واضح آرشیو وب فارسی:گیل نگاه:
گیل نگاه/معین موسوی: گروه خورشید نماینده تئاتر گیلان با اجرای نمایش «ملودی شهر بارانی» در بخش مرور جشنواره تئاتر فجر یکی از نمایشهایی بود که مورد توجه تماشاگران قرار گرفت.علیرضا پارسی کارگردان نمایش با انتخاب آخرین اثر اکبر رادی کاری هوشمندانهای انجام داد؛ رادی قطعا چهرهی فراموش ناشدنی تئاتر کشورمان است که به درستی او را وجدان تئاتر اجتماعی و متعهد ایران خواندهاند.پارسی از طریق دراماتورژی حذف و تعدیل پارههای توصیفی غیرضرور متن رادی برای امروز، که به کاهش حدودا ۳۰ در صدی متن انجامیده است تاکیدهای غیردراماتیک در حوزهی صحنه آراییهای عظیم رئالیستیک و مخرب معمول شده در اجراهای سالهای اخیرآثار رادی را نادیده گرفت.کارگردان استفادهی منطقی، غیرتحمیلی، بیحاشیه و دراماتیک از موسیقی داشته و بازیهای صادقانه و درک شدهی بازیگران، به رغم برخی ضعفهای قابل رفع و نه چندان جدی در طول روایت، به اجرایی تاثیرگذار و در هیات پیشنهادی قابل تامل برای بازنگری در نحوهی اجرای آثار اکبر رادی دست یافته که از بسیاری جهات قابل تقدیر و مطالعه است.در اجرای گروه علیرضا پارسی از «ملودی شهربارانی» بیاغراق، تقریبا تمامی روح و جانمایهی دراماتیک اثر رادی، با همهی ظرایف و دقایق حسی و عاطفی پنهان ماندهی آن در پس لایههای نشانهای متن، بروز و ظهور عینی مییابند.از ویژگیهای رویکرد بیحاشیه و صادقانهی کارگردان به متن رادی، تسهیل شرایط برای رمزگشاییهای بیحاشیه و بیدردسر مخاطب از نشانههای کلامی و غیرکلامی جاری در متن، ازجمله، آهنگ، ملودی، باران، شهر بارانی، برامس، عینک، عصای آبنوس و… از خلال گفتوگوها و کنشهای دراماتیک بازیگران است.همچنین جا دارد از بازیهای درک شدهی رسول زنده دل در نقش «مهیار»، تیما کریمی در نقش «آفاق»، سودابه ابراهیمی در نقش «گیلان»، مریم جهانی در نقش «ماری» و بویژه محمد شکوری در نقش «بهمن» یاد کنیم که بار اصلی انتقال مفاهیم نمایش را بردوش میکشند.رسول زنده دل، ایفا گر تقش مهیار اگر چه نقشی بیفراز و نشیب را اجرا میکرد و روند داستان امکان درخشش و عصیان را از او گرفته بود اما با حسن استفاده ازاندک فرصتهایی که متن به او داده بود، آنچنان درخشید که قطعا نقش او را درجلب توجه منتقدین و تماشاگران نمیتوان انکار کرد.بدین ترتیب اجرای گروه رشت از نمایشنامهی ملودی شهر بارانی به یکی از اجراهای آموزنده و یکی از رویکردهای مثال زدنی دوران معاصر به آثار زنده یاد اکبر رادی تبدیل شد.یادمان باشد که اکبر رادی در ملودی شهربارانی کوشیده است سمفونی تاریخ معاصرکشورش را ازطریق زخمه زدن به سیم وجودی آدمهای نمایش خود که هرکدام از یکسو نمونهای تیپیکال ازطبقات اجتماعی وازسوی دیگر نمادی ازجهت گیریهای تاریخی درمقطعی پرتناقض ازتاریخ کشورمان هستند خلق کند. هم آوایی ملودیک نواها و سازهای مختلف در ملودی شهربارانی، در نهایت صداقت و سادگی، موسیقی چند صدایی تاریخ پرفراز و نشیب امروز ودیروز کشور ما را واگویه میکند که به نوبهی خود، زمینههای مناسبی برای خوانشهای معاصرتر امروز و فردای تئاترما از این متن و نیز از سایرمتون او را دراختیار خوانش گران آینده قرار میدهد.
۲۲ بهمن ۱۳۹۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: گیل نگاه]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]