تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات قدرت، انصاف است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820362846




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دو دستاورد بزرگ‌ بانک مرکزی در دولت یازدهم


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: دو دستاورد بزرگ‌ بانک مرکزی در دولت یازدهم
محمدعلی دیانتی‌زاده
بانک مرکزی اگرچه کاهش نرخ تورم و تورم تک رقمی را به عنوان دستاوردهای پولی دو سال و نیم فعالیت خود می‌داند که به واقع درست هم است و جامعه و افکار عمومی نیز آن را پذیرفته‌اند و حتی منتقدان افراطی دولت نیز نمی‌توانند در اظهارنظرهای خود از این دستاورد یاد نکنند اما ساماندهی موسسات اعتباری غیرمجاز نیز دیگر اقدام بسیار مهم سیاستگذار پولی کشور است که از ابتدای استقرار دولت یازدهم با جدیت دنبال شده و توفیقاتی مطلوبی نیز حاصل کرده است.

نهاد پولی کشور در حالی کار ساماندهی موسسات اعتباری غیرمجاز را برعهده گرفت که با وجود ابلاغ قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی به رییس‌جمهور وقت در بهمن‌ماه 1383 و فراهم آمدن مقدمات این کار در دولت هشتم، در دولت‌ نهم عملیاتی نشد و در دولت دهم نیز پیگیری منسجم و مستمری نداشت.

با استقرار دولت یازدهم موضوع ساماندهی موسسات اعتباری غیرمجاز به سرفصل کاری بانک مرکزی اضافه شد که از چهار ‌جنبه قابل توجه است؛

اول این‌که پذیرش مسئولیت ساماندهی موسسات غیرمجاز که قانون آن حداقل یک دهه مسکوت مانده و موجب فرام آمدن یک سابقه 10 ساله برای این موسسات و تشدید مشکلات شده بود، اقدامی مقتدرانه تلقی می‌شود.

دوم این‌که پذیرش مسئولیت ساماندهی موسسات غیرمجازی که در پیدایش و شکل‌گیری آن‌ها بانک مرکزی دولت یازدهم هیچ نقشی نداشته و نهادهای موجد آن‌ها نیز در این زمینه پاسخگو نیستند، نشان از تعهدپذیری سیاستگذار پولی کشور نسبت به مردم و سپرده‌گذاران این موسسات دارد که متاسفانه گاهی به‌جای تقدیر مورد نقد قرار می‌گیرد.

سوم این‌که بانک مرکزی در مواجهه با موسسات اعتباری غیرمجاز نگاه حداکثری به موضوع دارد؛ یعنی از یک‌طرف به منافع سپرده‌گذاران و کارکنان موسسات توجه می‌کند و از سوی دیگر به منافع ملی می‌اندیشد.

بانک مرکزی در مقام سیاست‌گذار پولی به موضوع مهم نقدینگی در موسسات غیرمجاز - که می‌تواند بازار غیرمتشکل پولی را تحت تاثیر قرار دهد - حساسیت نشان داده و همواره سره از ناسره را برای مردم برجسته و درخصوص ریسک بالای سپرده‌گذاری در موسسات غیرمجاز اطلاع رسانی کرده است. هرچند برخی نسبت به این اطلاع‌رسانی نیز انتقاد دارند!

چهارم این‌که وجود برخی حمایت‌ها از مدیران متخلف موسسات غیرمجاز، کار بانک مرکزی را برای سامان‌دهی آن‌ها با مشکل مواجه می‌کند، این حمایت‌ها تا حدی است که یکی از نمایندگان تهران تهدید به "شفاف‌سازی در مورد این حمایت‌ها در صورت ادامه یافتن آن‌ها" کرده است.

مدیران موسسات غیرمجاز و حامیان آن‌ها نیز باید بدانند که بانک مرکزی در مواجهه با موسساتی که از چارچوب قانون این نهاد پولی بالادستی خارج شده‌اند، مسامحه‌ای ندارد و مجلس آینده نیز حتی بیش از مجلس کنونی با این رویکرد منطقی بانک مرکزی همراهی خواهند کرد.



تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - 17 February 2016





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن