تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):نشانه‏هاى مؤمن پنج چيز است: ... و بلند گفتن بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812954311




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یادداشت مهمان؛زیدون النبهانی وقتی دردانه‌های بی‌تجربه و مغرور اداره امور یک کشور را به دست می‌گیرند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت مهمان؛زیدون النبهانی
وقتی دردانه‌های بی‌تجربه و مغرور اداره امور یک کشور را به دست می‌گیرند
تحلیلگر عراقی معتقد است که پروسه نادرست انتقال قدرت در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس موجب شده تا آینده و سرنوشت کشورهای این منطقه توسط حکام جوان، بی‌تجربه و مغرور خاندان‌های حاکم به بازی گرفته شود.

خبرگزاری فارس: وقتی دردانه‌های بی‌تجربه و مغرور اداره امور یک کشور را به دست می‌گیرند



به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد، «زیدون النبهانی» تحلیلگر و کارشناس امور سیاسی عراق طی یادداشتی تحت عنوان «وقتی دردانه‌های بی‌تجربه و مغرور اداره امور یک کشور را در دست گیرند» به تبیین و تشریح روند انتقال قدرت در کشورهای عربی خلیج فارس و آینده‌ای که در انتظار این کشورها در پرتو سپردن امور به جوانان بی‌تجربه و مغرور می‌پردازد. مشروح این یادداشت در ادامه آمده است. ****************** تغییر وضعیت خوشایندی است، مشروط به اینکه با منطق همراه باشد، در غیر این صورت محتوای مثبت و خوشایند خود را از دست داده و تبدیل به وضعیتی ناخوشایند می‌شود که در پی خود مصائب و مشکلات بسیاری در پی خواهد داشت. در یک دهه گذشته کشورهای عربی حوزه خلیج فارس شاهد تغییراتی در حاکمان خود چه در اثر مرگ مانند ملک عبدالله در عربستان سعودی یا برکناری مانند شیخ حمد بن خلیفه، امیر سابق قطر بوده‌اند که در هر دو صورت جانشینان آنها سیاستمدارانی بی‌تجربه و نادان بوده‌اند. حتی دنیای کنونی که به دموکراسی به عنوان یک راهکار ایمان و باور دارد و معتقد است، به جوانان باید بها داد، هم به این نکته توجه دارد که جوانانی در جامعه و موسسات حکومتی رشد می‌کنند و به درجات بالا ارتقا می‌یابند که کفایت و شایستگی خود را به اثبات برسانند، چه رسد به مقوله جانشینی و به دست گرفتن اداره امور یک کشور. اما این راهبرد به دلایل خاصی که با منافع خاندان‌های حاکم بر منطقه به طور عام و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در تعارض است، از سوی حکام این کشورها مورد پذیرش قرار نگرفت. تنها تغییر در این پروسه در صورت مرگ یک حاکم یا برکناری وی، به قدرت رسیدن جانشین اوست. در چنین شرایطی مردم تنها باید به این تغییرات تن دهند و از آن استقبال کنند و در نهایت با حاکم جدید بیعت کنند، در غیر این صورت زندان و شکنجه و اعدام در انتظار آنها خواهد بود. عربستان، امارات و قطر، کشورهایی هستند که هم اکنون حاکمان جوان و بی‌تجربه‌ای بر آنها حکومت می‌کنند که هیچ بهره‌ای از سیاست نبرده‌اند، تا اداره امور یک کشور به بازی در دست کودکان خاندان حاکم تبدیل شود. رایج است که پادشاهان و امرا، فرزندان خود را برای تحصیل دانش سیاسی و نظامی به معروف‌ترین و بارزترین دانشگاه‌ها و آکادمی‌های جهان که به دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی نزدیک هستند، می‌فرستند. در این شرایط اگرچه در ظاهر فرزندان این حکام به تحصیل در دانشگاه‌ها و آکادمی‌های مذکور مشغول هستند، اما در باطن در دنیای لهو و لعب خود به سر می‌برند تا آینده و سرنوشت یک کشور و یک ملت را رقم بزنند. این تحولات، تغییراتی ناخوشایند است که نمود بارز و ملموس آن در عربستان جریان دارد. عربستان وارد جنگی ناکام و شکست خورده در یمن می‌شود، همانند امارات متحده و قطر که تماما برای براندازی حکومت‌های دیگر در منطقه مانند سوریه و عراق امید بسته و شرط بندی کرده‌اند. سیاستی این کشورها دست‌کم برای یک دهه در پیش گرفته‌اند، به آنها معروفیت جهانی بخشیده و شهرتی بین‌المللی داده و تمام این شهرت و معروفیت را این حکومت‌ها مدیون حکام جوان، مغرور و بی‌تجربه خود هستند. هم اکنون موجودیت این دردنه‌ها در پی سیاست‌هایی نابجا و اشتباهشان از جنگ‌های نظامی ناکام و شکست خورده گرفته تا جنگ‌های اقتصادی در قالب بازی با قیمت نفت در خطر است و بحران‌هایی بزرگ بقای آنها را تهدید می‌کند و جنگ مقوله‌ای است که در آن تمیز و تشخیص وجود ندارد تا این دردانه‌ها را از دیگر قربانیان خود جدا کند.

94/11/07 - 09:51





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن