تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ميان حق و باطل جز كم عقلى فاصله نيست. عرض شد: چگونه، اى فرزند رسول خدا؟ فرمود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804781361




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش فارس از هم‌نشینی اهالی افغانستان در کویر «سفیران بلخ» در کاشان گرد هم آمدند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از هم‌نشینی اهالی افغانستان در کویر
«سفیران بلخ» در کاشان گرد هم آمدند
در سی و هفتمین بهار انقلاب اسلامی و با حضور دبیر خانه ادبیات افغانستان جشن «سفیران بلخ» در دانشگاه کاشان برگزار شد.

خبرگزاری فارس: «سفیران بلخ» در کاشان گرد هم آمدند



به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، در این مراسم که برای دومین سال به همت دانشجویان دانشگاه‌های کاشان برگزار شده است علاوه بر دانشجویان و اهالی فرهنگ افغانستانی، مسئولان شهرستان کاشان نیز حضور داشتند. نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه کاشان امشب در جمع خانواده‌های مهاجر افغانستان مقیم این شهرستان اظهار کرد: امام(ره) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دستور تشکیل دولت موقت را داد و برخی فکر می‌کردند که با سرنگونی شاه دیگر کار تمام شده است ولی وقتی لانه جاسوسی آمریکا در تهران تسخیر شد امام(ره) آن را انقلاب دوم نامگذاری کرد.
حجت‌الا‌سلام علی روحانی با بیان اینکه انقلاب اسلامی روی انقلاب افغانستان نیز تأثیرگذار بود، تصریح کرد: در هفتم اردیبهشت ماه سال 57 کودتایی در افغانستان روی داد و پس از آن کمونیست بر افغانستان سایه افکند ولی کمتر از 10 ماه در حالی‌که برادران افغان درگیر کارزار سخت نظامی، ایدئولوژیکی و مذهبی بودند، پیروزی انقلاب اسلامی وجد و شادمانی مفرطی در افغانستان ایجاد کرد.
وی افزود: مشترکات زیادی بین کشور ایران و افغانستان وجود دارد وقتی انقلاب اسلامی به پیروزی رسید کشورهای غربی و شرقی دست به دست هم دادند که ما نباشیم.  

 
نماینده ولی فقیه در دانشگاه کاشان با بیان اینکه 75 درصد شریان حیاتی دنیای غرب زیر پای مسلمانان جهان است، خاطرنشان کرد: بیش از 75 درصد نفت دنیا در خاورمیانه و کشورهای آسیایی و افریقا قرار دارد و کشورهای استعمارگر نفت مسلمانان را با قیمت نازل می‌برند و کشورهای اسلامی را به صنایع خودشان وابسته می‌کنند.
روحانی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس برادران افغان دوش به دوش رزمندگان ایرانی در جبهه‌ها حضور یافتند، تأکید کرد: برادران افغان از سطوح پایین گرفته تا آشپزخانه و رانندگی و پزشکی در جبهه‌های جنگ مبارزه کردند و بیش از 2 هزار نفر از براداران افغان در جنگ به شهادت رسیدند.
وی متذکر شد: برادران افغان احساس کردند که انقلاب اسلامی در این دوره جنگ به آنان نیاز دارد و حال نوبت نظام اسلامی است که از آنان حمایت کند و باید تلاش کنیم که در فراگیری علم به جایی برسیم که در دنیا حرف اول را بزنیم و مراقب باشیم دشمن اسلامیت و هویت ما را نگیرند.
نماینده ولی فقیه در دانشگاه کاشان با تأکید بر اینکه ایران با هیچ کشوری به اندازه افغانستان مشترکات ندارد، افزود: مشترکاتی مانند دین، زبان، مفاخر، فرهنگ شفاهی، تقویم، هنر، ادبیات مشترک بین دو کشور بسیار زیاد است و به سبب برخی از چالش‌ها و کج سلیقه‌گری‌های برخی تصمیم‌گیران این مشترکات کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
روحانی با بیان اینکه ایران و افغانستان دو ملت نیست بلکه یک ملت واحد است، گفت: مرزهای خاکی و سیم خاردار نمی‌تواند بین این دو کشور فاصله ایجاد کند و باید این روزها را مغتنم بشماریم و هر چه بیشتر وحدت خود را مستحکم‌تر کنیم تا روزی که امام عصر(عج)ظهور کند.
در ادامه معاون فرهنگی دانشگاه کاشان بیان کرد: جاده ابریشم محل پیوند بین تمدن‌ها بوده و به همین دلیل مراکز تمدن از لحاظ فرهنگ شباهت‌های زیادی با همدیگر دارند.
حسین ستار با بیان اینکه فصل مشترک زیادی بین دو کشور ایران و افغانستان وجود دارد، تصریح کرد: به گواهی تاریخ این دو کشور هیچگاه تن به استعمار نداده‌اند و مستعمره نبوده‌اند بلکه همواره در برابر متجاوزان مقاومت کرده‌اند.

  وی ادامه داد: برادران افغان سال‌ها است که برای حضور بیگانه و دفاع از هویت فرهنگی و موقعیت جغرافیایی خود ایستاده‌اند.
معاون فرهنگی دانشگاه کاشان با اشاره به اینکه چهار دهه است که ما و شما افغان‌ها در کنار هم زندگی می‌کنیم، عنوان کرد: اگر دیروز مهاجر بودید و جلای وطن کردید امروز دیگر مهمان نیستید بلکه صاحبخانه هستید و جزئی از هموطنان محسوب می‌شوید و ما به شما عادت کردیم و سخت کوشی و تلاش شما برای همه ایرانیان قابل ستایش است.
ستار گفت: برادران افغان از طبقه کارگر شروع کردند و امروز به بزرگانی از اهل و فضل تبدیل شده‌اند و این نشان از استعداد بی‌نظیر افغان‌ها دارد و این پشتکار و همت بیانگر این است که ریشه و شاخه و فرهنگ و مذهب مشترک بین دو کشور وجود دارد.
 وی با تأکید بر اینکه هر دو کشور بر باورهای انسانی توجه دارند، افزود: دو کشور ایران و افغانستان بر این امر اعتقاد دارند که هر دو انسان هستیم و همین فطرت انسانیت است که ما را در کنار هم قرار داده بنابراین به پاس انسان و انسانیت دست در دست هم می‌فشاریم و برای نجات انسانیت بپا می‌خیزیم.
به گفته وی، در دانشگاه کاشان 300 هیئت علمی، 7 هزار دانشجو و 70 گروه آموزشی پذیرای 200 دانشجوی افغان هستند و با تکیه بر مشترکات فرهنگی مسیر رشد و توسعه را طی می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، دومین جشن «سفیران بلخ» که به همت دانشجویان افغانستانی دانشگاه‌های کاشان و با حضور دبیر«خانه ادبیات» افغانستان و مسئولان شهرستانی در تالار فیض این دانشگاه برگزار شده بود با برنامه‌های متنوعی و شادی مانند اجرای تئا‌تر، موسیقی سنتی، گروه سرود و مسابقه همراه بود.  


94/11/14 - 23:22





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن