تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك درهم صدقه دادن از يك روز روزه مستحبى برتر و والاتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827180724




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روایت مشروب فروشی و همبستری در جشنواره فیلم فجر/ ساخته هایی بی هویت با فرهنگ ایرانی/ فیلم «من» و شخصیت پردازی ناقص


واضح آرشیو وب فارسی:سراج24: چگونه فیلمی که شخصیت اولش، فعالیت مشروب سازی و مشروب فروشی داشته و یکی از سکانس هایش به شکلی علنی پیشنهاد زن به پسرجوان را مبنی بر همخوابی جهت گرفتن تصویر و به اشتراک گذاشتن را مطرح می نماید، در جشنواره ای با عنوان فجر پذیرفته می شود؟گروه فرهنگی « سراج24 »- مرتضی اسماعیل دوست : جشنواره فیلم فجر که براساس اهداف والایی چون گرامیداشت ایامی گرانقدر و پاسداشت نگاهی همراستا با طلیعه انقلاب اسلامی ایجاد شده است، متاسفانه در سی و چهار دوره از برگزاری اش نتوانسته در مسیر حقیقی خود گام بردارد و همچنان شاهد آثاری بیگانه با هویت فجر و انقلاب شکوهمند اسلامی در جشنواره ای موسوم به «فجر» می باشیم. فیلم هایی که نگره ای غرب زده و برداشتی خلاف شان فرهنگ و آئین این سرزمین را براساس تصور دورافناده سازندگان شان به تصویر درمی آورند و در جایی به فراموش یافتگی مردمان عصر انقلاب در خاموشی نوع زیستن اشاره دارند! و جایی دیگر قلب خانواده ها را با نمایش بی بند و باری از ارتباط میان افراد به درد درمی آورند. اما روز جمعه و در جریان تماشای مرتب روزانه ام از جشنواره سی و چهارم فیلم فجر، شاهد اثری بودم که ابهامی بزرگ برایم در بر داشت که چگونه می شود در این جشن گرانقدر بهمن آزادی شاهد حضور فیلمی با فاصله ای آشکار با آرمان های انقلاب هستیم؟ آیا هیات انتخاب به کیفیت والای فیلم «من» در این رخداد نظر داشته و این فیلم را اثری در ارتقای صنعت و هنر سینمای کشور دانسته اند؟ اگر چنین فرض غریبی را دنبال نماییم و اثر را در کالبدشکافی فنی از استانداردهای سینمایی مورد بررسی قرار دهیم، این موضوع به کل منتفی خواهد بود و اگر چنین فرضی به یقین هیات انتخاب درآمده باشد، باید به سواد سینمایی افراد گزینش گر تردیدی اساسی داشت. چرا که اصولا روایت پراکنده و شخصیت پردازی ناقص و نبود عناصر دراماتیک در فیلم «من» هرگونه توانایی سینمایی را از آن ساقط ساخته است. اما نگاه بعدی به ابهام اولیه بیشتر دامن خواهد زد و باز این سوال را به شکلی رساتر فریاد می زند که چگونه فیلمی که شخصیت اولش، فعالیت مشروب سازی و مشروب فروشی داشته و یکی از سکانس هایش به شکلی علنی پیشنهاد زن به پسرجوان را مبنی بر همخوابی جهت گرفتن تصویر و به اشتراک گذاشتن را مطرح می نماید، در جشنواره ای با عنوان فجر پذیرفته می شود؟! این چه نگاه و چه انتخاب و چه جشنواره ای است که مدیرانش توجهی به فهم معنای صادر شده از میان کلام و رفتار و تصاویر نشسته از آن در ذهن انبوه مخاطبان ندارند! و چرا هر اثری را که احتمال بالایی از عدم اکرانشان در اکران سراسری و یا حداقل حذف سکانس های مساله دار وجود دارد، بدون هرگونه ممیزی وارد جشنواره می کنند؟ فیلم «من» به کارگردانی سهیل بیرقی اشاره به داستان زنی همه کاره! با نام آذر که سودای ثروت اندوزی از هر راه مشروع و نامشروع دارد، می پردازد و البته چنان در لفافه گفته شده و حفره هایی اساسی در فیلمنامه دارد که اصلا مشخص نمی شود که کاراکتر اصلی فیلم با بازی لیلا حاتمی چه دردی دارد و چه پیشینه ای داشته و اصلا چرا این گونه اعمال گاها مالیخولیایی را صورت می دهد؟! کاراکتر آذر هر کاری انجام می دهد و در این میان نویسنده و فیلمساز به شکلی ظریف همه عناصر و مسئولان این مملکت را به انواع تهمت ها می کشاند. از پزشک سازمان نظام وظیفه که پولی گرفته و جوانی با نام مجتبی را معاف می کند تا سازمان اوقاف که زمین زنی با نام ملیحه را از آن خود ساخته و قبرستانی از آن شکل می دهد! در این میان یکی از افرادی که برای شهرت خوانندگی و برای گرفتن مجوز کنسرت با زن در ارتباط است، سعی بر رفاقت و ارتباط با وی دارد و به طور دائم آذر را سوار موتورش می کند. در یکی از ارتباطات انجام یافته وقتی آذر در خانه پسر حضور دارد، پیشنهاد گذاشتن دوربین در اتاق خانه و قرار دادن تخت و در واقع همبستری می کند تا پسر از فیلم تهیه شده بتواند به شهرت برسد! و هنگامی که با نظر مخالف پسر مواجه می شود، به او طعنه می زند که وجودش را ندارد! پسری که بعدها در داستان بی هویت فیلم مشخص می شود که ماموری جهت گرفتن اطلاعات از آذر بوده است. سهیل بیرقی که در گذشته سابقه دستیاری کارگردانی آشنا چون عبدالرضا کاهانی را به عهده داشته است، در فیلم «من» نیز از مشاوره وی بهره برده است و وجود انواع دشنام گویی هم در راستای سبک خاص فیلمسازی کارگردان آثاری بی اخلاقی چون «استراحت مطلق» بوده است. مساله مهم در این میان بی توجهی مدیران و مجریان جشنواره از حضور ساخته هایی بی هویت از فرهنگ ایرانی است و انگار انتخاب چند اثر در هر دوره از جشنواره فیلم فجر نوعی گشاده رویی به برخی مخاطبان محدود و بی هویت می باشد، چنان که بسیاری از آثار اکران شده در سال های گذشته مانند «عصبانی نیستم» و «شیفتگی» بعد از حضور در جشنواره فیلم فجر به دلیل ماهیت نامناسب محتوایی برای همیشه توقیف شدند.


یکشنبه ، ۱۸بهمن۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سراج24]
[مشاهده در: www.seraj24.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن