هزار تومان به مغازه‌ها فروخته مي‌شوند، از پارچه‌هايي استفاده مي‌شود كه به صورت «عدل» عرضه مي‌شوند و همين امر قيمت پارچه را خيلي پايين مي‌آورد. به همين جهت بخش اعظم قيمت عرضه توليدكننده، به‌خاطر دستمزد است.
وي تأكيد مي‌كند كه الان در بازار دگمه و آرم و نشان‌هاي برند‌هاي مختلف به وفور يافت مي‌شود به همين خاطر برخي از توليدكنندگان در تهران توليد مي‌كنند و آرم امريكا و ايتاليا و آلمان مي‌زنند كه اين رويه در توليد ساير البسه نيز معمول است. به همين خاطر اگر مغازه‌دار حتي يك شلوار را 100 هزار تومان بفروشد نزديك 200 درصد سود مي‌برد. پس اين تخفيف‌ها به‌خاطر آب كردن اجناس بنجل و در انبار مانده است !
   ‌
تولیدکنندگان چرم قربانی فروشندگان
يكي از فروشگاه‌هاي چرم نزديك ميدان فردوسي تخفيف‌هاي قابل‌توجهي براي اجناس قائل شده بود. در ميان اين اجناس يك پالتو زنانه با تخفيف نزديك 50 درصد به قيمت 700هزار تومان به معرض فروش گذاشته شده بود. در حالي كه قيمت قبلي يك ميليون و 300هزار توماني خط خورده بود! اين رويه در اجناس ديگر و در بسياري از مغازه‌هاي چرم‌فروشي اين منطقه به چشم مي‌خورد. در پيگيري اين موضوع يكي از فروشندگان خانم مغازه (كه مدعي بود با مدرك ليسانس و بدون بيمه و به ازاي كار تمام وقت در ماه 450هزار تومان حقوق دريافت مي‌كند) در غياب صاحبكارش واقعيت‌هاي مهمي را عنوان كرد و گفت كه در صورت فروش نصف قيمت اجناس باز هم سودي قابل توجه نصيب فروشندگان مي‌شود. در نهايت خبرنگار «جوان» با توليدكننده پالتو چرمي (كه نشاني وي از اين فروشنده خانم دريافت شد) ارتباط برقرار كرد. وي كه اصرار مي‌كرد نامي از وي برده نشود، در مورد قيمت تمام شده بسياري از محصولات چرمي اطلاعاتي داد كه اين اطلاعات بر گفته‌هاي فروشنده و تشكيك ما صحه مي‌گذاشت. اين توليد‌كننده در مورد پالتوي زنانه مورد نظر گفت كه به رغم مشكلات دست و پا‌گيري كه در تهيه چرم خوب و سالم سر راه ماست، قيمت عرضه چنين پالتويي گاه 300هزار تومان براي ما تمام مي‌شود اما فروشندگان، چنين محصولاتي را با چند برابر قيمت مي‌فروشند و وقتي كه مردم نتوانند خريدي با قيمت معقول داشته باشند، طبيعي است كه كار ما از رونق مي‌افتد و در واقع ما قرباني زياده‌خواهي فروشندگان مي‌شويم.
  
تخفيف، تحريكي براي خريد
با اين اوصاف مورد ديگري كه به روشني در مقابل چشم همگان قرار دارد، اين است كه گران‌فروشي در اكثر حوزه‌هاي پوشاك رخ مي‌دهد و رويه زياده‌خواهي و طمع ورزي پوشاك بچگانه، زنانه، مردانه و مجلسي نمي‌شناسد و اكثر مغازه‌ها به نوعي سودهايي چند برابر قيمت كل جنس دريافت مي‌كنند! اما آنچه كه مورد غفلت مردم واقع شده اين است كه گاهي برخي فروشندگان به بهانه تخفيف‌هاي نوروزي و افزايش تقاضايي كه در بازار وجود دارد، نه تنها هيچ تخفيفي براي مشتري قائل نمي‌شوند بلكه به‌خاطر كشش بازار درصدي نيز روي قيمت‌ها مي‌كشند و مردم با اين توجيه كه چنين خريد‌هايي يك بار در سال صورت مي‌گيرد، موجبات كلاهبرداري و آشفتگي بازار پوشاك را رقم مي‌زنند كه اگر مردم در يك فرآيند جمعي يك بار به تمثيل «سزاي گران فروش نخريدن است» عمل كنند، درس عبرتي مي‌شود براي كساني كه اين كسب شريف را آلوده‌اند!

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن