واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
عليرضا سجادپور دبير سومين جشنوارهي فيلم پليس فيلمهايي را كه به موضوعات اجتماعي و بهويژه آسيبهاي اجتماعي ميپردازند را گمشدهي سينما دانست و تلاش جشنوارهي فيلم پليس را براي نمايش اين نوع فيلمها را گامي موثر در راستاي تغيير نظر مخاطبان اين سينما و مسوولان امور فرهنگي برشمرد. عليرضا سجادپور كارگردان سينما و دبير سومين دوره جشنواره فيلم پليس، صبح امروز ـ 19 آبان ماه ـ طي نشستي خبري در خانه سينما، ضمن تبريك ولادت امام رضا (ع) موضوع اصلي اين نشست را بررسي بحث آسيبهاي اجتماعي در جشنواره پليس عنوان كرد. سجادپور در اين نشست نمايش فيلمهايي با موضوع آسيبهاي اجتماعي را رويكرد جديد سومين جشنواره فيلم پليس دانست و گفت: به عنوان يك سينماگر علاقه خاصي به اين سينما دارم و احساس ميكنم اين سينما يكي از گمشدههاي سينمايي ماست و توجه به اين بخش، طبيعتا توجه بيشتر مخاطبان و مسوولان را به دنبال خواهد داشت و اين رويكرد ميتواند نقطه كليدي نوعي تحول در مسير جشنواره پليس باشد. او در ادامه با بيان اينكه در اين زمينه از نظرات افراد مختلف در حوزههاي متعددي بهره بردهاند، افزود: عمده اين نظرات حاكي از آن است، فشار بر روي اين سينما كمي زياد است و در بخشهاي مختلف سينما از جمله سينماي داستاني بلند و كوتاه و مستند با برخي آثار اجتماعي مواجهيم كه به نوعي غيرقابل نمايش هستند. البته اين موضوع طبيعي است و ذات سينماي اجتماعي است كه اين نتايج را به دنبال دارد و به طور طبيعي برخي از موضوعاتي كه در عرصه آسيبهاي اجتماعي به تصوير كشيده ميشوند قابليت نمايش براي عموم را ندارند. او ادامه داد: اما اگر در اين ميان سينما دستهبندي لازم براي اين فيلمها را رعايت كند، شايد بتوان به رونق اين نوع سينما كمك كرد. بايد توجه داشته باشيم كه هنگامي كه مسوولان به اثري عنوان غيرقابل نمايش را اطلاق ميكنند، اين بدان معنا نيست كه آن فيلم غلط است و ما بايد كمك كنيم تا مسوولان، مسايل اجتماعي را كمي متفاوتتر ببينند. سجادپور همچنين عنوان كرد: فكر ميكنم درست نيست كه عينا همان معيارهايي را كه براي سينماي كودك و خانوادگي داريم به سينماي اجتماعي نيز منتقل كنيم. بايد بپذيريم كه سينماي اجتماعي ذاتا تلخ و تند است و پرداختن به اين سينما نيازمند نوعي نگاه منتقدانه است. اما اگر مانيفست سينما را براساس پيام امام راحل (ره) و مقام معظم رهبري بدانيم، هردوي آنها به نگاه متعهدانه در سينما توجه ويژهاي داشتهاند و قطعا بخشي از اين نگاه نيز در سينماي اجتماعي خود را نشان ميدهد. سجادپور در ادامه خاطرنشان كرد: همگان با اشاعه سياهي و سياهنمايي مخالفيم اما اين مسئله نبايد موجب شود كه به سمت سينمايي پاستوريزه برويم بنده اينجا صراحتا اعلام ميكنم كه سينماي پاستوريزه بهخصوص در عرصه آسيبهاي اجتماعي به درد هيچكس نخواهد خورد. اين كارگردان ادامه داد: البته همه ما متوجه فشار كاري مسوولان امر هستيم و بنده معتقدم ممكن است اگر افراد ديگري نيز در جايگاه آنها قرار گيرند وضع همينگونه باشد. لذا توصيه ميكنم با اصلاح نگاه خود به آنها كمك كنيم. چراكه نگاه به سينماي اجتماعي و طرح آسيبهاي اجتماعي در اين سينما قطعا به سينماي ما كمك خواهد كرد و سينماگران ما را به سمتي هدايت خواهد كرد كه از يك سينماگر متعهد انتظار ميرود. جشنواره پليس گامي كوچك در اين راستاست و بايد به فكر ادامه اين مسير باشيم و به اين جشنواره اكتفا نكنيم. دبير اين جشنواره درباره سومين دوره جشنواره فيلم پليس نيز عنوان كرد: امسال تلاش كردهايم تا اين جشنواره را هرچي صنفيتر برگزار كنيم و عليرغم موضوعي بودن اين جشنواره تعداد آثاري كه به دست ما رسيده به خوبي گواه آن است كه صنوف مختلف نسبت به اين جشنواره علاقهمند بودهاند. سجادپور همچنين به مشاركت نهادهايي چون بهزيستي، قوه قضائيه، آموزش و پرورش، صداوسيما، وزارت فرهنگ و ارشاد و خانه سينما در اين جشنواره اشاره كرد و نهادهايي مانند دانشگاههاي هنري و مراكزي مانند انجمن سينماي جوان و مركز گسترش سينماي مستند و تجربي را از حاميان معنوي اين جشنواره دانست. او در بخش ديگري از صحبتهايش نيز افزود: نيروي انتظامي در قالب نمايش اين فيلمها به حمايت از سينماي اجتماعي پرداخته است كه بخشي از اين حمايت كارشناسانه و فرهنگي است و بخش ديگر آن به ايجاد اطمينان در مديران مربوط ميشود. نيروي انتظامي ميتواند با ايجاد و تقويت اين ذهنيت كه طرح آسيبهاي اجتماعي به كنترل آنها كمك ميكند، تأثيري مثبت در تغيير ديدگاه مديران داشته باشد و مجموعه تلويزيوني «شوك» نيز به خوبي گواه اين مطلب است. او درباره آثار ارسال شده به اين جشنواره نيز اظهار كرد: تاكنون 102 اثر مستند، 130 اثر داستاني كوتاه و بسيار كوتاه، 10 سريال تلويزيوني، 38 تلهفيلم و 45 فيلم سينمايي به دست مسوولان اين جشنواره رسيده است. در بخش فيلمنامه نيز تاكنون 253 فيلمنامه بلند و كوتاه ارسال شده كه هيأت داوران اين بخش از روز 13 آبانماه كار داوري اين فيلمنامهها را آغاز كرده است. سجادپور در بخش ديگري از صحبتهايش تصريح كرد: قطعا در ميان آثار اجتماعياي كه طي دوسال گذشته ساخته شدهاند، هيچيك از آنها نيست كه به جشنواره ارسال نشده باشد و جشنواره در تلاش است تا حتا براي چند فيلمي كه به نوعي داراي مسئله اكران هستند نيز راهي براي اكران و نمايش در اين جشنواره پيدا كند. اين كارگردان همچنين از نمايش برخي از اين فيلمها در محافل خصوصي خبر داد و گفت: مسوولان اين جشنواره به دليل احترام به قوانين و وزارت ارشاد و از نمايش آثار فاقد مجوز در اين جشنواره معذورند. اما برخي آثار كه قابليت نمايش براي عموم را ندارند به طور قطع در جمعهاي خصوصي و با حضور مسوولان و تصميمگيرندگان به نمايش درخواهد آمد. او در مورد فيلمهاي ارسالشده از طرف نيروي انتظامي نيز عنوان كرد: تمامي جوايز امسال مربوط به فيلمهايي است كه از بخشهايي متفاوت با نيروي انتظامي ارسال شدهاند و قطعا هيچيك از فيلمهاي ارسالي از سوي نيروي انتظامي در بخش داوري اين جشنواره حضور نخواهند داشت و آثار ارسالشده از سوي نيروي انتظامي، با هماهنگي نيروي انتظامي در بخش جداگانهاي بررسي ميشوند. او در پاسخ به سئوالي كه درباره ديدگاه او نسبت به هيأت اسلامي هنرمندان مطرح شده بود نيز گفت: بگذاريد هنرمندان وارد عرصه هنر شوند و به ارايه نظرات خود بپردازند. چراكه ورود هنرمندان در عرصه گفتوگو بسيار تعيينكننده است و به دليل همين حساسيت و اهميت سينما است كه جلسه بين هنرمندان و رييسجمهور مدتهاست به تيتر اول اخبار فرهنگي كشور تبديل شده است. او ادامه داد: عمده تلاش ما صرف اين شده است كه اين جشنواره به صنفيترين شكل ممكن برگزار شود. بنده به شخصه نيز براي تمامي تفكرات سينما احترام قائلم به خصوص تفكرات تشكليافته براي من از اهميت ويژهاي برخوردار است. سجادپوردر ادامه يك بار ديگر به لزوم تغيير ديدگاه مديران نسبت به مسايل اجتماعي اشاره و اظهار كرد: تمام تلاش مسوولان اين جشنواره براي آن است تا به شكل تعاملي و صرفا براي ذكر مشورت به مديران كشور كمك كنيم تا نگاه خود را تكامل بخشند. چراكه زمان رو به پيشرفت است و لازم است مسوولان روزبه روز نگاه خود را تكامل بخشند. دبير اين جشنواره همچنين از برگزاري سه كارگاه تخصصي در زمينه فيلم كوتاه، مستند و فيلمنامه خبر داد و محل نمايش فيلمهاي اين جشنواره را خانه هنرمندان، سالن شماره 2 و 3 سينما فلسطين و سينما كانون عنوان كرد. دكتر بهرام بيات، مديركل اداره مطالعات اجتماعي نيروي انتظامي و يكي از اعضاي شوراي سياستگذاري اين جشنواره كه از ديگر سخنرانان اين نشست بود نيز عنوان كرد: نيروي انتظامي مأموريتهاي خود را در خلاء مردم انجام نميدهد، بلكه در بستر جامعه، با مردم و براي مردم كار ميكند. او همچنين اظهار كرد: مسوولان نيروي انتظامي به اين نتيجه رسيدهاند كه در تعامل با ارگانها، سازمانها و نهادهاي مختلف ميتواند استراتژي خود را به شكل بهترين تعريف كند. بيات در ادامه بسياري جرمها را معلول برخي آسيبهاي اجتماعي دانست و بر لزوم بهرهگيري از بخشهاي مختلف هنري تأكيد كرد و گفت: طي سالهاي گذشته به ما ثابت شده است كه هرچه سرمايهگذاري در حوزه اجتماعي صورت گيرد، به همان ميزان هزينهها در بخش جرايم كاهش خواهد يافت. كامران ملكي مشاور رسانهاي جشنوارهي فيلم پليس هم در اين نشست توضيحاتي ارايه كرد
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 233]