تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه ماه شعبان، وسواس دل و پريشانى‏هاى جان را از بين مى‏برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820834920




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پوپوليسم گريزي در آمريكا


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: پوپوليسم گريزي در آمريكا
روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم مهدي مطهر نيا نوشت:
به گزارش نامه نیوز، وضعيت رقابت ميان دموكرات‌ها در آمريكا نشان‌دهنده شتاب چشم گير طبع سياسي مردم به سمت خرد گرايي سياسي است. پوپوليسم گريزي از ايالات متحده آمريكا آغاز شده است و جالب آن است كه به قرينه سياسي آن در ايران نيز پوپوليسم گريزي جهت‌گيري مثبتي را دنبال مي‌كند. افكار عمومي در آمريكا به سمت ايجاد يك فضاي مناسب در جهت اتخاذ موازنه مثبت در برابر راديكاليسم روي آورده است. هيلاري كلينتون تركيبي از بوش دوم و اوباماست و از اين جهت براي آينده ساختار قدرت در ايالات متحده آمريكا گزينه مطلوبي است.


او اگر چه به سياست‌هاي داخلي اوباما نزديك است اما در سياست خارجي در حد فاصل بين جمهوري‌خواهان و دمكرات‌هاي روشنفكر قرار مي‌گيرد كه اوباما در دهه گذشته آنها را نمايندگي كرده است لذا هيلاري كلينتون و سندرز به واقع پژواكي از اوباما هستند با اين تفاوت كه هيلاري كلينتون در صحنه سياست خارجي بيشتر گرايش به ايجاد يك فضاي نزديك به جمهوري‌خواهان را دنبال مي‌كند و سندرز در فضاي داخلي سياست‌هاي نزديك به چپ‌ها را پيش گرفته است و از اين جهت هر دو مرز‌هاي خود را با سياست‌هاي اوباما مشخص مي‌كنند.


با توجه به اينكه هم‌اكنون براي مردم آمريكا مسائل بين‌المللي بعد از موفقيت اوباما در مديريت بحران اقتصادي داخلي اولويت پيدا كرده است به طبع گرايش به سندرز هم در برخي از ايالت‌ها افزايش پيدا كرده است.


 در گذشته هيلاري كلينتون دچار نوعي غرور انتخاباتي شده بود چرا كه دستاورد‌هاي ناشي از مديريت اوباما در سال 2008 و همچنين پيامد‌هاي ناشي از حدود چهار سال تكيه دادن بر وزارت امور خارجه آمريكا او را به اين سمت سوق داده بود كه بدون دردسر خواهد توانست به عنوان كانديداي دمكرات‌ها چهره نشان دهد و با توجه به شكاف عظيمي كه در جمهوري‌خواهان ديده مي‌شود بتواند زمينه‌هاي موفقيت خود را فراهم سازد اما دو ايالت آيووا و نيوهمپشاير در انتخابات آمريكا نشان داد سندرز رقيب قابل توجهي است كه مي‌تواند اقشار دانشجويي، روشنفكر و جوانان را به سمت خود جلب كند و لذا كار بر هيلاري كلينتون در ايووا سخت و در نيوهمپشاير با شكست روبه رو شد.


 هم‌اكنون كمپين انتخاباتي هيلاري كلينتون بايد تمام توان خود را به خرج دهد تا بتواند زمينه‌هاي موفقيت خود را بيش از گذشته فراهم سازد از اين جهت سندرز اگر چه هم‌اكنون در بعضي از نظر سنجي‌ها رقيب كلينتون است اما همچنان هيلاري كلينتون بخت اول در بين دمكرات‌ها را داراست لذا از اين به بعد هيلاري كلينتون بايد با چشمان باز مواظب سندرز باشد چرا كه ممكن است خاطره سال 2008 وي با اوباما بار ديگر براي وي تداعي شود لذا آنچه موجب شده بافت متن جامعه آمريكايي زمينه‌هاي ارتقای جايگاه سندرز را به وجود آورد، پوپوليسم گريزي است كه به هر ترتيب زمينه‌ها و جهت‌گيري‌هاي سياسي به سمت گذاره‌هاي روشن انديشانه را فراهم ساخته است لذا در مقام مقايسه بين اين دو بايد گفت سندرز ادبياتي را برگزيده است كه با واقعيت‌هاي مورد علاقه افكار عمومي آشنا‌تر است.


 در طرف ديگر رقابت در آمريكا، جمهوري‌خواهان قرار دارند، جمهوري‌خواهان با كروز و ترامپ در آيووا نشان داده‌اند كه نوعي از هم پاشيدگي در ميان آنها هنوز وجود دارد، بر عكس دموكرات‌ها كه در طرف خردورزي سياسي و پوپوليسم گريزي قرار گرفته‌اند به واسطه ضعف دروني حزب جمهوري‌خواه و عدم موفقيت نئوكان‌ها در جذب آراي عمومي شاهد هستيم كه بدنه جمهوري‌خواهان به سمت گفتار درماني جهت‌گيري پيدا مي‌كند، البته نبايد فراموش كنيم كه نيوهمپشاير اگر چه دومين ايستگاه است ولي يكي از ايستگاه‌هاي پنجاه گانه است و آنچه بيشتر بايد در اين دو ايالت توجه شود دقت به جايگاه آيووا و راي‌گيري مستقيم در آيووا براي كسب آراي بيشتر به مانند تبليغات خياباني و راي‌گيري رستوراني است كه شاهد بوديم اين كروز بود كه توانست با فاصله قابل توجهي در آيووا به پيروزي دست يابد.


جمهوري‌خواهان در نهايت به سمت و سوي ايجاد فضايي خواهند رفت كه بتوانند در برابر هيلاري كلينتون به رقابت بپردازند و از اين نظر اگر هيلاري اگر امكان برد بيشتري پيدا كند جهت‌گيري حزب جمهوري‌خواه به سمت ترامپ افزايش پيدا خواهد كرد ولي در صورت پيروزي سندرز دموكرات احتمال راي آوري ترامپ از سوي افكار عمومي پايين خواهد آمد.اين در حالي است كه كلينتون زمينه‌هاي فضا‌سازي‌هاي عوام پسند را در حوزه سياست خارجي همراه دارد و جهت‌گيري‌هاي سندرز در حوزه سياست خارجي شفاف و در مقابل ترامپ است. لذا به احتمال زياد ترامپ نتواند مقابل سندرز به عنوان يك رقيب قوي ظاهر شود.


منبع: روزنامه آرمان


۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن