واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: تئاتر همچنان در اولویتِ سبدِ حمایتی دولت از بخش فرهنگ و هنر قرار دارد و امیدواریم با افزایشِ اعتباراتِ این بخش در سال ۹۵ و زمینة مساعدی که در دورانِ پساتحریم فراهم خواهد شد، تبادلات فرهنگی هنری با کشورهای صاحبِ تئاتر افزایش یابد و انگیزة بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این بخش دوچندان شود تا شاهدِ جهش هنر نمایش در کشور باشیم. به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین پایانی سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر در تالار وحدت با تاکید بر این مطلب گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالِ جاری اهتمامِ اصلیِ خود را معطوف به حلِ مشکلات حوزه تئاتر و پدیدآورندگان آن کرد و از این پس نیز این مسیر را تا کاهش یا رفع موانع و مشکلاتِ پیشِ رو ادامه خواهد داد. وی افزود: به گواهِ تاریخ، هنرِ نمایش در گونه های متفاوت، از آیینها و سنت های نمایشیِ ایرانی تا صورت های نوینِ تئاتری نقشِ بسزایی در هویتِ فرهنگیِ جامعه ما داشته است. تئاتر همواره تصویری از باورها و اندیشه های انسان ساز و تعالی بخش را در هیاتِ هنری شریف بازتابانیده است. جنتی ادامه داد: نهادِ تئاتر را می توان، سامان بخشِ وجدانِ جمعی، امکانی آگاهی بخش و یکی از کوشش های اساسی هنرمندان در شکل دادنِ ساختارِ مطلوب اجتماعی به شمار آورد. وی افزود: نظام های چهارگانه تولید، توزیع، حمایت و مصرفِ آثارِ نمایشی، ستونهای اساسیِ این نهاد را شکل داده اند و توانایی های هر کدام خصلت ها و هویت این هنر را تعیین می کنند. عضو کابینه تدبیر و امید تصریح کرد: در ایرانِ عزیز ما و در تاریخِ تکوین و استقرارِ این هنر، فراز و نشیبهایی در عملکرد هر کدام از این ارکان وجود داشته، و جشنواره های تئاتر بیش از هر امکانِ دیگری این ضعف و قوتها را نمایان کرده است. وی افزود: جشنواره بین المللی تئاتر فجر نیز به عنوانِ بزرگترین رویدادِ تئاتری ایران، هر ساله نمایی از این ویژگی ها را آشکار ساخته و از کیفیتِ عملکرد این ارکان متأثر بوده است. جنتی با اشاره به ویژگی های این دوره از جشنواره ادامه داد: بیشترِ آثارِ راه یافته به جشنواره آثاری بودند که پیش از این در سایر نقاط کشور به صحنه رفته بودند و از این منظر امکان رقابتِ آثارِ ارزشمند هنرمندانِ شهرستانی فراهم شد. در جشنواره امسال، حضورِ پُر تعداد هنرمندانِ تئاتر از اغلب استان های کشور کاملاً مشهود بود. جنتی تاکید کرد: حضور چهار نسل از کارگردانان ایرانی در جشنواره امسال نشان داد که پیشکسوتان و جوانان، در عین تنوع سلایق هنری، با همدلی و دوستی کنار هم کار می کنند؛ نکته ای که نویدبخشِ انتقال تجربه های طولانیِ بیش از شش دهه تئاترِ حرفه ای ایران به هنرمندانِ نسل جدید است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: توجه به گسترشِ گونه هایی از هنر نمایش که به راحتی در دسترسِ مردم قرار گیرند نیز از تفاوت های مهم این دوره بود. وی افزود: نمایش های خیابانی که بیشتر به مسائلِ مبتلابه جامعه می پرداختند در این گونه جای گرفتند و مورد استقبال واقع شدند؛ علاوه بر اینکه پدیدآورندگان حاضر در جشنواره به مسائل اجتماعی توجه ویژه ای داشتند. جنتی با اشاره به دیگر ویژگی های این دوره از جشنواره ادامه داد: در جشنواره امسال حضور جدی و تاثیرگذارِ آثار نمایشی با مضمونِ ارز ش های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بیانگر این واقعیت بود که چنین ارزش هایی با گذشت زمان نه تنها کم رنگ نشده اند بلکه نسلِ جدید تئاتر با نگاهی خاص به این ارزش ها آنها را به بهترین صورت بازآفرینی کرده است. جنتی ادامه داد: به دلیل اهمیتی که هنر نمایش دارد و توجهی که باید به آن شود، ما امسال را به نام سال تئاتر نامگذاری کردیم و در جهت گسترش فضاهای نمایشی و حمایت از هنرمندان تئاتر اقدامات شایسته ای صورت گرفته است. از جمله این اقدامات می توان به بازسازی تالارهای سایه و قشقایی اشاره کرد که در این ایام نیز مورد بهره برداری قرار گرفت. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: در اینجا بر خود فریضه می دانم از معاون هنری، مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی، دبیر و اعضای ستاد برگزاری جشنواره سی و چهارم، هیات داوران و همة کسانی که به نحوی در برگزاری این رویدادِ مهم هنری نقش داشتند قدردانی کنم و برای تمامی هنرمندانِ هنرِ ریشه دارِ نمایش در کارهای جدید و بدیع آرزوی توفیق و تعالی کنم.
سه شنبه ، ۱۳بهمن۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: اطلاعات]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]