واضح آرشیو وب فارسی:فارس: عضو مجلس خبرگان رهبری:
منظور امام از استقلال، استقلال فکری بود
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: برخی از روشنفکران و تحصیلکردهها میگویند استقلال چیست، معنایی ندارد که یک کشور خود را از سایرین مستقل بداند در صورتی که منظور امام از استقلال، استقلال فکری بود.
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، آیتالله سید ابوالحسن مهدوی شامگاه پنجشنبه در گردهمایی اختتامیه طرح مطالعاتی اندیشههای امام خمینی (ره) با موضوع «امام خمینی (ره) دشمن تحجر و غربزدگی» در سالن اجتماعات مقبره علامه مجلسی گفت: آنچه ما در مورد امام خمینی (ره) میدانیم واقعیت شخصیت ایشان نیست بلکه درک ما از ایشان است. وی افزود: ما به مافوق درکمان نمیتوانیم دست پیدا کنیم زیرا آنچه مافوق درک ماست جهل است اگر بگوییم امام مافوق درک ماست این جهل مرکب است زیرا که نه امام را میشناسیم و نه میدانیم که نمیشناسیم. این عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه 4 سوره اسرا ادامه داد: عمل هرکس طبق شاکله اوست، شاکله یعنی عقیده به این معنی که اول اعتقادی داریم سپس براساس آن عملی را شکل میدهیم، شاکله همان طرز فکر کردن ماست. وی اضافه کرد: شاکله بحث مهمی در امور تربیتی امر به معروف و نهی از منکر و تعلیم و تعلم است، مثلا اگر بخواهیم عمل فرزندانمان را درست کنیم این کار اشتباهی است زیرا تا طرز فکر او را درست نکنیم نمیتوانیم روی عمل او تاثیر بگذاریم در زمینه امربهمعروف و نهی از منکر نیز فورا دست میگذارند روی عمل درحالی که اصل شاکله فرد است. مهدوی با بیان اینکه ما یک معنی ثبوتی داریم و یک معنای اثباتی به توضیح این مطلب پرداخت و گفت: در معنای ثبوتی همیشه اول علت است بعد معلول ولی اثباتی گاهی اول علت است بعد معلول و گاهی نیز بالعکس؛ پس شاکله انسان از امام ثبوتا اول عقیده بعد عمل است ولی اثباتا اول عمل امام را میبینیم و بر اساس عمل میخواهیم پی به شاکله او ببریم. وی ادامه داد: اگر به عمل اکتفا کنیم معیار و ملاکی به دست نمیآوریم و اگر هم ملاکی نباشد عمل قابل تعدی نیست درصورتی که اگر پی به عقیده امام ببریم به ملاکهایی دست پیدا میکنیم که قابل تعدی است و با بهاندازه درک خودمان میتوانیم به حقیقت پی ببریم. امامجمعه موقت اصفهان تصریح کرد: امام شخصی است که در بعضی ابعاد بینظیر و در بعضی کمنظیر است، از جهت انقلابی که در طول تاریخ وجود نداشت بینظیر بود، البته برای بعضی که در درونش هستند درک این موضوع سخت است اما کسانی که طاغوت را دیدهاند شرایط فعلی را بهتر درک میکنند. وی اظهار داشت: خیلیها در انقلاب کار خلاف انجام میدهند که این ارتباطی با امام و هدف او ندارد همان گونه که در دوران حاکمیت امام علی (ع) بودند افرادی که کار خلاف انجام میدادند. مهدوی در ادامه چند ویژگی کمنظیر امام را برشمرد و عنوان کرد: یکی از صفات ایشان مبارزه با ظلم و ستم بود امام در نهایت نترسی به آمریکا میگفت هیچ غلطی نمیتوانی بکنی و به نظر من خدا ترس را در وجود امام نگذاشته بود. وی افزود: دومین صفت پافشاری ایشان روی پیادهسازی اصول اسلام است، ویژگی دیگر امام آرامش مطلقی بود که داشت، کسی بود که با فرمانش هزاران نفر میرفتند و شهید میشدند. این عضو مجلس خبرگان رهبری تسلیم و رضایتمندی را از شاخصههای دیگر امام عنوان کرد و ادامه داد: امام کسی است که از دست دادن فرزندش را از الطاف خفیه میداند؛ با وجود همه اینها امام را با ویژگی سیاسیشان میشناسیم و حضور امام در صحنه سیاسی پردهای جلوی درک ما است که باعث شده شخصیت علمی - فرهنگی - فلسفی و عرفانی ایشان را نبینیم درصورتی که ابتکارات ایشان در مباحث عرفانی و فقه و اصول نظیر ندارد. وی تاکید کرد: برای پی بردن به ریشه و اسوه حسنه با دید ظاهری به نتیجهای نمیرسیم اگر ما ردای امام را در مبارزه با استکبار بیاوریم سودی ندارد، مگر اینکه شاکله و طرز فکر ایشان در وجود ما شکل بگیرد که در این صورت مبارزه با استکبار خودبهخود شکل میگیرد. مهدوی با بیان اینکه وزیری که اقتصاد را با دلار بررسی میکند، فکرش غربی شده است، تصریح کرد: امام در مقابل شرق و غرب واهمهای نداشتند و زمانی که گورباچف برای ملاقات با ایشان آمده بود امام لباس رسمی نپوشید اما وقتی بچه شهیدی میآمد لباسی رسمی میپوشید. وی با توصیه به فراگیری شاکله امام گفت: من دنبال این نیستم که با شنیدن این مطالب بنشینید و حسرت بخورید که چه امامی داشتیم شاکله امام را فرا بگیرید، شاکله امام در یقین است و اگر کسی در ایمانش به حد یقین رسید یعنی اینکه خدا را باور کرده است رهبر انقلاب را نیز این گونه بررسی کنیم. امامجمعه موقت اصفهان در پایان خاطر نشان کرد: ما خیال میکنیم رهبر معظم را میشناسیم؛ خیر نمیشناسیم، آن چیزی که باعث شده ایشان نیز جلوی آمریکا بایستند و بگویند هرگز نمیگذارم آمریکا نفوذ کند یقین ایشان است؛ قران میفرماید اگر در راه خدا بودید لایخافون! دیگر نترسید. برخی از روشنفکران و تحصیلکردهها میگویند استقلال چیست معنایی ندارد که یک کشور خود را از سایرین مستقل بداند در صورتی که منظور امام از استقلال، استقلال فکری بود.
94/11/09 - 01:10
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]