تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خوشا بحال كسانى كه براى خدا گرسنه و تشنه شده‏اند اينان در روز قيامت سير مى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798637627




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یک پژوهشگر مسائل اجتماعی در گفت‌‌وگو با فارس مطرح کرد استفاده از ابزارهای کمی در سنجش میزان فعالیت اجتماعی زنان ظلم به آنهاست/تلاش شبکه‌های ماهواره‌ای برای مادرگریزی در خانواده‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یک پژوهشگر مسائل اجتماعی در گفت‌‌وگو با فارس مطرح کرد
استفاده از ابزارهای کمی در سنجش میزان فعالیت اجتماعی زنان ظلم به آنهاست/تلاش شبکه‌های ماهواره‌ای برای مادرگریزی در خانواده‌ها
یک پژوهشگر مسائل اجتماعی با اشاره به نقش مهم زنان در برهه‌های مختلف تاریخ کشور، گفت: استفاده از ابزارهای کمی در سنجش میزان فعالیت اجتماعی زنان ظلم به آنهاست و ممکن است در این نوع سنجش، نقش زنان در محیط خانواده مورد غفلت قرار گیرد.

خبرگزاری فارس: استفاده از ابزارهای کمی در سنجش میزان فعالیت اجتماعی زنان ظلم به آنهاست/تلاش شبکه‌های ماهواره‌ای برای مادرگریزی در خانواده‌ها



عشرت شایق در گفت‌و گو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس گفت: زنان ایرانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با اتکا به دانش، ظرفیت و بسترهای موجود در کشور توانسته‎اند حضوری فعال در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور داشته باشند. وی ادامه داد: بدیهی است با توجه به نقش دوسویه بسیار مهم و تعیین کننده زنان در اداره امور خانواده و جامعه، وجود آنها در تحقق و تسریع اهداف پیش بینی شده در برنامه‌های توسعه پایدار، مهم و ضروری بوده و بدون مشارکت آنان امکان دسترسی به اهداف متعالی نظام وجود نخواهد داشت. این کارشناس مسائل زنان تصریح کرد: مشارکت زنان در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دوشادوش مردان جامعه تحسین برانگیز است چرا که آنان از یک سو در رویدادهای مختلف جامعه نقش تعیین کننده‌ای دارند و از سویی دیگر، نقش محوری آنها در کانون خانواده بر کسی پوشیده نیست. شایق تصریح کرد: در این میان، تلاش و همت زنانی که همزمان با فعالیت و اشتغال در بیرون از محیط خانه، نقش مادری و همسری خود را نیز به بهترین شکل ممکن اجرا می‌نمایند ستودنی است. این طیف از زنان جامعه، با تزریق فکر و ایده به کالبد علمی، آموزشی، فرهنگی و اقتصادی کشور، مسیر رشد و توسعه فرهنگی و اجتماعی جامعه را هموار می‌سازند. وی خاطرنشان کرد: نظر به اینکه بر اساس آموزه‌های دینی و اهداف متعالی نظام جمهوری اسلامی ایران، کلیه مقدرات اساسی کشور در جهت رشد و تعالی جامعه از طریق تحکیم و تقویت بنیان خانواده پایه ریزی می‌شود لذا چنانچه هسته اصلی جامعه که همان خانواده است،‌ محکم بوده و از یک موازنه تربیتی و اصولی برخوردار باشد، می‌توان امیدوار بود که جامعه‌ای محکم در تمامی زمینه‌ها داشته باشیم. شایق افزود: بنابراین، برای رشد و تعالی در کلیه حوزه‌های اجتماعی، باید نهاد خانواده که مهمترین و اصلی ترین نهاد اجتماعی در جامعه به شمار می‌رود از ابعاد مختلف تقویت شود تا انسان‌های متفکر، ارزشمند و کارآمد در محیط خانواده رشد و نمو پیدا کرده و تربیت پیدا کنند. بدیهی است انسان‌هایی در تعیین مقدرات و آینده کشور مؤثر خواهند بود که بصورت شایسته تربیت یافته باشند و در این میان نباید فراموش کرد که مسئولیت زمینه سازی برای تحقق این هدف و رسیدن به جامعه‌ای آرمانی و ایده آل در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی، بیشتر بر عهده زنان است که در محیط خانه بصورت مستقیم و در جامعه بصورت غیر مستقیم ایفای نقش می‌کنند.

شایق افزود: حضور زنان در جامعه ما به دو شکل صورت می‌پذیرد: مشارکت مستقیم و غیر مستقیم. حضور در مراکز مهم جامعه از جمله حضور در مراکز قانونگذاری و مناصب بالای اجرایی، کرسی‌های دانشگاهی، مراکز فرهنگی و آموزشی، پایگاه‌های مقاومت بسیج در مراکز آموزش عالی، بسیج محلات، بسیج کارگری، شورایاری‌های شهر و روستا، مراکز درمانی و امدادی و ... را می‌توان از جمله حضور مستقیم زنان در امور جامعه دانست که البته تمامی این مشارکت‌ها و ارزش قائل شدن برای زنان در جامعه به منظور ایفای نقش‌های اجتماعی در جامعه، ثمره و ره آورد انقلاب اسلامی و یادگار معمار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) است.
 
این پژوهشگر مسائل فرهنگی ادامه داد: اما نقش مؤثر زنان در تربیت نسل‌های آینده کشور را می‌توان مهم‌ترین و تاثیرگذار ترین نقش‌ آنان بصورت غیر مستقیم در مقدرات جامعه به حساب آورد و از آنجایی که خانواده مهمترین نهاد اجتماعی در جهت تربیت انسان‌های با اراده، وارسته و باهمت است، بی شک نقش زنان هم به عنوان محور تربیتی خانواده و مشوق اعضای خانواده در حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و هم به عنوان مدیر خانه و هم به عنوان همدل و همراه همسر در راستای تحکیم ارزش‌های اجتماعی و تحکیم بنیان خانواده و نهادینه کردن هنجارهای اجتماعی و سجایای دینی و اخلاقی در محیط خانواده غیر قابل انکار است.
 
شایق افزود: در همین راستا رهبر معظم انقلاب اسلامی در مرداد ماه سال 92 در دیدار با جمعی از بانوان با تاکید بر لزوم طرح گفتمان اسلامی درمورد زن و تقویت نهاد خانواده و احترام و تکریم زن در محیط خانه را دو نیاز مهم و فوری جامعه اعلام کرده و خاطر نشان کردند که «زنان فعال و کارآمد در جبهه انقلاب اسلامی باید حضور خود را در صحنه دفاع از انقلاب نمایان تر و پررنگ تر کنند. من می‌گویم مهمترین نقشى که یک زن در هر سطحى از علم و سواد و معلومات و تحقیق و معنویت می‌تواند ایفای کند، آن نقشى است که به عنوان یک مادر و به عنوان یک همسر می تواند ایفای کند؛ این از همه‌ کارهاى دیگر او مهمتر است. این، آن کارى است که غیر از زن، کس دیگرى نمی‌تواند آن را انجام دهد. بقاى نوع بشر و رشد و بالندگى استعدادهاى درونى انسان به این وابسته است؛ حفظ سلامت روحى جامعه به این وابسته است، آرامش و طمأنینه در مقابل بیقرارى‌ها و بى‌تابى‌ها و تلاطم‌ها به این وابسته است.» شایق ادامه داد:  این نکته نیز نباید فراموش شود که حضور تأثیرگذار زنان جامعه در عرصه‎های مختلف اجرایی و مدیریتی کشور باید از نظر کیفی مورد ارزیابی و سنجش قرار گیرد نه سنجش کمی؛ چرا که به کارگیری ابزارهای کمی در این زمینه به نوعی ظلم به جامعه زنان است چرا که ممکن است در این نوع سنجش، نقش زنان در محیط خانواده مورد غفلت قرار گیرد. ناگفته پیداست که کمرنگ شدن حضور زنان و کاهش مسئولیت پذیری آنان در جامعه، سکان هدایت کشور را دچار تزلزل و ضعف خواهد کرد و ضررهای جبران‌ناپذیری را بر پیکره وجودی جامعه وارد خواهد ساخت. وی گفت: مشارکت سیاسی زنان در اداره کشور نیز از جمله موضوعاتی است که با رشد و ارتقای جایگاه و منزلت زنان در جامعه و رشد و توسعه جامعه ارتباطی تنگاتنگ،اساسی و عمیق دارد. اگر بخواهیم جامعه‌ای متوازن بسازیم، باید نقش سیاسی زنان را در کنار مردان ببینیم و بپذیریم و راه را برای مشارکت سیاسی جدی زنان هموار سازیم، چرا که نادیده گرفتن نقش ارزنده و مهم زنان، نقش آفرینی و مسئولیت‌پذیری آنها در جامعه و تعیین مقدرات کشور را تضعیف می‌کند. این پژوهشگر مسائل فرهنگی خاطرنشان کرد: در این راستا لازم است ضمن پرهیز کامل از دیدگاه و تفکرات غلط، کلیشه‌ای و متحجر غربی در امور زنان، بر متون و معارف ناب اسلامی پافشاری شود و به مسائلی که حقیقتاً مسائل اصلی و نیاز واقعی زنان در جامعه اسلامی به شمار می روند، پرداخت گردد و این امر بارها از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است. شایق گفت: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در دیدار با زنان شهرستان ارومیه در خصوص نقش محوری و کلیدی زنان در تعیین مقدرات اصلی و اساسی جامعه فرمودند «بنده این جا در جمع شما بانوان عزیز و خواهران و فرزندان خودم، عرض می کنم که نقش اجتماعات زنان در پیروزی انقلاب، به احتمال زیاد از اجتماعات مخصوص مردان بیشتر بود. یعنی حضور زنان در مبارزات عمومی و سیاسی، یک نقش چند گانه داشت. مرد یک نفر بود و خودش می آمد در مبارزات یا در اجتماعات و راهپیمایی‌ها شرکت می‌کرد. همین و بس! اما وقتی زن خانه، خود را در مبارزه سهیم می دانست و وارد میدان می‌شد، در واقع خانه‌ای را که در آن، مرد و زن و فرزندان هستند، به صحنه می آورد و خانواده ای را در میدان مبارزه حاضر می‌کرد. در جنگ نیز همین طور بود. یعنی اگر خانواده‌های شهدا مادران و همسران صبر نمی‌کردند، جنگ دچار مشکلات بسیار بزرگی می‌شد. در آن مقطع، نقش زنان، بسیار برجسته بود. انقلاب و جنگ، زنان ما را در جامعه از آگاهی و رشد سیاسی برخوردار کرد.
خواهش می کنم دختران جوان و تحصیلکرده و بانوان آگاه و هوشمند به نکته ای که می خواهم بگویم، درست توجه کنند: زن به عنوان انسانی در راه تکامل معنوی و نفسانی است که در این دیدگاه، زن و مرد با یکدیگر هیچ تفاوتی ندارند. در تاریخ، زنان بزرگ و برجسته ای حضور داشته اند، همچنان که مردان بزرگ و برجسته ای بوده اند. در قرآن، وقتی خدای متعال می خواهد برای مؤمنین مثال بزند، از زن مثال می زند: «و ضرب اللَّه مثلاً للّذین آمنوا امرأت فرعون.»  زن به عنوان عنصر مؤمن برجسته ای که نظیر او در میان انسان‌های آن روز هم نبود یا کمیاب بود، حضور دارد.»

وی افزود: در جنگ نرم نیز که دشمنان و سلطه جهانی در کشورهای اسلامی و بخصوص کشور ایران به راه انداخته است،‌ تضعیف نهاد خانواده هدف گذاری اصلی است و تلاش می‌شود با گرفتن زنان از خانواده‌ها به اشکال مختلف، از شکل گیری قوی خانواده‌ها و ارتقا نقش و جایگاه آن در جامعه جلوگیری شود. فرزند گریزی،‌ خانواده گریزی، ‌مادر گریزی از حربه‌هایی است که دشمنان بر علیه بنیان خانواده در کشورهای اسلامی بکار گرفته و به اشکال مختلف، آن را دنبال می‌کنند.

شایق ادامه داد: از آنجایی که روزنه ورود به هر جامعه‌ای، فرهنگ آن جامعه است لذا دشمنان تلاش می‌کنند تا با جدا کردن زنان از محیط خانواده، نقش سازنده خانواده در اصلاح و رشد جامعه را خنثی سازند و به دنبال آن، جامعه را به سوی فروپاشی سوق دهند. در راستای مقابله با هجمه‌ایی که امروزه بر علیه کشور ما و توسط دشمنان قسم خورده این آب و خاک به راه افتاده است، ‌قطعا نقش زنان جامعه به مراتب بیشتر از مردان است چرا که در جنگ نرم، هدف اصلی و اول دشمن، خانواده و زنان هستند.

وی تصریح کرد: دشمن برای تضعیف بنیان خانواده از ابزارهای رسانه‌ای و هنری استفاده و از این طریق به درون خانه‌های ما نفوذ می‌کند و اگر موفق شود که عفت و پاکدامنی و پایبندی و التزام به ارزش‌های دینی و باورهای اجتماعی را از زنان جامعه ما بگیرد، خانواده ای هم باقی نخواهد ماند. این پژوهشگر مسائل فرهنگی افزود: در برنامه‌های هنجار شکن کانال‌های ماهواره‌ای فیلم و سریال که به ظاهر غیر سیاسی هم هستند، دشمنان تلاش می‌کنند با محتواهای هنجارشکن، سبک زندگی غربی و مناسبات ناسازگار با فرهنگ اسلامی را در جامعه ما شیوع دهند.
برای مقابله با این ترفند دشمنان، لازم است زنان فعال، کارآمد، عالم، نویسنده و اندیشمند جامعه اسلامی در جبهه دفاع از انقلاب اسلامی، حضور جدی‌تر و نمایان تری در صحنه داشته باشند. شایق گفت: دشمن امروزه با هدف غیرت زدایی در مردان و عفت زدایی در زنان با ابزار رسانه ای متنوع و شبکه‌های مروج اباحه گری به میدان آمده و سعی می‌کنند تا با عادی سازی کردن روابط مرد و زن و ترویج رابطه‌های نامشروع و با ایجاد جذابیت‌های کاذب از طریق بکارگیری رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی، جوانان جامعه را به تباهی بکشانند، و بر این اساس است که در حال حاضر بسیاری از برنامه‌ها و فیلم‌های پخش شده در این شبکه‌ها، مروج فرهنگ غلط غربی و رواج بی بند و باری و ایجاد بی وفایی بین زنان و مردان هستند. وی افزود: اگر بنیان خانواده سست شود و این نهاد پایه ای متلاشی شود، هم مرد و هم زن، هر دو سرگردان و آواره و ناراحت می‌شوند و رنج می‌بینند و این وضعیت، مقدمه فروپاشی کامل جامعه است. مقام معظم رهبری در اکثر دیدارهای خود با قشرهای مختلفی از بانوان جامعه، آنان را به پیمودن راه فضیلت معنوی ائمه اطهار دعوت می‌کند و با اشاره به تلاش دشمن برای استفاده از نقاط ضعف می فرماید: «انسان همواره و در همه حال در معرض آسیب قرار دارد و بدانیم برخی مظاهر خودنمایی، بی تقوایی و رعایت نکردن عفاف و حجاب آثار مخرب و ماندگاری بر اخلاق  جامعه دارد، به همین دلیل در این زمینه زنان نسبت به مردان باید بیشتر مراقبت نمایند.» شایق تصریح کرد: باید به این نکته نیز اشاره کرد که توکل و توسل به قدرت لایزال الهی، افزایش بصیرت و بیش دینی و اجتماعی مد نظر مقام معظم رهبری در همه حال و در این برهه حساس تاریخی در کشور می‌تواند راهگشا و کارگشا برای تمامی آحاد جامعه از بالاترین رده تا پایین رده باشد.

94/11/11 - 10:36





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن