تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816943337




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معامله گران سنگ‌آهن ايراني هشيار باشند 6 رخداد مهم در بازار سنگ‌آهن


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: معامله گران سنگ‌آهن ايراني هشيار باشند 6 رخداد مهم در بازار سنگ‌آهن
گروه بورس كالا-همان‌طور كه آگاهان بازار سنگ‌آهن در جريان لحظه‌به‌لحظه وقايع و رويدادهاي بازار سنگ‌آهن هستند، ماه مه (may) ماهي پر از فراز و نشيب در بازار بود. به طوري كه عوامل و متغيرهاي مختلف وضعيت بازار را وارد مراحل جديد كردند.


بسياري از مفسران حوزه انرژي سال 2008 را سال ابهام و ركودشكني‌هاي پياپي در اين حوزه مي‌دانند و معتقدند كه طي سال‌هاي آتي اين روند همچنان ادامه خواهد داشت.
در اين وادي سنگ آهن به عنوان يكي از استراتژيك‌ترين منابع خام و اوليه توليد فولاد مورد توجه خاص قرار داشته است؛ به طوري كه حجم معاملات و مبادلات آن به حدي است كه مي‌توان از آن به عنوان وزنه مهمي در معادلات اقتصادي جهان نام برد. كافي است اذعان شود كه در بسياري از موارد قيمت حمل‌و‌نقل دريايي مواد خشك در دنيا با عرضه و تقاضاي اين محصول تعيين و تنظيم مي‌گردد و حتي نوسانات قيمت سوخت كه قسمت عمده‌اي از محاسبات كرايه حمل كشتي‌هاي فله‌بر را به خود اختصاص مي‌دهد، در مقابل نوسانات عرضه و تقاضاي سنگ‌آهن از درصد نفوذ و اثرپذيري بسيار كمتري جهت تعيين كرايه حمل برخوردار است.
در اين ميان كشور چين به عنوان يكي از بزرگ‌ترين واردكنندگان سنگ‌آهن در دنيا با وارداتي در حدود 450ميليون تن در سال باعث شده است كه معادلات سنگ‌آهن در عرصه بين‌الملل، معادلاتي غيرمتعارف باشند و در بسياري از موارد با راه‌حل‌هاي معمول نتوان به نتايج ثمربخش در اين حوزه رسيد.
در ماه مه (May) بازار فراز و نشيب‌هاي زيادي را به خود ديد كه به تفصيل در زير بيان مي‌شوند: تعيين ضرب‌الاجل juneا30 جهت به اتمام رساندن مذاكرات قيمت بين معادن استراليايي و كارخانه‌هاي چيني:
همان‌طور كه در يادداشت‌هاي قبل به تفصيل بيان شد، معادن استراليا حاضر به پذيرش افزايش قيمت مورد توافق Vale و Bao كه همانا 65درصد تا 71درصد بود، نشدند و خود را سزاوار استفاده از حق Frieght premium به علت نزديكي به چين در مقايسه با برزيل مي‌دانستند. اين امر در ابتدا با واكنش شديد كارخانه‌هاي چيني مواجه شد تا اينكه در اوايل ماه مه و بعد از اينكه روند مذاكرات بسيار كند و حتي در مواردي به بن‌بست رسيده بود، دو طرف خود را ملزم به اتمام و به نتيجه رساندن آن تا juneا30 شدند و اخيرا نيز ديده مي‌شود كه طرف‌هاي چيني انعطاف بيشتري از خود نشان داده‌اند و خواستار يك شرايط win-win مي‌باشند و قطعا هرچه زمان به juneا30 نزديك شود، شاهد انعطاف بيشتري از طرفين جهت به اتمام رساندن اين مذاكرات خواهيم بود.
2 - بايكوت شدن سنگ‌آهن SPOT شركت RIO استراليا: در ادامه به بن‌بست رسيدن مذاكرات سنگ‌آهن بين طرف‌هاي چيني و استراليايي و با فشار مضاعف مقامات چيني بر عدم پذيرش حق مسلم استراليا در استفاده از Frieght premium، شركت Rio طي يك تهديد آشكار اعلام كرد كه اگر طرف چيني اين حق مسلم معادن استراليايي را نپذيرد، قسمت عمده‌اي از سنگ‌آهن خود را در بازار spot خواهد فروخت. اين اقدام استراليايي‌ها آن‌چنان لرزه بر اندام صنعت فولاد چين انداخت كه طي يك اعلاميه رسمي كه خيلي از مفسران بازار آن را بسيار عجولانه و غيرحرفه‌اي دانسته‌اند، از كليه كارخانه‌هاي فولاد خود خواست كه تمامي سنگ‌ آهن‌هاي فروخته شده در قالب قرارداد spot كه مبدا استراليا را دارند، بايكوت كنند.
شركت Rio به تنهايي سالانه تا حدود 100ميليون تن سنگ‌آهن به چين صادر مي‌كند و فروش حتي درصد كمي از اين مقدار در بازار spot، قابل تصور براي صنعت فولاد چين نخواهد بود.
از طرف ديگر فروش در قالب spot نياز به يك شبكه بازاريابي گسترده دارد و تا حدودي مشكل خواهد بود، لذا به نظر مي‌رسد كه طرفين با داشتن تجربه طولاني در اين بازار قطعا به يك نتيجه خوب تا juneا30 خواهند رسيد.
3 - ركورد تاريخي موجودي بنادر چين و رسيدن به مرز 80ميليون تن
در 15 ماه مه اتاق بازگاني به همراه اداره گمركات چين خبر از آماري در بنادر چين دادند كه يك شوك غيرقابل انتظار به بازار وارد كرد؛ «موجودي بنادر چين به 80ميليون تن رسيده است». اين رقم در حالي روي تلكس خبرگزاري‌ها قرار گرفت كه حداكثر موجودي بنادر چين در بالاترين حد خود بايد رقمي در حدود 40ميليون تن باشد. مفسرين يكي از دلايل اين افزايش را به اتمام نرسيدن مذاكرات بين استراليا و چين و عدم تمايل تجار به فروش موجودي‌هاي خود در بنادر و نگه داشتن دپوها تا رسيدن به يك وضعيت واضح و مشخص مي‌دانستند.
اين ذخيره بيش از حد در بنادر چين منجر به ترافيك بسيار سنگين در بنادر و مشاهده صف طولاني كشتي‌ها جهت پهلوگيري و تخليه كه بعضا 12-10‌روز به طول مي‌انجاميد، شده است. طي مشاهده اين ترافيك شديد و نبود فضاي مناسب جهت تخليه بارهاي رسيده، دولت چين در يك اعلاميه رسمي از كليه تجار و بازرگانان خود خواست كه از خريدهاي بي‌مورد اجتناب كرده و هر چه سريع‌تر اقدام به فروش موجودي‌هاي خود در بنادر جهت كم كردن ظرفيت‌هاي موجود در بنادر نمايند و حتي تهديد كرد كه در صورت مشاهده احتكار در بنادر مجوزهاي آنان باطل خواهد شد.
دولت چين در موازات اين بخشنامه از كليه بنادر خود به ويژه Tianjin و Zhenjaing، Lianyangan و Rizhao خواست كه هزينه‌هاي انبارداري را افزايش دهند تا مالكان بارها، هرچه سريع‌تر بارهاي خود را از بنادر خارج نمايند.
بسياري از مفسران بر اين باورند كه اين اقدامات در كوتاه مدت منتج به نتيجه مطلوب نخواهد شد و تا زماني كه مذاكرات بين استراليا و چين به نتيجه برسد، تجار علاقه خاصي به خارج كردن كالاهاي خود از بنادر ندارند و حتي حاضرند اين افزايش نرخ هزينه‌هاي بندري و انبارداري را بپردازند. به نظر مي‌رسد كه مهم‌ترين فاكتور در بهبود وضعيت بنادر چين مشخص شدن وضعيت بازار است كه اين حالت به دنبال به نتيجه رسيدن مذاكرات بين معادن استراليايي و كارخانجات چيني به وجود مي‌آيد.
4 - زلزله مهيب استان سي چوان چين و انتظار براي تقاضاي شديد فولاد به خصوص ورق‌هاي HDG و PPGI جهت ايجاد خانه‌هاي موقت در مناطق زلزله زده.
در پي زلزله مهيب استان سي‌چوان چين، دولت مركزي طي يك اطلاعيه رسمي از كليه كارخانه‌هاي فولادي خواست تا نرخ مقاطع فولادي را در مناطق زلزله‌زده ثابت نگه دارند و حتي شركت Bao كه آماده ارائه قيمت‌هاي مقاطع فولادي خود در سه ماه سوم سال بود آن را به تعويق انداخت.
دولت دو كارخانه بزرگ فولادي Bao و Wisco را موظف كرد كه ساختار محصولات توليدي خود را به ورق‌هاي گالوانيزه رنگي و قابل حمل تغيير دهند.كارشناسان بر اين باورند كه نيازهاي اوليه مناطق زلزله‌زده حدود 700 هزارتن HDG و PPGI مي‌باشد و حتي اگر دولت مركزي بتواند قيمت اين مقاطع فولادي را در خلال بازسازي‌ها ثابت نگه دارد اما قطعا بعد از بازسازي به علت كمبود اين نوع مقاطع قيمت آنها به شدت بالا خواهد رفت.
بسياري از تحليل‌گران بازار بر اين عقيده‌اند كه تقاضاي شديد براي محصولاتي نظير فولاد و سيمان قطعا بر قيمت جهاني كرايه حمل و حتي قيمت خود اين محصولات در كوتاه مدت تاثير مي‌گذارد.
5 - افزايش نرخ كرايه حمل و ثبت يك ركورد جديد در نرخ كرايه حمل كشتي‌‌هاي فله‌بر
بعد از ركوردشكني بازار كشتي دردسامبر سال ا 2006 كه باعث شد كرايه حمل از برزيل به چين به رقم USD96 در تن برسد، مجددا در ماه مه شاهد يك ركوردشكني جديد در اين بازار بوديم و باعث شده كه كرايه حمل از برزيل به چين به رقم 108 USD در تن برسد و در‌حال‌حاضر بازار در پيك خود قرار دارد، مفسران بازار از دلايل اصلي افزايش نرخ كرايه حمل را تقاضاي بي‌سابقه معدن BHP استراليا جهت اجاره كشتي براي بنادر چين، افزايش بي‌سابقه نرخ سوخت، كاهش ارزش دلار، تقاضاي كشورهاي جنوب آفريقا جهت صادرات غله و تامين كود شيميايي، ركورد تاريخي سنگ آهن دپو شده در بنادر چين (كه باعث توقف
12-10روزه كشتي‌ها در بنادر به علت نبود فضاي كافي براي تخليه بار شده)، نبود دورنمايي قوي و روشن براي افزايش ظرفيت كشتي‌هاي فله‌بر، همه اين عوامل باعث ايجاد كمبود ظرفيت كشتي جهت حمل در ماه مه و منجر به يك جهش ناگهاني در نرخ كرايه حمل شد، تا جايي كه معدن Vale برزيل جهت كاهش اين نرخ توقف صادرات سنگ آهن از يكي از اصلي‌ترين بنادر خود را در دستور كار قرار داده است.
6 - تصميم دولت هندوستان به محدود كردن صادرات سنگ آهن و اعمال 15‌درصد عوارض صادراتي
در راستاي نشست‌هايي كه پارلمان و دولت هندوستان جهت تنظيم بازار سنگ آهن و فولاد طي ماه‌هاي اخير جهت كنترل تورم شديد ناشي از نقدينگي بالاي بخش‌خصوصي در اين بخش داشته‌اند، وزارت فولاد هندوستان از تصميم دولت براي محدود كردن صادرات سنگ آهن به علت تقاضاي بالاي كارخانه‌هاي فولادسازي داخلي خبر داد. طي آخرين اخبار رسيده از گمركات هندوستان در سال 2008-2007 كشور هندوستان براي اولين بار به عنوان يك واردكننده صرف پديدار شد كه كارشناسان اين صنعت معتقدند اگر اين روند همين‌طور ادامه پيدا كند، اين وضعيت در دو سال آينده به بدترين حالت خود خواهد رسيد و اين شرايط براي كشوري نظير هندوستان با داشتن منابع غني سنگ آهن بسيار نامناسب خواهد بود. به همين دليل دست‌اندركاران بخش فولاد هندوستان در صدد تنظيم مقررات جديدي جهت صادرات سنگ آهن و تقويت و بهبود بازار فولاد مي‌باشند. بسياري از كارشناسان بر اين باورند كه اعمال اين عوارض صادراتي جديد باعث شوك جديدي به بازار سنگ آهن خواهد شد.
در خاتمه بسياري از تحليلگران بر اين باورند كه اين شرايط ركود و سردرگمي در ماه June نيز ادامه خواهد يافت كه پيامد آن كاهش قيمت سنگ‌آهن در روزهاي آتي مي‌باشد.
متاسفانه بازار سنگ‌آهن ايران به علت نداشتن يك متولي مناسب همواره از اخبار و وقايع بروز اين بازار در حدود يك ماه عقب‌تر است و اين امر باعث مي‌شود براي رسيدن به قيمت‌هاي واقعي بازار ايران جهت خريد و فروش وقت زيادي مي‌بايست صرف شود و چه بسا در اين ميان به علت عدم اطلاع‌رساني مناسب عده‌اي متضرر يا عده‌اي در روياي سودهاي كاذب توان فروش خود را از دست بدهند. لذا كماكان توصيه مي‌گردد كه تجار و مالكان معادن خصوصي سنگ‌آهن در خريد و فروش‌هاي خود دقت‌نظر بيشتري را انجام دهند.
منبع:شركت سياحان سپهر آسيا
 سه شنبه 21 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 158]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن