تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820892168




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شاخص‌های توسعه در برنامه‌های توسعه مورد غفلت واقع شده‌ است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس
شاخص‌های توسعه در برنامه‌های توسعه مورد غفلت واقع شده‌ است
گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس حاکی است با وجود اینکه شاخص‌های توسعه در اسناد بالادستی مورد توجه بوده‌اند، اما در عمل و در برنامه‌های توسعه مورد غفلت قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری فارس: شاخص‌های توسعه در برنامه‌های توسعه مورد غفلت واقع شده‌ است



به گزارش حوزه پارلمانی خبرگزاری فارس، دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بررسی شاخص‌های توسعه‌یافتگی سیاسی، پیشنهادهایی برای درج در برنامه ششم توسعه ارائه داد. این مرکز ضمن بیان این مطلب که با گذشت چندین دهه از آغاز مباحث مربوط به توسعه، این مفهوم اکنون اهمیتی روزافزون یافته و دچار دگرگونی‌هایی نیز شده است، خاطرنشان کرد: امروزه توسعه صرفاً از تاکید بر بعد اقتصادی فراتر رفته و شامل جنبه‌های اجتماعی، سیاسی، محیط زیستی و ... نیز شده است. جامعه توسعه یافته از نظر سیاسی ضمن برخوردار بودن از ثبات سیاسی، دارای ویژگی هایی همچون کارآمدی، سطح پایین فساد، پاسخگویی، مشارکت مردم در امور مربوط به خود، نظام حزبی قوی و سازمان یافته، آزادی رسانه ها و ... می باشد.

مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه تصریح کرده است: بر این اساس، جامعه ای توسعه یافته تلقی می شود که در همه ابعاد به طور متوازن رشد کرده باشد. شاید یکی از اصلی ترین دلایل عدم توسعه یافتگی ایران با سابقه برنامه ریزی طولانی آن، همین موضوع باشد که نگاه به توسعه، نگاهی تک بعدی بوده و سایر ابعاد توسعه مورد توجه جدی و عملی قرار نگرفته اند، اما امروزه شواهد حاکی از آنند که حتی توسعه اقتصادی نمی تواند جدای از توسعه سیاسی و اجتماعی محقق شود. بر اساس چنین اعتقادی، ماهیت اجتماعی دولت و عملکرد نهادهای سیاسی و حقوقی تاثیر مهمی بر سطح توسعه یافتگی یا توسعه نیافتگی جامعه دارد.

این گزارش می‌افزاید: جامعه توسعه یافته از نظر سیاسی ضمن برخوردار بودن از ثبات سیاسی، دارای ویژگی هایی همچون کارآمدی، سطح پایین فساد، پاسخگویی، مشارکت مردم در امور مربوط به خود، نظام حزبی قوی و سازمان یافته، آزادی رسانه ها و ... می‌باشد. با وجود اینکه بسیاری از این شاخص ها در قانون اساسی و اسناد بالادستی مورد توجه و تاکید بوده اند، اما در عمل و در برنامه های توسعه مورد غفلت یا کم توجهی قرار گرفته اند. بنابراین به نظر می‌رسد با گذشت حدود چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی و در حال حاضر که برنامه ششم توسعه در حال تهیه و تدوین است، باید توجه ویژه ای به تقویت شاخص های غیراقتصادی توسعه از جمله ابعاد ثبات سیاسی، کارآمدی و حکومت داری مطلوب، مردم سالاری و حقوق و آزادی های مدنی صورت گیرد.

مرکز پژوهش های مجلس، ضمن ارائه پیشینه ای از برنامه های توسعه در ایران، شاخص های توسعه یافتگی سیاسی را به عنوان چارچوبی برای تحلیل وضعیت ایران مورد بررسی قرار می دهد و سپس به آسیب شناسی وضعیت توسعه در ایران می پردازد و در نهایت راهکارهایی را جهت ملاحظه در تدوین برنامه ششم توسعه پیشنهاد می کند.

 

94/11/06 - 16:12





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن