تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):كسى كه بر باطل سوار شود، مَركبش او را ذليل خواهد كرد. كسى كه از راه حق منحرف شود ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830874433




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فطرت و نهاد آدمی، منشأ گرایش به دین


واضح آرشیو وب فارسی:عقیق: این ندای فطرت است که انسان را به سوی ایمان و گرایش به مبدأ و معاد و التزام به برنامه ای متناسب با آن فرا می خواند.عقیق : از جمله مسائل مهمی که در طول تاریخ مورد توجه و تجزیه و تحلیل دانشمندان و روانشناسان قرار گرفته است، سرچشمه پیدایش دین و انگیزه های پذیرش دین و دین داری می باشد. این که انسان ها در تحت تأثیر چه عواملی به یک موجود ماوراء طبیعت اعتقاد پیدا کرده و به طور کلی ایمان به خدا و گرایش به دین چطور و چگونه پدید آمده است؟ در عرصه دین شناسی، هر یک از اندیشمندان و روان شناسان نظریه های مختلفی در علّت پیدایش دین و انگیزه ی دین داران بیان کرده اند. عدّه ای دین را زائیده ترس(ترس از مرگ، عوامل طبیعی و....) می دانند، عدّه ای دیگر معتقدند اموری مثل فقر، جهل، سحر و جادو، شهوت و... در منشأ دین دخالت داشته و موثر بوده است. «ویل دورانت» ترس را مهم ترین عامل پیدایش دین و گرایش به آن معرفی می کند.[۱] «راسل» نیز عامل گرایش به خدا را ترس دانسته و می گوید: «... اکنون هراس هم چون روزگاران گذشته، انسان ها را متمایل ساخته تا در وجود خدا به جست وجوى پناه گاهى برخیزند».[۲] طرفداران این نظریه دچار یک اشتباه و اختلال فکری شده اند و آن این که توجه به خدا و دین در هنگام ترس، به جهت آرامش روحی و روانی است، نه این که اعتقاد به خدا نتیجه ترس باشد؛ به بیان دیگر، رسیدن به آرامش و اطمینان قلبی معلول اعتقاد به خدا و موخر از آن است نه این که انسان به خاطر ترس، ایمان به خدا و گرایش به دین پیدا می کند. چنان چه اگر ترس علّت اصلی پیدایش دین و اعتقاد به خدا باشد، در این صورت باید کسانی که بیشتر می ترسند، دارای ایمان بیشتری باشند و کسانی که کمتر ترس دارند، کمتر دین داشته باشند؛ و حال آن که در اجتماع می بینیم افرادی که ترس فراوانی در وجودشان نهفته است و حتّی با شنیدن اسم مرگ خود را گُم می کنند، اما هیچ نشانه ای از ایمان به خدا و دین در فکر و عمل شان پیدا نمی شود. به همین نحو، چنان چه اگر ریشه اعتقاد به موجود ماوراء طبیعت جهل باشد، در این صورت باید هر که جهلش ‍ بیشتر باشد، ایمانش نیز قوی تر خواهد بود. هم چنین می بایست کتاب های دینی و آسمانی تشویق به جهل می کردند، در حالی که می بینیم قرآن کریم و پیشوایان دین، انسان ها را به سوی کسب علم و دانش فراخوانده و آن را اصلی از اصول تعالیم دینی شمرده اند. بنابراین هیچ یک از این علّت ها و انگیزه هایی که برای پیدایش دین و ایمان به خدا شمرده شد، از بنیان و اتقان محکمی برخوردار نیست و این مسأله یعنی گرایش های دینی و ایمان و اعتقاد به یک موجود ماوراء طبیعت، به چگونگی آفرینش انسان و نهاد او برمی گردد و این ندای فطرت است که انسان را به سوی ایمان و گرایش به مبدأ و معاد و التزام به برنامه ای متناسب با آن فرا می خواند. پی نوشت ها: [۱]. مکارم شیرازی، انگیزه پیدایش مذاهب، ص۲۰۹. [۲]. برتراند راسل، چرا مسیحى نیستم؟، ترجمه الف. س. طاهرى، ص۲۳۸. منبع:پایگاه فرق، ادیان و مذاهب 211008


یکشنبه ، ۱۱بهمن۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عقیق]
[مشاهده در: www.aghigh.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن