تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821340900




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سریال بی مهری ها به تئاتر اصیل/غفلت مسئولان نسبت به تئاتر خیابانی


واضح آرشیو وب فارسی:ذاکرنیوز: ریشه تئاتر خیابانی از تئاتر صحنه و کودک بسیار بیشتر است اما امروز بعضی از ارگان ها با برگزاری جشنواره ها و برنامه های مناسبتی این تئاتر را از راه اصلی خود خارج کرده اند.به گزارش ذاکرنیوز از مشهد مقدس ، خیابان شلوغ است و مردم در گوشه ای جمع شده اند، گویی آن طرف خیابان اتفاقی افتاده است شاید دعوا و درگیری ... کمی جلوتر که می روم صدای خنده مردم به گوش می رسد، عجیب است مردم در وسط خیابان به چه موضوعی جذب شده اند و چرا گاهی می خندند. تصمیم می گیرم به میان جمعیت بروم، خودم را هر طور شده از میان جمعیت به صف اول می رسانم، مردم همه گرداگرد ایستاده اند، وقتی از شهروندانی که آنجا ایستاده اند موضوع را پیگیری می کنم متوجه می شوم یکی از گروه های تئاتر خیابانی مشغول اجرا است. برایم جای تعجب داشت مردمی که شاید سالی یک بار هم برای تماشای تئاتر به سالن تئاتر مراجعه نمی کنند چطور در کنار خیابان آن هم در رفت و آمدهای روزانه و مشغله های زندگی دقایقی را برای تماشای تئاتر گذاشته اند. "تئاتر خیابانی" مؤثرترین راه انتشار یک اثر هنری و به دنبال آن یک تفکر انسانی در اجتماع است، از این رو به آن تئاتر اجتماعی نیز می گویند و شاخصه اصلی آن، قابلیت اجرا در کوچه و بازار و در میان مردم است. هر چند تئاتر خیابانی کوتاه و مختصر است اما برگرفته از واقعیت و مشکلات روزمره جامعه است که به زبانی ساده و روان بیان می شود. اجرای تئاتر خیابانی می تواند فرهنگ تئاتر دیدن را در جامعه رواج دهد و مردم تئاتر گریز را دوباره با سالن های تئاتر آشتی دهد این گونه تئاتر به این دلیل که می تواند به همراه لذت تماشای نمایش، ارزش های اجتماعی و زیباشناسی تئاتر را با خود به میان توده های مردم ببرد، بسیار مؤثر است از این رو موضوعات پرداخته شده در این تئاترها اغلب مسائل اجتماعی و شهروندی است. در همین راستا کیوان صباغ، رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی گفت: امیدواریم بتوانیم امسال نمایش های خیابانی با کیفیت تری در سطح استان برگزار کنیم ضمن اینکه در مناسبت های مختلف نمایش هایی در قالب پرفورمنس، شورایی و خیابانی برگزار می شود. وی افزود: با حمایتی که ارگان های دولتی نظیر شهرداری از تئاتر خیابانی دارند امیدواریم بتوانیم مردم را بیش از گذشته به تماشای تئاتر تشویق کنیم. البته یکی از مهمترین مشکلات در حوزه تئاتر خیابانی این است که متولی این گونه تئاترها در حال حاضر در شهر مشهد شهرداری است و اکثر هنرمندان تئاتر کمتر به این سمت گرایش پیدا می کنند هر چند راهکار خوبی برای جذب مردم به تماشای تئاتر است. صباغ تصریح کرد: موضوعات تئاتر خیابانی در قالب شهروندی، مذهبی و آیینی، دفاع مقدس است اما به صورت کلی در این نوع تئاتر می توان در رابطه با هر موضوعی صحبت کرد. محمد جهان پا نیز گفت: تئاترهای خیابانی و آیینی که در سطح شهر اجرا شده به مراتب پر مخاطب تر از تئاترهای صحنه است در تمام دنیا به نوعی مردم از سالن ها و مکان های اجرای تئاتر خسته شده اند و به دنبال مکان های خاص هستند و به خاطر قدمتی که تئاتر خیابانی دارد مخاطبان زیادی در طول این سال ها داشته چراکه تئاتر خیابانی فضای فکری و درگیری بین مخاطب ایجاد می کند. وی افزود: به عقیده من مردم مشهد نسبت به تئاتر خیابانی آشنایی خوبی پیدا کرده اند و در سال های اخیر از این نوع تئاتر استقبال خوبی داشته اند. تئاتر خیابانی نیاز به مقررات و وسایل صحنه ندارد شاید به همین دلیل مخاطب ارتباط خوبی با آن برقرار می کند حتی گاهی از تماشاگر مشارکت گرفته می شود و تماشاچی نیز در جریان تئاتر قرار می گیرد و این روش سبب می شود تماشاچی خود را جزئی از نمایش بداند و مجذوب آن شود. غفلت مسئولان نسبت به تئاتر خیابانی این کارگردان تئاتر با بیان اینکه متاسفانه در مهمترین رویداد هنری کشور، تئاتر خیابانی استان خراسان رضوی نماینده ندارد عنوان کرد: جشنواره فجر یکی از مهمترین رویدادهای هنری کشور است اما متاسفانه چند سالی است که در رشته تئاتر خیابانی نماینده ای در این جشنواره نداریم و مسئولان نیز هیچ پاسخی برای این غیبت چند ساله ندارند. جهانپا خاطرنشان کرد: متاسفانه متولیانی نظیر ارشاد و هنرهای نمایشی نسبت به غیبت گروه های تئاتر در جشنواره فجر غفلت کرده اند و هیچگونه پاسخ و حمایتی در این راستا نداشته اند، همان طور که از نمایش نامه خوانی حمایت شده و مجدد به جشنواره برگشته است باید فرصتی برای بروز استعدادهای تئاتر خیابانی نیز فراهم شود. وی گفت: جشنواره تئاتر خیابانی هر سال در مریوان برگزار می شود و منتخبان آن به جشنواره فجر راه پیدا می کنند و در حال حاضر نیز هر شب در مجموعه تئاتر شهر تهران این تئاترها اجرا می شود و در پایان اختتامیه تئاتر خیابانی نیز برگزار می شود اما از استان خراسان رضوی هیچ نماینده ای در این رویداد حضور ندارد. این کارگردان تئاتر افزود: در گذشته گروه هایی از خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی در جشنواره تئاتر خیابانی حضور داشتند اما چند سالی است که نماینده شایسته ای در این حوزه نداریم که بتواند به جایگاهی برسد و خاستگاه خود را پیدا کند. وی با انتقاد از آموزش تئاتر در ایران اظهار داشت: برای اینکه یک نفر بتواند وارد بدنه تئاتر شود باید از کار کودک شروع کند، در ایران اما در کشورهای دنیا هنرمندی می تواند در حوزه کودک ورود پیدا کند که دوره های خاص روانپزشکی کودک را گذرانده باشد اما در ایران از تئاتر کودک و خیابانی شروع می شود و در نهایت بازیگر به تئاتر صحنه می رسد. جهانپا بیان کرد: تئاتر خیابانی بسیار مهم و تاثیرگذار است مخاطبی که رهگذر است در یک لحظه علاقه مند شده و اگر در مدت 5 دقیقه جذابیت تئاتر کم شود، مخاطب به حرکت خود ادامه می دهد بنابراین ایفای نقش در این فضا بسیار سخت است. وی خاطرنشان کرد: تئاتر خیابانی رویکردی اعتراضانه نسبت به مسائل دارد و به نوعی زبان هوشیاری است که می تواند بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه را بی پرده بیان کند. به گفته کارشناسان، تئاتر خیابانی از متن اقشار مختلف مردم شکل گرفته و کارکردهای مختلفی داشته که اصلاح رفتارهای اجتماعی و نهادینه کردن فرهنگ شهروندی از جمله آنها به شمار می رود؛ بازیگران نمایش های خیابانی همواره با زبان هنری خود سعی کرده اند بایدها و نبایدهای زندگی اجتماعی و رفتارهای شهروندی را به فراخور فهم مردم کوچه و بازار بیان و به دور از عناصر دست و پا گیر صحنه ای مخاطب خود را نسبت به موضوعی خاص به هیجان، تفکر و تعمق وادار کنند. "اما این نوع هنر تاثیرگذار و مفید در انتقال مفاهیم از سوی نهادهای متولی آن خیلی جدی گرفته نشده و به شکل حرفه ای به آن پرداخته نشده است تا آن جایی که به گفته اهالی تئاتر جایگاه خاص آن دیده نشده و به دلیل عدم حمایت تا حدودی مظلوم واقع شده است." تئاتر خیابانی پل ارتباطی مردم و تئاتر صحنه علی روحی، یکی دیگر از کارگردانان تئاتر خیابانی افزود: متاسفانه همه فکر می کنند، تئاتر خیابانی راحت ترین کار است در صورتی که اگر تئاتر خیابانی را به معنای واقعی بشناسند متوجه می شوند که بازی کردن در این تئاتر به مراتب سخت تر از تئاتر صحنه و کودک است. وی تصریح کرد: سال های قبل که نماینده داشتیم قدیمی های حرفه تئاتر حضور داشتند اما امروز به تئاتر خیابانی بسیار سطحی نگاه می شود به طوری که دیگر تئاتر خیابانی نیست بلکه تئاتر در خیابان است. روحی عنوان کرد: تئاتر خیابانی پل ارتباط تئاتر با مردم است و به نوعی پل ارتباطی بین مردم و تئاتر صحنه محسوب می شود چراکه مردم در این نوع تئاتر عضوی از تئاتر هستند و در هر موقعیتی این تئاتر قابل تغییر و ایده است. این کارگردان تئاتر خیابانی با بیان اینکه تئاتر خیابانی در سال های اخیر به دلیل نگاه های سطحی نگر، مردم زده شده گفت: از سال 75 به طور مستمر کار تئاتر خیابانی انجام می دهم اما امروز معتقدم تئاترهایی که اجرا می شود یک رگه از تئاتر خیابانی ندارند و هنرمندان ناآگاهانه کار می کنند و هیچگاه ریشه ای به این تئاتر نگاه نشده است. روحی خاطرنشان کرد: آموزش یکی از مهمترین ارکان تئاتر است چرا که هر روز تمرین می خواهد از طرفی تئاتر خیابانی یعنی اعتراض و ارتباط با مردم و مشکلات روزمره آنها، تا از این طریق ارتباطی بین صحنه و مردم به وجود بیاورد و مردم تحریک شوند که به تماشای تئاتر صحنه بروند. وی عنوان کرد: عده ای هنوز الفبای تئاتر را یاد ندارند و وارد تئاتر خیابانی شده اند و این توهین بزرگی به این تئاتر است و چون عده ای این تئاتر را نمی شناسند به جای پیشرفت، افت داشتیم و این یک زنگ خطر برای تئاتر خیابانی است. این کارگردان تئاتر خیابانی افزود: ریشه تئاتر خیابانی از تئاتر صحنه و کودک بسیار بیشتر است اما امروز بعضی از ارگان ها با برگزاری جشنواره ها و برنامه های مناسبتی این تئاتر را از راه اصلی خود خارج کرده اند. "مشهد به دلیل اینکه خاستگاه هنر و پذیرای سالیانه میلیون ها زائر و مسافر است و به طور یقین این مسافران زمانی از وقت خود را در سطح شهر می گذرانند نیازمند توجه بیشتری از سوی متولیان است و می تواند با راه اندازی یک دبیرخانه دائمی گروه های حرفه ای و خوبی در این زمینه تربیت کند. از طرفی برای گسترش و بهره مندی از این نوع تاثیرگذار تئاتر در فرهنگ عمومی و اجتماعی مردم، باید از سوی همه نهادها و ارگان های متولی تلاش شود تا این حرکت تداوم داشته و تئاتر با زندگی مردم عجین شود؛ اما مشکلاتی هم در این میان وجود دارد که نیاز به آسیب شناسی و تلاش برای بهبود آن به شدت احساس می شود." گزارش از مرجان شریعت


سه شنبه ، ۶بهمن۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ذاکرنیوز]
[مشاهده در: www.zakernews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن