تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):سه چیز است که هر کس آن را مراعات کند ، پشمیان نگردد : 1 - اجتناب از عجله ، 2 - مشورت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798639115




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پرسش و پاسخ های دینی


واضح آرشیو وب فارسی:قدس آنلاین: اشاره: چندی است در این بخش، به پرسش های معارفی مخاطبان پرداخته، با مراجعه به استادان برجسته این حوزه، پاسخ هایی مستند و البته با بیانی ساده برای شما خوانندگان عزیز روزنامه فراهم می آوریم.به میمنت همزمانی این اقدام با ایام پربرکت دهه فجر و با توجه به نزدیکی انتخابات مجلس خبرگان، محور مباحث در روزهای پیش رو موضوع «دین و سیاست» و سوالات مطرح پیرامون «حکومت اسلامی» خواهد بود. منتظر سوالات ارزشمند شما، از طریق سامانه پیامکی به شماره 300072309 هستیم.  همه قبول دارند که سیاست و حکومت شایسته معصومین (علیهم السلام) است؛ اما این درست است که ما برای غیرمعصوم هم حق حاکمیت قایل باشیم؟ در روزهای پیش در همین بخش توضیح دادیم که قرآن کریم، هر حاکمیتی غیر از «ولایت خدا» را رد کرده، آن را مصداق «طاغوت» می داند. از سویی این را هم می دانیم که ولایت الهی از طریق جانشینان و نمایندگان پروردگار از میان انسان ها اعمال می شود. پس طبیعی است که باید دلیل محکمی برای این جانشینی و نمایندگی داشته باشیم و بدون داشتن چنین دلیلی، مجوزی برای حکومت دیگران نخواهیم داشت. پیامبران، به حکم «رسالت الهی»، «معجزات آشکار» و «واسطه بودن بین خدا و خلق» برای تصدی جایگاه حکومت از سوی خدا مأمور بودند و در قرآن نیز آیات بسیاری را به معرفی انبیای صاحب حکومت و شیوه حکمرانی پیامبران (مانند حضرت داوود (بقره: 251)، حضرت سلیمان (ص: 39-35)، حضرت ابراهیم (بقره: 124)، حضرت یوسف (یوسف: 101)، و دیگر پیامبران ابراهیمی (مائده: 20)) اختصاص داده است. این انتصاب الهی، به تصریح قرآن پس از ختم رسالت، بر عهده اوصیای پیامبر (صلی الله علیه و آله) گذاشته شده است. به رسم نقل یک نمونه از صدها، می توان به آیه 55 سوره مائده اشاره کرد. اما پیش از آنکه به این پرسش پاسخ دهیم که «در دوران غیبت امام معصوم (عجل الله تعالی فرجه)، این ماموریت الهی تعطیل می شود یا به جانشینان آنان واگذار می شود؟» باید به این پرسش پاسخ دهیم که آیا «عصمت» جزو شرایط حکومت الهی است؟ و آیا قرآن به حکومت غیرمعصومان نیز تصریح کرده است؟ با مطالعه آیات قرآن به مواردی بر می خوریم که خداوند به حکومت غیر معصومان پرداخته و آن ها را به عنوان نماد حاکم دینی معرفی می فرماید؛ ذوالقرنین و طالوت، دو نمونه از این قاعده اند. خداوند در آیه 247 سوره بقره از قول پیامبر معصومِ بنی اسراییل، طالوت را که فردی عادی و غیرمعصوم است را به خاطر بهره مندی از دو ویژگی «علم» و «توان مدیریت» به عنوان حاکم برگزیده الهی معرفی می کند؛ «و قال لهم نبیهم ان الله قد بعث لکم طالوت ملکا قالوا انی یکون له الملک علینا و نحن احق بالملک منه و لم یوت سعه من المال قال ان الله اصطفاه علیکم و زاده بسطه فی العلم و الجسم و الله یوتی ملکه من یشاء و الله واسع علیم»؛ و پیامبرشان (سموئیل) به آنان گفت: خداوند طالوت را براى شما به فرمانروایى برانگیخته است. گفتند: چگونه او را بر ما فرمانروایى باشد؟ در حالى که ما به فرمانروایى از او سزاوارتریم؛ زیرا حکومت بر بنى اسراییل در اختیار نیاکان ما بوده است. افزون بر این، او از مال و ثروت برخوردار نیست. پیامبرشان گفت: به یقین خدا او را برگزیده و بر شما برترى داده، و او را در «دانش اداره امور» و «نیروى مدیریت» فزونى بخشیده است و خدا فرمانروایىِ خود را به هر که بخواهد عطا مى کند. پس برخلاف تصور برخی که عصمت را شرط حکومت الهی می دانند، قرآن دو شرط فوق را بر عصمت برتری داده و در حالی که سموئیل نبیِ معصوم در بین مردم بود، عالمی غیر معصوم را ـ به خاطر توان مدیریت جامعه ـ به رهبری و حکومت الهی منصوب می فرماید. برگرفته از کتاب «ولایت فقیه؛ کانون عزت و اقتدار» نشر سازمان بسیج مستضعفین، جلد 2 برگرفته از کتاب «طرح کلی اندیشه ی اسلامی در قرآن»؛ مجموعه سخنرانی های حضرت آیت الله خامنه ای در سال 1353 در مسجد امام حسن (علیه السلام) مشهد


چهارشنبه ، ۱۴بهمن۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس آنلاین]
[مشاهده در: www.qudsonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن