واضح آرشیو وب فارسی:فارس: ابراهیمیان در دانشگاه تهران:
حساسیت شورای نگهبان در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات یک توهم نیست
عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه حساسیت شورای نگهبان در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات یک توهم نیست، گفت: بخش عمدهای از اعتراضات داوطلبان انتخابات مجلس که شاخص تحصیلکردهای هستند با شهادت به خدا و رسالت پیامبر(ص) آغاز میشود.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، نجات الله ابراهیمیان عضو حقوقدان شورای نگهبان شامگاه امشب (جمعه) طی سخنانی در هشتاد و پنجمین نشست فرهنگی اساتید بسیجی دانشگاههای تهران بزرگ که در محل دانشگاه تهران و با موضوع تحلیل راهبردهای نظارتی در نظام انتخاباتی ایران و جایگاه شورای نگهبان، برگزار شد، اظهار داشت: تا ساعت 12 امشب باید بخش عمدهای از کار بررسی صلاحیتها تمام شود و بنده امروز وقت چندانی نداشتم که بتوانم محورهایی را برای سخنرانیام در این جلسه آماده کنم، بنابراین اگر پراکندهگویی کردم، عذرخواهی میکنم. وی افزود: در ادبیات رسانهای و مسئولان ما در ایام انتخابات در رعایت قانون همواره تأکید میشود و میگویند مراجع قانونی باید نسبت به اجرای قانون اهتمام ویژهای داشته باشند. ابراهیمیان ادامه داد: ما به دنبال رسیدن به اهداف برگزاری انتخابات هستیم یعنی تأمین مشارکت برای تقویت بنیه نظام و تقویت رکن جمهوری اسلامی ایران، به همین دلیل همواره بر لزوم اجرای قانون در تمام مراحل اجرای انتخابات تأکید میشود، اینکه حرف داور در مسائل انتخابات حرف آخر است، شاید امروز پیشپاافتادهترین در جمع فرهیختگان باشد. قانون باید اجرایی شود و ما باید به تصمیمات داور تن دهیم تا جامعه نظمی پیدا کند و بتوانیم گام روبه جلویی برای توسعه نظام برداریم. ابراهیمیان با بیان اینکه به جنبههای انسانی و عاطفی نیازمندیم چراکه به فهم مشترک قانون کمک میکند، گفت: در مسئله قوانین انتخاباتی بنده قبلاً هم گفتهام، اما شاید امشب موقعیت مناسبی برای بیانش نباشد، ولی باید بگویم در همین چندروزه رسیدگی و داوری در پروندههای داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی، واقعاً نتایجی را به ذهنم آورد و انتقاداتی را به خودم وارد کردم که باید در نسلهای بعدی نظام انتخاباتی بهمنظور ایجاد اغنای عمومی این موضوعات مدنظر قرار بگیرد. وی اضافه کرد: شاید بد نباشد مقداری به این مسئله قانون انتخابات توجه بیشتری شود، در وضعیت فعلی به نظر میرسد که نتوانستیم فهم مشترکی را از قانون انتخابات بین اجزای مختلف اجرا و نظارت در انتخابات و حتی بین عموم مردم ایجاد کنیم. وی تصریح کرد: نزدیک به 6 هزار داوطلب انتخابات مجلس نسبت به بررسی صلاحیتها اعتراض کردند که تقریباً تا به امروز بنده حدود 900 پرونده این اعتراضات را خواندهام، قسمت عمدهای از این اعتراضات از جانب اشخاص تحصیلکرده است که در ابتدای اعتراضشان نوشتهاند« اَشهدُ انْ لا اِلٰهَ الا الله و اَشهدُ انَّ محمّداً رسولُ الله»، یعنی در ابتدای اعتراضشان به خداوند و رسالت پیامبر(ص) شهادت دادند. این بدان معناست که بخشی از جامعه ما خودش را صالح میداند که در انتخابات شرکت کند، تعبیرش از اجرای قانون این است که دیانت او زیر سؤال رفته است، این یک مشکل جدی است که باید مدنظر مسئولان کشور قرار گیرد. وی با بیان اینکه یک نظام اسلامی باید به عواطف و احساسات یک فرد هم توجه کند، تأکید کرد: حیثیت یک فرد مثل حیثیت یک امت است، بهعنوان مثال به کسی که گفتهایم بهموجب بند یک قانون انتخابات صلاحیتش محرز نیست، خودش، همسر و فرزندانش را در التهاب قرار دادهایم، این تقصیر شورای نگهبان یا قوه مجریه هم نیست، قانون باید روشن و صریح، دستورات قابل فهم داشته باشد. چراکه مخاطب اصلی قانون مردم هستند. این عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه بخش عمدهای از داوطلبانی که در انتخابات مجلس ثبتنام کردند، حتی یکبار هم قانون انتخابات را نخواندهاند، گفت: قانون انتخابات این اجازه را به دستگاه متولی بررسی صلاحیتها میدهد که اعلام کند با چه ادله و مستندی صلاحیت یک داوطلب را احراز نکرده است. همچنین به خود آن داوطلبان هم این اجازه میدهند که از شورای نگهبان درخواست کنند دلیل استنادشان به بندهای قانون و ادله موضوعیشان در عدم احراز صلاحیت یا رد صلاحیت یک داوطلب چیست، مثلاً چرا در رد صلاحیت یک داوطلب، شورای نگهبان گفته که عدم التزام به اسلام، بدون اینکه این داوطلبان بدانند میتوانند دلیل عدم التزام به اسلامشان را از شورای نگهبان درخواست کنند و سپس دفاعیه بنویسند، اما بدون درخواست، مستقیماً دفاعیه مینویسند. این عضو حقوقدان شورای نگهبان ادامه داد: بند یک ماده 28 قانون انتخابات خیلی بد تنظیم شده است و ما باید این را بپذیریم، در این بند اولین شرط اعتقاد به اسلام، دومین شرط التزام به اسلام، سومین شرط اعتقاد به نظام و چهارمین شرط التزام به نظام آورده شده است، مثلاً وقتی میگوییم یک داوطلب به استناد بند یک ماده 28 رد صلاحیت میشود، آن داوطلب تصور میکند اعتقادی به اسلام ندارد. میگویند چرا التزامی به اسلام نداریم، این داوطلبان میگویند ما در راه اسلام دست، چشم و پایمان را دادهایم، لذا لازم است این بند را به روشنی تعریف کنیم و آن را تنظیم نماییم. برخی میگویند دستگاه سنجش تدین داوطلبان چه دستگاهی است، این واقعاً کار سخت و دشواری است و به نظرم نه علمی است و نه مبنایی دارد، اولا باید بگویم داشتن اعتقاد و التزام به اسلام داوطلبان انتخابات مجلس امری ضروری است، چون ما در یک نظام به نام جمهوری اسلامی ایران زندگی میکنیم، لذا باید داوطلبان یک انتخابات در این نظام به اسلام اعتقاد و التزام داشته باشند. این بدان معناست که هم باید اعتقاد داشته باشند و هم پایبند به اسلام باشند. ابراهیمیان خاطرنشان کرد: داوطلبان میپرسند چگونه قرار است اعتقاد و التزام به اسلام توسط شورای نگهبان احراز شود؟ آنان سؤال میکنند آیین و شیوه شورای نگهبان در این زمینه چیست، این حرف خوبی است که مطرح میشود، اعتقاد به اسلام را میتوان از یک عالم عابد و مخلص در راه خدا تا بنده حقیر در نظر گرفت، میپرسند شورای نگهبان کجای خط را بهعنوان درجه تدین و التزام عملی به اسلام در نظر میگیرد؟ باید گفت اصل اعتقاد و التزام به اسلام در نظام انتخاباتی جمهوری اسلامی ایران ضروری است. وی ادامه داد: کسانی که به نظام اسلامی معتقدند میتوانند در این باره سؤال کنند که باید گفت عملاً این مفهوم تدین به یک مفهوم حقوقی و اداری تبدیل شده که باید با مردم در میان بگذاریم تا قانونگذار بتواند از الفاظ دیگری استفاده کند، ما درجهای از دیانت را میخواهیم که بالاتر و پایینتر از آن هم وجود دارد، همه انسانها در زندگیشان خطا و اشتباه دارند، اما این خطاها به درجهای که برسد آن فرد دیگر شأن مسئولیت در این نظام را نداشته باشد، نمیتوانیم او را تأیید صلاحیت کنیم. رهبر معظم انقلاب تعاریفی درباره شیوه ارزیابی عرفی دارند که آدم تصور میکند یک روشنفکر این تعاریف را نوشته است، آن درجهها در یک جایی باید مناسب شأن قانونگذاری باشد. ابراهیمیان گفت: بهعنوان مثال یک برادری که در انتخابات مجلس ثبتنام کرده و فرد تحصیلکردهای است و البته زحمات زیادی برای انقلاب کشیده، اما عکس نوامیسش را در صفحه مجازی خود گذشته است، آیا در این شورا میتوان به آن فرد گفت، بیدین و فاسق است، خیر، پاسخ این سؤال خیر است، اما پرسش این است که آیا این فرد که باید در مجلس قانون عفاف و حجاب را بررسی و تصویب کند، میتوانیم بگوییم این فرد با این درجه از التزام به اسلام امکان بررسی چنین قانونی را دارد؟ پاسخ این سوالات برای همه واضح و روشن است، ولی این امر نیاز به یک تفاهم دارد و رسانه ملی که البته برنامههای فاخر بیخودی هم زیاد دارد، میتواند بخشی از برنامه هایش را به تبیین این مفاهیم برای مردم اختصاص دهد. این عضو حقوقدان شورای نگهبان خاطرنشان کرد: الفاظ و کلمات و ابزاری که میخواهیم برای رساندن این پیام به مردم از آن استفاده کنیم، کم است. ما تجربههای تلخی در طول تاریخ این کشور داشتهایم، ما نهضت مشروطه که یک انقلاب مردم بود ولی درنهایت به یک نظام پادشاهی تبدیل شد را داشتهایم، لذا این حساسیت شورای نگهبان در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات توهم نیست. ادامه دارد...
http://fna.ir/I39RM3
94/11/16 - 20:51
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]