تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820907087




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مشهد ۲۰۱۷ و ضرورت هایی که باید جدی گرفت / جای خالی اقدامات در ۲ سطح نخبگانی و مردمی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
مشهد ۲۰۱۷ و ضرورت هایی که باید جدی گرفت / جای خالی اقدامات در ۲ سطح نخبگانی و مردمی
استفاده و بازگشایی عرصه برای رأی و اقدام نخبگانی و مردمی می تواند بخشی از زمان های از دست رفته را جبران و ناکامی های محتمل را کاهش دهد.

خبرگزاری فارس: مشهد ۲۰۱۷ و ضرورت هایی که باید جدی گرفت / جای خالی اقدامات در ۲ سطح نخبگانی و مردمی



نگاهی به ضرورت های اقدام برای یک رویداد مهم بین المللی
از زمانی که در سال 2004 وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی در چهارمین اجلاس خود در الجزایر که توسط سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی کشورهای اسلامی (آیسسکو) برپا شده بود تصمیم به انتخاب پایتخت های فرهنگ اسلامی گرفتند حدود 11 سال می گذرد.
شهر مکه مکرمه قبله مسلمانان آغازگر برنامه پایتخت های فرهنگی در سال 2005 بود و هر ساله سه شهر اسلامی در آسیا، آفریقا و منطقه عربی میزبان این رویداد مهم فرهنگی است که غالبا یک شهر وضعیت محوری را در هر سال پیدا می کند و شهرهای پایتخت فرهنگ اسلامی تا سال 2025 انتخاب و مصوب شده است. مقوله پایتخت های فرهنگی بنا به ظرفیت های مفیدی که در خود دارد، برنامه ای است که توسط غالب سازمان های منطقه ای و بین المللی طراحی و دنبال می شود. مثلا اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب هم هر ساله شهرهایی را به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا و یا پایتخت فرهنگ عرب انتخاب و معرفی می کنند. در شرایطی که فرصت ناچیز باقی مانده تا آغاز سال 2017 ضرورت اقدامات عاجل را گوشزد می کند، به میدان آوری و سهم دهی و بسیج امکانات نخبگانی و مردمی یکی از بهترین گزینه ها برای بهره برداری فوری از این فرصت است شهر مشهد نیز در سال 2017 به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی برگزیده و تعیین گردیده است.
نکته مهمی که در اینجا باید به یاد داشت این است که این انتخاب و اعتبار قبل از هر چیز یک مسئله حقوقی نیز هست یعنی علاوه برآنکه برای جمهوری اسلامی ایران مسئولیت بیشتر فرهنگی و معنوی ایجاد می کند، بار حقوقی هم به دنبال دارد و برگزاری شایسته پایتختی فرهنگ اسلامی در سال 2017، بطور رسمی توسط سازمان آیسسکو به عنوان بازوی فرهنگی سازمان همکاری های اسلامی مطالبه خواهد شد زیرا نامزدی شهرها برای میزبانی پایتخت فرهنگی به درخواست رسمی نمایندگان خود کشورها صورت پذیرفته و سپس توسط اعضای آیسسکو بررسی و مصوب گردیده است. از دیگر سو روشن است که به دلایل مختلف برگزاری و میزبانی بسیاری از رویدادهای بین المللی و جهانی نصیب ایران نمی شود اما اکنون یک ظرفیت روشن و شایسته برای شهر مقدس مشهدالرضا(ع) در پیش است که حدود یک دهه برای فکر و برنامه ریزی و اقدام جهت میزبانی از آن فرصت داشته ایم که از دست داده ایم و اکنون کمتر از یکسال دیگر تا آغاز نوبت ما فرصت مانده که قطعا زمان ناچیزی است. مسئله بسیار مهمی که شاید بتواند کمی برای مسئولان امر و البته فعالان و صاحبنظران دغدغه برانگیز باشد این است که تا سال 2025 تنها شهر ایرانی و شیعی که در فهرست پایتخت های فرهنگ اسلامی جهان اسلام مانده است فقط مشهدالرضا(ع) است.
شهر اصفهان در سال 2006 و شهر نجف اشرف در سال 2012 تنها شهرهای ایرانی و شیعی این فهرست بوده اند که بنا به اذعان دست اندرکاران خود این شهرها ناکامی های زیادی در استفاده از این فرصت داشته اند گرچه بررسی ها نشان می دهد نجف اشرف توانست با وجود انواع کاستی ها گام های مهم و ارزشمندی بردارد. این در حالی است که شرایط منطقه ای ایران و تشیع و اوج گیری کم سابقه وشاید بی سابقه هجمه های رسانه ای و فرهنگی علیه ایران، تشیع و انقلاب اسلامی در طول پنج سال اخیر و تلاش سهمگین برای تخریب وجهه و الهام بخشی تلاش های ایران اسلامی و الگوهای برآمده از آن مانند مردمسالاری دینی، بیداری اسلامی و استقلال و پیشرفت؛ ضرورت اهتمام به بهره گیری حداکثری از فرصت مشهد 2017 را گوشزد می کند. در همین حال نباید احتمال برخی کارشکنی ها برای خارج کردن این فرصت از دست جمهوری اسلامی را از نظر دور داشت و سعی بلیغی را برای اثبات و تحکیم اقتدار و الهام بخشی فرهنگی غیر قابل انکار مشهدالرضا(ع) بکار گرفت. می دانیم که رئیس سازمان همکاری های اسلامی و همچنین ریاست سازمان آیسسکو هر دو اهل عربستان سعودی هستند و از این رو باید مراقبت بیشتری از فرصتی که در اختیار ما قرار گرفته به عمل آورد. در عین آنکه مسئولیت سنگینی در این رابطه متوجه دستگاه های رسمی کشور است اما این به معنای نبود ظرفیت برای نقش آفرینی بخش های غیردولتی و مردمی نیست. در شرایطی که فرصت ناچیز باقی مانده تا آغاز سال 2017 ضرورت اقدامات عاجل را گوشزد می کند، به میدان آوری و سهم دهی و بسیج امکانات نخبگانی و مردمی یکی از بهترین گزینه ها برای بهره برداری فوری از این فرصت است.
در شرایطی که بسیاری از نهادها و دستگاه های مسئول الگو، مدل و نقشه راه روشنی برای طراحی و پیشبرد برنامه های لازم برای میزبانی پایتخت فرهنگی مشهد در سال 2017 در دست ندارد، استفاده و بازگشایی عرصه برای رأی و اقدام نخبگانی و مردمی می تواند بخشی از زمان های از دست رفته را جبران و ناکامی های محتمل را کاهش دهد. مشهدالرضا(ع) به عنوان یک کانون جوشان مذهبی در شرق اسلامی که روز به روز بر ابعاد بین المللی آن افزوده شده و توجهات بسیاری را به خود معطوف می کند در تاریخ معاصر دارای سابقه روشن و متمایزی در شکل دهی انواع حرکت های اجتماعی و فرهنگی و سیاسی است.
حال همین ریشه های تاریخی از قیام گوهرشاد گرفته تا نهضت اسلامی و ظهور طیف وسیعی از چهره ها، علما، متفکران و فعالان که نقش های تأسیسی زیادی در عرصه های گوناگون داشته اند نویدبخش امکان و ضرورت استفاده از ظرفیت های نخبگانی و غیردولتی به عنوان یک راهکار موثر جهت بهره وری حداکثری از فرصت باقی مانده تا آغاز میزبانی مشهد از پایتختی فرهنگ اسلامی در سال 2017 می باشد. نویسنده: بهمن دهستانی: پژوهشگر و موسس دفتر مطالعات مشهد 2017 در آستان قدس رضوی پایگاه رصد انتهای متن
 
 
 
 

http://fna.ir/UZCMOU





94/11/28 - 05:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن