تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند از نادانان پيمان نگرفته كه دانش بياموزند، تا آنكه از عالمان پيمان گرفته كه به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815343935




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عکاس مازندرانی در گفت‌وگو با فارس: حمایت دستگاه‌ها و نهادها به موفقیت عکاسان جوان کمک می‌کند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: عکاس مازندرانی در گفت‌وگو با فارس:
حمایت دستگاه‌ها و نهادها به موفقیت عکاسان جوان کمک می‌کند
عکاس مازندرانی با اشاره به اینکه مجموعه‌های دولتی به‌خاطر عدم پرداخت هزینه، چندان از حرفه‌ای‌ها استفاده نمی کنند، گفت: حمایت ارگان‌ها و نهادها به موفقیت عکاسان جوان کمک می‌کند.

خبرگزاری فارس: حمایت دستگاه‌ها و نهادها به موفقیت عکاسان جوان کمک می‌کند



به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان چالوس، عکاسی دارای سه جنبه علمی، صنعتی و هنری است و به‌عنوان یک پدیده علمی متولد شد و به ‌شکل یک صنعت گسترش یافت و به‌عنوان هنر تثبیت شد. هنر عکاسی که همچنان یکی از هنرهای محبوب همه مردم جهان است، از بدو اختراع دوربین عکاسی تاکنون توانسته همچنان پویایی و سرزنده بودن خود را حفظ کند و مخاطبان و علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب کند. عرصه هنر که سرشار از رنگ‌ها، تصاویر، لطافت‌ها و احساسات است، حاصل جوشش درونی روح انسان‌هایی است که برای جهان را با دیدی متفاوت می‌نگرند و سعی در به تصویر کشیدن این نگاه‌ در قالب هنر به اشکال گوناگون دارند. عکاسی توسط یک فرد کشف و تکمیل نشده‌ است، بلکه نتیجه تلاش بسیاری از افراد در زمینه‌های مختلف و اکتشافات و نوآوری‌های آنان در طول تاریخ است و سال‌ها قبل از اختراع عکاسی، اساس کار دوربین عکاسی وجود داشته‌ است. اما عکاسی فقط عکس گرفتن نیست و این موضوع یک هنر است که با دید و تخصصی باید به آن نگریست. با «محمد میردار» دانش‌آموخته رشته دانشگاهی در کامپیوتر، رشته آموزشگاهی در کارگردانی و تصویربرداری در ادامه می‌خوانید. از چه زمانی به عکاسی روی آوردید؟ از دوران دبیرستان با یک دوربین معمولی «زنیت» شروع به عکاسی کردم و نقطه ورودم به دنیای عکاسی از همان‌جا آغاز شد. عکس چه تأثیری می‌تواند بر مخاطب داشته باشد یا به عبارتی زبان تصویر تا چه اندازه می‌تواند فرهنگ‌سازی در زمینه‌های مختلف در جامعه تأثیرگذار باشد؟ زبان تصویر در تمامی سنین و اقشار می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد، در واقع تأثیرگذاری بالایی دارد، یک عکس غیر از بار زیباشناختی می‌بایست بار مفهومی هم داشته باشد که مخاطب با دیدنش بتواند آن پیام تصویری را دریافت کند. یک ضرب المثل چینی هست که می‌گوید «یک عکس خوب برابر با 8 ساعت سخنرانی است». محال هست عکسی خوب باشد و نتواند با بیننده‌اش ارتباط برقرار کند. عکاسی علمی بهتر است یا تجربی؟ چنانچه یک عکاس به‌صورت علمی هنر عکاسی را دنبال کند بهتر هست ولی بسیاری از عکاسان نامداری در کشور هستند که به‌صورت تجربی آموختند و رشته تحصیلی‌شان هم ارتباطی با هنرشان ندارد. نقش تجربه و مطالعه در خلق یک عکس خوب چیست؟ تجربه نقش به‌سزایی در کار عکاسی دارد که با تحقیق و مطالعه کامل‌تر هم می‌شود و به عبارتی اصلاً بدون مطالعه نمی‌توان تخصصی کار کرد و با مطالعه در زمینه عکاسی می‌توان به تازه‌ترین دستاوردها و تجارب علمی عکاسی روز دنیا دست یافت و در کار خود هم از آن استفاده کرد و از این طریق به پویایی بیشتر این هنر کمک کرد. آیا هر کسی می‌تواند عکاس شود؟ به نظر من عکاسی تو وجود همه هست و این حس زیبانگری را همه دارند ولی نگاه انسان‌ها فرق دارد و بعضی‌ها این علاقه و استعداد را  بروز می‌دهند و بعضی دیگر توجهی به آن ندارند.  کار عکاسی از نظر مادی و معنوی چه ویژگی‌هایی دارد؟ بستگی دارد با چه نگاهی آن را دنبال کنید، اگر منظور از عکاسی کسب درآمد باشد که می‌توان با برپایی یک آتلیه و نظایر آن به مطالبه خود رسید ولی در غیر این‌صورت در بقیه ژانرها بحث مادی خیلی کم‌رنگ هست و بیشتر همان عشق و علاقه عکاس هست و متعاقب آن بار معنوی‌ کار. سوژه‌ها را چطوری انتخاب می‌کنید و بیشترین سوژه مورد علاقه شما چیست؟ خب انتخاب سوژه‌ها هم متفاوت است و بستگی به نوع بهره‌برداری از آن برمی‌گردد اما بیشترین علاقه من «پرتره» و «هلی‌شات» است. بهترین اثر ماندگارتان در هنر عکاسی چه بود؟ اثر ماندگار را باید دیگران عنوان کنند ولی من همیشه سعی می‌کنم اثری متفاوت به تصویر بکشم و دلیل خاصی برای انتخاب اثر ماندگار ندارم. عکاسی مستند و هنری را بیشتر می‌پسندید یا عکاسی تجاری را؟ چرا؟ بیشتر پرتره کار کردم؛ البته مستند و طبیعت را هم دوست دارم ولی عکاسی «مدلینگ» تخصص من است، عکاسی مستند و هنری را بیشتر می‌پسندم چون با این موضوعات، یک عکاس با مردم ارتباط برقرار می‌کند و ماندگاری بیشتری دارد. کار کدام‌یک از عکاسان کشور را می پسندید و چرا؟ عکاس خوب زیاد داریم ولی من به شخصه کار «سیدولی شجاعی‌لنگری» عکاس ساروی که تقریباً در تمامی ژانرها حرفی برای گفتن دارد را می‌پسندم. آیا مجموعه‌های دولتی و یا خصوصی در تهیه عکس‌های‌شان از عکاسان حرفه‌ای استفاده می‌کنند؟ مجموعه‌های دولتی به‌خاطر عدم پرداخت هزینه، چندان از حرفه‌ای‌ها استفاده نمی‌کنند، البته حوزه هنری مازندران فعالیت خوبی دارد و تا جایی که اطلاع دارم امسال جشنواره‌های متفاوتی را در سطح استان داشتند و عکاسان خوبی با رقابتی سالم و آموزنده کنار هم کار را دنبال می‌کنند ولی باید ارگان‌ها و نهادها در زمینه عکاسی از جوانان حمایت کنند.

94/11/14 - 00:02





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن