واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
جشنی برای یادگار علوان برگزار شد / مراسم جشن ثبت ملی موسیقی علوانیه برگزار شد استانها > خوزستان - علاقمندان به موسیقی بومی اهواز به مناسبت ثبت ملی سبک علوانیه در فهرست آثار ملی جشن گرفتند و از علوانیه خوانان تجلیل کردند. در این مراسم هیچ کدام از مسئولان میراث فرهنگی استان حضور نداشت.
موسیقی علوانیه یکی از سبک های موسیقی اهواز است که توسط شخصی به نام علوان شویع به شهرت رسید. این سبک حزین اخیرا در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسید و برای ثبت چند ملیتی با کشور عراق ارسال شد. به اعتقاد فعالان میراث فرهنگی، این سبک سالها مورد کم توجهی مسئولان میراث فرهنگی قرار گرفته بود به طوری که در مراسم جشن ثبت ملی نیز مدیر کل میراث فرهنگی استان و مسئول میراث فرهنگی شهرستان اهواز حضور نداشتند. محمود مشهودی از کارشناسان موسیقی نواحی و یکی از مسئولان پرنده موسیقی علوانیه در مراسم تجلیل از علوانیه خوانان گفت: حدود سه سال پیش بر روی مجموعه مقالات 5 مکتب موسیقی کشورهای عربی کار می کردم. قاسم منصور آل کثیر با من تماس گرفت و درباره طور علوانیه با من صحبت کرد و خواست تحقیق درباره بخش موسیقی این طرح را به عهده بگیرم. ابتدا زیاد کار را جدی نگرفتم، اما با شنیدن مطالبی از موسیقیدانان و برنامه های فرهنگی کشورهای همسایه و به دلیلکم توجهی مسئولان کشور به طور علوانیه تمام فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی خود را کنار گذاشتم و به جمع آوری منابع و تحلیل این میراث ارزشمند پرداختم. مشهودی افزود: یادم می آید در برنامه رادیوی عراق به نام «برنامج أطوار الغناء الریفی» ادعا کردند "طورعلوانیه" مربوط به خوزستان نیست و «علوان الشویع» طور را از یکی از خوانندگان عراقی تقلید کرده است. با شنیدن این حرف همه سعی خودم را کردم که طور را از همه جنبه ها مانند شعر، تاریخ، موسیقی، ساز شناسی، فرهنگ و جامعه شناسی بررسی کنم و با دلایل علمی آن را به ثبت برسانم و بگوییم که این سبک مربوط به اهواز و کشور عزیزمان ایران است و نمیگذاریم این میراث را از ما بگیرند. وی یادآور شد: در این مسیر قاسم منصور آل کثیر بسیار کمک کرد و باید بگویم که جامعه در آینده با تاثیر فعالیتهای این شخصیت فرهنگی آشنا می شوند. فعالیت های ایشان به طور یقین تاثیر مستقیم در میراث استانمان دارد و می بینیم که همین پرونده علوانیه در انتظار ثبت جهانی است. این کارشناس موسیقی افزود: متاسفانه تا کنون هیچ آلبوم حرفه ای از سبک علوانیه و دیگر سبک های مقامی نداریم و درخواستم از مسئولان این است که در این زمینه ما را حمایت کنند. البته انتظار ما از بخش خصوصی بیش تر از دولت است و همانطور که آل کثیر تاکید می کند باید روی پای خودمان بایستیم و منتظر کمک های سازمان ها و ارگان ها نباشیم. مشهودی در خصوص موسیقی عرب های خوزستان توضیح داد: این موسیقی به 3 گروه کلی تقسیم می شود که شامل موسیقی مقامی (اشعار بسیار فصیح و استفاده از سازهایی مثل سنتور، عود و جوزه)، موسیقی ریفی (اشعار بسیار عاشقانه) و موسیقی بدوی (اشعار به فرم ابوذیه) است. این کارشناس اظهار کرد: علوانی تنها طوری است که در 2 حالت یا به اصطلاح «مقام» اجرا و فواصلی مختص به خودش دارد به صورتی که خواننده با مقام «حجاز» ابیات را شروع میکند و در اوج ابیات به درجه پنجم مقام یعنی«بیات» یا در زبان محلی مقام «دشت» می رسد و در پایان ابیات با فرود موسیقی به درجه اول مقام «حجاز» بر می گردد. وی یادآور شد: از همه علوانیه خوان ها که در این مدت ما را برای ثبت این پرونده کمک کردند تشکر می کنیم و امیدوارم سال آینده بتوانیم از اولین آلبوم "سبک حویزاوی" رونمایی بکنیم. مسعود صخیراوی همچنین از کارشناسان موسیقی بود که در این برنامه در خصوص اهمیت و جایگاه موسیقی در اهواز به سخنرانی پرداخت. رقص سنتی کودکان موسوم به "اشبال" و خوانندگی علوانیه توسط سه نفر از علوانیه خوانان استان از دیگر برنامه های این جشن بود. در پایان برنامه با حضور معاون اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، ناصر چنانی، عبدالنبی قیم مورخ و فرهنگ نویس و عدنان غزی شاعر و نویسنده از فرزند زنده یاد علوان الشویع، خلف لفته الدیلمي، ابوسعید التمیمي (حمید هواشم)، ابومهدي ناصري، زنده یاد محمد شهاب، أبوحازم الحایی، صالح مزرعة و مسعود صخیراوي به عنوان فعالان موسیقی و محمود مشهودي، قاسم منصور آل کثیر به عنوان مسئولان پرونده ثبت ملی علوانیه به رسم یادبود هدایا و لوح تقدیری از سوی هیئت برگزار کننده داده شد.
کلید واژه ها: دفتر موسیقی - خانه موسیقی - موسیقی - موسیقی سنتی -
یکشنبه 11 بهمن 1394 - 13:31:47
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]