تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كمال ادب و مروت در هفت چيز است: عقل، بردبارى، صبر، ملايمت، سكوت، خوش‏اخلاقى و مدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804107231




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاه رسانه‌های عربی به سفر اروپایی روحانی


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: نگاه رسانه‌های عربی به سفر اروپایی روحانی
سفر رییس جمهوری به ایتالیا و فرانسه رویدادی بود که طی روزهای گذشته مورد توجه رسانه های عربی قرار گرفت و تحلیل های گوناگونی در مورد دستاوردهای این سفر اروپایی انتشار یافت. بیشتر این رسانه ها به ابعاد اقتصادی این سفر پرداختند و آن را نقطه شروعی بر توسعه روابط ایران و اروپا دانستند.
به گزارش نامه نیوز، «حسن روحانی» رییس جمهوری ایران در صدر هیاتی بلندپایه دوشنبه پنجم بهمن ماه به قاره سبز قدم گذاشت و نخستین سفر اروپایی خود را آغاز کرد. وی پس از دیدارهایی با رییس جمهوری، نخست وزیر و دیگر مقام های بلندپایه ایتالیا به واتیکان رفت و با پاپ دیدار و گفت وگو کرد. سپس روحانی رم را به مقصد پاریس ترک کرد تا با مقام های فرانسوی در زمینه ی مسایل اقتصادی و سیاسی رایزنی کند.

در سفر روحانی ده ها قرارداد مهم اقتصادی با مقام های دولتی و بنگاه های مهم اقتصادی ایتالیایی و فرانسوی به امضا رسید تا نخستین سفر رییس دولت یازدهم به اروپا دستاوردهای مهم مشترکی برای ایران و 2 کشور اروپایی در زمینه همکاری های اقتصادی و همچنین گسترش روابط سیاسی و فرهنگی به همراه آورد.

این گزارش در بردارنده مهم ترین محور تحلیل هایی است که در رسانه های عربی درباره سفر رییس جمهوری به رم و پاریس و روابط ایران با کشورهای اتحادیه اروپا منتشر شده است.


** اروپا؛ عرصه دیپلماسی ایرانی

تارنمای «البدیل» مصر با اشاره به اجرایی شدن توافق هسته ای، فعال شدن دیپلماسی ایران در قاره سبز و گشوده شدن درهای همکاری میان ایران و کشورهای اروپایی را در کانون توجه قرار داد.

تارنمای البدیل ششم بهمن در گزارشی با عنوان «نخستین ایستگاه آغاز دیپلماسی ایرانی در اروپا» نوشت: ایران پس از اجرایی شدن توافق هسته ای دستاوردهای آن را درو می کند. این کشور از فضای پسابرجام برای توسعه و جلب سرمایه گذاری استفاده می کند و بازارهایش را در برابر کشورهای جهان می گشاید. در اولویت رییس جمهوری ایران کشورهای اتحادیه اروپا قرار دارند به طوری که دیپلماسی ایرانی فعالیت خود در این قاره را با هدف گسترش روابط با کشورهای اروپایی آغاز کرده است. به نوشته «هدیر محمود» تحلیلگر این تارنما، روحانی با سفر به ایتالیا از این کشور به بازارهای گسترده اروپایی خواهد رسید.

روزنامه الکترونیکی «صوت العراق» و تارنمای عربستانی «ایلاف» با اشاره به نزدیک شدن ایران و کشورهای اروپایی، اجرایی شدن توافق هسته ای و گرم شدن روابط را به سود هر 2 طرف ارزیابی کردند.

روزنامه الکترونیکی صوت العراق پنجم بهمن در گزارشی به قلم «جابر الشلال الجبوری» نوشت: پس از توافق هسته ای میان ایران و کشورهای گروه 1+5، شرکت های اروپایی برای بستن قراردادهای تجاری بزرگ با ایران صف کشیدند. با توجه به اینکه ایران یکی از 20 کشور پیشرفته اقتصادی در زمینه تولید و بازار است و بازار مصرفی سود آور به شمار می رود، می تواند وضعیت اقتصادی بسیاری از کشورهایی که در نتیجه شرایط سخت مالی و اقتصادی در تنگنا قرار گرفته اند، بهبود بخشد.

به نوشته صوت العراق، بسیاری از اقتصاددانان بزرگ اروپا بر این باورند که اگر دولت های اروپایی و آمریکا با ایران عادلانه رفتار کنند ایران می تواند به یکی از 15 اقتصاد برتر جهان تبدیل شود. این رسانه عراقی در ادامه آورده است: با توجه به ثبات و رشد اقتصادی ایران میان آمریکا و اروپایی ها این اتفاق نظر وجود دارد که ایران به جایگاه خود در منطقه و جهان برگردد و آزاد سازی بخشی از اموال مسدود شده و تزریق آن به خزانه ایران نشان می دهد در غرب نیت صادقانه ای برای استقبال از ایران وجود دارد.
به نوشته هجدهم دی ماه تارنمای ایلاف، برخی از کارشناسان بر این باورند که اقتصاد ایران به زودی افزایش رشد 2 درصدی را شاهد خواهد بود و رشد اقتصادی این کشور پس از بازگشت به صحنه بین الملل طی امسال به 5 درصد خواهد رسید. بازار مصرفی این کشور که نیاز 78 میلیون و 500 هزار تن را تامین می کند توجه ها را در عرصه بین الملل به خود جذب کرده است به طوری که بانک جهانی پیش بینی کرده است سرمایه گذاری های بین المللی به سوی ایران سرازیر شود و حجم آن به سرعت به سه میلیارد دلار برسد.
ایلاف آورده است: تردیدی نیست که روابط روبه رشد ایران و غرب در مسیر تکاملی خود پیشرفت مثبتی را شاهد بوده و توافق هسته ای اهرمی است که نزدیکی هرچه بیشتر ایران و غرب به ویژه در زمینه ی مسایل امنیتی را در پی خواهد داشت. در نتیجه، عادی سازی روابط ضامن همسوسازی تلاش ها برای رویارویی با تندروی و تروریسم (دهشت افکنی) خواهد بود.

** سفر روحانی؛ نقطه عطفی در روابط ایران و کشورهای اروپایی
هفته نامه «نور» سوریه، تارنمای «العهد» و روزنامه «الاخبار» لبنان با اشاره به سفر روحانی به کشورهای اروپایی، بُعد اقتصادی را در روابط تهران و غرب پس از اجرایی شدن توافق هسته ای پر رنگ کردند.
تارنمای العهد لبنان ششم بهمن ماه در گزارشی با عنوان «افزایش پشتوانه اقتصادی ایران» نوشت: هر روز سهم تهران از حجم مبادله تجاری میان ایران و کشورهای اروپایی پس از توافق تاریخی و لغو تحریم ها افزایش می یابد. پس از امضای شماری از قراردادها و یادداشت های تفاهم میان ایران با روسیه و چین، تهران و رم 14 قرارداد همکاری در زمینه های گوناگون به ارزش 18 میلیارد و 400 میلیون دلار امضا کردند.
به نوشته العهد، روحانی امضای این توافق نامه ها را آغاز فصل تازه ای از همکاری میان ایران و ایتالیا به شمار آورده و تصریح کرده است که ثبات وضعیت امنیتی، اقتصادی و سیاسی ایران و منطقه زمینه همکاری را فراهم می کند. همچنین گفت وگوی سیاسی تنها راه حل مسایل امنیتی منطقه است. در برابر، «ماتیو رنتسی» نخست وزیر ایتالیا روز امضای توافق میان ایران و ایتالیا را تاریخی توصیف و بر نقش ایران در مبارزه با تروریسم، برقراری صلح و مردمسالاری در منطقه تاکید کرده است.
روزنامه الاخبار ششم بهمن نوشت: سفر روحانی به ایتالیا جوانب مختلفی را درباره مبادلات تجاری میان 2 کشور در بر می گیرد. محور مهم این سفر اقتصاد است. این در حالی است که بسیاری از شرکت ها تمایل به بازگشت به ایران و گشایش دفتر در این کشور پس از لغو تحریم ها دارند تا از امضای قراردادهایی به ارزش 15 تا 17 میلیارد یورویی سود برند. بر پایه گزارش الاخبار، پیش از اعمال تحریم ها حجم مبادله تجاری میان ایران و ایتالیا به هفت میلیارد دلار رسیده بود اما اکنون این رقم نزدیک به یک میلیارد و 600 میلیون یورو است.
این روزنامه با پوشش اخبار سفر روحانی و دیدار او با مقام های ایتالیا نوشت: «سرجیو مارتالا» رییس جمهوری ایتالیا بر تصمیم کشورش برای داشتن روابط دوستانه و برپایی مبانی همکاری پایدار با ایران تاکید کرده است. او با ستودن آغاز مرحله تازه ای از همکاری میان تهران و رم به ویژه در زمینه همکاری های اقتصادی به تمایل بسیاری از شرکت های ایتالیایی برای گشایش کانال های ارتباطی و همکاری با ایران اشاره کرد.
به نوشته الاخبار با توجه به اینکه ایران بازار بزرگی برای تولید کنندگان خودرو به شمار می رود در این سفر 12 قرارداد امضا شد. از جمله شرکت های مشتاق برای همکاری با ایران می توان به شرکت نفتی و مهندسی «سایبم» و شرکت صنایع فولاد «دانیلی» اشاره کرد.
برپایه گزارش هفتم بهمن هفته نامه نور سوریه، در زمینه اقتصادی کشورهای اتحادیه اروپا با چراغ سبز آژانس بین المللی انرژی اتمی، تحریم های مالی و اقتصادی ایران را لغو کردند. همچنین همه تحریم های مالی از جانب اتحادیه اروپا لغو خواهد شد و می توان در همه این کشورها با رسیدن به یک طرح مشترک به ارز ایران دسترسی یافت و آن را تبدیل کرد. همچنین همه منابع مالی اشخاص حقیقی، حقوقی و نهادهای مالی مانند بانک ها، موسسه های مالی و بانک مرکزی آزاد خواهد شد.

** دستاورد سفر روحانی به فرانسه
روزنامه های «الشروق» مصر، «السفیر» لبنان، «العربی الجدید» و «الحیات» چاپ لندن در زمره رسانه هایی بودند که دستاوردهای سفر روحانی به فرانسه را به ویژه در عرصه اقتصادی و دیپلماسی را برجسته کردند.
تارنمای روزنامه الشروق مصر نهم بهمن در گزارشی زیر عنوان «دستاوردهای اقتصادی و دیپلماتیک سفر روحانی به اروپا» نوشت: روحانی در این سفر خواستار درهم پیچیده شدن صفحه دشمنی ها و آغاز صفحه تازه ای از روابط میان تهران و پاریس شد. روحانی در دیدار با همتای فرانسوی خود در چارچوب تحرک ایران برای گشایش بازارهایش بر روی صنایع و سرمایه گذاران غربی چند قرارداد امضا کرد. این فرصتی است که فرانسه هم نمی خواهد آن را از دست بدهد.
برپایه گزارش الشروق، در زمینه دیپلماسی این دیدار به خوبی نشان داد که بازگشت ایران به عرصه جهانی ممکن است. همانطور که منابع دیپلماتیک اعلام کرده اند این دیدار آغازگر مرحله ای از گفت و گوها برای بازگشت ایران به عرصه دیپلماسی و بازی نقشی مثبت به ویژه در بحران سوریه است.
روزنامه السفیر نهم بهمن در گزارشی با عنوان «آنچه که سیاست آن را پراکنده می کند، اقتصاد گردهم می آورد» آورد: به طور خلاصه می توان نتایج سفر تاریخی روحانی به فرانسه را اینگونه توصیف کرد؛ روحانی در این سفر تلاش خود را روی بازگشت ایران به عرصه بین الملل متمرکز کرد. همچنین قراردادهای چند میلیارد یورویی دستاورد سفر روحانی به پاریس بود. این قراردادها شامل امضای سند خرید 118 هواپیمایی ایرباس، بازگشت شرکت شرکت اتومبیل سازی «پژو» به بازارهای ایران و فروش روزانه 150 تا 200 هزار بشکه نفت به شرکت نفتی«توتال» فرانسه بود.
روزنامه العربی الجدید ششم بهمن در گزارشی به قلم «محمد بوهرید» درباره سفر روحانی به فرانسه نوشت: اگرچه این سفر دستاورد سیاسی برای ایران به شمار می رود اما فرانسوی ها هم به این سفر به عنوان فرصتی نگاه می کنند تا بتوانند سهم خود را از توافق هسته ای به دست آورند. بر این اساس بسیاری از شرکت های فرانسوی سفر روحانی به فرانسه را غنیمت شمرده و خود را برای بستن قراردادهای چندمیلیارد دلاری آماده کرده اند تا بتوانند به بازارهای ایران به ویژه در زمینه انرژی و خودرو برگردند.
در این پیوند، «عادل مالک» نویسنده و روزنامه نگار عرب، هفتم بهمن درباره دیدار روحانی با «فرانسوا اولاند» رییس جمهوری فرانسه به تارنمای ایلاف گفت: این دیدار دارای اهمیت بالایی است زیرا غربی ها هنگامی که به اهمیت توافق هسته ای پی بردند برای آشتی با ایران صف کشیدند. همچنین چند روز پیش از سفر روحانی به پاریس، ایران از خرید 117 هواپیما از شرکت هواپیمایی ایرباس خبر داد. این مساله نقطه عطف مهمی در روابط ایران و غرب به شمار می رود. بازگشت تدریجی اموال مسدود شده ایران و چشم پوشی از کارنامه تنش میان ایران و غرب نشان می دهد که دشمنی پایدار نخواهد بود بلکه منافع است که بر همه روابط سایه خواهد انداخت.
روزنامه الحیات هفتم بهمن ماه نوشت: «مانویل والس» نخست وزیر فرانسه در نوامبر سال میلادی گذشته در سفر خود به خاورمیانه گفت که فرانسه پس از توافق هسته ای صفحه تازه ای از روابط با ایران را می گشاید و به روابط اقتصادی قوی با ایران چشم دوخته است. اکنون روحانی در حالی به فرانسه سفر می کند که پیش از این، وزیر راه و شهرسازی ایران گفته بود ایران تصمیم دارد 114 هواپیمای از شرکت هوایپمایی ایرباس خریداری کند. سفر روحانی به رم و پاریس نقطه عطف مهمی در روابط ایران با کشورهای اروپایی به شمار می رود که درهای آن به دست «باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا گشوده شد.




منبع: ایرنا


۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن