واضح آرشیو وب فارسی:قانون: د ر هشتمین روز فعالیت های کاخ جشنواره که تا نزد یک 3 بامد اد سه شنبه اد امه د اشت، هیچ نشستی برگزار نشد و باز هم اکثر فیلم های به نمایش د رآمد ه صحنه های مرگ و قتل د اشت. د ر حالی که از ساعت 10 روز د وشنبه خبرنگاران و عکاسان برای پوشش نشست های خبری عازم کاخ جشنواره شد ه بود ند اما هیچ نشستی برگزار نشد . پیش از این اعلام شد ه بود که نشست فیلم «مالاریا» برگزار نمی شود و د و نشست د یگر هم که به «د ختر» و «خماری» اختصاص د اشت به د لیل کسالت رضا میرکریمی و منیژه حکمت برگزار نشد . بعد از بر پا نشد ن نشست های روز گذشته، مد یر ارتباطات و اطلاع رسانی جشنواره فیلم فجر ضمن پوزش از اهالی رسانه اعلام کرد : آرزوی همه عوامل جشنواره، برگزاری منظم نشست های خبری بود که برخی از عوامل فیلم های سینمایی بنا به د لایل مختلفی تمایلی به حضور د ر این نشست ها ند اشتند اما اصحاب رسانه این تعامل را به بهترین نحو ممکن انجام د اد ند و لایق تقد یر و قد رد انی هستند . طی شب های گذشته بسیاری از اهالی رسانه تا نیمه شب د ر کاخ جشنواره حضور د اشتند و پس از چند ساعت بار د یگر برای پوشش نشست ها به سالن همایش های میلاد بازگشتند که د ر اکثر نشست های این د وره، عوامل فیلم ها ضمن انتقاد از این برنامه فشرد ه از تلاش خبرنگاران و عکاسان تقد یر کرد ند . «ممیرو» فیلم هنر و تجربه د ر روز هشتم بود که علی رغم حضور تعد اد اند کی د ر سالن با استقبال حاضران همراه شد . د ر فرش قرمز این فیلم حضور برخی عوامل با لباس محلی جلب توجه می کرد . «پل خواب» د ر بخش نگاه نو د یگر فیلم روز گذشته بود که اکبر زنجانپور با بازی د ر این فیلم پس از 20 سال به سینما آمد . د ر مراسم فرش قرمز این فیلم حضور شمس لنگرود ی و جواد مجابی به عنوان د و چهره اد بی و گلوریا هارد ی همسر ساعد سهیلی که این روزها «کیمیا» را د ر حال پخش د ارد جلب توجه می کرد . «عاد ت نمی کنیم» فیلم ساعت 21 روز هشتم بود که برای آن ظرفیت سالن کاملا پر شد و تعد اد زیاد ی هم روی پله ها به تماشای این فیلم نشستند . هد یه تهرانی، محمد رضا فروتن و حمید آذرنگ به عنوان بازیگران اصلی این فیلم از غایبان مراسم فرش قرمز و نمایش فیلم بود ند . فروتن برای فیلم «نقطه کور» هم به کاخ جشنواره نیامد ه بود . «براد رم خسرو» از د یگر فیلم های به نمایش د رآمد ه د ر روز گذشته بود که این فیلم هم به ویژه با بازی شهاب حسینی د ر نقش یک بیمار روانی با استقبال همراه شد . مراسم فرش قرمز این فیلم د ر غیاب شهاب حسینی برگزار شد و ناصر هاشمی پس از سال ها با «براد رم خسرو» به جشنواره فیلم فجر آمد . آخرین سانس روز گذشته به «اژد ها وارد می شود » اختصاص د اشت که ساعت یک بامد اد روی پرد ه رفت و علی رغم فضای گفت وگوی مستند ی که بخش هایی از فیلم د اشت، با استقبال همراه شد . پیش از این اعلام شد ه بود که گروه سازند ه فیلم روی فرش قرمز حاضر نخواهند شد اما پیش از نمایش د ر برج میلاد حضور خواهند د اشت. د ر حالی که پیش از آغاز فیلم های روز گذشته تیزر های «د یرین د یرین» با موضوع مضرات سیگار پخش شد اما به روال روزهای قبل، همه فیلم های به نمایش د رآمد ه صحنه های متعد د ی از کشید ن سیگار د اشتند و از پنج فیلم د استانی نیز تماشاگران د ر چهار فیلم شاهد صحنه های مرگ و قتل بود ند . کامبوزیا پرتوی، شاد مهر راستین، ساره بیات، بهروز افخمی، مرجان شیرمحمد ی، رسول توکلی، اسماعیل عفیفه و رعنا آزاد ی ور از چهره های روز هشتم د ر کاخ جشنواره بود ند که نام شان د ر روزهای قبل قید نشد ه بود . اژد ها وارد می شود کارگرد ان :مانی حقیقی امتیاز: چهار ستاره «اژد ها وارد می شود » قطعا کنجکاوی برانگیزترین فیلم جشنواره سی وچهارماست.مانی حقیقی د ر آخرین فیلمش از ترکیب عجیب و غریبی استفاد ه کرد ه. ترکیبی که توضیح منطقی و باورپذیری یافته. د ر واقع بخشی از فیلم که به صورت مصاحبه و گفت وگو است فرمتی شبیه به یک مستند ساختگی(ماکیومنتری) به فیلم می د هد و بخش د یگر فیلم پست مد رن است. یعنی صحنه هایی که د ر آن تئاتر نعلبند یان بازسازی شد ه و یا تصاویر خشت و آینه پخش می شود و حواد ث عجیب و غریبی رخ می د هد با این تفاوت که لحن هجو و کمد ی سیاه ند ارد . د استان محوری فیلم مانند د استان د رخشان بهرام صاد قی«ملکوت» شروع می شود . یعنی د ر ابتد ا شخصیتی برای انجام کاری می رود و به سرعت متوجه حواد ث عجیب و غریبی می شود که ماموریت اولیه اش تنها بهانه یا د روازه ای است برای ورود به د استان. د رست مانند د استان «ملکوت» که حلول جن د ر آقای مود ت تنها بهانه ای است برای شروع د استان و د ر اد امه د یگر هیچ اهمیتی ند ارد . همچنین همانند ملکوت فیلم هیچ شخصیت اصلی یا اولی ند ارد . از این منظر که تک تک نماهای فیلم توجیه منطقی د ارد و هیچ کد ام کارکرد ی اضافی ند ارند «اژد ها وارد می شود » فیلم موفقی است و سیر و اد امه روند د استان د ر نهایت با حل معما و کشف واقعیت به پایان می رسد و از این نظر هم مخاطب د ر انتهای جست وجوهایش به نتیجه می رسد و معمای صد اگذار مفقود شد ه فیلم «خشت و آینه» حل می شود .فیلم د ر سطح بصری بسیار چشمگیر و د رخشان است. طراحی صحنه و لباس فوق العاد ه است و همچنین فیلمبرد اری بهمنش خیره کنند ه.اکستریملانگ شات های فیلم با کلوت هایی د ر پس زمینه به شد ت شبیه نماهای مشابه د ر سینمای وسترن است. به نوعی «اژد ها وارد می شود » عجیب و غریب ترین فیلم تاریخ سینمای ماست که عجیب و غریب بود نش د لیل د ارد و مستد ل است.همچنین فرم روایی آن متهورانه و ساختارشکنانه است د ر حد ی که هیچ نمونه مشابه د اخلی ند ارد .نمونه مشابه خارجی هم گمان نمی کنم د اشته باشد .به نوعی تجربه ای نو و بد یع است د ر سینما. «پل خواب» کارگرد ان :اکتای براهنی امتیاز: د و ستاره فیلمی است د رحد فاصل فیلمی به شد ت میانمایه و متوسط تا فیلمی بد که از «جنایات و مکافات» قله اد بیات جهان-د استایوفسکی- تنها یک پوسته ظاهری از راسکولنیکف (ساعد سهیلی) و مارمالاد وف (هومن سید ی) و ایوانونا(شهین تسلیمی) و خواهر ایوانونا و سونیا(آناهیتا افشار)د ارد .به جای ماد ر د ر د استان واقعی راسکولنیکفِ براهنی یک پد ر (اکبر زنجانپور) د ارد . تنها سکانس جنایت منبع و بهانه اقتباس فیلم بود ه و مابقی ماجرا به کل متفاوت از د استان اصلی است. یعنی نه انگیزه های قتل همانند د استان از عمق قابل اتکایی برخورد ار است و نه اینکه اساسا شخصیتی که سهیلی بازی می کند شخصیتی همچون راسکولی نیکف د رونی است و از بحران های ذهنی رنج می برد و نه از بعد جنایت د چار بحران جنون می شود . یعنی زمانی که د ر انتها سهیلی د ر حال اعتراف به رفیقش هومن سید ی است هیچ کنش د رونی و منطقی برای سهیلی تد ارک د ید ه نشد ه که با سیر آن به مرحله اعتراف برسد و همچنین توضیحی برای رابطه پد ر ود وستِ پسرش(هومن سید ی) وجود ند ارد که سبب اطلاع پد ر از جنایت پسرش می شود .همچنین شک و پارانویای سهیلی نسبت به اطرافیانش با مخد ر شیشه منتقل نمی شود و مضمون تحقیر سهیلی هم عمق کافی ند ارد .رابطه آناهیتا افشار با سهیلی هم د رست و حسابی باورپذیر نیست.د رواقع عشقی نمی بینیم تنها رفاقت بین آن ها وجود د ارد و نه عشق و رابطه عاطفی و احساسی که ملزم به طی مسیری د رونی د ر شخصیت است. با این حال فیلم براهنی د ر فیلمنامه و اجرا اصلا بد نیست. فیلم د استانش را با پایان بند ی سانتی مانتال که می خواهد مخاطبش را تحت تاثیر قرار د هد می بند د که به نظرم با شخصیت پرد ازی نسبتا منطقی و توجیه پذیر زنجانپور و توضیحات بسند ه و منطقی ای که د ر مورد رابطه او با پسرش د ر میزانسن و د یالوگ وجود د ارد د ر تاثیرگذاری نهایی نسبتا موفق است. همچنین یک هومن سید ی جذاب اما تکراری د ارد که د ر این نقش بسیار د ید ه شد ه و یک سکانس تاحد ود ی نفسگیر که به نوعی کل فیلم را نجات می د هد . یک پلان سکانس هفت،هشت د قیقه ای د ید نی د ر کارگرد انی و اجرا که ساعد سهیلی هم خوب از پس آن سکانس برمی آید . آد ت نمی کنیم کارگرد ان :ابراهیم ابراهیمیان امتیاز: سه ستاره د ومین فیلم ابراهیمیان به مراتب بهتر و جلوتر از فیلم قبلی او «ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه» است.هرچند که به علت مضامینی بسیار تکرارشوند ه مانند سوءتفاهم، قضاوت ناد رست، کتمان حقیقت و د روغگویی خیلی ها به فیلم برچسب «فرهاد یستی» می زنند اما این فی نفسه د لیلی برای بد بود ن یک فیلم نیست. سارا سلطانی د ر فیلمنامه بسیار موجز روابط را پیش می برد و با بسط و توسعه آن به سوءتفاهم ها د امن می زند .د ر واقع ماد ه خام سلطانی پیرنگی معمایی است که د ر سیر و روند د استان مخاطبش را د ر شکی ناد رست فرو می برد و د ر نهایت برگ برند ه و غافلگیر کنند ه اش را رو می کند .د استان کشش لازم برای د نبال کرد ن تا انتها را د ارد و این امتیاز فیلم ابراهیمیان است. هرچند به نظرم پایان باز د استان متناسب با فیلم نیست. د ر پایان فیلم رابطه مهتاب(ساره بیات) با احمد (محمد رضا فروتن) به یک نقطه مشخص و معینی می رسد یعنی با کشف شد ن حقیقت به نوعی یک شخصیت تبرئه و یک رابطه زن و شوهری تکلیفش مشخص می شود مسئله ای که د ر مورد سرنوشت رابطه زوج سیما(هد یه تهرانی) و منصور(حمید رضا آذرنگ)روشن نیست و اما و اگر و حد س د رمورد شان تا بی نهایت می تواند اد امه د اشته باشد .د ر نهایت به نظر می رسد زوج ابراهیمیان-سلطانی توانسته اند به اجرا و ترسیم قابل قبولی برسند . فیلم غالبا د ر فضاهای بسته می گذرد و این خفگی موجود بر پرد ه به مخاطب منتقل می شود . با توجه به صحبت های کارگرد ان پیرامون مسئله «قضاوت نکرد ن» توضیح یک نکته ضروری است.قضاوت کرد ن امری طبیعی و ذهنی و ناخود آگاه است و انسان نمی تواند مانع آن شود .هر انسانی قضاوت د ارد، د ست خود ش نیست این روند ی ناخود آگاه است و شاید ترجمه د رست و منطقی تر عبارت «ما نباید همد یگر را قضاوت کنیم» این باشد که«نباید لزوما قضاوت خود را بیان کنیم»-که البته صاحب این کیبورد با این گزاره هم مخالف است- و مهم تر از همه مخاطب به سینما می رود تا موضع ابراهیمیان یا هر فیلمسازی را نسبت به موضوع و مضمون فیلم ببیند . فیلمساز د ر مقام خالق باید د ید گاه و نظرش را د ر فیلم بگنجاند و نه برعکس فیلم را از آن تهی کند و نسبت به مضامین و موضوع فیلم خنثی و منفعل باشد . گرچه برخلاف گفته کارگرد ان، فیلم قضاوت د ارد و این نکته مثبتش است.فیلمساز د رمورد تک تک مضامینی که د ر ابتد ا به آن اشاره شد قضاوتی مشخص و اخلاقی د ارد .
چهارشنبه ، ۲۱بهمن۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: قانون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]