واضح آرشیو وب فارسی:وارث: جلسه هفتگی حسینیه دلریش با سخنرانی حجت الاسلام بهرامی و مداحی حاج علی انسانی، حاج رسول فیضی، حاج مهدی اقدم نژاد، حاج محسن عرب خالقی، کربلایی محمد حسن فیضی، کربلایی مهدی عزیزیان برگزار شدوارث: جلسه هفتگی حسینیه دلریش با سخنرانی حجت الاسلام بهرامی و مداحی حاج علی انسانی، حاج رسول فیضی، حاج مهدی اقدم نژاد، حاج محسن عرب خالقی، کربلایی محمد حسن فیضی، کربلایی مهدی عزیزیان برگزار شد. در ادامه متن سخنان حجت الاسلام بهرامی را می خوانید: زوجیت آیاتی در قرآن در مباحث علمی سخنانی دارد که در آن روزگار مردم هیچ نمی دانستند و بعد از اینکه انسان به اکتشافاتی رسید هر چه علم پیشرفت کرد سخنان قرآن بیشتر جلوه گر شد. بعضی از مواردش را عرض کردیم. در موضوع روح، دریاها و ... هشت آیه در قرآن وجود دارد که موضوعی را مطرح می کند و آن این است که در آفرینش همه چیز بر محور زوجیت است. هر چه خدا آفریده است تماما بر موضوع زوجیت است. نر و ماده است. روزی که قرآن نازل می شود در دانش بشری هیچ مطلبی در این باب نبوده است. در سیر پیشرفت علوم کم کم این موضوع برای بشر ثابت شد و هر چه علم پیشرفت می کند شیرینی بیانات قرآن جلوه گر می شود. من عرض کردم این نکته را که این داستان فراوان اتفاق افتاده است. همه دانشمندان در رشته های علمی مصنفاتی دارند که هنوز از دنیا نرفته اند معاصرینشان علیه کتاب ایشان ردیه می زنند و زیر سوال می برند. در همه چیز این اتفاق افتاده است. مرحوم علامه طباطبایی شخصیتی بزرگ و فوق العاده هستند ولی تا امروز بسیاری از نظریات ایشان حتی توسط شاگردان ایشان رد شده است. این در بحث های علمی چیز عجیبی نیست. قرآن در مقابل دوست و دشمن مطالب مختلفی گفته است. تاریخ و اندرز و حکمت و ... دارد. آیات حکومتی که شایسته است مورد بحث قرار بگیرد. هیچ مطلبی از قرآن با پیشرفت هیچ علمی به آن خدشه وارد نشده است. یکی از آن حرف های عجیب که در آن روز کسی چیزی در مورد آن نمی دانست مسئله زوجیت در آفرینش است. آن کسی که زوج ندارد فقط خدا است. همه چیز برای تکثیر شدنش نیاز به مخالف دارد. هسته اتم هم که همه چیز در عالم از اتم تشکیل می شود بار مثبت و منفی دارد. (الکترون و نوترون) زوجیت انسان ها فهمش راحت است. اما قرآن این زوجیت را به صراحت در باب گیاهان هم بیان می کند که تمام گیاهان زوجیت دارند. بعضی را به آن پی برده اند. درخت نخل، درخت خرما. اما قرآن در آیه 36 سوره یس می فرماید: « سُبْحَانَ الَّذِی خَلَقَ الْأَزْوَاجَ کُلَّهَا مِمَّا تُنبِتُ الْأَرْضُ وَمِنْ أَنفُسِهِمْ وَمِمَّا لَا یَعْلَمُونَ » ردیف آیاتی که در اینجا است تمامش در موضوع آفرینش است. یک بخشی از آیات سوره یس در مورد شگفتی های آفرینش است. یکی از آن آیات این است که می فرماید: منزه است پروردگاری که همه چیز را جفت آفریده است. زوجیت برای همه چیز است. فقط ذاتی که نیاز به مکمل ندارد خدا است. امام رضا علیه السلام می فرمایند: « و بمضادّته بین الاشیاء عرف ان لا ضدّ له، و بمقاربته بین الاشیاء عرف ان لا قرین له » 1 خدا همه چیز را ضد و قرینی قرار داده است. معلوم می شود خودش فقط ضد و قرین ندارد. بعد مثال می زند می فرماید: روز در مقابل شب، سرما مقابل گرما، صحرا مقابل دریا، تاریکی مقابل روشنایی. ضد همه چیز بر اساس قانون جفت شدن تکمیل می شود. معلوم می شود فقط خودش ضد ندارد. همه چیز را نیازمند ضد و قرین قرار داده است. « سُبْحَانَ الَّذِی خَلَقَ الْأَزْوَاجَ کُلَّهَا مِمَّا تُنبِتُ الْأَرْضُ وَمِنْ أَنفُسِهِمْ وَمِمَّا لَا یَعْلَمُونَ » در تمام آن چیزی که از زمین می روید نه فقط درخت خرما، سبزه، گل، گیاه، درخت میوه ای و ... همه چیز جفت دارد. بر اساس قانون زوجیت است. این حرف را در آن روز نمی دانستند. مردم هم این را از قرآن می خواندند. در قرن 18 یک دانشمند سوئدی این سخن را به عنوان اکتشاف علمی خودش بیان کرده است. می گوید باروری همه گیاهان بر اساس یک نوع بار مثبت و منفی انجام می شود و به ثمر می رسد. در آیه می گوید در بین خود شما هم زوجیت داریم و حتی در آن چیزهایی که شما نمی دانید آن ها هم جفت دارند. آیه 49 سوره ذاریات هم می فرماید: « وَمِن کُلِّ شَیْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَیْنِ » هر چیزی را زوج آفریدیم. زوجیت نه فقط برای انسان و حیوان و نباتات، در عالم و آسمان ها و کهکشان ها هم این زوجیت وجود دارد. قوه جاذبه و دافعه همه چیز را در خودش قرار می دهد. همه چیز چه شما با چشم سر می بینید یا نمی بینید. همه چیز را جفت آفریدیم شاید متذکر شوید که فقط خدا جفت ندارد و بسیط مطلق است. زوجیت یعنی هر چیزی برای کامل شدنش نیاز به مکمل دارد. در زوجیت باید کفو هم باشند. زوجیت در انسان دو معنا دارد: یک معنا نر و مادگی است و دیگری این است که کسی را انتخاب کنید که تناسب با شما داشته باشند. که اگر این کفویت رعایت شود زندگیشان راحت تر است. اگر تناسب نداشته باشند نمی توانند یکدیگر را درک کنند. در بحث زوجیت انسان کفو بودن هم باید رعایت شود. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: اگر خداوند امیرالمومنین علی علیه السلام را نمی آفرید برای دخترم کفوی نبود. /1102101304 پی نوشت: 1. تفسیر اثنا عشری، ج 12، ص 281
شنبه ، ۱۷بهمن۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: وارث]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 6]