محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1846678592
داغ هنر ۱۰۰۰ساله درسینه آخرین بازمانده: «نمد» با من فراموش می شود
واضح آرشیو وب فارسی:ذاکرنیوز: اردبیل- ۷۰ سالی می شود که کارش همین است، ۹۰ سال هم نامش همین بوده، نَمادی را می گویم، پیرمردی که آخرین بازمانده هنری هزار ساله است و با حسرتی می گوید: اگر بروم نمد هم با من فراموش می شود.ذاکرنیوز ، گروه استان ها- ونوس بهنود: در محله چراغ علی اردبیل پشت پنجره مغازه کوچکی نشسته و به گوشه ای خیره مانده است. خط نگاهش را دنبال می کنم اما نگاهش به مقصد خاصی اشاره ندارد. روی شیشه مغازه نوشته اند: «انواع تشک، لحاف و بالش». در ظاهر به نظر نمی رسد در این مغازه چیزی به نام نمد وجود داشته باشد اما عباس نمادی آخرین صنعتگر نمدمال در مرکز استان اردبیل است. مغازه بوی پشم گوسفندی می دهد. گونی های پشم روی هم تلنبار شده و فقط افراد مطلع می توانند کیفیت پشم های عباس نمادی را که نزدیک به ۹۴ سال سن دارد تشخیص بدهند. لحاف های متقال از یک سو و لحاف های روکش دار گلی در سوی دیگر مغازه روی هم چیده شده و تشک های پشمی و بالش های پر نیز هر بیننده ای را یاد لحاف تشک های مادربزرگ ها می اندازد. لحاف تشک های پشمی که مدتی به اشتباه با الیاف های مصنوعی جایگزین شد نه تنها مشتریان را راضی نکرد بلکه این روزها به دلیل کیفیت و قابلیت هایی که دارد بار دیگر به مد بازار تبدیل شده و جهاز عروسان اردبیلی را تکمیل می کند. به حرفش می گیرم و اینکه از کجا و چطور آغاز کرده و چرا نمدمالی را رها کرده است. کمی که گرم صحبت می شود از پس لحاف های تلنبار شده صنعت دستی را نشانم می دهد که شاید در اردبیل و شاید بیشتر نقاط کشور مشابهی ندارد. درواقع هنر واقعی این هنرمند نه لحاف های پشمی با تولید به شیوه اصیل و سنتی بلکه چنانچه از نامش پیداست تولید نمد است و این صنعتگر به مدت ۷۰ سال در کارگاه کوچک خانگی خود نمد تولید کرده است. نمدهای لوله شده از دور شبیه موکت های کلفت کرمی رنگ هستند اما برخلاف موکت هایی که ماشین های عظیم الجثه در چند ساعت هزاران متر از آن ها را به بازار می فرستند برای تولید آن ها ماه ها وقت صرف شده و این روزها به دلیل بی توجهی گوشه مغازه این هنرمند پیشکسوت خاک می خورد. قدمت نامشخص نمد در اردبیل نمادی ۷۰ سال از عمر خود را صرف تولید نمد کرده است. از دور می تواند کیفیت یک نمد را تشخیص دهد و حتی موادی که برای تولید آن به کاررفته را نیز برایت بشمارد. پیش از وی برادر بزرگ تر و پدرش نیز از صنعتگران نمدمالی اردبیل محسوب می شدند. آن زمانی که برای اردبیلی ها اسم فامیل انتخاب می شد هر خانواده ای به فراخور صنعتی که عهده دار آن بود و نسبت به آن شهرت داشت فامیلی می گرفت و این طور شد که نمادی ها به این نام شناخته شدند تا همیشه در تاریخ از آن ها به عنوان صنعتگران تولید نمد در اردبیل یاد شود. محققان می گویند هنر نمدمالی در ایران بیش از هزار سال سابقه دارد تا جایی که علی محمد چابکی یکی از محققان صنایع دستی تأکید دارد که قدمت چند هزارساله هنر نمد را می توان در کتیبه های تخت جمشید به اثبات رساند. هرچند به دلیل استفاده از این تولید دستی در بافت زندگی عشایر و روستایی می توان قدمت ۱۰۰ ساله نمد در اردبیل را حتمی دانست. معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان معتقد است این اظهارات نیازمند مطالعه است. علیرضا دباغ عبداللهی به ذاکرنیوز گفت: ما تحقیقات مستندی در خصوص قدمت صنایع دستی نداریم و اظهاراتی که مطرح می شود باید با مطالعات جامع باشد. وی بابیان اینکه حتی خود فعالان صنایع دستی نیز نمی توانند در خصوص قدمت آن اظهارنظر قطعی داشته باشند، تأکید کرد: لازم است مطالعات جامعی از قدمت صنایع دستی اردبیل انجام شود. استفاده از مواد اولیه طبیعی در تولیدات این هنر که به دلیل مواد اولیه طبیعی در مناطق مختلف ایران با آداب ورسوم و فرهنگ هر منطقه گره خورده، در خود اردبیل نیز بازگویی فرهنگ بومی بوده و نقش و نگار آن بافرهنگ منطقه گره خورده است. حتی کاربری نمد نیز متناسب با نیاز ساکنان تعریف شده و به دلیل اینکه نمد در ورقه های بزرگ تولیدشده و سپس قابلیت برش داشته است یکی از آثار تولیدی انعطاف پذیر محسوب می شود. نمادی می گوید: عمده ماده اولیه نمد پشم است که در نخ های نازکی مثل کاموا بافته شده و سپس در دستگاه ها به تولید نهایی تبدیل می شود. استفاده از دستگاه های صنعتی موجب شده نمد از شکل یک هنر دستی خارج و به عنوان یک هنر صنعتی شناخته شود اما در هر صورت در حال حاضر تولید این محصول در اردبیل به چند کارگاه در مشگین شهر محدودشده و به گفته معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان در هیچ کجای دیگر از استان تولید نمی شود. تعطیلی کارگاه و خاموشی چرخ تولید مغازه را ترک می کنم تا به محلی بروم که نمادی سال ها در آن اعجاز خلق کرده و عرق جبین خود را برای وجب به وجب نمدهایی که مظلومانه گوشه ای پنهان مانده اند صرف کرده است. از در پشتی حیاط منزل نمادی می گذرم و درحالی که من را به در چوبی کوچکی در انتهای حیاط راهنمایی می کند وارد تنها کارگاه نمدمالی اردبیل می شوم. کارگاه با لامپ کوچکی از تاریکی مطلق خود خارج می شود و دستگاه های ساده نمدمالی یکی یکی عیان می شوند. گردی از عدم دخالت طولانی مدت انسانی در فضای کارگاه نشسته است. اغلب دستگاه ها تارعنکبوت بسته اند و زنگ زده اند. نه تنها تهویه مطبوعی در کارگاه نیست بلکه نمی توان به راحتی در آن نفس کشید. مدت ها است که کسی در کارگاه را باز نکرده و این دستگاه ها به حدی فرسوده شده دیگر نمی توان با آن ها نمد زد. گوشه کارگاه رشته های پشمی نارنجی و سفید به حال خود رهاشده و نظاره گر آخرین نفس های هنری است که گفته می شود قدمتی هزارساله دارد. خلاقیت جوانان و تعریف کاربری جدید داستان رکود نمد ازآنجا شروع شد که مشتری نیازی به تهیه آن در خود ندید. به حدی مصرف نمد کاهش پیدا کرد که کارگاه ها یکی پس از دیگری تعطیل شدند و صدای دستگاه های نمدمالی خاموش شد. نمادی مهم ترین کاربری نمد را به عنوان زیرانداز عنوان کرد و افزود: دیگر حتی در روستاها از نمد به عنوان زیرانداز استفاده نمی شود و مردم فرش ماشینی و موکت را به آن ترجیح می دهند. استفاده از پشم گوسفندی در این تولید دستی موجب می شد در اقلیم سردسیر اردبیل زیرانداز مناسبی تهیه شود و بسیاری از بیماری های امروزی ازجمله روماتیسم دیگر با استفاده از نمد که سازگار با اقلیم بود مشاهده نمی شد. نمادی می گوید من اگر بروم این ها هم با من فراموش می شوند و این روزها چون نمد خریدار ندارد همین طور گوشه مغازه مانده است و کسی به سراغش نمی رود. نمدهایی در بازار با الیاف مصنوعی تولیدشده و متناسب با سلیقه مشتری مصرف می شود، می توان به سادگی برای هنر نمدمالی کاربری های جدید تعریف کرد. کارشناسان البته نظر مغایری دارند. محقق نمدمالی معتقد است این هنر دستی انعطاف پذیر بوده و به سادگی می توان کاربری های جدید برای آن تعریف کرد. چابکی بابیان اینکه رطوبت گیری، تولید گرما در زمستان و خنکی در تابستان ازجمله ویژگی های نمد است، اضافه کرد: این محصول به عنوان زیرانداز، تن پوش و حتی محافظ مورداستفاده قرار می گیرد. وی افزود: امروز اگر فرش و موکت جایگزین آن شده و کسی از نمد به عنوان زیرانداز استفاده نمی کند، می توان برای تزئین لباس، ساخت آلات تزئینی و حتی البسه مانند کیف و کفش از آن استفاده کرد. این کارشناس با اذعان به اینکه نمدهایی در بازار با الیاف مصنوعی تولیدشده و متناسب با سلیقه مشتری مصرف می شود، تأکید کرد: می توان به سادگی برای هنر نمدمالی کاربری های جدید تعریف کرد. مخترع معرق نمد بابیان اینکه این هنر، نمد را از زیرانداز به دیوارکوب تبدیل کرده است، تصریح کرد: استقبال گسترده گردشگران نشان می دهد اجرای برنامه های مناسب برای توسعه هنرهای دستی نتایج مثبتی در بر دارد. هنر نمدمالی به دلیل ارتباط تنگاتنگی که بافرهنگ مناطق دارد خود می تواند در صدور فرهنگ مناطق در بازارهای خارجی نیز نقش ایفا کند. معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان اردبیل در خصوص حمایت از این هنر به برنامه بازتعریف کاربری جدید برای آن تأکید کرد. یک صنعت دست اگر مشتری نداشته باشد زوال آن حتمی است و باید به شیوه های مختلف مجدداً بازار و مشتری برای آن ها تعریف کرد. دباغ عبداللهی متذکر شد: ما برای اینکه نمد را از وضعیت زوال نجات دهیم به سراغ دانشجویان صنایع دستی استان رفتیم و در حال حاضر دو نفر از آن ها معرق نمد را به دست گرفته اند. وی افزود: این دو نفر در نمایشگاه ها شرکت داده می شوند تا از نمد تعریف جدیدی ارائه کنیم و مشتری را به کاربری جدید علاقه مند سازیم. معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان تأکید دارد که یک صنعت دست اگر مشتری نداشته باشد زوال آن حتمی است و باید به شیوه های مختلف مجدد بازار و مشتری برای آن ها تعریف کرد. امانت استاد امانت دار اهل می خواهد افسوس نمادی از این است که اصول تولید این هنر را به کسی انتقال نداده است. به دلیل اینکه بازار فروش این محصول به شکل مناسبی در اردبیل تعریف نشده کمتر کسی علاقه مند یادگیری دانش نمدمالی است و حتی فرزندان استاد نیز چندان اقبالی به آن ندارند. هنر نمدمالی ازجمله آثار و صنایع دستی استان اردبیل است که احیای زودهنگام می طلبد و باید به موقع اقدام کرد تا نسل آتی نسبت به این هنرها غریبه نباشد. معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان تأکید دارد که احیای یک هنر دستی روبه زوال تنها با حمایت چند کارگاه یا صنعتگر امکان پذیر نیست و باید به صورت زنجیره ای تمامی نهادهای تأثیرگذار اقدام کنند. دباغ عبداللهی معتقد است حتی بخش خصوصی می تواند پای کار بیاید و کاربری های جدید برای این هنر تعریف کند. اگر دیر بجنبیم آیندگان شاید حتی به یاد نیاورند و ندانند که این هنر در اردبیل بیش از یک قرن قوام داشته و عصاره فکر و خلاقیت روستایی، عشایر و شهرنشین را در تاروپود خود حک کرده است. در چوبی کارگاه نمدمالی بسته می شود و پله های آن را یکی یکی بالا می روم. شاید این آخرین باری باشد که کارگاه متروکه هنر نمدمالی در اردبیل رنگ آدمی به خود ببیند.
سه شنبه ، ۱۳بهمن۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ذاکرنیوز]
[مشاهده در: www.zakernews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]
صفحات پیشنهادی
داغ هنر ۱۰۰۰ساله درسینه آخرین بازمانده: «نمد» با من فراموش میشود
هنرهای ازیادرفته ایران- ۳۱ داغ هنر ۱۰۰۰ساله درسینه آخرین بازمانده نمد با من فراموش میشود شناسهٔ خبر 3020878 - سهشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳ ۰۴ استانها > اردبیل اردبیل- ۷۰ سالی میشود که کارش همین است ۹۰ سال هم نامش همین بوده نَمادی را میگویم پیرمردی که آخرین بازمانده هنریآخرین رمق های بازمانده هنر اصیل ایرانی
حال ناخوش صنعت مسگری در کرمان نفس های آن را به شماره انداخته تا بازمانده این هنر بگوید اگر برای درمان کالبد بیمار مسگری چاره ای اندیشیده نشود به زودی شاهد منسوخ شدن آن خواهیم بود عصر بانک یکی از بهترین و مهم ترین صنایع دستی کهن ایران ظروف و اشیاء مسی است بازار مسگران کرمان کهآخرین رمقهای بازمانده هنر اصیل ایرانی/ از ۴ سالگی مسگر بودم
هنرهای ازیادرفته ایران- ۲۹ آخرین رمقهای بازمانده هنر اصیل ایرانی از ۴ سالگی مسگر بودم شناسهٔ خبر 3020024 - دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳ ۱۶ استانها > کرمان کرمان- حال ناخوش صنعت مسگری در کرمان نفسهای آن را به شماره انداخته تا بازمانده این هنر بگوید اگر برای درمان کالبد بیمار ماستاد خوشنویس البرزی، آخرین بازمانده از اولین انجمن خوشنویسان ایران+ تصاویر
در اینجا تصاویر چشم نوازی از آثار استاد واشقانی خوشنویس البرزی می بینید که آخرین بازمانده از اولین انجمن خوشنویسان ایران استگروه استانی کمال مهر پنجشنبه ۸بهمن۱۳۹۴پربیننده ترین اخبار 24 ساعت گذشته روزنامه های داخلی و خارجی +تیتر داغ ترین اخبار روز 8 بهمن +آخرین اخبار امروز
پربیننده ترین اخبار 24 ساعت گذشته روزنامه های داخلی و خارجی تیتر داغ ترین اخبار روز 8 بهمن آخرین اخبار امروز ایران و جهان جدیدترین اخبار امروز لحظه به لحظه ژاپن ایجاد اولین ایستگاه قطار بر روی فضای مغناطیسی سطح ویتامین B12 در مغز خطر مبتلا به اوتیسم را کاهش می دهد تایلجدیدترین اخبار امروز ایران و جهان +آخرین اخبار امروز لحظه به لحظه 8 بهمن +پربیننده ترین اخبار 24 ساعت گذشته رو
جدیدترین اخبار امروز ایران و جهان آخرین اخبار امروز لحظه به لحظه 8 بهمن پربیننده ترین اخبار 24 ساعت گذشته روزنامه های داخلی و خارجی تیتر داغ ترین اخبار روز لاوروف مسکو خود را در مسئله ی آلمان شامل نمی داند سرگئی لاوروف در یک بیانیه با همتای آلمانی خود اعلام کرد که روسیه درروایت بازیگر زن از تنهایی و مرگ آخرین بازمانده گنج قارون
روایت بازیگر زن از تنهایی و مرگ آخرین بازمانده گنج قارون روز گذشته پروین خیربخش معروف به فروزان هنرپیشه فیلمهای قدیمی ایرانی در سن هفتاد سالگی درگذشت درگذشت او واکنشهای بسیاری به دنبال داشت آفتاب لادن طباطبایی ببه مناسبت درگذشت فروزان هنرپیشه فیلم های قدیمی ایرانی مثل درهنویسنده کتاب «برقع: هنر اقلیم و هویت بومی»: برقع یک خردهفرهنگ رو به فراموشی است
نویسنده کتاب برقع هنر اقلیم و هویت بومی برقع یک خردهفرهنگ رو به فراموشی استنویسنده کتاب برقع هنر اقلیم و هویت بومی گفت برقع یک خردهفرهنگ رو به فراموشی است که با صحبت کردن نمیتوان آن را ثبت کرد به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشادهنر فراموش شده فرش دستباف در اردبیل احیا می شود
هم اکنون فرش دستباف هنرمندان ارشق زینت بخش خانه های اروپایی شده و گرمی خاصی به خانه های ایرانی بخشیده است به گزارش خبرگزاری تسنیم ازاردبیل هم اکنون فرش دستباف بخش ارشق شهرستان مشگین شهر زینت بخش خانه های اروپایی شده است و این هنر بی نظیر هنرمندان ارشقی مشتریان بسیاری در سراسر دآخرین بازمانده از نسل آواتار
نگاهی به فیلم آخرین کنترل گر هوا The Last Airbender ام نایت شیامالان فیلمساز هندی تبار مقیم هالیوود پس از فیلم تاثیر گذار حس ششم که به نظر برخی منتقدین و کارشناسان غربی باب تازه ای را در قصه پردازی سینمای درام امروز برداشتام نایت شیامالان فیلمساز هندی تبار-
گوناگون
پربازدیدترینها