تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820881172




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقد و بررسی Dragons Dogma: Dark Arisen


واضح آرشیو وب فارسی:پردیس گیم: "همیشه پای یک اژدها در میان است" "به قلم علیرضا رمضانی مقدم" هنوز اندک زمانی از مبارزه نفس­گیر نگذشته که متوجه می­ شوید چند گامی از زمین فاصله گرفتید. تمامی تلاش خود را صرف این می­ کنید تا با حرکات پی­ در پی شمشیر، کمر غول عظیم­ الجثه را مورد اصابت قرار دهید. میزان سلامتی غول که روی صفحه نقش بسته نشان می­ دهد تلاشتان ثمری نداشته. درواقع چنان غرق مبارزه شده­ اید که فراموش کردید همچنان می توانید از تن غول بالاتر بروید و با ضربه­ای به چشم غول که پاشنه آشیل او به حساب می ­آید، زندگی هیولای مفلوک را پایان دهید. در همین بحبوحه است که غول با حرکت دستش شما را میان زمین و هوا پرتاب می کنه و حالا وقت آن رسیده تا به خود بیایید. حدودا 4 سال پیش بود که کپکام دراگون دگما (Dragon dogma) را برای کنسول­های خانگی PS3 و Xbox360 عرضه کرد تا بیشتر علاقه­ مندان به سبک نقش ­آفرینی، فرصتی برای تجربه چنین مبارزاتی بیابند. اکنون نسخه بروز شده دراگون­ دگما، با گرافیک بهبود یافته و البته عملکرد بهتر در اجرا برای رایانه­های شخصی روانه بازار شده است. پیش تر کپکام با انتشار نسخه های بازسازی شده از سری کلاسیک شیطان مقیم و Devil may cry نشان داده که در حال حاضر علاقه بیشتری به ساخت نسخه­های باز­سازی شده از بازی­های خود را دارد.  

داستان دراگون­دگما ساده و بی ­آلایش است. در یک روز آرام در دهکده­ای آرام صدای رعب­ آوری از آسمان نگاه­های نگران و بهت ­زده اهالی دهکده را به سمت خود جلب می­کند. بله، همان­طور که می­توان حدس زد صدای رعب­ آور به اژدهای شیطانی متعلق است که به دهکده آرام ما حمله کرده و آرامش ساکنان آن را بر هم زده است. در همین لحظه است که قهرمان داستان که البته به مانند هر بازی نقش آفرینی دیگری توسط گیمر قبل از شروع داستان ساخته و شخصی سازی شده است، وارد می شود. پس از حمله اژدها، قلب قهرمان داستان توسط اژدها دزدیده می شود و علامت قیام­کننده (Arisen) بر او نقش می بندد. اگرچه داستان بازی یک داستان چند لایه و پیچیده نیست و روندی قابل پیش­بینی دارد، اما شروع مناسبی برای یک ماجراجویی از جنس نقش آفرینی است. در این ماجراجویی قرار است با گروه ها و فرقه های مختلف آشنا شویم، گروه خود را تشکیل دهیم، ماموریت­های جانبی مختلف را به اتمام برسانیم و در نهایت با یافتن اژدهای اسرارآمیز پرده از رمز و راز داستان و دلیل اینکه به عنوان قیام ­کننده منتخب شده ­ایم، برداریم. البته همه چیز در داستان بازی به همین­جا ختم نمی­ شود. در مسیر داستان با انواع مختلف موجودات افسانه­­ای مانند chimeras (موجودی 3گانه متشکل از شیر، بز و مار)، cockatrices (که مانند یک بوقلمون عظیم­الجثه پرنده است) و چشم شیطان مواجه خواهید شد که باید از سر راه برداشته شوند. به جرأت می توان گفت درخشان­ترین لحظات دراگون دگما مواجهه با همین موجودات متنوع است. راستی صحبت از ساختن قهرمان داستان توسط گیمر شد. باید گفت سازنده­ ها در این بخش بسیار موفق عمل کرده ­اند. بیشتر جزئیات چهره شخصیت اصلی داستان توسط گیمر قابل تغییر است. حتی م ی­توانید قد و قامت قهرمانتان را انتخاب کنید که در بسیاری از بازی های نقش ­آفرینی جای خالی اینگونه شخصی­سازی­ها حس می شود.  

اگرچه بازی به عنوان یک بازی جهان­ باز گرافیک قابل قبولی را ارائه می­ دهد اما همچنان طراحی­های بصری، نشانگر یک بازی با گرافیک نسل هفتمی است، البته یک بازی نسل هفتمی که از تمامی پتانسیل های گرافیکی این نسل بهره برده است. همچنان چهره ها از بسیاری از بازی های هم نسل خود (نسل قبل) پرجزئیات­تر است. در بازی تعداد NPC ها کم­تر از استاندارد­های یک بازی جهان باز است اما تفاوت در چهره­ ها و مشخصات فیزیکی این NPC ها کاملا مشهود است. اثر وزش باد را می­ توان در حرکت بوته­ ها دید، نورپردازی­ها در هنگام طلوع و غروب خورشید چشم نواز است و هنگامی که وارد آب می شوید لباس و حتی موهای شخصیتتان تا مدتی خیس باقی می ماند. این­ها چند نمونه از مواردی بود که نشان می ­دهد بازی از لحاظ گرافیکی نسبت به بازی­های هم سبک خود در نسل قبل ترقی کرده است. همچنین به لطف قابلیت بازی در رزولوشن بالاتر و همچنین با نرخ فریم بهتر، تجربه بازی بیش از پیش لذت بخش خواهد بود. از طرفی کپکام برای عمق بخشیدن به تجربه بصری، مواردی را نیز به تنظیمات بازی اضافه کرده است که می­توان به عنوان نمونه به اضافه شدن تکنیک Anti-aliasing چندگانه، HDR، فیلترینگ تکستچر و همچنین کیفیت افکت ها اشاره کرد. به طور کلی یکی از مزیت­های بازسازی­های کپکام این است که این بازی­ها روی اکثر سیستم­های متوسط نیز به خوبی اجرا می شود. دراگون دگما نیز از این قاعده مستشنی نبوده و بازی روی یک سیستم نه چندان قوی و با رزولوشن 1080p با بیش از 30 فریم در ثانیه اجرا می­ شود. در مورد صداگذاری نسخه بازسازی شده نمی­توان مانند بخش گرافیک پیشرفت را حس کرد. حداقل در زمان نقد بازی صداهای محیط و همچنین دیالوگ­ها از کیفیت مطلوبی برخوردار نبودند. البته موسیقی بازی، اولین عنصری است که در همان ابتدای ورود به منوی بازی توجه شما را به خود جلب خواهد کرد و در طول بازی نیز حس حماسی بودن را در گیمر القا می­کند.  

هسته گیم­پلی دراگون دگما بر پایه مبارزاتی است که در ابتدای نقد به یکی از آن­ها اشاره کردم. در دراگون دگما انتخاب کلاس اولیه شما تاثیر کاملا مشخصی در نحوه مبارزات شما با باس­های بازی خواهد داشت. به طور مثال در مواجهه با یک غول تک چشم که اتفاقا نقطه ضعفش همان یک چشمش هم است، اگر شما یک کماندار باشید می توانید با تیرهای آتشین چشم غول رو مورد هدف قرار دهید. درحالی که اگر قهرمانی که ساختید یک شوالیه با سلاح سرد سنگین باشد، چاره­ ای ندارید جز اینکه از کمر غول بالا برید تا به چشم او برسید و از آنجا نقطه ضعف غول رو مورد هدف ضربات خود قرار دهید. خوشبختانه در طول گیم­پلی تعداد قابل قبولی (که البته دوست داشتیم این تعداد حتی بیش از این می ­بود) مبارزات این­چنینی گنجانده شده است که لحظات حماسی و به یاد­ماندنی را برای گیمر رقم می­زند. اگرچه درجه سختی بازی قابل مقایسه با ساخته های دست میازاکی نیست اما مبارزات بازی به­ میزانی دشوار است که هنگام ارتقای سطح، گیمر را در سر چند راهی برای انتخاب مهارت های جدید قرار دهد. مشخصا در دراگون دگما نیز مانند دیگر بازی­های هم ­سبک تمرکز خاصی روی بخش ارتقای سطح شده است. پس از رسیدن تجربه به میزان خاصی قادر خواهید شد مهارت ­های مشخصی را آزاد کنید که البته چگونگی انتخاب از میان انبوهی از مهارت ها همان چیزی است که قهرمان و همچنین استایل بازی شما را متمایز می کند. اما برویم سروقت برجسته ترین بخش دراگون­دگما، یعنی شب!!! واژه شب در بازی دراگون­ دگما بسیار متفاوت است با آنچه از شب در سایر بازی­ها تجربه کرده ­اید! در دنیای دراگون­دگما زمانی که خورشید غروب می­کند و شب فرا می­ رسد دنیای پیرامون دست خوش تغییرات گسترده­ای می­ شود؛ تاریکی شب بسیار ملموس می­ شود طوری که تا حداکثر چند متر جلوتر برایتان قابل رویت نخواهد بود. موجوداتی که در از دل شب سر بر م ی­آورند رعب و وحشت حضور در شب را چند برابر بیشتر می کنند. کمتر بازی (اگر نگوییم هیچ بازی) تا­کنون توانسته اینگونه موفق در تصویر کردن چرخه شب و روز عمل کند. هر چه قدر بازی در بخش چرخه شبانه روز خوب عمل کرده است، متاسفانه به همان اندازه در بخش سیستم Fast traveling دارای ضعف است. درحالی که بیشتر بازی های جهان باز امروزه از یک سیستم Fast traveling  بهره می ­برند، این بخش به پاشنه آشیل دراگون دگما تبدیل شده طوری باید برخی فواصل طولانی را چندباره بپیمایید مگر اینکه پول زیادی هزینه کنید! ضمن اینکه متاسفانه دنیایی که بازی در آن درجریان است (Gransys) به هیچ وجه جذابیت لازم برای گشت­ و­ گذار و جست ­و­ جو را در گیمر ایجاد نمی کند چه برسد به تردد چندباره در محیط­های آن.   

سخن آخر با تمام توصیفات ذکر شده، باید گفت دراگون­ دگما عناصری را به سبک نقش ­آفرینی جهان­باز وارد کرد که مطمئنا بسیاری از گیمرها مدت­ها در آرزوی حضور چنین عناصری در دنیای گیم بوده ­اند. البته نمی­ توان دراگون دگما را هم قد و قواره بزرگان نقش آفرینی دانست، اما به دلیل نوآوری­های موجود در بازی همچنان می­ توان این اثر را از جمله نقش ­آفرینی های خوب و مورد قبول چندسال اخیر دانست که اکنون با گرافیک بهتر و اجرای روان­تر بر روی رایانه­ های شخصی قابل دسترس است.    نکات مثبت تنوع موجودات و باس­ های بازی؛ شخصی­ سازی مناسب با گستره­ ی وسیعی از ویژگی­های قابل تغییر؛ تجربه شب ­های بازی؛ عملکرد مناسب بازی روی اکثر سیستم­ ها نکات منفی نبود سیستم Fast traveling مناسب، داستان­ پردازی ساده و قابل پیش ­بینی، عدم ایجاد انگیزه برای جستجو در محیط بازی ایده اگرچه بازی از یک داستان کلیشه ای رنج می برد اما سازندگان در پیاده سازی عناصر نقش آفرینی موفق عمل کرده اند. گرافیک با اینکه در نگاه اول شاهد یک گرافیک نسل هفتمی هستیم اما همچنان جزئیات گرافیکی باعث می شود در برخی صحنه ها لحظه ای درنگ کنیم و از تماشای هنر دست سازندگان لذت ببریم. صداگذاری به لطف موسیقی حس حماسی مبارزات به خوبی به گیمر منتقل می شود اما صداگذاری ها پایین تر از سطح انتظار است. سرگرمی طرفداران داستان های افسانه ای با چاشنی باس فایت های چالش برانگیز حتما از تجربه بازی لذت خواهند برد.





27 بهمن 1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پردیس گیم]
[مشاهده در: www.pardisgame.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


علم و فناوری

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن