تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816219222
1- مبانی روشنفکری پژوهی (8)
واضح آرشیو وب فارسی:اعتماد: 34. لزوم برخورداری روشنفکری پژوهان از احساس همدلی با روشنفکران 5. پژوهشگر باصطلاح بی طرفی که خود روشنفکر نیست و چه بسا، به عللی و دلایلی، با روشنفکری و/یا روشنفکران مخالف است، نمی تواند از احساس همدردی با روشنفکران برخوردار باشد و تراژدی، تقدیر تاریخی، حماسه، فاجعه، و مرثیه روشنفکری را بنگارد. موضوع پژوهش او نه یک موجود عینی و برون ذات (همچون یک ماده بی جان یا، حداکثر، همچون یک ماده زنده فاقد خودآگاهی)، بلکه اولاً موجودی برخوردار از سوبژکتیویته به نام انسان، و ثانیاً انسانی با سوبژکتیویته ویژه است که در مقام نظر و عمل روشنفکری همواره در گذر از هستی به نیستی یا در زندگی بر مرز هستی و نیستی، و تجربه زیستنی غنی در فضای دلهره آمیز رویارویی با نیستی (در معناهای عام و خاص) است. از این رو او را در تقبل بار امانت روشنفکری رنج ها، دردها، دغدغه ها، و سوختن های خاصی است که هر کس را دیدگان روشن بین و پاک بین، و آن زبان روشن و پاکی نیست که بتواند جان ملتهب روشنفکر راستین را ببیند و دریابد و وصف کند. 35. لزوم برخورداری روشنفکری پژوهان از احساس همدلی با روشنفکران 6. بر پایه اخلاق انتقاد، در روشنفکرپژوهی انتقادآمیز، کسی را حق سخن گفتن از خطاهای روشنفکران است که از دغدغه ها و درون پرالتهاب و تردیدهای حق جویانه آنان نیز سخن بگوید؛ کسی را حق سخن گفتن از چند و چون و کم و کیف رنج های روشنفکری و روشنفکران است که 1) خود به رنج های روشنفکری گرفتار آمده باشد یا 2) همچنان با آن رنج ها بزید یا 3) اگر از آن رنج ها گذر کرده است یاد آن ها و دلبستگی مهربانانه به آن ها در مغز جانش ریشه دوانده و زنده باشد، یا 4) با همذات پنداری ویژه ئی خود را در فضا و موقعیت روشنفکری قرار داده و رنج های روشنفکری را کمابیش حس کرده باشد. 36. لزوم برخورداری روشنفکری پژوهان از احساس همدلی با روشنفکران 7. نوشتن درباره روشنفکر مستلزم آشنایی با درون پرغوغای او، و حتی تجربه کردن غوغای درون او، است. از این رو نوشتن درباره روشنفکر هم زبانی و هم احساسی و همدلی، و چه بسا سوختن در آتش پرسوز دغدغه های التهاب آمیز او را، حتی چه بسا همراه با او تا مغز استخوان، می طلبد. جان پژوهشگر باید در فضائی پرواز کند که جان شیفته روشنفکر راستین در آن پرواز کرده است، تا بتواند موقعیت های نیک و بد تجربه شده روشنفکر را کمابیش تجربه کند. کسی را حق سخن گفتن از بار امانت روشنفکری است که یا خود چنین باری را بر دوش جان و تن کشیده باشد و با پای برهنه زخمی بر دشت ناهموار خار مغیلان، آن خارستان زخمستان، طی طریق کرده باشد یا با همدلی توانسته باشد جان خود را در فضای زهرآگین روشنفکرستیزی پرواز داده و تن ناتوان خود را با لب تشنه و پای برهنه از آن خارستان عبور داده باشد به گونه ئی که، با احساس خارهای زهرآگین را در چشم و پا و رگ حساس تن و جان، خود را در حرکت مسئولیت آور روشنفکرانه یافته و دیده باشد. 37. لزوم برخورداری روشنفکری پژوهان از احساس همدلی با روشنفکران 8. در نگرش استوار بر فهم و همدلی است که روشنفکری پژوه شایسته می کوشد خود را در جایگاه روشنفکر بگذارد و حتی المقدور همه شرایط عینی و ذهنی او را در نظر گیرد تا 1) دریابد که چرا آن روشنفکر چنان کنشی داشته است؛ 2) به داوری در این باره بپردازد که آیا در آن شرایط امکان کنش دیگری بوده است یا نه؛ 3) کنش بدیل احتمالی را توصیف و تحلیل و تبیین کند؛ و 4) بر این اساس به داوری درباره کنش روشنفکر در آن شرایط بپردازد و آن را، بر پایه عقلانیت، بپذیرد یا نپذیرد. 38. نیاز به نگرش سیستمی در روشنفکری پژوهی. در توصیف، تحلیل، تبیین، و نقد روشنفکری، همانند رویارویی معرفتی و انتقادی با بسیاری از پدیده های اجتماعی، همواره به گونه ئی از نگرش سیستمی نیاز داریم تا در شناخت حرکات روشنفکری در دام تجزیه گری محض و جزئی نگری نمانیم بلکه در توجه به کل، اجزاء را در پیوند با هم و در چارچوب کل بنگریم و برداشت های حاصل از تجزیه و شناخت اجزا را با هم ترکیب کنیم. در این صورت می توانیم از درغلتیدن به افراط و تفریط در نفی یکباره کل روشنفکری یا تأیید کامل کل روشنفکری و حتی هر جزء آن، از نفرین گویی و آفرین گویی گزافکارانه، در امان مانیم. بدین سان روشنفکری پژوهان همواره باید به بررسی کلّ شرایط دخیل در شکل گیری ذهنیت روشنفکری و جریان روشنفکری بپردازند. چنین نگرشی 1) به معنای توجه به علت تامه پدیده روشنفکری و رفتار یا کنش این یا آن روشنفکر است، 2) به معنای توجه به رابطه نزدیک یا دورِ نهایی همه علل و عوامل با یکدیگر است، و 3) به معنای پرهیز از فروکاستن کل پدیده روشنفکری به عناصر تشکیل دهنده آن است، بلکه روشنفکری پژوه توجه دارد که همواره روشنفکری به مثابه یک کلی چیزی بیش از اجزای تشکیل دهنده آن است. 39. لزوم نفی هرگونه گزینشگری جزء نگرانه در روشنفکری پژوهی. چند روشنفکر در برش یا بازه زمانی خاص و تلقی آنان چونان نمود کامل روشنفکری و روشنفکران، و بی توجهی به بافتار پیچیده روشنفکری با بخش های متنوع در اندیشه ورزی و کنش ورزی، چهره ناقص یا کاریکاتورگونه ئی از روشنفکری را در آن بازه یا برش، و همچنین کل تاریخ روشنفکری جامعه ذیربط به دست می دهد. از این رو روشنفکری پژوه باید به موارد زیر توجه کند: 1) قرار ندادن هیچ گونه عینکی بر چشم پژوهش که چهره روشنفکری یا عرصه روشنفکری را به رنگی متفاوت با رنگ واقعی نشان دهد؛ 2) توجه به این که هر گونه گزینش از عرصه گسترده و ژرف روشنفکری خود گونه ئی جعل واقعیت است که آسیبش هم متوجه روشنفکری و روشنفکران است هم متوجه جامعه به طور کلی 3) توجه کامل به همه عناصر یا مؤلفه های فرهنگی و سیاسی و اخلاقی برسازنده خاستگاه فکری روشنفکران 4) پایبندی کامل به وظیفه درک امور روشنفکری و روشنفکران آن گونه که هستند. این بدون قرار دادن رفتار یک روشنفکر در متن زمینه های گسترده تر گوناگون کنشگری ممکن نیست. 40. لزوم توجه روشنفکری پژوهان به روشنفکری ویژه هر جامعه. همه تحلیل گران گوناگون مسائل روشنفکری باید بدانند که هر جامعه روشنفکری خاص خود را دارد که در شرایط گوناگونِ مناسب یا نامناسب دارای گستره و ژرفای اندک یا بسیار است. از این رو در روشنفکری پژوهی با هر نیت و قصدی پژوهشگران باید بدانند که 1) از یک سو باید به صفات عام روشنفکری توجه کنند و از سوی دیگر 2) باید صفات خاص روشنفکری یا صفات خاص روشنفکران یک جامعه را در نظرگیرند. این صفات خاص 2-1) برخی فردی و مبتنی بر روان شناسی ویژه این یا آن روشنفکر مشخص هستند، و 2-2) برخی صفات برآمده از زیست در درون یک کشور خاص اند. این نوع از صفات در تحلیل ژرف و گسترده شامل صفات نوعی نژادی، جنسیتی، قومی، جغرافیایی، طبقاتی، و فرهنگی اند که باشندگان یک کشور یا جامعه را از باشندگان کشور یا جامعه دیگر متمایز می کنند. بدین سان ضمن آن که باید پذیرفت که روشنفکران مشترکاتی دارند و لازم است پژوهشگر به فهرست هرچه دقیق تر و کامل تری از این مشترکات دست یابد، ولی باید در برخورد مشخص با یک روشنفکر یا یک جریان روشنفکری به تشریح دقیق پیکره روشنفکری مشخص بپردازد تا چند و چون اندام ها و حتی بافت های گوناگون آن پیکره در ساختار و کارکرد شناخته شوند. از این رو صرف نگاه یگانه انگارانه، و رؤیت روشنفکری در پرتو عام تابیده بر مشترکات روشنفکری ما را از شناخت راستین ساختار و کارکرد پیکره روشنفکری غافل می سازد و ما نمی توانیم به گونه ئی دقیق بخش های گوناگون روشنفکری را بشناسیم و بشناسانیم و پایگاه و جهت گیری خاص اقتصادی- سیاسی- اجتماعی آن بخش ها را تشخیص دهیم، توصیف کنیم و، سرانجام، تبیین کنیم. بنابراین روشنفکر ی پژوهان با بذل توجه به همه صفات عام و خاص نه در دام کلی نگری و نسخه پیچی کلی می افتند نه در دام جزئی نگری.
چهارشنبه ، ۷بهمن۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: اعتماد]
[مشاهده در: www.etemadnewspaper.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]
صفحات پیشنهادی
فارس به بهانه موج جدید فعالیتهای رایزنی فرانسه گزارش میدهد هنر، سینما و اینک جشنواره سفارتی/دخالت فرانسوی یا
فارس به بهانه موج جدید فعالیتهای رایزنی فرانسه گزارش میدهدهنر سینما و اینک جشنواره سفارتی دخالت فرانسوی یا فرش قرمز روشنفکریموج جدید فعالیتهای رایزنی فرانسه از اعطای شوالیههای جدید تا حمایت از یک جشنواره بهاصطلاح مستقل این سوال را ایجاد میکند که این مسائل دخالت فرانسویهامبانی دینی اقتصاد مقاومتی به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود
امام جمعه بندرعباس تحقق اقتصاد مقاومتی را تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور دانست و گفت برای پیشرفت در زمینه اقتصادی باید مبانی دینی اقتصاد مقاومتی به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس آیت الله غلامعلی نعیم آبادی در خطبه های این هفته شهرستانمنجی آخرالزمان «هالیوود» کیست/چرا آینده پژوهی مورد توجه غرب است
در فیلم های آخر الزمانی هالیوود آینده جهان وحشتناک تلقی شده و تنها راه نجات اتحاد با ابر قدرت غرب معرفی شده است و در نهایت غرب را پیام آور صلح جهانی و اسلام و مسلمانان را ضد صلح و امنیت معرفی می کند گروه ورزش تیتریک باور به ظهور شخصی که جهان را پر از عدل و داد کرده و ریشه«درس پژوهی» خط سیر توانمندسازی معلمان
طرح درس پژوهی که به همت آموزش و پرورش استان اردبیل در حال اجرا است خط سیر مشارکت بالای معلمان در بهبود شرایط تدریسی است که می تواند نقطه عطفی در آموزش روبه جلوی نسل آینده باشد به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل با همراهی معاون متوسطه آموزش و پرورش استان اردبیل در اجرای طرح درساجرای طرح درس پژوهی در مدارس دوره ابتدایی لرستان
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورشلرستان از اجرای طرح درس پژوهی در مدارس دوره ابتدایی این استان خبر داد بهگزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه لرستان باقر توکلی در جمع خبرنگاران اظهار کرد به منظور ترغیب بیشتر دانش آموزان به تفکر خلاق و پرورش روحیه پرسشگری ارتقانسداد مبانی بیسوادی نیازمند حمایت دستگاه های اجرایی است
عصمت بدخشان معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت انسداد مبانی بیسوادی در این استان نیازمند مشارکت و حمایت دستگاه ها و نهادهای اجرایی مختلف استبه گزارش سرمدنیوز عصمت بدخشان اظهار کرد اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی به منظور پوشش تحصیلی دانش آموزان ابتانسداد مبانی بیسوادی نیازمند حمایت دستگاههای اجرایی است
معاون آموزش ابتدایی خراسان شمالی انسداد مبانی بیسوادی نیازمند حمایت دستگاههای اجرایی است شناسهٔ خبر 3030964 - شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸ ۲۰ استانها > خراسان شمالی بجنورد - معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت انسداد مبانی بیسوادی در این استان نیازمند مشارفارس گزارش میدهد «درس پژوهی» خط سیر توانمندسازی معلمان / معلمانی که الگوی تدریس شایسته را مشق میک
فارس گزارش میدهددرس پژوهی خط سیر توانمندسازی معلمان معلمانی که الگوی تدریس شایسته را مشق میکنندطرح درس پژوهی که به همت آموزش و پرورش استان اردبیل در حال اجرا است خط سیر مشارکت بالای معلمان در بهبود شرایط تدریسی است که می تواند نقطه عطفی در آموزش روبه جلوی نسل آینده باشد بهمبانی جغرافیای سیاسی از دیدگاه اسلام با تأکید بر نهجالبلاغه
مبانی جغرافیای سیاسی از دیدگاه اسلام با تأکید بر نهجالبلاغهرویکرد فلسفی حضرت علی ع رئالیستی غالب تبیین های حضرت از نوع علّی و همینطور غایی و نوع ساختار حکومتی مدنظر اسلام و به تبع آن امیرالمومنین ع بسیط غیرمتمرکز است نویسندگان ریحانه عالم دانشجوی دکترای جغرافیای سیاسی ددرس پژوهی ازمترقی ترین روش های هم افزایی است
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی تاکید کرد درس پژوهی ازمترقی ترین روش های هم افزایی است معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی درس پژوهی را ازمترقی ترین روش های هم افزایی برشمرد وگفت اجرای مطلوب آن در نظام آموزشی کشورمان در دوره های مختلف تحصیلی مورد پی-
گوناگون
پربازدیدترینها