تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نصيحت و خيرخواهى از حسود محال است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815413688




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افق مذاكرات ژنو و تثبيت نقش ايران


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: افق مذاكرات ژنو و تثبيت نقش ايران
روزنامه آرمان در سرمقاله خود نوشت:
به گزارش نامه نیوز، برخلاف همه فضاسازي‌ها و تنش افكني‌هاي موجود از سوي برخي كشورها امروز فضاي بين‌المللي براي دستيابي به يك راهكار سياسي در سوريه مساعد شده است. نمونه آن را مي‌توان در مذاكرات ژنو با حضور مخالفان رژيم اسد طي چند روز گذشته و همچنين روز جمعه با حضور موافقان دولت سوريه مشاهده کرد.


همه‌چيز حكايت از اين دارد كه شرايط موجود در ژنو تقريبا طرفين را حاضر به گفت‌وگو با يكديگر ساخته است. بر اساس دستورالعمل‌هايي كه از قبل در مذاكرات ژنو تعيين شده مي‌توان به دستيابي يك راهكار سياسي در سوريه ميان موافقان و مخالفان اميدوار بود. اگر چه نمايندگان دولت سوريه مدام از عدم تغيير ساختار دولت سوريه سخن به ميان مي‌آورند و مخالفان رژيم اسد خواستار تغيير دولت سوريه هستند اما مي‌توان از هم‌اكنون افقي روشن در آينده اين مذاكرات مشاهده کرد؛ چراكه در مجموع منظور از برگزاري اين مذاكرات در ژنو نزديك‌سازي مواضع دو گروه مخالف و موافق در سوريه است.


بنابراين گمان مي‌رود دستورالعمل‌‌هايي مبني بر ماندن اسد بر سر قدرت تا برقراري ثبات و آرامش در سوريه مورد تاكيد و تاييد همه بازيگران ذينفع قرار گرفته باشد. به طور قطع اسد در صورت رفراندوم و برگزاري انتخابات در يك فضاي مساعد می‌تواند جاي خود را به‌طور صلح‌آميز به فرد دیگری دهد امری که گمان مي‌رود پذيرفته شده و موردتاييد سازمان‌های بين‌المللی هم باشد بنابراين كسي نمي‌تواند آن را رد كند. البته برخي از گروه‌هاي سياسي در سوريه كه خود را از مذاكره كنار مي‌كشند در حقيقت نمي‌توانند در آينده با اين توافق كنار آيند.


 اين گروه‌ها در نهايت بي‌خبري خود را از ساختاردهي سياسي كشور سوريه در آينده محروم مي‌كنند و بازيگران اصلي گروه‌هاي ناسازگار و مخالف را كنار مي‌گذارند. با این شرایط مي‌توان نسبت به آينده نتيجه مذاكرات اما در يك پروسه زماني بلندمدت اميدوار بود. با این حال و با توجه به اینکه چارچوب كلي مذاكرات موردقبول همگان است اما اين مذاكرات به احتمال بسیار دچار دست‌انداز و موانعي خواهد شد.


تحولات اخير به خوبي روشن کرد كه فضاي ژئوپلتيكي امروز منطقه كاملا براي حل بحران سياسي سوريه آماده بوده و ايران نیز خواه و ناخواه در مركز تحولات قرار گرفته است؛ زيرا مثلث تركيه، عربستان و رژیم‌صهیونیستی با كمال بي‌درايتي آتش نهفته خود را در ميدان جنگ بر روي ايران متمركز ساخته‌اند. اين اشتباه بزرگ زماني رخ داد كه همه‌چيز به نفع ايران در فضاي منطقه‌اي و جهاني رقم خورده بود. از اين رو اين مثلث به علت عدم ديد دقيق نسبت به حوادث روزگار متوجه موقعيت ايران در مقطع كنوني نبوده و در نهايت شكست خواهد خورد. در توافق هسته‌‌اي با ایران، ايالات متحده آمريكا كه بازيگر اصلي در تحولات منطقه‌اي و خاورميانه است به طور كل تغيير جناح داد و از حمايت مثلث تركيه، عربستان و رژیم‌صهیونیستی صرف‌نظر كرده به مثلث ايران، روسيه و سوريه پيوست و در عمل هم حتي از ايران حمايت کرد.


ايالات متحده پس از حمايت از مواضع روسيه و ايران به جهان اعلام كرد كه اسد تا برقراري صلح در سوريه خواهد ماند. از سويي رئيس‌جمهور روسيه در يك ابتكار بسيار جالب در سازمان ملل متحد با اوباما به توافق‌هاي اصولي در رئوس مسائل رسيدند و در چهارچوب اصلي حمايت از مثلث روسيه، ايران، سوريه و عراق به اين جبهه گراييده و از آن دفاع کرد.


از سويي ملاحظه شد كه رئیس‌جمهور روسيه برای ثبيت شرايط كنوني و جديد به تهران آمده و با رهبر معظم انقلاب ديدار کرد و با آن هديه بسيار جالب، پوتين از نظر تاكتيك زماني و با توجه به تنش‌آفريني برخي از كشورها، به جهان اعلام كرد كه راهبرد و مواضع روسيه و ايران در سوريه محكم و همراستا بوده و وضعيت اين جبهه در سوريه تثبيت شده و در نهايت ايالات متحده هم با ما خواهد بود. ملاحظه شد كه تركيه در نهايت حماقت و همچنين واهمه ناشي از ديدار پوتين با مقامات عاليرتبه ايراني دستپاچه شده و هواپيماي بمب افكن روسيه را سرنگون ساخته و همان اقدام سبب نابودي مواضع آنها در منطقه شد. عربستان سعودي هم همان راه را طي كرده و ايران را به جنگ تهديد کرد و پس از آن به طور مستقيم از سوي ايالات متحده آمريكا سرزنش شد.


در نتيجه امروز شرايطي به وجود آمده كه عربستان سعودي و تركيه سكوت را ترجيح مي‌دهند. با درايتي كه آمريكا و ساير بازيگران صاحب هژموني براي سهيم ساختن عربستان در مذاكرات سوريه نشان دادند مي‌توان به افق مذاكرات و آينده سوريه و خاورميانه اميدوار بود؛ چراكه عربستان بر برخي گروه‌هاي مخالف اسد در سوريه نفوذ داشته و همچنين رياض وادار به احترام به نقش ايران در مذاكرات شده است.


امروز همه كشورهاي صاحب قدرت اين اصل مهم را مي‌دانند كه ايران تاثيرگذار اصلي در تعيين و تكليف سرنوشت سوريه شمرده مي‌شود و اين مساله با وجود جنگ‌طلبي‌هايي است كه آل‌سعود همچنان ادامه می‌دهد. با اين همه مشاهده مي‌شود اين نقش مثبت و فعالانه رو به جلو پيش مي‌رود.


منبع: روزنامه آرمان


۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن