تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيّت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813015761




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هزار و 400 میلیارد تومان سپرده های واهی


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: هزار و 400 میلیارد تومان سپرده های واهی
کد خبر: ۵۶۳۹۹۱
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲ - 28 January 2016


دادستان مرکز خراسان رضوی از سودجویی های کلان مدیران یک تعاونی اعتبار در پوشش سپرده های واهی میلیاردی خبر داد و گفت: این گونه تخلفات در اشکال مختلف مانند خرید و فروش و نقل و انتقال املاک، سندسازی و یا ثبت نکردن برخی رقم های کلان در سیستم های رایانه ای تعاونی اعتبار رخ داده است که بررسی های بیشتر در این باره از سوی قاضی شعبه 209 دادسرای عمومی و انقلاب مشهد ادامه دارد.

به گزارش خراسان، قاضی «غلامعلی صادقی» افزود: پس از آن که دستگاه قضایی از چند ماه قبل به ماجرای تخلفات در تعاونی های اعتباری ورود کرد و این پرونده ها مورد بررسی های موشکافانه قرار گرفت زوایای جدیدی از تخلفات گسترده نمایان شد.

مقام ارشد قضایی مشهد با اشاره به این که ورود قاطع دادسرای مشهد به جرایم و تخلفات تعاونی های اعتباری موجب شد تا بسیاری از این گونه تخلفات به شهرهای دیگر کشور کشیده شود، خاطر نشان کرد: با توجه به هشدارهای دادسرای مشهد به شهروندان برای سرمایه گذاری در تعاونی اعتبارهای بدون مجوز و همچنین همکاری آگاهانه مردم با دستگاه قضایی، رسیدگی به تخلفات و جرایم در یک فضای آرام و بدون حاشیه آغاز شد و در همین حال نیز تمهیدات لازم برای گرفتن مجوز و یا قرار گرفتن برخی تعاونی ها در زیر مجموعه یک موسسه اندیشیده شد تا حق و حقوق سرمایه گذاران تضییع نشود به همین خاطر هم مدیران یکی از تعاونی های اعتباری بدون مجوز، وقتی شرایط را برای سودجویی های بیشتر ناامن دیدند، ادامه تخلفات خود را به شهرهای دیگر کشاندند که این موارد نیز در حال پی گیری است.

 «قاضی صادقی» همچنین به چگونگی وقوع تخلفات میلیاردی با شیوه سپرده گذاری واهی اشاره کرد و گفت: برخی از مدیران یک تعاونی، املاک را به قیمت چندین میلیارد تومان از شهروندان خریداری می کردند با این شرط که فروشنده مبلغ مذکور را در تعاونی اعتبار سپرده گذاری کند.

این در حالی است که مدیر مذکور همین ملک را با قیمت های دو برابر و حتی بیشتر به تعاونی اعتباری واگذار می کرد و در قبال آن با سندسازی برگه های سپرده دریافت می کرد تا سودهای کلان ناشی از این سرمایه گذاری را دریافت کند. از سوی دیگر نیز بررسی های دقیق توسط بازپرسی پرونده نشان می دهد که برخی برگه های سپرده گذاری میلیاردی در تعاونی اعتبار به نام افراد خاص صادر شده است و آنان سودهای کلان این مبالغ را دریافت می کردند در حالی که اصل پول در تعاونی اعتباری سرمایه گذاری نشده است.

دادستان عمومی و انقلاب مشهد همچنین از برخی تخلفات دیگر مانند ثبت نشدن وجوه سرمایه گذاران در سیستم تعاونی اعتباری خبر داد و گفت: در بعضی از موارد نیز دفترچه های سپرده گذاری برای افراد و به طور کاملاً معتبر صادر شده، اما مبالغ سپرده گذاری در سیستم های رایانه ای تعاونی ثبت نشده است.

وی همچنین به تخلفات دیگری در خرید و فروش امتیاز تعاونی های اعتباری اشاره کرد و افزود: تحقیقات موشکافانه در این گونه پرونده ها حاکی از آن است که برخی از املاک با قیمت های گزافی به نام تعاونی ثبت شده است در حالی که پس از کارشناسی های رسمی مشخص شد که قیمت واقعی این املاک چندین برابر کمتر از قیمت ثبت شده آن هاست.

قاضی غلامعلی صادقی دلیل این گونه تخلفات را سودجویی در واگذاری و فروش امتیاز تعاونی اعتباری به دیگران ذکر کرد و گفت: خریدار جدید امتیاز تعاونی که آن هم به صورت غیرقانونی رخ داده است بعد از ثبت قرارداد خرید با مشکلات زیاد و مراجعه سپرده گذارانی روبه رو می شود که تراز منفی در سرمایه های تعاونی را نشان می دهد و برخی افراد از این طریق به سودجویی های کلان می پردازند.

این مقام قضایی در پایان به شهروندان مشهدی و افراد ساکن در دیگر شهرهای کشور توصیه کرد: حتی الامکان از فروش املاک خود به مدیران تعاونی های  اعتباری خودداری کنند و در صورت نیاز حتماً با دقت مسائل را مورد بررسی قرار دهند و از دریافت وجوه املاک خود مطمئن شوند.

وی همچنین به شهروندان توصیه کرد: در صورتی که قصد سرمایه گذاری در برخی از موسسات مالی و یا تعاونی های اعتباری را دارند حتماً از مراجع ذی صلاح و به ویژه اداره کل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی، درباره منحل نبودن آن موسسه یا تعاونی اطمینان حاصل کنند.

گزارش خراسان حاکی است: در همین رابطه قاضی شعبه 209 دادسرای عمومی و انقلاب مشهد به خراسان گفت: با توجه به صدور مجوز فعالیت برای موسسه آرمان ایرانیان (کاسپین) به زودی هیئت مدیره آن مشخص می شود و چندین تعاونی اعتباری در زیر مجموعه این موسسه قرار می گیرند.

 سابقه خبر

اوایل سال گذشته دادستان مشهد در گفت و گو با خراسان به شهروندان هشدار داد تا از سرمایه گذاری در تعاونی های اعتباری بدون مجوز خودداری کنند. اگرچه این هشدار با استقبال شهروندان روبه رو شد و بسیاری از افراد از گرفتار شدن در دام سودجویی های برخی متخلفان رهایی یافتند اما در این میان و با ناامن شدن شرایط برای متخلفان و کلاهبرداران، بعضی از مدیران تعاونی ها تخلفات خود را با شیوه دیگری ادامه دادند تا این که دادسرای مشهد وارد ماجرا شد و پرونده های برخی از تعاونی ها در شعبه 209 دادسرای مشهد توسط قاضی حیدری مورد رسیدگی دقیق قرار گرفت.

گزارش خراسان حاکی است با انجام تحقیقات بیشتر و بازداشت برخی متخلفان زوایای دیگری از سودجویی های میلیاردی نمایان شد که بررسی ها با صدور دستورات ویژه ای از سوی دادستان مرکز خراسان رضوی ادامه دارد و این در حالی است که قاضی پرونده پس از بررسی های موشکافانه و همچنین ارسال نیابت های قضایی از دیگر شهرهای کشور درباره اتهامات (ع-ب) مدیر یکی از تعاونی های اعتباری، وی را با صدور قرار قانونی روانه زندان کرد تا  تحقیقات همچنان ادامه یابد.
























این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن