تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفی...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797851029




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سفیر ایران در پایان ماموریتش در آنکارا در نشستی خبری بیان کرد ریاض با واقعیات منطقه کنار بیاید/سفر داود اوغلو به تهران/بخش خصوصی ترکیه در ورود به بازار ایران محتاط است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سفیر ایران در پایان ماموریتش در آنکارا در نشستی خبری بیان کرد
ریاض با واقعیات منطقه کنار بیاید/سفر داود اوغلو به تهران/بخش خصوصی ترکیه در ورود به بازار ایران محتاط است
سفیر ایران در آنکارا از سفر نخست‌وزیر ترکیه در شش ماه نخست سالجاری میلادی به تهران خبر داد و گفت که حسن روحانی و همچنین محمدجواد ظریف در آینده نزدیک به ترکیه سفر خواهند کرد.

خبرگزاری فارس: ریاض با واقعیات منطقه کنار بیاید/سفر داود اوغلو به تهران/بخش خصوصی ترکیه در ورود به بازار ایران محتاط است



به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، علیرضا بیکدلی سفیر جمهوری اسلامی ایران در پایان دوره ماموریت خود در جمع خبرنگاران ترکیه در آنکارا با تاکید بر نقش تعیین کننده رسانه‌ها در تنظیم روابط بین دو کشور گفت: روابط بین دو کشور ایران و ترکیه در هر وضعیتی باشد، رسانه‌ها در تعیین این وضعیت نقش تعیین کننده‌ای دارند و به دلیل اینکه روابط ایران و ترکیه در حال حاضر در جایگاهی خوب قرار دارد، رسانه‌ها نیز در این زمینه نقش مثبت و پر تحرکی ایفا می‌کنند. وی با تاکید بر اینکه، توجه رسانه‌های دو کشور به مناسبات طرفین نشانگر اهمیت روابط است، افزود: روابط ایران و ترکیه در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی گسترده است و رسانه‌ها نیز به دلیل گستردگی این روابط هر روز به مسائل فیمابین می‌پردازند. سفیر ایران در آنکارا با اشاره به اینکه روابط دوستانه ایران و ترکیه این اطمینان را می‌دهد که روابط در مسیر مثبت بوده و این مسیر ادامه خواهد داشت، گفت: در هر زمان مسائل و معضلات جدیدی شاید در پیش روی روابط دو کشور قرار بگیرد ولی ما باید اطمینان داشته باشیم که مکانیسم‌های لازم را برای حل این مسائل در اختیار داریم.
بیکدلی با اشاره به اینکه اهداف بزرگی در پیش روی روابط دو کشور است، گفت: بدون همکاری ایران و ترکیه توسعه در دو طرف میسر نخواهد بود و به صراحت می‌گویم، در کنار هم بودن و نزدیکی دو کشور موجب قدرتمندی و ثروتمندی دو طرف می‌شود و جدایی این دو نیز موجب تضعیف طرفین و نباید فراموش کرد که علاوه بر نیاز متقابل، منطقه و جهان اسلام هم نیازمند اتحاد و نزدیکی ایران و ترکیه است. 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سفر هفته گذشته ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران به ترکیه گفت: وی در این سفر با فریدون سینرلی اوغلو قائم مقام وزارت خارجه ترکیه و نیز ایمیت یالچین معاون وزیر خارجه دیدار کرد و این دیدار 5 ساعته فرصتی برای طرح تمامی مسائل در ارتباط با ابعاد همه جانبه روابط دو کشور فراهم کرد.
به گفته بیکدلی، دو طرف در این سفر برنامه ریزی‌های سال 2016 را انجام دادند و پیشنهادهای خود را نیز ارائه کردند و در این راستا در شش ماهه نخست سالجاری میلادی احمد داود اوغلو نخست‌وزیر ترکیه از ایران دیدار خواهد کرد و سفر آقای ظریف به ترکیه انجام خواهد شد و علاوه بر آن آقای روحانی رئیس جمهوری کشورمان نیز برای شرکت در سومین اجلاس شورای عالی همکاری‌های راهبردی دو کشور به آنکارا سفر خواهد کرد.  
وی افزود: دیدار سه جانبه وزیران خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان در ایران و نیز مجموعه‌ای از سفرهای اقتصادی دو طرف نیز در شش ماهه نخست انجام خواهد شد.  
سفیر ایران در آنکارا هدفگذاری برای رساندن حجم تجارت دو کشور به رقم 35 میلیارد دلار در سال 2017 میلادی را یادآور شد و افزود: رقم یاد شده می‌تواند تحقق یابد، ایران و ترکیه در سال‌های تحریم رقم مبادلات اقتصادی 23 میلیارد دلار را تجربه کرده‌اند. دو کشور زیرساخت‌های لازم را برای رشد و توسعه اقتصادی فیمابین فراهم کرده‌اند.   
وی با تاکید بر اینکه طبق پیش بینی‌های به عمل آمده دو طرف در بخش انرژی می‌باید 15 میلیارد دلار حجم تجارت داشته باشند، گفت: مسئله حکمیت و داوری بین دو کشور به نتیجه رسیده و طرفین می‌توانند همکاری‌های خود در زمینه نفت، گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر را توسعه دهند. علاوه بر این قرار گرفتن ترکیه در مسیر ترانزیت ایران به اروپا فرصتی برای توسعه همکاری‌ها در بخش حمل و نقل فراهم می‌سازد.   
بیکدلی با اشاره به اینکه در یک سال و نیم گذشته از بخش خصوصی ترکیه برای دوران بعداز تحریم جهت شناسایی بازار ایران دعوت به عمل آمده است، اظهار داشت: ترکیه در دوران تحریم‌ها در کنار ایران قرار داشت و مردم ایران این مسئله را فراموش نخواهند کرد. ترکیه از مزیت‌های اقتصادی فراوانی در رابطه با اقتصاد ایران برخوردار است، ولی باید این مزیت‌ها را به حرکت درآورده و با رقبای قدرتمند خود رقابت کند.  
وی با اشاره به اینکه هنوز در بخش خصوصی ترکیه نوعی احتیاط در رابطه با بازار ایران وجود دارد، گفت: کارشناسان و صاحبنظران باید به بخش خصوصی در این رابطه جسارت بدهند.
سفیر ایران در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران ترک در زمینه تلاش ترکیه برای بهبود روابط با اسرائیل و نزدیکی ترکیه - عربستان و دیدگاه ایران در این زمینه عنوان کرد: روابط ایران و ترکیه ریشه دار و تاریخی است، هر دو کشور به منطقه و جهان اسلام تعلق دارند و گرایشات هر یک از دو کشور در سیاست‌های خارجی خود باید منطبق به روابط تاریخی و ریشه دار بین دو طرف تنظیم شود. از دید ایران اسرائیل یک رژیم غاصب است و ما اعتقاد داریم که کشورهای اسلامی نباید با رژیم صهیونیستی ارتباط داشته باشند. 
وی گفت: یکی از دستاوردهای حاکمیت حزب عدالت و توسعه نیز نزدیکی به ایران در این زمینه است و از دید ما مردم ایران و ترکیه در زمینه این دیدگاه موضع مشترکی دارند و در کنار یکدیگر هستند.
بیکدلی در مورد رابطه ترکیه با کشورهای اسلامی و عربستان گفت: ما نگرانی از این بابت نداریم و حتی آنها را نیز به این رابطه تشویق می‌کنیم. مشکلات ایران و عربستان باید حل شود. تلاش ما رفع بحران از منطقه است. ما در روابط خود با یکدیگر نباید علیه کشور ثالثی از جهان اسلام موضع گیری بکنیم، بالعکس باید تلاش ما حرکت بر مبنای دیدگاه متکی بر وحدت جهان اسلام باشد.
وی با تاکید بر اینکه نقش ایران و ترکیه در صلح و ثبات منطقه و جهان اسلام نقش محوری است، گفت: ایران و ترکیه باید در راستای وحدت جهان اسلام حرکت کرده و معضلات و مشکلات را با یاری یکدیگر حل کنند.
وی در پاسخ به سؤال دیگری در زمینه ادعاهای موجود در خصوص تلاش عربستان برای مداخله زمینی در سوریه و نگرانی‌های ترکیه از اتحادیه دموکراتیک کردستان سوریه عنوان کرد: عربستان سرزمین وحی است و قبله مسلمانان در عربستان قرار دارد و ما با مردم عربستان به عنوان بخشی از جهان اسلام روابط خوبی داریم.
بیکدلی گفت: متاسفانه سیاست‌های عربستان در طول چندین دهه گذشته منطقه را دچار بحران کرده و ما در هر بحران در منطقه دست داشتن سعودی‌ها را می‌بینیم. عربستان باید با واقعیت‌های منطقه کنار آمده و در جهت نزدیکی کشورهای منطقه و جهان اسلام عمل کند، نه در راستای تفرقه. ایران و ترکیه دو کشور قدرتمند و صاحب فرهنگ هستند و اجازه نخواهند داد که دیگر کشورها با مناسبات عمیق و تاریخی آنها بازی کنند. 
وی افزود: ایران و ترکیه دو کشور مدنی و متکی به آرای مردم هستند و این ویژگی ما را از دیگرکشورها که این ویژگی را ندارند متمایز می‌کند و ما اجازه نخواهیم داد، کشورهایی که ویژگی‌های ما در اتکا به آرای مردم و خواست ملت‌هایمان را ندارند در روابط ایران و ترکیه تاثیر بگذارند.
وی در ارتباط با وضعیت اتحادیه دموکراتیک کردستان سوریه نیز اظهار داشت: ما نگرانی‌های ترکیه را درک می‌کنیم و از دید ما راه‌حل مسئله سوریه کمک به شکل گیری یک دولت قدرتمند در دمشق است.
بیکدلی گفت: فعالیت گروه‌های مختلف در سوریه به دلیل خلاء قدرت در سوریه است و ما به جای اینکه خود را با حواشی مشغول کنیم باید به مسئله اصلی که کمک به حل و فصل اساسی مردم سوریه براساس انتخاب مردم آن کشور است، بپردازیم.

94/11/24 - 22:21





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن