تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816580239




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دريافت گواهينامه رانندگی بايد هزينه‌بر باشد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: دريافت گواهينامه رانندگی بايد هزينه‌بر باشد
نویسنده : حسين فصيحي 
وضعيت رانندگي در شهرها و جاده‌ها بحراني است. كافي است خودتان را به اولين خيابان يا جاده برسانيد و لحظه‌اي به عبور خودروها نگاه كنيد تا شاهد انبوهي از تخلف‌ از سوي رانندگان باشيد. حضور مستمر پليس و تجهيز خيابان‌ها و جاده‌ها به دوربين‌هاي ثبت تخلف هم نتوانسته در قانونمند كردن رانندگان تأثير زيادي داشته باشد. اين را زماني مي‌شود فهميد كه راننده‌ها به اندازه كافي از ديد مأمور پليس يا دوربين ثبت تخلف دور ‌شوند. هر چند هستند رانندگاني كه در بودن يا نبودن مأمور قانون يا ابزارهاي اجراي قانون، به حقوق ديگران احترام مي‌گذارند، اما موضوع مورد توجه، كليت ماجرا است كه به شكل‌دهي ناهنجاري‌هاي بسياري در خيابان‌ها و جاده‌ها منجر شده است.
همه افرادي كه پشت فرمان خودروها نشسته يا خواهند نشست، با طي كردن مراحل قانوني براي رانندگي، مجاز شناخته مي‌شوند. آموزش‌هاي لازم را فراگرفته و آزمون‌هاي آن را هم طي مي‌كنند. كتاب آيين‌نامه راهنمايي و رانندگي هم صراحت‌هاي بايسته براي رانندگي ايمن در جاده‌ها و خيابان‌ها را داراست. پرسش اساسي اين است كه چرا با وجود ساختارهاي موجود، وضعيت رانندگي تا اين حد اسفبار است و بيشتر رانندگان آنچه را كه فرا مي‌گيرند به راحتي نقض و به حقوق ديگران تعرض مي‌كنند؟
فارغ از ضعف در ساختارهاي فرهنگي، كم‌هزينه بودن دريافت گواهينامه رانندگي مي‌تواند يكي از دلايل مهم براي پاسخ به اين چرايي باشد. كم‌هزينه بودن صرفاً به پرداخت كردن هزينه‌هاي لازم براي دريافت كردن گواهينامه مربوط نمي‌شود چه بسا در حال حاضر هستند كساني كه توان پرداخت هزينه‌هاي فعلي را يا ندارند يا به دشواري آن را تهيه مي‌كنند. بالابردن هزينه‌ها از يك سو بايد در بررسي صلاحيت افراد و از ديگر سو با توانمند شدن ابزارهاي اجراي قانون انجام شود؛ چراكه بالابردن هزينه‌هاي جاري مثل اضافه شدن عوارض شهري و... كمكي به قانونمند كردن افراد نخواهد كرد.
بررسي صلاحيت افراد از اين رو بايد هزينه‌بر شود كه فرد خود را مقيد به پذيرش تعهدي كند كه امتداد آن به دريافت گواهينامه منجر مي‌شود. شاخص‌هاي لازم براي اين موضوع بايد در بررسي‌هاي ميداني از سوي محققان تدوين و ساختارهاي اجرايي هم ملزم به اجراي آن شود. در حوزه ابزارهاي اجراي قانون كه مشخصاً متوجه پليس راهنمايي و رانندگي است، مأموران آن بايد تحت آموزش و حمايت قرار گيرند تا نسبت به اجراي قانون تمرد نكنند. همچنين خيابان‌ها و جاده‌ها به تجهيزات مدرن روز مجهز شوند. به عنوان مثال راننده‌اي با سرعت غيرمجاز در خيابان يا جاده در حال رانندگي است. او وقتي از طرف پليس متوقف مي‌شود، در اولين برخورد شروع به چانه‌زني مي‌كند و معمولاً مأمور پليس هم بر مبناي حس انسان‌دوستي با وي همراه شده و جريمه‌اي كمتر از آنچه قانون تعيين كرده برايش در نظر مي‌گيرد. از آسيب‌هاي اين حس انسان‌دوستي يا هر چيز ديگري كه بتوان از آن تعبير كرد، اين است كه راننده را از تكرار تخلف منصرف نخواهد كرد و چه بسا او متأثر از اين رفتار غيرقانوني پليس، بعداً جان خود و افراد ديگر را در معرض خطر قرار دهد. از همين رو مأمور وظيفه‌شناسي كه به وظيفه قانوني خود عمل مي‌كند، سختگير لقب گرفته و آنكه به متخلفان تخفيف مي‌دهد، مهربان؛ مهرباني‌اي كه ممكن است به قيمت جان فرد بي‌گناهي تمام شود.
رانندگان متخلف بعد از ايجاد كردن خطر براي خود و ديگران در بدترين حالت با جريمه پليس مواجه مي‌شوند. آنها در صورتي كه مرتكب حادثه منجر به فوت هم شده باشند با پرداخت جريمه‌هاي آن، پشت فرمان مي‌نشينند و به مسير خود ادامه مي‌دهند. در صورتي كه اين فرد از ادامه رانندگي منع هم شده باشد تا زماني كه تصادفاً از سوي پليس متوقف نشود به رانندگي ادامه خواهد داد. پرسش اساسي در اين عمل اين است كه فرد چگونه به خود اجازه مي‌دهد در حالي كه مجاز به رانندگي نيست، اقدام به اين عمل كند. پاسخ را بايد در ضعف شديد در ساختارهاي اجراي قانون جست‌وجو كرد. راننده متخلف در صورتي از ادامه رانندگي منصرف خواهد شد كه بداند با محروميت‌هاي اجتماعي مواجه خواهد شد و قانون در اجراي آن با كسي مماشات نخواهد كرد.
توانمند كردن ابزارهاي اجراي قانون، زماني محلي از اعراب دارد كه مأموران اجراي قانون در اجراي آن فراتر از قانون عمل نكنند. اگر همواره شاهد قانون‌شكني رانندگان متخلف در جاده‌ها و خيابان‌ها هستيم ضعف در نبود ابزار اجراي قانون است و چشم بستن پليس بر روي تخلف‌ها يا كمك به متخلفان با نوشتن جريمه كمتر، كمك به نقض قانون است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


حوادث

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن