تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835519766
توصیه آیت الله بهجت برای قضانشدن نماز صبح
واضح آرشیو وب فارسی:اتاق خبر 24: شیخ نخودکی در وصیت خود به فرزندش می گوید: اگر آدمی چهل روز به ریاضت و عبادت بپردازد، ولی یک بار نماز صبح از او فوت شود، نتیجه آن چهل روز عبادت بی ارزش خواهد شد.اتاق خبر 24 : مرحوم کلینى و شیخ طوسى و طبرسى از زهرى نقل کرده اند که گفت: مدت طولانی در طلب حضرت مهدى(عج) بودم و در این راه اموال فراوانى در راه خدا خرج کردم، اما به هدف نرسیدم، تا اینکه به خدمت محمد بن عثمان یکی از نواب خاص اربعه رسیدم و مدتى در محضر او بودم، روزى از او به التماس خواستم که مرا خدمت امام زمان(عج) ببرد. محمد بن عثمان پاسخ منفى داد، ولى در مقابل تضرع بسیار من، سرانجام لطف کرد و فرمود: فردا اول وقت بیا، فردا صبح نزد وى رفتم، دیدم جوانى که در زیبایى و خوشبویى از همه کس بهتر و لباس تجار بر تن داشت؛ با وى است و چیزى در آستین دارد. وقتى نظرم به او افتاد، نزدیک محمد بن عثمان رفتم، ولى او به من اشاره کرد که به طرف آن جوان برگردم، من هم به طرف جوان برگشتم و سؤالاتى از وى کرددم و هر چه می خواستم به من جواب داد، آنگاه رفت که داخل خانه شود و آن خانه، چندان مورد نظر نبود. محمد بن عثمان به من گفت: اگر می خواهى چیزى بپرسى بپرس که دیگر بعد از این او را نمی بینى. من هم به دنبال او رفتم که سؤالاتى بپرسم، ولى او گوش نداد و داخل خانه شد و جز این دو جمله نفرمود: «مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ أَخَّرَ الْعِشَاءَ إِلَى أَنْ تَشْتَبِکَ النُّجُومُ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ أَخَّرَ الْغَدَاةَ إِلَى أَنْ تَنْقَضِیَ النُّجُوم»؛(1) از رحمت خدا به دور است، از رحمت خدا به دور است، کسى که نماز مغرب را بقدرى به تأخیر بیندازد تا ستاره ها نمایان شوند، از رحمت خدا به دور است از رحمت خدا به دور است کسی که نماز صبح را چندان به تأخیر بیندازد تا ستاره ها دیده نشوند. نماز صبح نسبت به دیگر نمازهای یومیه نقش بسزایی در تقویت بعد معنوی انسان دارد. همچنین به لحاظ ارزش زمانی و تأثیرگذاری آن در استجابت دعا جایگاه ویژه ای دارد. شاید برخورداری از شرایط ویژه از بعد زمان فلق و صبح صادق آن را با اهمیت تر کرده است. حجت الاسلام حسن هرمز از کارشناسان مرکز تخصصی نماز درباره اهمیت نماز صبح این طور می نویسد: در واقع نماز صبح، پیروزی نفس رحمانی بر هوی و هوس شیطانی است. زمانی که شیطان در تلاش است تا مانع بیدار شدن انسان مؤمن، برای اقامه نماز شده و همواره او را دعوت می کند تا در خواب ناز بماند، ازاین رو نماز صبح شرایط سخت تری برای مبارزه با شیطان داشته و پیروزی در این میدان، لذت و حلاوت بی شماری دارد و در نتیجه ثواب اخروی و سودمندی بیشتری بر آن مترتب است اما برخی دلایل اهمیت نماز صبح عبارتند از: مشهود ملائکه بودن قرآن کریم دراین باره می فرماید: «إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کانَ مَشْهُودا»(2)؛ همانا قرآن فجر(نماز صبح )، مشهود فرشتگان شب و روز است! قرآن به معنى چیزى است که قرائت مى شود و قرآن فجر روى هم رفته اشاره به نماز فجر است.(3) آیه فوق مى گوید: «إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کانَ مَشْهُوداً» نماز صبح مورد مشاهده است، اکنون این سؤال پیش مى آید که مشاهده چه کسانى؟ روایاتى که در تفسیر این آیه به ما رسیده(4) مى گوید: نماز صبح مشهود ملائکه شب و روز است، زیرا در آغاز صبح فرشتگان شب که مراقب بندگان خدایند جاى خود را به فرشتگان روز مى دهند و چون نماز صبح در همان آغاز طلوع انجام مى گیرد هر دو گروه آن را مشاهده کرده و بر آن گواهى مى دهند. در روایت دیگر امام صادق(ع) در پاسخ اسحاق بن عمار می فرمایند: «فَإِذَا صَلَّى الْعَبْدُ الصُّبْحَ مَعَ طُلُوعِ الْفَجْرِ أُثْبِتَتْ لَهُ مَرَّتَیْنِ أَثْبَتَهَا مَلَائِکَةُ اللَّیْلِ وَ مَلَائِکَةُ النَّهَارِ»(5)؛ وقتی بنده ای نماز صبح را هنگام طلوع فجر بخواند دو بار برای او نوشته می شود، هم ملائکه لیل آن را ثبت می کنند و هم ملائکه نهار. بنابراین اگر انسان توجه کند که نماز صبح چنین عظمت و خصوصیتی دارد، هرگز به خود اجازه نخواهد داد که نماز صبح او قضا شود و اگر انجام نماز صبح از زمان طلوع فجر بگذرد و یک ساعت یا نیم ساعت بعد از طلوع فجر خوانده شود، دیگر این اثر و این خصوصیت را نخواهد داشت. اگر کسی می خواهد نمازش مورد شهادت و نظر ملائکه لیل و نهار باشد، باید آن را اول طلوع فجر که هنگام صعود و عروج ملائکه شب به آسمان و وقت نزول ملائکة نهار بر زمین است بخواند تا این دو گروه از فرشتگان نماز او را ثبت کنند، برادران و خواهران ایمانی حتماً نسبت به نماز صبحشان مقید باشند و در آن سهل انگاری نکنند. بدانند آثار بزرگ و برکات فراوانی در نماز اول وقت صبح وجود دارد. در زمان حیات آیت الله فاضل لنکرانی، پیرمردی از کشور آذربایجان خدمت ایشان آمده بود، نکته ای را گفت که واقعاً جای تعجب داشت و به حال او باید غبطه خورد. آن پیرمرد گفت در تمام دوران کمونیستی یک بار نماز صبح او قضا نشده است، این چه لذتی دارد، فردی که 70 ـ 80 سال عمر کرده وقتی به گذشته خود نگاه می کند و می خواهد به اعمالش نمره بدهد، به نماز خود می نگرد می بیند، الحمدلله هیچ یک از نمازهایش قضا نشده و اگر همین لحظه از دنیا برود نمازی بر ذمّه او وجود ندارد. اما برخی دیگر از انسان ها که سن کمتری هم دارند وقتی به گذشته خود نگاه می کنند می بینند برخی از نمازهایشان قضا شده! حالا به جای اینکه به سرعت مبادرت به قضای آن کرده و تکلیف خود را انجام دهند، آن را به امروز و فردا واگذار می کنند تا پایان عمرشان فرا می رسد و موفق به انجام قضای آن هم نمی شوند، بعد از مرگ هم معلوم نیست، ورثه او این کار را انجام بدهند. بنابراین نسبت به گذشته خود تأمل کنیم، اگر احتمال می دهیم نمازی از ما فوت شده حتماً آن را قضا کنیم. آیه شریفه «إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کَانَ مَشْهُوداً» یادمان باشد، شب که می خواهیم بخوابیم از خدای تبارک و تعالی استمداد کنیم، خدایا تو خودت ما را برای نماز صبح بیدار کن، خدایا تو عنایت کن و ما را به محفل نورانی خود و به بزم عاشقان و مناجات کنندگان خودت راه بده، شما امتحان کنید، بزرگان ما بارها فرمودند نمی شود انسان شب از خدا طلب کند، حتی نماز شب را، اما موفق به نماز شب نشود، به جای اینکه به این و آن سفارش کنیم که ما را برای نماز صبح بیدار کنید از خدا و ملائکه الهی بخواهیم، از آنهایی که دائماً بیدارند و توجه دارند. حال اگر واقعاً دغدغه داشته باشیم، چنانچه یک روز صبح از خواب بلند شویم و ببینیم نیم ساعت از اذان گذشته، بگوئیم عجب! ملائکه لیل رفتند و شاهد نماز امروز نبودند و این چه خسارت بزرگی است! اگر یک مقدار این حال را در خود ایجاد کنیم مطمئن باشید که همیشه هنگام اذان صبح برای نماز و مناجات با خدای تبارک و تعالی بیدار هستیم، معنای این آیه را همه بدانند و به ذهن بسپارند، در حال راه رفتن این را با خود زمزمه کنند(6). تأکید برگزاری نماز صبح به جماعت یکی دیگر از دلایل اهمیت نماز صبح تأکید برگزاری نماز صبح به جماعت است، امام صادق(ع) از رسول خدا(ص) نقل می فرمایند که: «مَنْ صَلَّى الْغَدَاةَ وَ الْعِشَاءَ الْآخِرَةَ فِی جَمَاعَةٍ فَهُوَ فِی ذِمَّةِ اللَّهِ فَمَنْ ظَلَمَهُ فَإِنَّمَا یَظْلِمُ اللَّهَ وَ مَنْ حَقَّرَهُ فَإِنَّمَا یُحَقِّرُ اللَّه»(7) ؛ هر کسی نماز صبح و عشا را با جماعت بجا آورد، در تحت نگهبانی و ذمه خدا قرار می گیرد و هر کس به او ستم کند، گویا خدا را ستم کرده است و هر کسی او را تحقیر کند، همانا خدا را تحقیر کرده است. رسول خدا(ص) فرمودند: «وَ لَوْ عَلِمُوا الْفَضْلَ الَّذِی فِیهِمَا لَأَتَوْهُمَا وَ لَوْ حَبْواً»(8)؛ اگر بدانند فضیلت خواندن نماز صبح و عشا (با جماعت) را به سوی آن می آیند، هر چند با زانوها و دست ها باشد و در حدیثی دیگر می فرمایند: «مَنْ صَلَّى الْمَغْرِبَ وَ الْعِشَاءَ الْآخِرَةَ وَ صَلَاةَ الْغَدَاةِ فِی الْمَسْجِدِ فِی جَمَاعَةٍ فَکَأَنَّمَا أَحْیَا اللَّیْلَ کُلَّهُ»(9)؛ هر کس نماز مغرب و عشا و صبح را در مسجد با جماعت بخواند، گویا تمام شب را احیا نگه داشته. رسول خدا(ص) روزی پس از ادای نماز صبح در مسجد رو به اصحاب کرده و از حال مردمی که نامشان را یک به یک برد، پرسید که آیا اینان به جماعت حاضر شده اند؟ اصحاب عرض کردند: نه یا رسول الله! حضرت با تعجب پرسید: آیا غایب اند؟ بعد فرمودند: به راستی که هیچ نمازی بر منافقان از این نماز صبح و نماز عشا، دشوارتر نخواهد بود.(10) اهتمام بزرگان به نماز صبح یکی دیگر از دلایل اهمیت نماز صبح، اهتمام بزرگان به انجام این فرضیه است؛ هنگامی امام حسن عسکری(ع) در بستر بیماری بود و آخرین لحظات عمر شریفش را سپری می کرد مقداری دارو جوشانده خدمت حضرت آوردند تا میل فرمایند، حضرت فرمودند: وقت نماز صبح است. اول مقداری آب بیاورید تا وضو بگیرم و نماز بخوانم.آب آوردند و امام وضو گرفت و نماز صبح را بجا آورد و لحظاتی بعد روح مقدسش به عالم بقا پرواز کرد.(11) امام خمینی (ره) در خاطره ای از خودشان می فرمایند: شب بعد از دستگیری در مسیر راه به سمت تهران به سربازان گفتم: نماز صبح نخوانده ام و یک جایی نگه دارید که من وضو بگیرم، گفتند ما اجازه نداریم، گفتم شما که مسلح هستید من اسلحه ای ندارم، ضمناً چند نفر هستید من تنها هستم، کاری نمی توانم بکنم، گفتند: ما اجازه نداریم، فهمیدم اصرار فایده ای ندارد. گفتم خوب اقلاً نگه دارید تا من تیمّم کنم، گوش کردند و ماشین را نگه داشتند و اجازه پیاده شدن به من ندادند. من همین طور که توی ماشین مأمورین نشسته بودم از توی ماشین خم شدم و دست خود را به زمین زدم و تیمم کردم، نمازی که خواندم پشت به قبله بود چرا که از قم به تهران می رفتیم و قبله در جنوب بود نماز با تیمم و پشت به قبله و ماشین در حال حرکت این طور نماز خودم را خواندم، شاید همین دو رکعت نماز من مورد رضای خدا واقع شود.(12) مرحوم آیت الله حاج شیخ حسنعلی اصفهانی معروف به نخودکی در وصیت خود به فرزندش می گوید: اگر آدمی چهل روز به ریاضت و عبادت بپردازد، ولی یک بار نماز صبح از او فوت شود، نتیجه آن چهل روز عبادت بی ارزش و نابود خواهد شد، اما نمازی که این قدر اهمیت دارد و چنین آثاری دارد چرا برخی افراد با اینکه دیگر نمازهایشان را مرتب می خوانند نماز صبح شان قضا می شود و نسب به قضاشدن آن نگرانی ندارند؟ به عبارت دیگر عوامل سلب توفیق از نماز صبح چیست؟ عوامل سلب توفیق از نماز صبح به دو گروه عمده دسته بندی می شود: الف: عوامل مادی که برخی از این عوامل شامل موارد ذیل است: فقدان برنامه ریزی و نظم در زندگی از مهمترین عوامل مادی که مانع از توفیق درک نماز صبح می شود، فقدان برنامه ریزی و نظم در زندگی است، مانند فقدان برنامه ای منظم برای خواب و یا عدم برنامه ریزی جهت قضا نشدن نماز صبح و یا ایجاد مشغله های پراکنده و فراتر از توانایی های خود که نتیجه ای جز ایجاد خستگی مفرط ندارد. پرخوری در شب علتی دیگر برای خواب طولانی و سنگین پرخوری در شب است، حضرت عیسی(ع) خطاب به بنی اسرائیل فرمودند: «ای بنی اسرائیل! خوردن خود را زیاد نکنید، زیرا هر کس بر خوردن خود بیفزاید، بر خوابیدن خود هم می افزاید و هر کس که بر خواب خود بیفزاید، از نماز کم می گذارد و در نتیجه در زمره غافلان نوشته می شود.(13) آیت الله آقا عزیز خوشبخت درباره برخی کارهای که موجب قضا شدن نماز صبح شده می فرمایند: آدم شب زیاد پای تلویزیون بنشیند، غذای چرب هم بخورد، شب هم کوتاه باشد، طبیعی است که دیگر بیدار نمی شود، از ایشان پرسیدند: حالا اگر بخواهد بیدار شود چه کار باید بکند؟ ایشان پاسخ دادند: باید مقدماتش را فراهم کند. مقدمات یکی اش همین است، زود بخوابد، پای این تلویزیون ننشیند، غذای چرب و چیل نخورد، درست می شود إن شاء الله، بنابراین واجب است بر این آدم این کارها را بکند و الّا مبتلا به گناه قضاشدن نماز صبح می شود. ب: عوامل معنوی ضعف در خداشناسی یکی از مهمترین عوامل معنوی که موجب می شود تا انسان نسبت به نماز صبح اهمیت ندهد، عدم معرفت و شناخت نسبت به خداوند متعال و الطاف وی است، فرض کنید اگر با یکی از مسئوالان که حل مشکلتان در دست اوست قراری گذاشته اید و یقین دارید که وی در همان ساعت مقرر منتظر شما است. آیا واقعا شب به راحتی می خوابید و دیر بر سر قرار حاضر شده و یا با کسلی با وی مواجه می شوید؟ اگر انسان واقعاً نسبت به الطاف الهی کمترین معرفتی داشته باشد و بداند که کسی که در نماز با او صحبت می کند، همانی است که او را از نیستی به دنیا آورده و تمامی نعمت های خود را نیز بر او ارزانی داشته تا به نهایت کمال و درجات بالای بهشتی دست پیدا کند و او همانی است که اختیار کمی و زیادی روزی اش را دارد ؛ همانی است که مرگ و زندگی اش در ید قدرت اوست، با این حال آیا نسبت به نماز با بی حالی برخورد خواهد کرد و یا آنکه سر از پا نشناخته و با تمام وجود به اقامه نماز عاشقانه خواهد پرداخت. گناه اعمال و رفتاری که انسان در طی روز انجام می دهد نقش بسیار مهمی در توفیق انسان نسبت به عبادات دارد؛ یعنی هر چه در طی روز کارهای شایسته از انسان سر بزند، توفیقات انسان نیز برای اعمال خوب دیگر بیشتر فراهم می شود و هر چه به گناه آلوده شود توفیق اعمال خوب از وی سلب می شود، لذا باید نسبت به این مسأله بسیار حساس بود تا به واسطه گناه درک لذت سحرخیزی را از دست نداد، از آیت الله بهجت سؤال شد: چه کنیم تا نماز صبحمان قضا نشود؟ در پاسخ فرمودند: کسی که باقی نمازهایش را در اول وقت بخواند؛ خدا او را برای نماز صبح بیدار خواهد کرد. بیایم با عزم و اراده جدی نسبت به نماز اول وقت بینی شیطان را به خاک بمالیم، چرا که امام زمان(عج) درباره نماز می فرمایند: «فَمَا أُرْغِمَ أَنْفُ الشَّیْطَانِ بِشَیْ ءٍ أَفْضَلَ مِنَ الصَّلَاةِ فَصَلِّهَا وَ أَرْغِمْ أَنْفَ الشَّیْطَان »(14)؛ هیچ چیز مانند نماز، بینى شیطان را به خاک نمى مالد پس نماز بخوان و بینی شیطان را به خاک بمال.» *پی نوشت ها: 1- الغیبة للطوسی، کتاب الغیبة للحجة، النص، ص: 271. 2- اسراء: 78. 3- تفسیر نمونه ذیل آیه. 4- الکافی ط - الإسلامیة، ج 8، ص: 341. 5- الکافی ط - الإسلامیة، ج 3، ص: 283. 6- اسرار و آداب نماز 219. 7- المحاسن، ج 1، ص: 52. 8- من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص: 377 9- وسائل الشیعة، ج 8، ص: 295. 10- المحاسن، ج 1، ص: 84. 11- منتهی الامال ،ج2،ص412. 12- امام در سنگر نماز، ص13. 13- مجموعة ورام ج 1، ص: 47 14- من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص: 498.
یکشنبه ، ۱۸بهمن۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: اتاق خبر 24]
[مشاهده در: www.otaghkhabar24.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]
صفحات پیشنهادی
توصیه کاربردی آیت الله بهجت برای نماز صبح
توصیه کاربردی آیت الله بهجت برای نماز صبح شناسهٔ خبر 3042898 - شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲ ۳۱ مجله مهر > دیگر رسانه ها شیخ نخودکی در وصیت خود به فرزندش میگوید اگر آدمی چهل روز به ریاضت و عبادت بپردازد ولی یک بار نماز صبح از او فوت شود نتیجه آن چهل روز عبادت بیارزش خواهد شدچه کنیم نماز صبح قضا نشود+پاسخ آیت الله بهجت
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه رودبارنیوز به نقل از خبرگزاری فارس مرحوم کلینى و شیخ طوسى و طبرسى از زهرى نقل کرده اند که گفت مدت طولانی در طلب حضرت مهدى عج بودم و در این راه اموال فراوانى در راه خدا خرج کردم اما به هدف نرسیدم تا اینکه به خدمت محمد بن عثمان یکی از نواب خاص ارچه کنیم نماز صبح قضا نشود/ پاسخ آیت الله بهجت
شیخ نخودکی در وصیت خود به فرزندش می گوید اگر آدمی چهل روز به ریاضت و عبادت بپردازد ولی یک بار نماز صبح از او فوت شود نتیجه آن چهل روز عبادت بی ارزش خواهد شد پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی مرحوم کلینى و شیخ طوسى و طبرسى از زهرى نقل کرده اند که گفت مدت طولانی در طلب حضرت مهدى عج/پرسش و پاسخ دینی/ چه کنیم نماز صبح قضا نشود+پاسخ آیتالله بهجت
پرسش و پاسخ دینی چه کنیم نماز صبح قضا نشود پاسخ آیتالله بهجتشیخ نخودکی در وصیت خود به فرزندش میگوید اگر آدمی چهل روز به ریاضت و عبادت بپردازد ولی یک بار نماز صبح از او فوت شود نتیجه آن چهل روز عبادت بیارزش خواهد شد به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس مرحوم کلینآیت الله بهجت: آیا ما به قرآن و عترت ملتزم هستیم؟!
آیت الله بهجت آیا ما به قرآن و عترت ملتزم هستیم تاریخ انتشار پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۲ ۰۱ مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت می فرمود اگر قرآن را به صورت واقعیاش ببینیم آن گاه معلوم میشود که دست از ترنج میشناسیم یا نه آیا ما به قرآن و عترت ملتزم هستیم بهاجمالی/ آیتالله امامی کاشانی در نماز جمعه این هفته تهران: اگر قانونی در کشور وضع میشود باید به همه افراد جام
اجمالی آیتالله امامی کاشانی در نماز جمعه این هفته تهران اگر قانونی در کشور وضع میشود باید به همه افراد جامعه اختصاص یابدامام جمعه موقت تهران گفت اگر قانونی در کشور وضع میشود باید متوجه کل افراد بوده و به همه اختصاص یابد به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس آیتالله محمد امآیت الله سیستانی بیان دیدگاه سیاسی خود را در نماز جمعه کربلا متوقف کرد
دولت بهار نماینده آیت الله سیستانی اعلام کرد که دیدگاه سیاسی مرجعیت عالی عراق متناسب با اقتضای امور بیان می شود به گزارش دولت بهار به نقل از ابنا ـ نماینده آیت الله سیستانی در خطبه های نماز جمعه این هفته شهر مقدس کربلا که در حرم مطهر امام حسین ع برگزار شد اعلام کرد آیت الله سپس از اقامه نماز توسط آیتالله نوری همدانی پیکر آیتالله ثابتی همدانی در جوار بارگاه حضرت معصومه (س) به خاک سپ
پس از اقامه نماز توسط آیتالله نوری همدانیپیکر آیتالله ثابتی همدانی در جوار بارگاه حضرت معصومه س به خاک سپرده شدمراسم تشییع پیکر آیتالله ثابتی همدانی در قم برگزار و پیکر این مرحوم در جوار بارگاه حضرت معصومه س به خاک سپرده شد به گزارش خبرگزاری فارس از قم در پی درگذشت آیت&zwبیان دیدگاه سیاسی آیتالله سیستانی در نمازجمعه کربلا متوقف شد
بیان دیدگاه سیاسی آیتالله سیستانی در نمازجمعه کربلا متوقف شد نماینده آیت الله سیستانی اعلام کرد که دیدگاه سیاسی مرجعیت عالی عراق متناسب با اقتضای امور بیان میشود به گزارش فرهنگ نیوز حجت الاسلام سید احمد صافی نماینده حضرت آیت الله سیستانی در خطبه های نماز جمعه این هفته شهر مقآیت الله بهجت: انسان چه قابلیتی دارد؟!
مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت می فرمود انسان به گونهای آفریده شده که در تسافل تاکجا میتواند تنزل پیدا کند و در تعالی تا کجا می تواند نایل گردد انسان میتواند مقامات مطلق انبیا ع غیر از مقامات مختصه انبیا خاص ع را حایز گردد به گزارش جام جم آنلاین مرحوم حضرت آیت الله الع-
گوناگون
پربازدیدترینها