تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه مؤمن به برادر [دينى] خود تهمت بزند، ايمان در قلب او از ميان مى رود، همچنان كه نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816413896




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جويندگان كار، در دل غيرفعال‌ها گم شده‌اند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: جويندگان كار، در دل غيرفعال‌ها گم شده‌اند
روز گذشته گزارش‌هايي در رابطه با آمارهاي مركز آمار ايران در مورد بيكاران كشور منتشر شد كه حاوي اعداد و ارقامي بود كه به نوبه خود مي‌تواند فاجعه‌اي براي اقتصاد كشور قلمداد شود.
نویسنده : محمدرضا هادیلو 
هر چند مركز آمار براي افرادي كه به هيچ عنوان در كار توليد نقش نداشته و فقط يك مصرف‌كننده صرف هستند از واژه «غير فعال» استفاده كرده اما حقيقت امر اين است كه بيكاران كشور نيز در اين گروه ادغام شده و رقمي را ساخته‌اند كه به هيچ عنوان زيبنده كشوري مثل ايران با اين همه زمينه كاري و اشتغال نيست.
وقتي به نتايج آمارها و محاسبات موجود در كشور مراجعه مي‌كنيم، مشخص مي‌شود هم اكنون حدود ۴۰ ميليون و ۲۰۰ هزار نفر از جمعيت كشور دچار غيرفعالي بوده و به قول معروف نقش يك مصرف‌كننده را در اين اقتصاد بيمار بازي مي‌كنند.
با گذري به دنياي افراد جوياي كار و به‌خصوص جوانان تحصيلكرده بيكار مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه غيرفعال بودن 40 ميليون نفر از جمعيت 75 ميليوني ايران فقط مهر تأييدي بر بيمار بودن اقتصاد كشور است زيرا اگر در گزارش‌هاي مراكز آماري آمده كه «افراد خانه‌نشين به هر دليلي غيرفعال هستند» به اين معني نيست كه عده‌اي نمي‌خواهند كار كنند، بلكه دليل اكثر افرادی که غيرفعال نامیده می‌شوند همانا درهاي بسته بازار كار براي ورود آنهاست که در دلايل ديگر گم و واژه «به هر دليلي» را ساخته است.  در شرايطي كه طي دو دهه اخير و با تأسيس دانشگاه‌هاي مختلف، جوانان به نيت ورود به بازار كار با مدارك بالاتر، بخشي از دارايي‌هاي خانواده را به جيب دانشگاه‌ها ريختند، اما حالا معلوم شده فقط در يك دهه اخير و در فاصله سال‌هاي ۸۴ تا پايان ۹۳ بر تعداد جمعيت در سن كار كشور ۷ ميليون و ۳۰۰ هزار نفر افزوده شده است. با اين تفاسير به جاي اينكه اين جمعيت بتواند جذب بازار كار شود، غيرفعال و به ميليون‌ها خانه‌نشين اضافه شدند.
آمارها مي‌گويند در پايان سال ۹۳، تعداد مردان دچار غيرفعالي كشور كه حتي شامل صدها هزار نفر فارغ‌التحصيل دانشگاه‌ها نيز مي‌شود، به حدود ۱۲ ميليون نفر و تعداد زنان دچار غيرفعالي نيز به ۲۸ ميليون و ۲۰۵ هزارنفر بالغ شده است.
اگر دقيق‌تر آمارها را مورد بررسي قرار دهيم، مي‌بينيم تعداد مرداني كه به آنها غيرفعال گفته مي‌شود در سال ۸۴ بالغ بر ۱۰ ميليون و ۱۰۵ هزار نفر و تعداد زنان نيز ۲۳ ميليون و ۳۶۴ هزار نفر بوده است. حالا اين آمارها در پايان سال ۹۳ به ترتيب در مورد مردان به حدود ۱۲ ميليون نفر و درباره زنان نيز به رقم بي سابقه ۲۸ ميليون و ۲۰۵ هزارنفر رسيده است. در اين سال، تعداد مردان در جست‌وجوي كار يك ميليون و ۷۵۴ هزار نفر و شاغلان هم ۱۸ ميليون و ۲۰۵ هزار نفر و تعداد زنان در جست‌وجوي كار ۷۵۹ هزار نفر و شاغلان نيز ۳ ميليون و ۹۹ هزار نفر اعلام شده است.  وقتي براي گروهي از افراد از كلمه «در جست‌وجوي كار» استفاده مي‌كنيم، نشان مي‌دهد آنها غيرفعال نيستند و بالاجبار در گوشه خانه زانوي غم بغل كرده‌اند.
هرچند اين موضوع را نيز نبايد ناديده گرفت كه بخشي از افرادي كه خود را فعال جا مي‌زنند به كارهايي مشغولند كه نه بيمه‌اي دارند و نه آينده و فقط در تلاشند برای کسب حداقل‌های امرار معاش.
به هر حال هم اكنون دولت شرايط سختي براي فعال كردن حداقل نيمي از افرادي كه به نام غيرفعال از بازار كار دولت و به حركت درآوردن چرخ‌هاي اقتصادي دور هستند، دارد؛ مأموريتي كه اگر درست به سرانجام نرسد، عواقب ناگواري به همراه خواهد داشت.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن