تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):به راستى كه اين زبان كليد همه خوبى‏ها و بدى‏هاست پس شايسته است كه مؤمن زبان خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815729272




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نمایش هیولاها در تالار هنر تهران/تئاتر فرانسه؛ آشنای قدیمی


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: نمایش" هیولاها" در تالار هنر تهران/تئاتر فرانسه؛ آشنای قدیمی
لارنت فرانی، کارگردان فرانسوی حاضر در جشنواره فجر، تلاشی بالا از خود نشان داد. انگار او به خوبی می دانست که سلیقه نکته بین و جزء نگر مخاطب ایرانی در هنر همواره با رشته ای از نمادها و استعاره های بیانی در هم تنیده است.
آفتاب : امید بی‌نیاز- سرویس فرهنگی: نمایش" هیولاها" نوشته و کار لارنت فرانی از فرانسه طی چهار اجرا در تالار هنر تهران به صحنه رفت و هر بار مورد توجه مخاطبان قرارگرفت. تئاتر فرانسه برای مخاطب ایرانی پدیده ای آشناست. زیرا ایرانیان از زمان راه اندازی تماشاخانه مدرسه دارالفنون توسط علی اکبر خان نقاش باشی، با نمایشنامه های فرانسوی آشنایی نزدیک و ژرف پیدا کردند. 


نام مولیر(1673- 1622) نمایشنامه نویس کلاسیک فرانسوی بر سر زبان هنرمندان قرن پیش ایران آمد و آثار او (مردم گریز، طبیب اجباری، تارتوف، خسیس و...) بارها اجرا شد. از سوی دیگر رسم تحصیلات تئاتر در فرانسه توسط اساتید این رشته شکل گرفت و این رسم تا روزگار ما هم ادامه داشته است. چنانکه بسیاری از استادان کنونی تئاتر، فارغ تحصیل دانشگاه های فرانسه هستند. 


دکتر احمد کامیابی مسک، محمود عزیزی، قطب الدین صادقی، فریندخت زاهدی، محمد رضا خاکی و... نمونه هایی مثال زدنی از این تحصیل کردگان به شمار می روند.


ذکر این پیش زمینه در حالی ضروری به نظر می رسد که اجرای هر کارگردان فرانسوی در ایران دشوار به نظر می رسد. زیرا با مخاطبانی روبه است که نه تنها نسل به نسل از تئاتر فرانسه حافظه تاریخی دارند و از مولیر تا آلبر کامو و اشمیت و ماتئی ویسنی‌یک را می شناسند، بلکه در همان صندلی های سالن هنرمندانی می نشینند که در جایگاه کارشناس و تحلیلگر تئاتر فرانسه قرار دارند. 


با این حال، لارنت فرانی با نمایشی ساده و نمادین، زبانی موجز و دکور صحنه ای کاربردی در پی اجرایی استلیزه است؛ دکور صحنه او در ظاهر یک تختخواب است؛ تختخوابی که بارها از شکل متعارف خود خارج شده و به اتمسفر و جهان پیرامون بازیگر تبدیل می شود. سوژه او آشفتگی ذهن انسان است؛ انسانی که در همان تختخواب ساده و معمولی خود، فرصت خواب و آرامش ندارد و هر لحظه، وهم یا کابوسی خواب او را می آشوبد! 


ذهن این انسان میان رویاهای کودکی و دنیای بزرگسالی در حرکتی نوسانی است. کودکی ها رفته اند و حالا هر شیئی به شکلی توهم آمیز و خشن در ذهن می نشیند و خواب او را پریشان می کند. کارگردان برای نشان دادن این مفهوم از ابزارهای ساده بیانی استفاده می کند؛ بازیگر هر بار که قصد خواب دارد، چیزی آزار دهنده او را بیدار می کند؛ در زیر بالشش به جست و جو می پردازد و با آن وهم ناخوشایند روبه رو می شود. کارگردان، این وهم ناخوشایند را به شکل عینی نشان داده است.


 پس بازیگر یک بار نقاشی گرگ را ازیر بالش خود در می آورد و بار دیگر با تصویر سوسمار یا تمساح روبه رو می شود. او هر بار این تصاویر را در دستگاه کاغذ خُرد کن می ریزد و تصاویر پاره پاره می شوند. دستگاه کاغذ خُرد کن به شکل سطل است و این وسیله هم خواه ناخواه، تداعی گر ذهن پریشان انسان و انباشته های ذهنی و داده های تلنبار شده در ناخودآگاه اوست. در واقع او تصویر گرگ و سوسمار و تمساح را در ذهن خودش پاره می کند. تصاویر اسکلت، شبح مرگ، مار و... از دیگر چیز هایی که در طول داستان در زیر بالش او قرار دارند و خواب را از چشمانش می ربایند.


لارنت فرانی برای نشان دادن ذهن از تمام نمادهای دیداری بهره گرفته است. تنها بازیگر حاضر در صحنه، سراپا سفید است. همچنانکه دکور تختخواب هم سفید است. علاوه بر این سر بازیگر هم با تیغ تراشیده شده است. همگی این نشانه های بصری به ذهن خالی انسان اشاره دارند. اما همین ذهن خالی، زمانی که به جست و جوی آرامش می گردد؛ اشیاء و اشکال مختلف  دنیای دور و برش در آن می نشینند و امکان آرامش را از وی سلب می کنند. 


نمایش هیولاها، در ژانر تئاتر اعتراضی قرار نمی گیرد، اما شاید بی تاثیر از حادثه اخیر پاریس هم نیست. اگرچه اله مان های شنیداری در ابتدای نمایش، چنین برداشتی را در ذهن کمرنگ می کنند. زیرا در مقدمه و قبل از شروع نمایش با صدا و روایت کودکی روبه رو می شویم که انگار در خلوت کودکانه و رویایی خود دارد؛ با خودش حرف می زند. بعد در طول نمایش با روایتی از بازیگر بزرگسال مواجه هستیم که خواب و آرامشش بر آشفته است.


همین دو دنیا و دو تابلوی متفاوت به دگردیسی ذهن انسان در مسیر دو دنیای کودکی و بزرگسالی اشاره دارد. از سوی دیگر اجرای این نمایش در تنها سالن اختصاصی نمایش های کودک و نوجوان بر جنبه های هنری و مخاطب سنجی اثر مهر صحه می گذارد. تالار 250 نفری هنر، سالهاست که در پائین میدان هفت تیر تهران به عنوان تنها سالن اختصاصی نمایش کودک فعالیت دارد.   
منتقد تئاتر 













تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن